Dirt 5 teszt

Egy év után visszatért a Codemasters „piszkos” sorozata, a komolyabb rali után egy abszolút árkádos felvonással, maximálisra csavart látvánnyal. De vajon elég ez az üdvösséghez?

Játékteremből ötös

Nagyon furcsa, kacskaringós utat járt be eddig a Codemasters Dirt sorozata. 2007-ben még a legendás Colin McRae nevével fémjelezve indult a széria, amely aztán egyre árkádosabb, vagányabb és őrültebb irányba fordult. A rajongók nyomására reagálva a három évvel ezelőtti negyedik rész ismét komolykodni próbált, ám ekkor már a népszerű Dirt Rally jelentette az élethű raliélményt. A stílusbeli csapongás nem ért véget: a Dirt 5 egy all-in játéktermi autós cucc lett, amiből szinte csak az időlimit számlálója és az „Insert Coin” felirat hiányzik.

Az új játékot tető alá hozó csapat jó részét a Driveclub és az OnRush fejlesztői alkotják, ráadásul a technológiai alapokat is utóbbi játék szolgáltatja. A látványos, 60 fps-re optimalizált grafikus motort felcsavarták a csillagos égig (főleg az újgenerációs konzolokon), erre az alapra pedig ráépítettek egy kifejezetten áramvonalas, egyszerű, minden sallangtól vagy újítástól mentes, színtiszta játéktermi off-road programot, ami akár a Sega Rally spirituális örököse is lehetne. Valódi ralit tehát itt ne keressünk, ez egy vakítóan színes, matricákkal teleaggatott sárdagasztó fesztivál.

A játékot a sorozat korábbi részeihez képest tényleg nagyon komolyan leegyszerűsítették, ennyire átlátható, egyértelmű autós játékkal a magam részéről már nagyon rég találkoztam. A karrier mód, bár van némi történet kerítve köré (mi vagyunk a feltörekvő off-road versenyző, aki lassan magára vonja a helyi nagymenők figyelmét, akiket aztán privát versenyeken kell legyűrni), valójában teljesen egyszerű: kapunk egy 125 eseményből álló listát, ezt kell teljesíteni, kész. Az eseményeken az első háromban végezve gyűjthetünk medálokat, ha eleget összeszedtünk, akkor az adott fejezet végére érve megnyílik a következő, és így tovább. Egyetlen hosszú listát tessék elképzelni, amin csak végig kell haladni. Ez játékidőben sem sok: versenyenként nyugodtan lehet ötperces átlaggal számolni (némelyik még ennél is rövidebb), úgyhogy durván 10 óra, de talán még ennél is kevesebb idő alatt letudható az egész.

Karrierünk során számos szponzorral vehetjük fel a kapcsolatot, akik extra célok teljesítéséért cserébe különböző jutalmakat adnak. Exkluzív autófestések, matricák, játékoskártyák és hasonlók üthetik a markunkat, amelyek jó része valójában csak arra jó, hogy online futamokon ezeket megmutassuk másoknak. Emellett még megnyílnak a speciális párbajok (Throwdown), ahol a már említett menő csávók várnak arra, hogy legyőzzük őket. Igaz, ezért cserébe nem sok mindent kapunk, leszámítva némi tapasztalati pontot és további kozmetikai jutalmakat.

Dirt 5 Xbox Series X

Ezek mellett a Dirt 5 egyetlen további lehetősége a pályaszerkesztő, ami itt Playgrounds néven fut. Előre kiválasztott arénákban különböző verseny- vagy akadálypályákat hozhatunk létre, amiket aztán megoszthatunk másokkal, hasonlóan például a Trials sorozathoz. Itt, a böngészőből mások alkotásait is letölthetjük, és megmérkőzhetünk a legjobb időkért vagy eredményekért. A szerkesztő könnyen használható, kontrollerrel is gyorsan fel lehet építeni nagyon jó helyszíneket, úgyhogy ez mindenképp jó időtöltés lehet annak, aki a karrier kivégzése után még farolgatna valahol.

Sárdagasztás a világ körül

A roppant egyszerű felépítés (viszonylag rövid karrier, online, pályaszerkesztő és ennyi) miatt elég hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a Dirt 5 közel sem akkora volumenű játék, mint azt egy lelkesen beharangozott – és tegyük hozzá: teljes árú – autós játéktól 2020 végén várnánk. Maguk a versenyek tényleg nagyon pörögnek, köszönhetően a gyors menürendszernek és a rövid töltési időknek. Ha jobban nekiültem, nagyon hamar akár tucatnyi, pár perces futamot is lenyomtam, emiatt úgy érezheti az ember, hogy nem kapott eleget a pénzéért. Azonban amit a tartalmát tekintve fel lehet neki róni, azt a Dirt 5 messzemenően ellensúlyozza az élvezeti értékével.

A játék fejlesztői mindent, de tényleg minden beleadtak a pályák megtervezésébe. A világ legegzotikusabb és legszebb helyszínein száguldozhatunk, Brazíliától Kínáig, Görögországtól az Egyesült Államokig. Mintha egy játékteremben ülnénk, a briliáns módon megtervezett pályák minden kanyarja tele van effektekkel, látványossággal, a hátterek festőiek. Ehhez jönnek a dinamikus elemek: a verseny közben változó napszakok és az elképesztő időjárási viszonyok. A napsütés mellett szakadó esőben, hó- és homokvihar közepette kell helytállni, ezek sokszor futam közben változnak, ahogy a napszakok is. Ha lemegy a Nap, a pályákon fények gyúlnak, mindenhol lángnyelvek, lézerjáték, tűzijáték, minden, amit csak el lehet képzelni. Nincs egyetlen unalmas helyszín sem, és szó szerint minden karrier verseny bedob valamit, amit addig nem láttunk. Én nagyon gyakran a földön kerestem az államat, annyira látványos, bombasztikus az egész. A Dirt 5 minden alkalommal lenyűgöz.

Dirt 5 Xbox Series X

Nincsen gond a versenyek változatosságával sem. Vannak körpályák és szakaszversenyek, a „hagyományos” futamok mellett az Ice Breaker eseményeken tavak és folyók befagyott jegén kell csúszkálnunk, míg például a Pathfinder futamokon egyedül kell megtalálni a leggyorsabb utat a legextrémebb, sziklás hegyi szakaszokon. Személyes ízléstől függően jó és rossz hír is lehet, hogy a Gymkhana is tiszteletét teszi, itt minél magasabb pontszámot kell farolgatással elérni adott idő alatt. Az autóválaszték nem a legnagyobb, de minden itt van, amire szükségünk lehet: klasszikus és modern raliautók, terepjáró-szörnyek, extrém off-road járgányok, és még néhány különlegesség is belefért. Különböző minták és matricák kombinálásával saját festéseket is létrehozhatunk mindegyikre, de tuning vagy bármi más fejlesztési lehetőség nincs.

Az egész élményre a játék technológiája teszi fel a pontot. A Dirt 5 alatt dolgozó grafikus motor egészen elképesztő látványt produkál, természetesen tükörsima 60 fps-re optimalizálva. A fizikailag pontosan renderelt anyagoknak és a továbbfejlesztett bevilágításnak köszönhetően a játék tényleg döbbenetesen néz ki – a speciális hatások mellett kiemelendő a rengeteg részecske effekt is. A kerekek alól felverődő por, sár, víz talán még egy játékban sem volt ennyire látványos, főleg amikor az egész mezőny előttünk produkálja ezt, miközben a dinamikus időjárás is lecsap. Sem képek, sem videók nem képesek átadni azt az élményt, amit ezek a versenyek élőben nyújtanak. A klasszikus játéktermi varázs, az a szájtátós, arcul csapó élmény versenyről versenyre megadatik. Ugyanígy nagyon kellemes az egész játékmenet is: a nehézségi szint a nagyon könnyűtől a lehetetlenig kedvünk szerint belőhető, az autók irányítása pedig vegytiszta árkád, egyszerű, a száguldásra, lökdösődésre és farolásra teremtett mechanika. Élethű paramétereket vagy jelentős eltéréseket ne itt keressünk, ez a játék a tövig nyomott gázpedálról és a gondtalan vezetési élményről szól.

Dirt 5 Xbox Series X

A Dirt 5 egy nagyon egyszerű, áramvonalas játék, és emiatt sajnos a tartalmi része szenvedett csorbát. Bármennyire is őrületes, a karrier végére érve én nem sok késztetést éreztem, hogy játsszak még vele. Valami plusz kellett volna még bele, amitől hosszabb távon is érdekes lehet. De az is tény, hogy amíg tart, addig egyszerűen elképesztő. Technikailag döbbenetes, könnyedén az év leglátványosabb versenyes játéka, és ideális választás lehet bármelyik next-gen konzolhoz. Tökéletesre csiszolt, élvezetes száguldás, amit mindenkinek érdemes átélnie, aki szereti az autós játékokat. Ki tudja, másnak talán a szavatossággal sem lesz baja, és az online versenyek, a pályaszerkesztő hetekig, hónapokig is lekötik majd. Úgy legyen – ez a játék megérdemli, hogy figyeljenek rá, és sikeres legyen.

Pro:

  • egyszerűen felépített, de nagyon élvezetes karrier mód;
  • rendkívül jó irányítási modell;
  • elképesztő látványvilág, a műfaj egyik legjobbja;
  • pályaszerkesztő online megosztási lehetőséggel.

Kontra:

  • az árához képest tartalomban elég sovány.

90

A Dirt 5 elérhető PC-re, Xbox One-ra, Xbox Series X|S-re, PS4-re és PS5-re.

dreampage

Azóta történt

  • Tetris Effect: Connected teszt

    Minden idők egyik legjobb Tetris feldolgozása jókora késéssel, ám exkluzív multiplayer módokkal kibővítve érkezett meg Xbox konzolokra. Kipróbáltuk, mit tud nyújtani a Tetris Effect: Connected.

  • Taxi Chaos teszt

    Egy indie stúdió úgy döntött, hogy ha a japán óriás nem támasztja fel egykori klasszikusát, akkor majd ők. Visszatért az őrült taxizás szelleme, aminek kis híján örülhetnénk is.

  • Gran Turismo 7 teszt

    Csak nem szűnik meg a nagy játékok áradata: a Horizon és az Elden Ring után most a Gran Turismo 7 formál igényt minden szabadidőnkre.

Előzmények

  • RIDE 4 teszt

    Az olasz Milestone csapata visszatért az öt éve indított motorversenyes sorozatával, hogy ismét a kétkerekűek rajongóinak kedvében járjon. Kipróbáltuk, mit tud a RIDE 4.

  • Hotshot Racing teszt

    Időutazásra hív bennünket a Lucky Mountain Games új játéka, amely a letűnt korok autóversenyeinek hangulatát próbálja meg visszaidézni – fél sikerrel.

  • WRC 9 teszt

    Idén is nekiveselkedhetünk az FIA Rali Világbajnokság hivatalos játékának, a Kylotonn Racing sorozata pedig, ha most nem is nagyot, de ismét szép határozottan lépett előre.