Warez... A tiltott téma.

A WAREZ



A Warez egyfajta tiltott kérdés, mindenki beszél róla, de általában senki nem vállal álláspontot. egy tipikusan olyan téma, ami mindenkit érint, elvégre a játékok és a szoftverek ára nem véletlenül annyira magas, amennyire. Az, hogy egy játékot leveszünk a bolt polcairól, odavisszük a pénztárhoz és kifizetünk érte ~12-15 ezer forintot, még amikor megtörténik sem gondolunk bele, hogy annak a pár gramm műanyagnak, fémnek és papírnak az anyag és előállítási költsége nem lehet több mint 300 forint. Nem gondolunk bele, hogy a játék mögött 50-100 ember körülményes több éves munkája áll, akik nem hobbiból dolgoztak ez alatt az idő alatt napi 8-10 órát ezeken a játékokon. és persze nagy részüknek családja is van, akiket etetni kell. Nem gondolunk bele, hogy a vírusmarketinget, a reklámokat, a Szponzorok költségét mind meg kell fizetnünk. Nem gondolunk bele, hogy az a játék, amit megveszünk, azért kerül ennyibe, mert ott van mellette a polcon 15 másik, amihez sem mi, sem más nem nyúl, és hasonló költségekkel rendelkezik. De legfőképp nem gondolunk bele, hogy azért is ennyibe kerül, mert valahogy vissza kell hozni azt a pénzt, amit a Warez elvesz. Vagy ha mégis belegondolunk, sóhajtunk egy nagyot, és megvesszük. Mert Általában az eszmei érték az ami fontos. És míg a játékért kiköhögtünk egy elég komoly összeget, hazamegyünk, hogy játsszunk azzal a játékkal, ami akár le is jöhetett volna valamelyik bittorrent oldalról, azalatt, amíg elmentünk a boltba, fizettünk és visszaértünk. Persze nem merülhet fel kétség afelől hogy egy gazdasági válság alatt az ember kétszer is meggondolja hogy mire költ , kevesebb luxus cikket és egyéb cuccot vesz mint eddig de ez sajnos nem egy mai téma. A kalózkodás mint olyan a programokkal szinte egyidőben jött létre és anno a króm-dioxidos kazetták másolásával kezdődött és valószínűleg jelen lesz ameddig nem átalány díjat kell fizetni a játékokért és egyéb programokért ha van pc-d és/vagy konzolod.

Ahhoz, hogy bármelyik oldalt megértsük nem árt ha a motivációt megnézzük, ami mindkét oldalt jelen van.

A kalózkodás olyan mint amikor a kis és közép vállalkozók adót csalnak, ezzel növelik a bevételüket (fekete - kettős könyvelés) és az ebből keletkező állami bevételhiányt épp rajtad/szüleiden kompenzálja az állam. Ez ugye konyhanyelvi fordítása volt a fent említett "be kell hozni a warez-ból kiesett pénzt" szituációnak. A kalózkodás mindig is egy kétélű kard volt, online szinte mindenki kihangsúlyozza, hogy nem azért nem vesz játékot mert nem akar, hanem mert nincs rá pénza. És persze ha a havi zsebpénz csak 2 kocsmázásra és 3 gramm fűre elég, akkor valljuk be, tényleg nem az eredeti játék az első a listán.

Nem is ezzel van a baj, hiszen egy átpiált/átszívott éjszaka a haverokkal örök emlék, míg 2 hónap múlva már kit fog érdekelni hogy eljutottál x játékban az x-edik főgonoszig. A probléma azoknál kezdődik akik soha sem tagadták, hogy "amíg megtehetem, hogy nem költök rá pénzt (ingyen van ugye), addig meg is fogom tenni". Az hogy adott esetben az illetőnek otthon figyel a FullHD OLED LCD tévé , mellette a 600 magos PC és a fél milliós laptop, az nem probléma. Hiszen ugye ezek mind azért vannak mert "odafigyel" hogy mire költ. Ezeket az "elemeket" általában még a kalózkodással foglalkozó közösségek is kerülik , hiszen ott van az a morális bélyeg, hogy "tisztában vagyok vele mit csinálok , csak nem érdekel ezzel kinek/mit okozok, amíg nekem jó".

Itt van a probléma , az emberi közösségek tették lehetővé, hogy a kalózkodás létrejöjjön és pont ezek teszik is tönkre. Nem a jogvédő szervezetek által (feleslegesen ) beperelt Jenőke, akit elkapnak a moziban amint megpróbálja a papa kamerájával felvenni a "gyilkos sas 3 - véres vendetta" című akciófilmet , hanem azok, akik rájuk ragasztják ugyanazt a bélyeget mint amit ők ragasztanak azokra, akiket nem érdekel az általuk okozott kár. Ha ez így nem tiszta, vegyük példaként azt ami a DC-vel történt. Ugyan még létezik , de már csak árnyéka annak ami egyszer volt. Mondhatjuk hogy a bittorrent elterjedése ölte meg , de aki régen DC-zett tudja, hogy ami tényleg megölte az pontosan az volt, hogy egyre több ember csalt. Elterjedt az a hozzáállás, hogy nekem legyen jó a többi meg hol érdekel?

Persze nem csak a kalózkodók és a "csak eredetit veszek minden áron"-elitisták léteznek, hanem van egy hibrid faj is akik valahogy a kettő között evickélnek. Ők azok akik letöltik a játékot , de ha nem tetszik, nem játsszák végig hanem egy átlagos demo játékideje után le is törlik, ha pedig tetszik, megoldják valahogy, de ott lesz a polcon eredetiben. Nem azért, hogy villogjon vele, hanem mert úgy áll hozzá mint ahogy egy jó olasz étteremhez. Ha már egyszer bemegy kajálni mert jó a konyha akkor fizetni is fog. Lehet nem megy el minden hétvégén de ki fogja gazdálkodni a havi 1 látogatást valahogy.

Mindegy, hogy ki milyen "kasztba" sorolja magát, a döntései és tettei mind befolyásoljak a többiek kiadásait. Ezek után mindenki nézzen a tükörbe, és gondolkodjon el azon, hogy helyes döntéseket hoz-e, és hogy ezzel másoknak mekkora kárt okoz. Ha valaki éves átlagban letölt 25 játékot, azzal megspórol 300 ezer forintot, de az a pénz máshol/másnak bizony hiányozni fog. Ha az ipar nem kifizetődő, nem lesznek új programozók, nem lesznek ötletek, és még ha nem is reked meg, de sokkal lassabban fog fejlődni az ipar, mint ahogy, és amerre kellene... De ez csak egy okozata a kalózkodásnak.

Mindez valójában csak szubjektív véleményem a topikkal kapcsolatban, és lehet, hogy teljesen rossz megközelítésből álltunk hozzá. Végre itt az alkalom, hogy elmondd a véleményed te is(ha oldalt reklámozol vagy hasonló hülyeséget írsz, természetesen töröljük a kommentedet...)

Azóta történt

  • It's all about business...

    Pénz, pénz, pénz... a világ, a számítógépes játékok, az e-sport mozgatórugója. Minden, amit tudni akartál a versenyekről, szponzorációról, meg persze arról, hogy ki mennyit rak zsebre.