Életre kelhet még a VR? Kipróbáltuk az új Half Life-ot az új HTC szetten

Nálunk járt HTC Vive Cosmos Elite egy villámteszt erejéig.

HTC Vive Cosmos Elite

Az évekkel ezelőtt óriási hype közepette berobbant, újgenerációs virtuális valóság eszközök végül nem váltották meg a világot. Ennek számos oka van, amelyekről mi is részletesen írtunk már korábban, például a nehézkes kezelhetőség, az izoláció és a képminőséggel kapcsolatos problémák mind közrejátszottak abban, hogy miért is maradt el az átütő siker.


[+]

Ettől függetlenül vannak még cégek, amelyek látnak fantáziát a VR-ban (Virtual Reality). Közéjük tartozik a HTC, aki néhány éve úgy határozott, hogy komolyan ráfekszik erre a területre, és a szektor egyik meghatározó szereplőjévé vált. 2017-ben mi is kipróbáltuk Vive fantázianevű terméküket, amellyel azért akadtak problémáink. A cég is érezhette, hogy lehet még hova fejlődni, és azóta több újdonsággal is színre léptek. Egyik legforróbb termékük a Vive Cosmos Elite, melyet az idei év elején mutattak be, és amely már hazánkba is eljutott. A cég hazai képviseletének jóvoltából nagyon-nagyon rövid időre mi is kölcsönkaptunk egyet, hogy egy villámteszt keretein belül kipróbálhassuk. Alapvetően arra voltunk kíváncsiak, hogy sikerült-e előrelépni, megoldani a problémákat, és hogy kinél válhat be egy ilyen eszköz.

Half Life: Alyx

Az 1998-as Half Life a maga idejében korszakalkotónak számított és óriási sikert aratott. Azóta több folytatás is megjelent hozzá, és nem túlzás azt állítani, hogy a szériának nagyon komoly rajongótábora alakult ki világszerte. A játékostábor 13 éve várt már egy újabb részre, és mindenki legnagyobb meglepetésére a fejlesztő Valve úgy határozott, hogy az új epizód kizárólag VR környezetben lesz játszható. Tehát itt van még egy cég, aki bízik abban, hogy a virtuális valóság életképes.

A Half Life: Alyx idén március közepén be is futott a várakozásoknak megfelelően, és több mint 300 000 darab fogyott belőle a mai napig, ami kiemelkedő eredmény ahhoz képest, hogy a használatához kompatibilis VR szett szükséges (Valve Index, HTC Vive család, Oculus Rift, Oculus Quest, Windows Mixed Reality). Nem túlzás azt állítani, hogy a Half Life: Alyxtól várták azt, hogy életet leheljen a virtuális valóságba, úgyhogy jelenleg ez a komplett VR univerzum talán legfontosabb programja. A Vive Cosmos Elite mellé is jár egy ingyenes példány, mi is kaptunk belőle, így értelemszerűen ennek segítségével teszteltük a HTC új virtuális valóság szettjét.

Tehát egy füst alatt arról is képet kaphattunk, hogy hol tart ma a VR játékfejlesztés, mire számíthatunk e téren a közeljövőben. Ez nyilván egy sarkalatos pont a technológia jövője szempontjából, hiszen persze a videók is nagyon látványosak, de azért alapvetően a játékokkal lehet eladni az ilyen típusú termékeket.

Dizájn, kényelem, összeépítés

A doboz tartalma

A dobozban megtalálható a VR szemüveg, két bázisállomás, az ezekhez tartozó mini állványok, valamint két kontroller, illetve értelemszerűen az összes szükséges vezeték, egy mini DisplayPort-DisplayPort átalakító, a használati utasítás és egy törlőkendő. Ez utóbbi nagyon fontos darab, érdemes rá vigyázni, és csak a termék lencséinek tisztogatására használni.


[+]

Maga a szemüveg meglehetősen szokványos kialakítású: a szemek elé építették a lencséket, így a készülékház itt meglehetősen vastag. A fejre vastag, párnázott pántok simulnak, amelyek egy tárcsa segítségével passzosra szoríthatóak. Oldalt található két lehajtható fülhallgató, tehát a modell rendelkezik beépített hangrendszerrel.


[+]

Kényelem

A fejszett tömege 702 gramm, ami azért nem kevés, pláne, hogy nagy része a frontfelületre koncentrálódik. Nagyjából egy óra után kezdtük érezni a súlyát, 90 perc után pedig kifejezetten kényelmetlen érzés hordani. A Vive Cosmos Elite elődjénél jobban szellőzik, a lencsék például egyáltalán nem párásodtak be, de még így is hajlamos befülledni, ami idővel egy kicsit kellemetlenné válhat. Mi hűvösben próbáltuk ki, egy nagyjából 20 fokos szerkesztőségben, viszont nyáron, amikor izzad az ember, valószínűleg sokkal rosszabb a helyzet.


[+]

A VR headset kialakításánál fogva tökéletesen elszigeteli a külvilágtól felhasználóját, ami egyrészt segít megteremteni annak tökéletesebb illúzióját, hogy egy másik világban vagyunk, másrészt viszont a pszichére nincs túl jó hatással, bár ez szubjektív, nem biztos, hogy mindenkire igaz. (Nekem az volt a benyomásom, hogy a bezártság érzete állandóan ott motoszkál az ember tudatában, de igazán csak a fejszett levétele után tűnt fel, mármint az, hogy hirtelen sokkal jobban kezdtem érezni magam.)


[+]

A HTC kísérletezik vezeték nélküli adatátviteli technológiákkal, de ez a modell még a hagyományos úton, vastag kábelen kapja a jeleket, ami elég nagy gond. A rendszer ugyanis lehetővé teszi, hogy egy viszonylag nagy, 3,5 x 3,5 méteres területen szabadon mozogjunk, viszont a forgolódás során állandóan a lábunkra vagy a nyakunkra tekeredett a madzag, ami egyébként folyamatosan verdesi a hátat. Mindez együtt idegesítő és kényelmetlen is egyben.

Összeszerelés

Az első összeépítés a HTC szoftverének telepítésével együtt nagyjából 80 percet vett igénybe. A program pontos instrukciókkal lát el azzal kapcsolatban, hogy mikor mit kell csinálni, ami magában foglalja a mozgásérzékelős bázisállomások elhelyezését, pozicionálását, a kontrollerek párosítását és aktiválását, az egyes komponensek összedugását, valamint a "játéktér" kijelölését. Elrontani nem lehet semmit, ha elakadunk, az alkalmazás mindig segít, totálisan bolondbiztos a dolog.


[+]

A teszt során csak egyszer építettük össze a rendszert, de azt tippeljük, hogy idővel jelentősen lehet gyorsítani a tempón, és akár 15-20 perc alatt le lehet zavarni ezt a folyamatot. A szétszereléssel és elpakolással megvoltunk 10 perc alatt, amit jó esetben 5 percre lehet redukálni meglátásunk szerint.

VR élmény, képminőség, játék

Képminőség

A masina két darab, egyenként 3,4 hüvelykes, 1440x1700 képpont felbontású megjelenítőt tartalmaz, amit használat közben egy 2800x1700 képpontos kijelzőként érzékelünk. Ez papíron igen jónak tűnik, de a gyakorlati próba során még mindig azt tapasztaltuk, hogy látszódnak az egyes pixelek, azaz a részletesség még mindig nem elég nagy. A 110 fokos látószög nagy, de ahhoz nem eléggé, hogy a teljes látóteret kitakarja a kép, tehát vékony sötét sáv érzékelhető oldalt.


[+]

A 90 Hz képfrissítési rátájú kijelzők remek mozgásmegjelenítést produkáltak, úgy éreztük, hogy e téren markáns javulás figyelhető meg az elődökhöz képest. Akadozásnak, szellemképesedésnek, utánhúzásnak nyomát sem tapasztaltuk, ami mindenképpen pozitívum. A látvány kontrasztos, a színek természetesnek tűntek, viszont az alkalmazott LCD képalkotási eljárás miatt enyhe fátyolosság érzékelhető. A beépített, fülre hajtható hangszóróknál komoly hibákat nem tapasztaltunk, ám meglehetősen steril, élettelen megszólalást produkáltak, ami azért kicsit meglepő.

VR élmény

A virtuális valóság lényege, hogy szó szerint benne vagyunk a játéktérben, ide-oda forgathatjuk a fejünket, benézhetünk a dolgok fölé, alá, sőt néhány méteres területen ide-oda mozoghatunk a térben, és ennek megfelelően változik a látott kép. Ez tényleg szuper élmény, amely a hagyományos, monitoros számítógép-használatnál soha nem tapasztalható meg. Ez a fajta szabadság valahol tényleg fantasztikus, és erre kell továbbhaladni a jövőben is. Ha lesz egyáltalán jövője a VR-nak...

Half Life: Alyx

Korábban az egyik legnagyobb bajunk az volt a VR-ral, hogy a játékok borzalmasan primitívek voltak, és ehhez képest az Alyx óriási előrelépést jelent, ennek ellenére a játékélménytől nem dobtunk hátast. A régebbi Half Life epizódokhoz hasonlóan ugyanis egy totálisan lineáris programról van szó, amelyben gyakorlatilag folyamatosan csak előre kell nyomulni, az open world játékoknál megszokott szabadságnak nyoma sincs. Az ellenségek script alapon támadnak ránk, mindig ugyanonnan, ugyanúgy.


[+]

Az tetszett, hogy a virtuális valóságból fakadó előnyöket beépítették a programba, tehát egy csomó rejtvényt úgy kell megoldani, hogy tényleg be kell nézni bizonyos dolgok alá vagy fölé, vagy körbe kell járni a tárgyakat. A harc, illetve konkrétan a lövöldözés fontos részét képezi a programnak, és az nagyon bejött, hogy a kontrollerrel kellett célozni. Az viszont nem annyira, hogy szaladgálni, ugrálni nem nagyon lehet, így az összecsapásoknak inkább csak céllövölde jellege volt, a taktikázós, bujkálós vonal teljesen eltűnt.

A grafikában érzünk némi fejlődést, de még mindig nyomába sem ér annak, amit a hagyományos platformokon megjelenő mai játékoknál megszokhattunk. A látványvilág a kétezres évek közepét idézi, aminek hátterében nyilván az áll, hogy a VR nagyon teljesítményigényes, de mivel a felhasználóknak csak a végeredmény számít, a kifogások nem fogják őket vigasztalni.

Vélemény

A HTC Vive Cosmos Elite egyértelműen előrelépést jelent az elődökhöz képest, de szintet ugrani nem sikerült, forradalmi jelentőségű változásról nem beszélhetünk. Sajnos. A fejszett továbbra is nehéz, és nem lehet órákon át használni, mert egy idő után kényelmetlenné válik. A kábel sokszor akadályozza a mozgást, és egyébként már magában is zavaró. A kontrollerekkel való hadonászást és a "rendes" mozgást ötvöző irányítás jól működik, de a néhány négyzetméteres játéktér azért eléggé behatárolja a lehetőségeket.


[+]

A beépített hangrendszertől nem voltunk elájulva, a kép minősége még mindig távol van a tökéletestől. Továbbra is látszódnak a pixelek, a grafika pedig még mindig jelentősen elmarad attól, amit a hagyományos játékoknál megszoktunk. A Half Life: Alyx jobb, mint bármelyik általunk kipróbált VR játék, kihasználja a virtuális valóság által kínált lehetőségeket, de szerintünk játékélményt tekintve elmarad attól, amit a mai jobb programok produkálnak. Ugyanakkor azért tény, hogy a VR élményt nem adja meg egy PC-n vagy konzolon játszott játék.

A feketelevest a végére hagytuk: a Vive Cosmos Elite most 360 000 forintért vihető haza. És ebben nincs benne az az átlagnál erősebb számítógép, ami szükséges a működéséhez (minimum: Intel Core i5-4590 / AMD FX 8350, NVIDIA GeForce GTX 970 4GB / AMD Radeon R9 290 4GB, 4 GB RAM, de ez csak a különféle egyszerűbb anyagokhoz elég, a Half Life: Alyxhoz péládul már ez kell: Core i5-7500 / Ryzen 5 1600, GTX 1060 / RX 580, 12 GB RAM). Mindez pedig azt jelenti, hogy a VR továbbra is igen drága játékszer, gyakorlatilag a gazdagok hóbortja. Ameddig pedig ilyen sokba kerül, és még így is ennyi kompromisszum megkötésére készteti a felhasználókat, addig felesleges a nagy áttörésben reménykedni.

elefant

A HTC Vive Cosmos Elite VR szettet és a Half Life: Alyx játékot a HTC magyarországi képviselete bocsátotta rendelkezésünkre.