Diablo III bemutató - A Gonosz visszatért

Bevezető, kicsomagolás és telepítés

Szerintem kevés olyan számítógépes játékokkal foglalkozó ember él a földön, aki ne hallott volna még valamelyik Diablo epizódról. A Blizzard játéka minden tekintetben etalonnak számít, hiszen a hack & slash stílus megteremtőjeként ismerhetjük. Bizonyára ma is vannak közöttetek olyanok, akik még a jelenlegi bőséges kínálat közepette is inkább Diablo-klónnak tekintik a hasonló játékokat, hiszen minden ilyen jellegű alkotás ezen alapul.

FIGYELEM! Mielőtt belekezdenék a játék ismertetésébe, elöljáróban mindenképpen meg kell említenem, hogy a cikkhez mellékelt képek némelyike enyhén spoileres lehet azoknak, akik még nem játszottak a Diablo III-al, így ők óvatosan nézzék meg azokat (Bossokról nincs kép, így tényleg csak enyhe spoilerről beszélhetünk).

Maga a játék egy igényesen kidolgozott külső papír tokban érkezett, aminek borítóján Diablo arca látható, lélekkövének magasságában pedig a már oly régóta várt cím logója foglal helyet. A Diablo III Collector's Edition formában is beszerezhető, ám a harmincezer forint körüli áron vesztegetett gyűjtői kiadás semmi olyan extrát nem tartalmaz, ami számomra indokolttá tette volna annak beszerzését, így maradtam a normál változatnál, amiért 12.790 Ft.-ot fizettem.

A Diablo III kapható magyar és angol borítóval és kézikönyvvel ellátva is, szerencsére ezúttal a honosított változatról sem spórolták le a külső kihajtogatható papírtokot, ahogyan azt a StarCraft II esetében tették. Mindazonáltal én inkább az angol kiadást választottam, mert a rendelés leadásakor még ezt nem lehetett biztosan tudni.

A dobozban megtalálhatjuk a DVD-tokot, ami a játék lemezét, annak kézikönyvét, valamint összesen három darab meghívó kódot tartalmaz. Utóbbiból kettővel a Diablo III, egyel pedig a World of Warcraft Starter Edition-t lehet aktiválni. Barátaink számára így lehetőséget nyújthatunk, hogy kipróbálják a játékok ingyenes, bemutató verzióját.

A játék kliensét már jóval a megjelenés előtt le lehetett tölteni, valamint az utolsó nap délutánjától már fel is telepíthették azt a rajongók, így valószínűleg a DVD-t nem sokan rakták be meghajtóikba. A Diablo III elsősorban egy online kooperatív játék, aminek egy része (Beleértve a mentéseket is) a Blizzard szerverein van tárolva. A gépünkre telepített programnak folyamatosan kapcsolatban kell lennie velük, ha nincs internetünk, vagy állnak a szerverek, még egyszemélyes módban sem fog működni a Diablo III.

Grafika és egyéb beállítások

Most pedig térjünk rá az ismertetésre. Ahogyan azt már az előző oldalon is írtam, a játék feltelepítését követően első és legfontosabb dolgunk az legyen, hogy ellenőrizzük a szerverek állapotát. Ezt a Diablo III szerver státusz oldalán tehetjük meg, ahol bármikor megnézhetjük, melyik szerver áll éppen és melyik működik. Értelemszerűen amelyik áll, azt egy lefelé mutató piros nyíl, míg a működőt egy felfelé mutató zöld nyíl szimbolizálja. Íme egy példa a jelenlegi állapotról:

Amennyiben minden rendben, elindíthatjuk a játékot. A főmenü Options -> Account menüpontjában kiválaszthatjuk, hogy melyik szerveren akarunk karaktert létrehozni (Amerika, Európa vagy Ázsia), érdemes az Európai szervereket választani, hiszen itt várhatóan kevésbé fogunk szerver késleltetés (LAG) miatt szenvedni. Persze az első pár napban előfordulhatnak problémák, de ez egyáltalán nem a játék vagy a készítők hibája, kell némi idő hogy kiforrja magát a rendszer.

A Diablo III nem követel meg magának atomerőművet, kisebb teljesítményű gépeken és laptopokon is élvezhető minőségben játszható. A grafika maximális beállítások mellett szépnek mondható, ehhez a stílushoz szerintem bőven elég is. Amikor az egész látómező tele van ellenfelekkel és az általuk használt skillek megtöltik a képernyőt, sokszor még a kurzor megtalálása is problémát fog okozni, bőven lesz látványban részünk.

A grafikus beállításoknál látunk két FPS beállítót. Ezeknek segítségével csökkenthetjük a videokártyánkra nehezedő terhelést azzal, hogy feleslegesen nem számoltatunk ki vele 90 képkockát, ha egy LCD monitoron játszunk, ami úgyis csak 60-at tud megjeleníteni. A "Max Foreground FPS" menüpontnál azt az értéket adjuk meg, amit a monitorunk kezelni képes. A "Max Background FPS" című pontban pedig minél kisebb érték szerepeljen, ennek akkor van jelentősége, ha a játékot letesszük a tálcára (Háttérben fut). Ilyenkor ne erőltessük a kártyát.

Ha minden beállítással készen vagyunk, elkezdhetjük a kalandozást. Első lépésként meg kell alkotnunk karakterünket, akivel el fogjuk majd tölteni az elkövetkező hosszú órákat és napokat. Mindenki maga dönti el, melyik kaszt áll legközelebb játékstílusához, nekem személy szerint a Demon Hunter és a Wizard tetszik, mivel a távolsági harcot favorizálom. Első karakterem a varázsló volt, a démonvadász hölgyet csak azért kreáltam, hogy bemutathassam nektek a kiinduló képernyőt. Lehetőségünk van "Hardcore" karakter indítására is, ebben az esetben ha egyszer meghalunk, vége lesz a játéknak.

Nehézségi szintet nem választhatunk magunknak, automatikusan előbb normál fokozaton indul a játék, amikor ezt végigvettük, akkor nyílik meg a Nightmare, utána a Hell, végül pedig az Inferno. A játék tulajdonképpen Nightmare szinten kezdődik, itt kezdenek el potyogni a jobb felszerelések. Inferno fokozaton pedig lesznek ellenfelek, akik legyőzésével egy 30 percig tartó bónusz képességet kapunk. Ezekből egyszerre öt lehet aktív, mindegyikük 10%-al növeli a mágikus tárgyak fellelésének és a talált arany mennyiségének értékét.

A játék kezelőfelülete ismerősnek tűnhet azok számára, akik játszottak az előző részekkel, ám később megtapasztaljuk, hogy sok változás történt a Diablo III-ban. Először is a játék elsődlegesen a kooperatív harcra épít, a Normál nehézségi szint csak azért került bele, hogy megszokjuk az irányítást és a skilleket. A valódi élmény akkor kezdődik, amikor barátainkkal csapatba verődve indulunk Nightmare vagy nagyobb nehézségi szinten a démonfattyak irtására.

Választható karakterek

Új játék indításakor első és legfontosabb teendőnk karakterünk megalkotása. A Diablo III-ban ez nincs túlbonyolítva, összesen öt, eltérő tulajdonságokkal és képességekkel rendelkező karakter közül választhatjuk ki a nekünk legszimpatikusabbat. Az alábbiakban egy kis összefoglalót olvashattok az egyes kasztokról, azonban, hogy picit látványosabb legyen a dolog, mindegyikhez beillesztettem a hivatalos bemutató videóját is, abban mégiscsak jobban látszik a lényeg és mozgás közben is láthatjuk őket.

A Barbarian tipikus közelharcos karakter, a mágiához a legkisebb köze sincs. Valódi izomkolosszus, aki nehéz páncélokban érzi jól magát a harcok sűrűjében, miközben hatalmas, kétkezes fegyvereket forgatva aprítja ellenségeit. Képességeit főleg tömegirtásra használja, sok területre ható skillel rendelkezik. Aki azt az elvet követi hogy előbb üss, utána kérdezz, annak a Barbarian a tökéletes választás.

A Demon Hunter távolsági harcos, aki elsősorban lőfegyvereit használva küzd a démonok ellen, ezért közelharcban nem igazán jeleskedik. Hogy elkerülje a nyílt konfrontációt, különféle csapdákat és bombákat vet be, amennyiben pedig egy ellenfél túl közel érne, kitérő mozdulatokkal elgurul vagy félreugrik az ütések elől. Orvlövész képességei lehetővé teszik, hogy lelassíthassa ellenfeleit, így még az erősebb démonokat is képes távolról elintézni.

A Monk elsősorban gyors mozgású közelharcos karakter, aki képes akár a puszta öklével is rendet vágni a démonok között. Miután mozgékonysága létfontosságú feltétele küzdőstílusának, így nem visel nehéz páncélzatot, mert az lelassítaná őt. Erős védelmező és gyógyító képességeinek köszönhetően azonban erre nem is szorul rá. A harcban tovább gyorsítják őt speciális skilljei, ezenkívül védelmező aurákat is képes maga és szövetségesei köré vonni, melyek sebzik a közelben tartózkodó ellenfeleket.

A Witch Doctor leginkább a Diablo II-ben látott Necromancerre hasonlít, különféle lényeket tud megidézni, valamint manipulatív átkokat képes szórni ellenfeleire, akik fejvesztve menekülnek előle. Habár van néhány skillje, melyekkel sebezni is tudja ellenfeleit, elsősorban lényeit veti be, vagy egymás ellen fordítja a démonokat, ő maga nem bocsátkozik közelharcba. Érdemes kerülni vele a közvetlen kontaktust, mivel sem páncélzata, sem életereje nem kiemelkedő.

A Wizard pontosan ellentettje a legelőször ismertetett Barbarian kasztnak. Míg az egyáltalán nem használ mágiát, a varázsló mindent azzal old meg. Támadó és pusztító képességek egész garmadája áll rendelkezésre, hogy szörnyek komplett hadait kiirthassa velük. Közelharcban viszont harmatgyenge, érdemes messziről szórni az áldást és elkerülni a szörnyek közvetlen közeléből. Pontosan erre szolgálnak védekező képességei, pajzsot húzhat maga köré, elteleportálhat a veszély elől, vagy éppen lelassíthatja az időt, hogy elkerülhesse a kilőtt lövedékeket.

Érdemes kipróbálni mindegyik karaktert, hiszen teljesen eltérő képességeik révén változatos játékélményben lehet részünk. Teljesen más képet kap a játékról, aki egy Barbarian karakter felfejlesztése után mondjuk indít egy Witch Doctort vagy Wizardot. És ez mindenképpen pozitívum, a játék újrajátszási faktorát nagymértékben megnöveli. Miután kiválasztottuk a megfelelő kasztú karaktert (Mindegyikből van férfi és női változat is), elkezdhetjük a kalandozást.

A játékképernyő kezelőfelülete

A Diablo III-at leginkább úgy kell elképzelni, mintha összegyúrták volna a World of Warcraft szociális lehetőségeit a Diablo II irányításával. Miután alapvetően egy online multiplayer játékról beszélhetünk, így a képernyő bal alsó sarkában láthatjuk a chat és információs ablakot, ahogyan azt a WoW játékosai már megszokhatták.

A karakterünk, valamint szövetségeseink és csapattársaink portréja a bal felső sarokban látható, ezekre kattintva információkat kérhetünk le róluk, követőinket pedig felszerelhetjük tárgyakkal és kiválaszthatjuk, milyen képességeket használjanak.

A jobb felső sarokban látható a minitérképünk, melyen bejelölésre kerülnek a fontos információk, úgymint a kiemelt helyszínek és NPC-k, valamint a küldetés célpontjai, követőink, csapattársaink helyzete és egyéb adatok. Alatta láthatjuk az aktuális küldetésünk leírását és hogy éppen melyiket teljesítettük már belőle (Ha több alfeladatra oszlik).

Jobb alsó sarokban van a Social ("O") menü, ahol barátainkat nézhetjük meg, újakat vehetünk fel, valamint csatlakozhatunk hozzájuk, ha közösen szeretnénk irtani az ellenfeleket. Innen tudunk közvetlenül üzeneteket küldeni egymásnak, ha éppen nem vagyunk partiban.

Végül a képernyő alján, középen találjuk a vezérlőpanelt. Itt az életerő-, valamint egyéb erőforrás kijelzőjét láthatjuk, szokásos üveggömbszerű tárolók formájában. Ezeken kívül összesen 12 darab vezérlőgomb található még itt, ami a következőket jelenti (Balról jobbra):

Az első négy gomb segítségével választhatjuk ki azokat az aktív és passzív skilleket, melyeket harc közben az 1-4 billentyű segítségével tudunk aktiválni. Ezek folyamatosan oldódnak fel a szintlépés során. A következő két képességet az egér jobb és bal oldali gombjával tudjuk használni. Ide főleg támadó skillek kerülnek, leggyakrabban őket fogjuk igénybe venni.

Fontos megjegyezni, hogy bár csak hat képességünk lehet aktív egyszerre, ennél jóval többet szerezhetünk. Ezek között bármikor válthatunk, ha jobb gombbal rákattintunk a megváltoztatni kívánt skill ikonján. Ekkor előjön a feloldódott skillek és rúnák listája (erről később), és kiválaszthatjuk, hogy melyiket akarjuk használni az eddigi helyett. Egyetlen probléma, hogy váltáskor az új képességet nem használhatjuk rögtön, kell némi idő, amíg aktiválódik.

A következő gyors-gomb a gyógyital számára van fenntartva, ide tehetjük be a hátizsákunkban lévők közül azt, amit a "Q" billentyű lenyomásával tudunk meginni. Ha többféle italunk van, érdemes azt betenni, amit hatékonyan használhatunk, eleinte nem éri meg elhasználni a jobb darabokat. Fontos tudni, hogy ha megittunk egy gyógyitalt, utána kell némi idő, mielőtt ismét hörpinthetünk egyet, így érdemes taktikusan használni az italokat, és inkább a szörnyek irtása során potyogó életerő-gömbök segítségével gyógyulni (erről szintén szó lesz később).

A következő gomb a "Town Portal" számára van fenntartva (Eleinte inaktív, de viszonylag hamar megkapjuk), ennek segítségével bármikor és bárhol nyithatunk magunknak egy teleportot a városba, ha például megtelt a hátizsákunk vagy javítani kell felszerelésünket. Miután a szörnyekből folyamatosan potyognak az életerő-gömbök és tudunk gyógyulni, a képességek használatához szükséges tartalékaink pedig gyorsan töltődnek, erre csak javítás és a cuccok eladása miatt lesz szükségünk.

Az utolsó négy ikon közül hárommal később részletesebben is foglalkozunk. Az elsővel a tárgykészlet ablakunkat, a másodikkal karakterünk tulajdonságait, harmadikkal a naplónkat és küldetéseinket tekinthetjük meg, míg az utolsó a játék menüjét nyitja meg (ESC-el egyszerűbb előhozni), ahol az egyéb beállításokat találhatjuk.

Szintén meg kell említeni a jobb oldali gömb mellett látható, három részre osztott vonal alakú kijelzőt, ami a szerverek késleltetési idejét mutatja. Amennyiben itt három zöld színű csík látható, akkor minden rendben van a kapcsolattal. Két sárga esetén már apró LAG figyelhető meg, míg egy piros csíknál már akkora a PING, hogy szinte teleportálni látjuk karakterünket, és néha másodpercekre is megállhat az akció.

Képességek és irányítás

Ahogyan azt már a hack & slash játékoknál megszokhattuk, a Diablo III esetében is elsősorban az egérre lesz szükségünk karakterünk irányításához. Amennyiben a képernyőn látható játéktér egy pontjára nyomunk egy bal gombot, karakterünk odamegy, automatikusan kikerülve az útjában lévő akadályokat. Ha nyomva tartjuk a gombot, akkor folyamatosan tudjuk őt irányítani az egér mozgatásával.

A játék során bejárható terep meglehetősen nagy, útközben sok dolgot találunk, amivel interakcióba kerülhetünk. Ahhoz, hogy megtudjuk, melyik objektummal tudunk kezdeni valamit, szimplán csak fölé kell vinnünk a kurzort, ekkor az adott tárgy kijelölődik és a kurzor alakja is megváltozik. A használható tárgyaknak két fajtája van: egyiket szét lehet törni, másikat pedig át lehet kutatni vagy ki lehet nyitni.

Érdemes szétnézni, hiszen sok lerombolható objektumot is találunk a pályákon, amik nem jelölődnek ki, csak akkor törnek össze, ha beléjük lövünk. Ez nem csak azért hasznos, mert látványos hogy minden szanaszét repül, hanem mert egyrészt a tereptárgyak megfelelő időben történő szétlövésével azok pont ellenfélre zuhanhatnak (Ezáltal külön bónuszt kapunk érte), másrészt a rombolásért is kapunk XP-t, ha kellően sok tárgyat törünk szét egymás után.

A földön lévő tárgyakat szintén úgy tudjuk felvenni, hogy bal gombbal rájuk kattintunk, egyedül az arany felvétele automatikus, a pénzkupacokon csak át kell sétálnunk, nem kell egyesével felszedegetni őket (Ez főleg a kincstolvaj manóknál jön jól, akik szanaszét szórják a pénzt, miközben üldözzük őket - ezekről később). Amennyiben egy hosszabb csata után nem látjuk, milyen tárgyak hevernek a földön, az ALT billentyű lenyomásával ismét előtűnnek a nevek felettük.

Az eddig említett interakcióknál csak a bal gombra volt szükségünk, viszont harcoknál már nem elég csak az alapértelmezett támadásunkat használni. Amikor szembekerülünk egy ellenféllel, akkor összesen hatféle támadó és védekező képességet vethetünk be ellenük, melyeket az egér jobb és bal gombjával, valamint az 1-4 billentyűvel használhatunk. Ezek a képességek menet közben megváltoztathatók, így mindenki a játékstílusának megfelelőeket használhatja.

A gyógyital és teleport helye fenntartott, oda nem rendelhetünk más képességet. A hat különféle aktív képességen kívül lehetőségünk van a karakter szintjétől függően 1-3 passzív tulajdonság kiválasztására is. Ezekből szintén sokkal több van háromnál, menet közben szabadon választhatunk közülük, helyzettől függően. Így tulajdonképpen hiába lehet csak összesen 6+3 skillünk aktív, ezeknek variálásával egyedi karaktert hozhatunk létre, nem lesz sok egyforma build.

A skilleket rúnák segítségével fejleszthetjük és módosíthatjuk, melyek szintén fokozatosan válnak elérhetővé szintlépések során. A rúnák szerepe nagyon fontos, hiszen segítségükkel nem csak az adott képesség erejét növelhetjük meg, hanem teljesen más hatást is előidézhetnek, mint ahogyan azt eddig tapasztaltuk (Például a Wizard alap skilljét, a Magic Missile-t felerősíthetjük a Charged Blast rúnával, vagy egyszerre három különálló lövedékre bonthatjuk őket a Split rúna használatával, igaz, ilyenkor kevesebbet sebeznek).

Választék tehát van bőven, és szükség is lesz rájuk, hiszen ahogy haladunk előre a nehézségi szintek között, ellenfeleink egyre többféle sebzéstípusra lesznek ellenállóak vagy immúnisak. Szerencsére a Diablo III-ban nem fordulhat elő, ami a második részben, hogy az ember kifejleszt egy tűzalapú mágiában jeleskedő varázslót, majd szembetalálja magát egy tűzre immúnis ellenféllel és ott nagyon szenvednie kell. Itt nincs más dolgunk, csak kiválasztani egy jégeső vagy hasonló skillt, túlélni amíg aktiválódik, utána már kiirthatjuk vele ellenfelünket.

Különleges képességeink használatához kasztonként eltérő forrásra van szükségünk, melyek mennyiségét a képernyő jobb alsó sarkában látható üveggömbben lévő folyadék jelzi. Ennek színe minden karakternél más és más, lássuk, ki milyen energiát használ a támadásokhoz:

Barbarian = A kaszt képességeinek forrása a Fury, amivel használják pusztító skilljeiket. Harc közben a karaktert ért sebzések hatására folyamatosan töltődik a Fury szintje, melyet különféle képességeket használva tovább fokozhatunk. Amennyiben elegendő Fury-val rendelkezik, a Barbarian pusztító erőt tud felszabadítani, amivel egész hordányi ellenséget is másvilágra küldhet. Harcon kívül viszont a Fury gyorsan leapad, így érdemes folyamatosan küzdenie.

Demon Hunter = Az egyetlen kaszt a játékban, aki két különféle erőforrást igényel képességei használatához. Támadó skilljeit a Hatred (A piros színű folyadék) segítségével kivitelezi, ami gyorsan regenerálódik, még pihenéskor is. Ezzel szemben a védekezésre használt Discipline (Kék színű lötty) nagyon lassan növekszik, ezért óvatosan kell vele bánni. Ha elfogy, nem tudunk többé defenzív képességeket használni, így könnyen szorult helyzetbe kerülhetünk.

Monk = Képességeinek használatához a Monk főleg szellemi erejére támasz- kodik, amit a Spirit nevű erőforrás jelképez. Lassan regenerálódik, viszont két- féle módon is növelhető: képességek használatával, valamint kombinált táma- dások (kombók) sikeres kivitelezésével. Ha a Monk megfelelően képes időzíte- ni támadásait, akkor szinte kifogyhatatlan Spiritet tud generálni velük, így folya- matosan irthatja az útjába kerülő ellenfeleket.

Witch Doctor = A sötét voodoo varázslatok és rontások nagymestere Manát használ képességei alkalmazásához. A Mana viszonylag lassan töltődik újra, így a Witch Doctor karaktereknek figyelniük kell rá, nehogy kifogyjanak belőle. Erre szolgálnak megidézett lényei, melyek további erőforrás-szükséglet nélkül tudják irtani ellenfeleit, miközben a Witch Doctor tartalékai utántöltésére fordíthatja figyelmét.

Wizard = A varázslóknak az Arcane Power nevű erőteljes energia táplálja képességeiket, ami gyorsan újratöltődik és átjárja egész testüket. Bár ennek köszönhetően a kisebb igényű skilleket szinte megszakítás nélkül képes hasz- nálni, az igazán ütős képességekkel már megfontoltan kell bánniuk, ugyanis ha kimerül az Arcane Power, a Wizard könnyű prédává válhat, mert könnyű pán- célzatának és kevés életerejének köszönhetően közelharcban igen sebezhető.

A Diablo III másik nagy újítása az előző részhez képest, hogy ezúttal a támadó képességeink sebzését főleg felszerelésünk, valamint tulajdonságaink határozzák meg. Tehát például egy Wizard-nál az általa kilőtt varázslat ereje függ a kezében tartott fegyver sebzésétől is. Tulajdonképpen ahogy fejlesztjük karakterünk felszerelését, úgy lesz egyre hatékonyabb az adott skill, attól függetlenül is, hogy használunk-e hozzá rúnát vagy sem.

A karakterünk tulajdonságpontjai szintén fontos tényezők a hatékonyságunkban. A Diablo III-ban már nem mi osztjuk el a megszerzett pontokat, hanem a választott kasztnak megfelelően kapjuk őket. Persze a felszerelési tárgyaink segítségével rengeteg plusz ponthoz juthatunk, így eldönthetjük, melyiket erősítjük meg jobban. Most lássuk a tárgyakat és tulajdonságokat, hiszen ezek határozzák meg, mennyire is "tápos" a karakterünk.

Tulajdonságok és tárgyak

Szintlépés során karakterünk tulajdonságpontjait kasztunk függvényében automatikusan osztja el a játék, viszont megfelelő felszerelés viselésével az értékek aránya is nagymértékben megváltoztatható. Az alábbi listában összefoglaltam, hogy melyik tulajdonság növelése milyen változásokat idéz elő karakterünkön:

  • Strength = Elsősorban Barbarian karakterek számára fontos tulajdonság, ugyanis minél magasabb ennek értéke, ők annál nagyobbat sebeznek közelharcban (A többi karakter sebzésére a strength nincs hatással). Ezen felül az Armor értékét is növeli minden kasztnál, minek következtében kevésbé sebesülünk a bekapott találatoktól.
  • Dexterity = A Demon Hunter és Monk karakterek számára fontos, mivel az ő sebzésük nagyban függ ettől az értéktől (A többi karakter sebzésére a dexterity nincs hatással). Ezen felül minden kasztnál növeli a Dodge Chance értékét, minek eredményeképpen nagyobb eséllyel kerüljük ki a reánk mért csapásokat.
  • Intelligence = A Wizard és Witch Doctor karakterek számára létfontosságú tulajdonság, hiszen ez közvetlenül megnöveli képességeik sebzését. (A többi karakter sebzésére az intelligence nincs hatással). Ezen felül minden karakter esetében növeli a Resistance értékét is, ami tovább csökkenti a bekapott találatok sebzését.
  • Vitality = Ez az a tulajdonság, ami minden kaszt számára egyaránt fontos, hiszen magas életerővel több sebzést vagyunk képesek elviselni, így nehezebben halunk meg a csatákban is. Elsődlegesen a Barbárnak és a Monknak van szüksége magas vitalitásra, hiszen ők közelharcosok, a Demon Hunter, Witch Doctor és Wizard karakterek számára nem feltétlenül követelmény a kimagasló életerő (Persze ez nem jelenti azt, hogy elhanyagolhatjuk, magasabb szinten kis életerővel hiába sebzünk nagyot, ha egy bekapott találattól egyből kifekszünk).

A tulajdonságok alatt két másik értéket is láthatunk. Egyik az Armor, ami karakterünk védettségének szintjét jelzi, minél nagyobb ez az érték, annál kevésbé sebesülünk meg az ellenfelek támadásaitól. Értelemszerűen a lehetőségekhez képest érdemes a legmagasabb érték elérésére törekednünk.

Másik a Damage, ami DPS-ben (Damage per Second) van megadva. Ez azt jelenti, hogy egy másodperc alatt ekkora sebzést tudsz bevinni az ellenfélnek, ha folyamatosan támadod őt. Az értéke sok mindentől függ, befolyásolja a kasztra jellemző tulajdonság (Lásd feljebb), a fegyver és skillek sebzése, karakterünk ütésgyorsasága (Azaz hogy milyen gyorsan csapkodsz a fegyverrel) és pár egyéb módosító érték is.

A kalandozásaink során számtalan tárgyat szerezhetünk, melyeknek eltérő tulajdonságaik és értékük van. Az értéküket és ritkaságukat színekkel jelzi a program, melyek alapján már kiesésükkor eldönthetjük, érdemes-e őket felvenni eladás, viselés vagy alapanyag készítése céljából (Erről később esik szó). Színek szerint a következő fajtájú tárgyak eshetnek:

  • Szürke = Ezek érnek legkevesebbet, tulajdonképpen csak addig érdemes őket felvenni, amíg nincs másunk, vagy egy picivel jobb értékkel bírnak, mint amit eddig viselünk. Eladásra nem éri meg őket gyűjteni, mert csak pár aranyat érnek, esetleg a játék legelején lehet, amikor minden egyes penny számít.
  • Fehér = Egy fokkal jobbak a normál tárgyak, melyek a szürkéknél már érezhetően nagyobb tulajdonságokkal rendelkeznek. Viszont eladásra szintén csak a játék legelején érdemes őket gyűjteni, hiszen nem sokkal érnek többet a gyengébb tárgyaknál.
  • Kék = Az értékesebb tárgyak a kék színnel jelöltekkel kezdődnek, ezek legalább egy olyan mágikus tulajdonsággal rendelkeznek, ami a tárgy alapértékein kívül karakterünk egyéb statisztikáira is kihatással van (Pl. bónusz dexterity, stb.). Ha olyat találunk, ami nekünk nem jó, akkor is érdemes őket gyűjtenünk, hiszen ezeket már jó áron el lehet adni a kereskedőknek (A jobb darabokat talán még AH-ban (Aukciós Ház) is elviszik.)

  • Sárga = A sárga színnel jelzett tárgyak már igazi ritkaságnak számítanak, megtalálásukat követően be kell őket azonosítanunk (Jobb klikk a tárgyon), és nagy esélyünk van rá, hogy egyszerre több olyan tulajdonsággal is rendelkezik, melyek nagyban megnövelik karakterünk harcképességét. Ezeket már mindenféleképpen vegyük fel, ugyanis eladáskor is sok aranyat kaphatunk értük, valamint az AH-ban is nagy eséllyel kelnek el.
  • Zöld = Az igazán komoly értéket képviselő tárgyak a zöld színnel jelölt, úgynevezett "szetteknél" kezdődnek. Ezek is, akárcsak a sárga cuccok, egyszerre több extra tulajdonsággal rendelkeznek, viszont sokkal ritkább őket megtalálni. Legfontosabb különbség közöttük, hogy ezek egy készlet részei (Pl.: sisak+páncél+kard), melyek további bónusz képességet biztosítanak számunkra, ha sikerül megszereznünk a többi darabját is. Amennyiben pedig a komplett szettet viseljük, már olyan mértékű bónuszokat adhatnak, melyeket egyébként nehéz lenne megszereznünk. Ezeket már nem érdemes eladni, mivel a ládát közösen használják karaktereink, így a másik számára még jól jöhet.
  • Narancs = Legritkábbak, ezért legértékesebbek is a narancssárgával jelzett, úgynevezett "legendás" tárgyak, ezeknek már saját nevük és háttértörténetük is van, amit érdemes elolvasni. Kiemelkedően jobb tulajdonságokkal rendelkeznek a többi tárgynál, ezért ha ilyet találunk, akkor igazán szerencsésnek érezhetjük magunkat. Eladni kész pazarlás, ám ha valaki pénzszűkében van, igazán csillagászati összegeket zsebelhet be értük.

A felszerelési tárgyainkon kívül egyéb dolgokat is találhatunk, melyek megkönnyítik harcunkat a démonfattyak ellen. Többek között gyógyitalokat, melyekből különféle erősségű létezik és mindegyik meghatározott mennyiségű HP-t tölt vissza. Értelemszerűen ha még nem rendelkezünk sok életerővel, nincs értelme elhasználni az erősebb gyógyitalokat, tartalékoljuk későbbre, amikor már fejlettebbek leszünk. Azonban vigyázzunk, mert nem hajthatjuk fel egyfolytában őket, minden ital megivása után kell némi idő, mielőtt újra használhatunk egyet.

Az egyéb található dolgok közül legfontosabb szerepe a különféle ékköveknek van, melyeket a foglalattal rendelkező felszerelésünkbe illesztve azok extra tulajdonságokkal és képességekkel ruháznak fel minket. Ezekből szintén többféle erősségűt találhatunk, melyek egyre nagyobb bónuszokat adnak. Érdemes gyűjteni őket, mert az ékszerész össze tudja "olvasztani" nekünk a kisebb darabokat, így egyre erősebbeket készíthetünk.

A kereskedőktől vásárolhatunk különféle típusú "ruhafestékeket" (Dye), melyeknek segítségével megváltoztathatjuk viselt öltözékünk színét. Így többé nem kell összegyűjtenünk egymáshoz passzoló színű öltözéket, a kedvenc ruháinkat akár egyformára, vagy mindegyiket más-más színűre is festhetjük. Gyakorlati haszna nincs a dolognak, kizárólag esztétikai lehetőség (A képen a tiszta fehérbe öltöztetett varázslónőm látható).

Nightmare és afeletti nehézségen találhatunk lapokat és könyveket is, melyekkel az Artisanokat tudjuk továbbfejleszteni. Két mesterember segíti küldetésünket, akik különféle szolgáltatásokkal állnak rendelkezésünkre némi anyagi ellenszolgáltatásért cserébe. A kovácsnál felszerelési tárgyakat tudunk létrehozni és újrahasznosítani, míg az ékszerésznél a különféle drágaköveket egyesíthetjük, valamint eltávolíthatjuk a már bepakolt darabokat tárgyainkból. Lássuk most őket kicsit részletesebben.

Mesteremberek, ládikó és AH

Amikor a játékban elérünk egy olyan szintre, ahol már sűrűn potyognak a kék színű tárgyak és nincsenek anyagi gondjaink sem, elkezdhetünk gondolkodni rajta, hogy újrahasznosítjuk őket valami nekünk megfelelőbbre. Erre a kovács nyújt lehetőséget, ahol a feleslegessé vált varázserejű tárgyakat - a szürke és fehér nem jó erre - alapanyagokra bonthatjuk le (Salvage). Ennek során különféle alkotóelemeket kapunk, melyekből a kovácsmester elkészítheti nekünk a kívánt tárgyat, ami hasznosabb az eddig összegyűjtött kacatoknál.

A bal oldalon láthatjuk azokat a recepteket, melyeket a kovács el tud nekünk készíteni, ha rákattintunk a kívánt tárgyra, alatta megjelenik a hozzá szükséges alapanyagok listája. Ha nincs kellő mennyiségű alapanyagunk, szét kell bontanunk pár kék vagy sárga színű holmit, amire már nincs szükségünk. Kék tárgyakhoz általában elég egyféle alapanyag, míg sárga vagy jobb cuccokhoz már különleges összetevők kellenek, melyeket szintén olyan színű tárgyak lebontásával nyerhetünk. Természetesen lebontáskor az eredeti tárgy megsemmisül.

Egyetlen hátulütője a dolognak az, hogy az eljárás során készült tárgyakra véletlenszerűen kerülnek fel a statok, tehát előfordulhat az is, hogy nagy nehezen összeszedjük az alapanyagokat és olyan tárgyat sikerül gyártanunk, amit nem érdemes használnunk, mivel nem azt adja, ami számunkra ideális (A képen látható sárga sapkát én készítettem, szerencsém volt hogy elsőre olyan tulajdonságokat adott, ami hasznos a varázslónőm számára). Ilyenkor sajnos újra össze kell szednünk az alapanyagokat egy új legyártásához.

Mivel a Diablo III-ban minden karakterünknek közös ládikája, mesteremberei és aranya van, így érdemes néha költeni fejlesztésekre is. A kovács többféle tárgyat - akár sárgát vagy jobbat is - tud nekünk létrehozni, miután szintet lép, ráadásul ez a boltja kinézetén is meglátszik. Az ékszerész fejlesztésével pedig egyre erősebb drágakövek készítésére nyílik lehetőség minden egyes szintlépését követően.

Az ékszerésszel először az Act II városában találkozunk, nála tudunk a kalandozásaink során talált - eleinte többnyire alacsony értékű - drágakövekből erősebbeket készíteni. Másik nagyon fontos szolgáltatása, hogy némi pénzért cserébe ki tudjuk szedetni foglalatos ruháinkból a már beillesztett drágaköveket, így ha jobb minőségű darabot találunk, de nem szeretnénk megválni kedvenc nadrágunktól, szimplán ki tudjuk azt cserélni benne.

Drágaköveknél összesen 14 erősségi szint van, a leggyengébbek "Chipped", a legerősebbek pedig "Perfect Star" jelzőt viselnek. Persze ezek elkészítéséhez már alapos tréningre van szüksége az ékszerészmesternek, 10-es szinten tudja csak legyártani azokat.

Normál nehézségen csak meghatározott szintig tudjuk fejleszteni a mestereket, ugyanis a magasabb fejlettséghez szükséges alapanyagokat csak Nightmare fokozaton kezdik el dobálni a szörnyek, mint például az egyik képen látható lapot, ami az ékszerészmester fejlesztéséhez szükséges. Ezekből elég sok fog kelleni, tehát ha ilyeneket találunk, nehogy eladjuk.

Ahogyan az előző részekben, a Diablo III-ban is rendelkezünk ládikával azon holmik tárolására, melyeket nem akarunk mindig magunkkal cipelni. A mérete először csak 14 hely, azonban 10.000 aranyanként újabb 14 helyet vásárolhatunk hozzá. Egy ládában maximum 70 helyünk lehet, de vásárolhatunk magunknak ezen kívül még két ládát (Ezek külön oldalak formájában jelennek meg). Azonban ennek borsos ára van, 100K-ba kerül a második láda, a harmadikért pedig már 200K aranyat kell fizetnünk. A láda maximális méretéhez tehát összesen 100K + 200K + 40K x 3 = 420K aranyra lesz szükségünk. Így 210 helyünk lehet a három ládában.

Aki nem szeretne pénzt költeni a mesteremberek fejlesztésére, tárgyak készítésére és ládikájának növelésére, az választhatja az egyszerűbb megoldást is: a talált cuccokat beadhatja az Aukciós Házba, vagy, ha elég sok arannyal rendelkezik, akkor vásárolhat is onnan magának olyan tárgyakat, melyek megfelelnek az ő és karaktere ízlésének.

Az Aukciós Házban (Továbbiakban: AH) rengeteg holmit árulnak a többi játékosok, így mindenki találhat magának megfelelőt. Sokan hisznek benne, hogy kezdetekben hanyagolhatjuk a mesterek fejlesztését, mert a ráköltött pénzből sokkal jobb cuccokat vásárolhatunk magunknak AH-ból. Ez valóban így van, pláne ha belegondolunk hogy normál nehézségi szinten a bossok garantáltan dobnak legalább egy sárga cuccot, viszont a Blizzard úgy oldotta meg - a bossfarmolás ellen -, hogy másodszorra már nem fognak olyat adni, ez fix.

Most pedig ismerkedjünk meg picit közelebbről az ellenfeleinkkel is, természetesen ügyelve arra, hogy ne nagyon spoilerezzek el semmit, viszont nagyjából megemlítsem, milyen pokolfajzatokkal kell szembenéznünk.

Szörnyek, harc és halál

Ahogyan más hack& slash típusú játékban, a Diablo III-ban is időnk nagy részét a ránk támadó szörnyek hordái ellen való harccal fogjuk eltölteni. Minden ellenfél rendelkezik meghatározott mennyiségű életerőponttal (Továbbiakban: HP), melyet a különféle támadó képességeinkkel kell nullára redukálnunk ahhoz, hogy sikert arassunk - lehetőleg úgy, hogy közben mi ne dobjuk fel a bakancsunkat. Ezt a neve alatt látható piros csík szimbolizálja.

Ellenfeleink öt nagy csoportra oszthatók erejük és szintjük tekintetében, és akárcsak a tárgyak esetében, őket is neveik színe alapján különböztethetjük meg egymástól. A mezei mobok fehér színnel vannak jelölve (1. kép), ők általában nem rendelkeznek extra képességgel, mindegyikük a rá jellemző módon akar minket eltenni láb alól (A közelharcosok nekünk rontanak, az íjászok és mágusok távolról lövöldöznek, míg az idézők csicskákat hívnak elő segítségképpen).

Sokszor találkozunk sejtelmes derengést árasztó, rendszerint 4-5 fős falkákban mászkáló, kék színnel jelzett szörnyekkel (2. kép), melyek erősebbek a normál moboknál. Ráadásul egy vagy több különleges képességgel is bírnak, melyek segítségével néha komolyan megizzaszthatnak minket. Némelyikük teleportál, mások villámgyorsan mozognak, egyesek pedig mindenféle egészségre ártalmas anyagot fröcskölnek szét maguk körül. Azt ugye mondanom sem kell, hogy a falka minden tagja rendelkezik ezekkel a képességekkel, így egyszerre akár 4-5 irányból is kaphatjuk az áldást.

Sárga színnel vannak jelölve azok a szörnyek, akik még a kékeknél is több HP-val rendelkeznek (3. kép), rendszerint ugyanúgy különleges képességek birtokosai, ráadásul általában 3-4 csicska veszi őket körül (Minion). Ezek gyengébbek a főnöküknél, de ugyanazzal a speciális tulajdonsággal rendelkeznek, így még külön is nagyobb kihívást nyújtanak normál társaiknál. Általában célszerű előbb a csicskáktól megszabadulni és a végén foglalkozni a főnökkel, így harc közben némi HP gömbhöz is juthatunk, ha szükséges.

Következnek az alvezérek, lila színnel jelölve (4. kép). Őket már nem egyszerű elintézni, ugyanis temérdek HP-vel és általában több különleges képességgel rendelkeznek. Harc során időnként csicskákat idéznek maguk mellé, ami - bár picit megnehezíti a küzdelmet - egyúttal arra is szolgál, hogy a belőlük nyerhető HP gömböket felszedve nagyobb eséllyel éljük túl a támadásait. Léteznek alacsonyabb rangú alvezérek is, ők nem idéznek segítőket, de általában egy csoport normál mob környékén találkozunk velük.

Végezetül pedig vannak a nagyfőnökök (Bossok), melyekkel mindig egy elszeparált helyszínen kell megküzdenünk, rendszerint egy monológot követően. Belőlük is két fajta van: a fő gonoszok segítői (általában az előttük való helyszínen tanyáznak), végül pedig a játék legerősebb ellenfelei: az Act Bossok. Őket legyőzve jutunk át a következő fejezetbe (Act), melyből összesen négy van. Ha az utolsót is kifektettük, megnyílik a következő nehézségi szint. Róluk nem teszek be képet, mert spoileres lenne azok számára, akik még nem játszottak a Diablo III-al.

Utoljára még meg kell említenem egy különleges ellenféltípust, ezek pedig a kincstolvaj manók (Treasure Seeker), akik egy nagy batyut cipelnek és sandán nézelődnek. Ha észrevesznek vagy beléjük kötünk, nyakukba szedik a lábukat és igyekeznek eltűnni, miközben szanaszét potyogtatják zsákjukból az aranyat (5. kép). Ilyenkor ne álljunk meg felszedegetni a kincseket, hanem üldözzük őket és lehetőleg még azelőtt intézzük el, mielőtt kereket oldanának. Amennyiben nem sikerül őket idejében elcsípni, egy teleportkaput nyitnak maguknak és végleg elveszítjük őket. Ha sikerül kifektetnünk a kis férgeket, általában több mágikus tárgyat és egy rakás aranyat tudunk felszedni a hullájukról.

Miközben harcolunk a pokolfajzatok ellen, előbb-utóbb eljön a pillanat, amikor sérülést szerzünk, ha pedig nem figyelünk oda egészségünkre, meg is halunk. Ennek elkerülésére több lehetőségünk van, de leginkább az ellenfeleink halála után hátramaradó HP gömbök segítségével tudunk gyógyulni (6. kép). Életerőnk ugyan lassan regenerálódik magától, amit mágikus cuccok segítségével gyorsítani is lehet, de önmagában ez nem elég arra, hogy élve megússzuk a küzdelmeket.

Életerőnk mennyiségét a képernyő bal alsó sarkában lévő üveggömbben található piros színű folyadék szintje jelképezi. Ha találatot kapunk, életerőnk csökken, a gömbben lévő folyadék pedig apadni kezd. Amikor súlyos sérülést szerzünk, az egész képernyőt piros felhő borítja be, ezzel figyelmeztetve minket, hogy életerőnk vészesen lecsökkent. Amennyiben nem tudunk kellő időben gyógyitalt inni, életerő-gömböt felvenni vagy regeneráló képességet használni, karakterünk meghal. Amennyiben ez megtörténik, karakterünk visszakerül az utolsó ellenőrzőpontra (Lásd később), viselt felszereléseinek állapota pedig tíz százalékot romlik.

Találhatunk különféle erősségű gyógyitalokat is (Health Potion), melyek szintén megmenthetik az életünket szorult helyzetekben, ám van egy hátrányuk: miután egyet megiszunk, némi időnek kell eltelnie, mielőtt ismét használhatunk egyet. Ezért taktikusan kell velük bánni és vészhelyzetekre tartogatni őket. Ha Monk karakterrel játszunk, akkor képesek vagyunk magunkat gyógyítani is, így akkor kevesebb HP italra lesz szükségünk.

Eddig még nem említettem meg, de lehetőségünk van követőket is felfogadni magunk mellé. A Templar rendelkezik Heal skillel, így ő is gyógyíthat minket, ha szorul a hurok. Ha már szóba kerültek a követők, ejtsünk róluk is néhány szót. Utunk során három társra teszünk szert, akik eltérő képességeik lévén jól kiegészítik karakterünket, akármilyen kasztot választottunk is.

Karmac egy Templar, ő közelharcban jeleskedik, egykezes fegyverekkel és pajzzsal tudjuk őt felszerelni, így javítva hatékonyságát. Lyndon Scoundrel kasztú, elsősorban a távolsági harcot favorizálja, íjjal és számszeríjjal tudjuk őt segíteni fejlődésében. Végül Eirana csatlakozik hozzánk, ő Enchantress, aki törékeny termete ellenére nem csak varázsbotok, hanem egyéb fegyverek forgatásában is jeleskedik. De persze elsősorban mágiáját használja harcban, kiváló támogatója közelharcos karakterünknek.

Minden követőnk hatékonyságát fejleszthetjük jobb felszereléssel, melybe fegyverek, pajzsok, amulettek, gyűrűk, valamint speciális, csak meghatározott követők által használható relikviák (Relic) tartoznak. Társunkat is érdemes fejlesztenünk, hiszen bár haláluk esetén harc után felélednek, viszont nem mindegy, hogy meddig nyújtanak nekünk segítő kezet. Néha már az is elég, ha magukra vonják a mobok figyelmét.

Küldetések, eredmények, multiplayer

A Diablo III egy hack & slash játék, de ez nem jelenti azt, hogy céltalanul kell bolyonganunk és összevissza gyilkolásznunk mindent. Küldetéseink lesznek, melyeket teljesítve megismerhetjük a sztorit, valamint haladunk előre a végső cél elérése felé. Az egyes helyszínek között sok helyen csak az aktuális feladat teljesítését követően juthatunk át, így elsődleges feladatunk a szörnyek irtása mellett küldetéseink végrehajtása lesz. Aktív küldetéseinket a minitérképünk alatt láthatjuk címszavakba szedve, amik tömören leírják következő feladatunkat.

Amennyiben a kijelölt helyszínre érünk, annak függvényében hogy egy NPC-vel kell beszélnünk vagy egy helyszínre bemennünk, másképp jelzik a játéktéren. Ha egy személyt kell keresnünk, akkor annak feje felett megjelenik egy sárga felkiáltójel (vagy mellékküldetések esetén világoskék és szürke is lehet) (1. kép). Ha beszélünk vele, megkapjuk az újabb feladatot, melyről bővebb információt kérhetünk le a küldetésablakból. Ugyanakkor egy tájékoztató jelenik meg, melyben az előző, immár teljesített küldetésért kapott XP és arany mennyiségét tekinthetjük meg (2. kép).

Amikor elindulunk új küldetésünkre, legtöbbször nem jelent gondot a cél megtalálása, hiszen a Diablo III-ban nagyrészt lineáris a történet. Persze ez nem jelenti azt, hogy minden végigjátszáskor ugyanoda kell mennünk, hiszen a pályák részben véletlenszerűen generálódnak, így előfordulhat hogy egy lejáratot máshol lelünk meg, amikor ismét nekivágunk a feladat megoldásának.

Célunkhoz közeledve minitérképünkön előbb egy nyíl alakú ikon jelenik meg, ami mutatja hogy merre kell mennünk. Ha elég közel van hozzánk, akkor a nyíl eltűnik és egy pulzáló kör jelenik meg, majd ha teljesen odaérünk, akkor egy sárga pötty jelzi térképünkön a feladatunk következő állomását/célszemélyét, stb. (3. kép) Tárgyak, ajtók és más használható tárgyak esetén ilyenkor csillogást láthatunk a játéktéren, ami körbeveszi az adott objektumot, így tisztán látjuk, mit kell aktiválnunk/felvennünk, stb.

Ahogy haladunk előre a pályákon, meghatározott helyeken Checkpointot (ellenőrzőpont) aktiválunk. Ekkor kerül sor automatikus mentésre, azaz ha később meghalunk vagy kilépünk a játékból - mindegy hogy azelőtt hol voltunk - mindig az utoljára aktivált ellenőrzőpontra kerülünk vissza. Egyetlen különbség, hogy halál esetén a szörnyek változatlanul ott maradnak ahol meghaltunk, míg folytatáskor újra generálódnak, így valószínűleg eltérő ellenfelekkel fogunk találkozni, mint azelőtt.

Az ellenőrzőpontokon kívül általában minden pályán el van helyezve egy Waypoint is (5. kép). Ezeket aktiválva teleportálhatunk egyik helyszínről a másikra. Nagyon hasznos lehetőség, így ha később el akarunk jutni a városból egy távoli helyszínre vagy onnan vissza, nem kell végigrohanni a pályán, elég a Waypointot használnunk. Használata egyszerű: rákattintva bal oldalon megjelennek az eddig aktivált pontok és csak rá kell kattintani arra, ahová menni szeretnénk (Az aktuális küldetésünkhöz legközelebb eső Waypointot egy serleggel jelzik).

A Diablo III készítői sok véletlenszerűen generálódó küldetést, úgynevezett Eventeket is tettek a játékba, melyek közül végigjátszásonként csak pár aktiválódik, így érdemes átkutatni a pályákat hogy megtalálhassuk őket. Sokféleképpen előfordulhatnak, egy láda kinyitásától kezdve egy NPC megszólításáig bármi elindíthat egy Eventet, aminek sikeres teljesítésével általában speciális Achievementet (eredményt) nyerhetünk (6. kép).

Ilyen Achievementből rengeteg van, aki játszott már online játékkal annak ismerősek, de aki esetleg nem tudná, annak elmondom a lényegét. Minden elért eredménnyel pontokat gyűjtünk, és ez egyfajta éremgyűjteményként működik az adatlapunkon. Azaz a barátlistára felvett személyek láthatják elért eredményeinket, és ha ebből jó sokat szerzünk, biztosan irigykedni fognak ránk (A játékmenetre természetesen ezek nincsenek hatással).

Érdekességképpen megemlíteném még azok számára, akik szeretnének minél több háttér információt gyűjteni a Diablo III történetéről, hogy kutassák fel és olvassák el a különféle naplókat (Journal), valamint a városban beszélgessenek el azokkal az NPC-kkel, akiknek feje felett egy kék csillag alakú ikon látható. Sok poénos és tanulságos történetet hallhatnak.

Mielőtt rátérnék az értékelésre, mindenképpen ejtenem kell pár szót a multiról is, hiszen a Diablo III alapvetően egy online multiplayer játék, melyben kiemelt szerepet kapnak a szociális lehetőségek. A program felépítéséből adódóan állandó kapcsolatban áll a Battle.net rendszerével, így az egyes játékosok közvetlenül csatlakozni tudnak ismerőseikhez, már amennyiben azonos nehézségi szinten tartanak (Quick Join). Persze a magasabb szinten játszó ismerősökhöz nem tudunk kapcsolódni.

Ha multiban játszunk a Diablo III-al - azaz partit alkotunk -, akkor a szörnyek is erősebbek lesznek. Minél többen vagyunk együtt (Maximum 4 játékos lehet egyszerre), annál nagyobb kihívást fog jelenteni egyedül legyőzni egy szörnyet. Az eset némiképp hasonló a MMO játékok csoportos küldetéseihez, de azért itt nem úgy van hogy egyedül nem győzhetsz az elitek ellen, pusztán nehezebb dolgod lesz velük.

Magasabb nehézségi szinten - bár a készítők szerint egyedül is szólózható a játék - érdemesebb barátainkkal karöltve küzdeni, hiszen csapatban együttműködve egyrészt a hangulat is jobb, másrészt pedig eredményesebben is küzdhetünk az erős szörnyekkel. Személy szerint nem nagyon szoktam multizni, ám amikor a teszt megírása miatt kipróbáltam a Diablo III többszereplős módját, egyszerűen odaragadtam a játék elé, csak azt vettem észre hogy már pár órája játszunk vele.

Leginkább ahhoz hasonlított ez az érzés, mint amikor annak idején kipróbáltam a World of Warcraftot és először mentem le instába a klántársaimmal. Habár a MMO játékokkal azóta felhagytam, de ez az érzés már nagyon hiányzott. Most, hála a Diablo III-nak és a Blizzardnak, mindezt újra átélhetem. :-)

Pozitívumok, negatívumok és értékelés

FIGYELEM! A multihoz kapcsolódóan fel kell hívnom mindenki figyelmét, hogy többszereplős játékot kizárólag a barátlistájára felvett és ismert személyekkel kezdeményezzen, ugyanis - legalábbis a cikk írásának pillanatában - lehetett hallani olyan esetekről, amikor a "Public Games" menüpont használatát követően képesek feltörni az olyan accountokat, melyeket nem véd Authenticator!

Ezért mindenkit óva intek a nyílt játék lehetőségének használatától, valamint - ha még nem tette meg - okvetlenül csatoljon egy Authenticatort az accountjához, hiszen senki sem szeretné elveszíteni a drága pénzért vett játékot, pláne ha az accounton esetleg egy WoW vagy StarCraft II is van (Az Authenticator ingyenes alkalmazás formájában is beszerezhető Androidos telefonra, iOS-ra, Windows Phone 7-re és Blacberry-re). Most pedig térjünk rá a Diablo III értékelésére, szokás szerint megemlítve a pozitív és negatív tapasztalataimat vele kapcsolatban.

Igazat megvallva ha elkezdeném felsorolni a játék pozitív tulajdonságait, nem lenne elég ez az egy oldal hozzá, ezért maradjunk annyiban, hogy véleményem szerint a Diablo III a legjobb és leginkább addiktív játék, amihez eddig szerencsém volt. Egyszerűen pár apróságtól eltekintve nem tudok róla rosszat mondani, a Blizzard alkotása szerintem kétségtelenül az idei év legjobb játéka. És ez már nem fog változni, hiszen az új Tomb Raidert és a BioShock: Infinity-t is eltolták 2013-ra, egyedül a Max Payne 3 és az Assassin's Creed 3 talán az, ami még esélyes lehet ellene, bár szerintem elég ha az eladási adatokat nézzük: egyikből sem fog ennyi elkelni, ebben biztos vagyok.

Sokan panaszkodtak a játék grafikájára, hogy úgymond "szivárványos-csillámpónis" kinézetűre sikeredett, azaz a World of Warcraft élénk színekben gazdag világára hasonlít (Nem véletlen, hogy a Blizzard elrejtett egy titkos pályát is a játékba, na, aki oda eljut, az megnézheti, milyen valójában a csillámpónis grafika). Szerintem akik ezt mondták, azok még nem jártak a Halls of Agony vagy hasonló helyszíneken, amire mindent lehet mondani, csak azt nem hogy vidám hangulatot árasztanának a mindenfelé heverő és falra szegezett emberi maradványok és tetemek.

Az átvezető videókról egyszerűen csak szuperlatívuszokban lehet beszélni, a Blizzard máig az egyetlen olyan cég, akinek játékairól már megjelenés előtt el lehet mondani, hogy a benne lévő videók átlagon felüli minőségűek. Miközben az ember az állát keresi a padlón, egyfolytában arra gondol, bárcsak egy órán keresztül tartana egy ilyen bejátszás. Az alábbi videó nem számít spoilernek, mert már régóta meg lehet tekinteni, de aki nem látta, okvetlenül nézze meg, egyből megérti, miről beszélek.

A Diablo III hangjairól és zenéjéről szintén nem tudok rosszat mondani, nagyon hangulatteremtőek a háttérhangok, a szörnyek üvöltései, halálhörgéseik, a robbanások és a képességek hangjai mind-mind a helyükön vannak. Egyszóval ezen a téren szintén csillagos ötöst érdemel a játék.

Szintén dicséretet érdemel a játék újrajátszhatósági és nehézségi szintje. A véletlenszerűen generálódó terep, a változó mellékküldetések, az öt eltérő karakter, mindez megspékelve négy egyre nagyobb kihívást jelentő nehézségi szinttel, mind rátesz egy lapáttal a Diablo III időtállóságára. A kezdeti viszonylag könnyű játékmenetet Nightmare esetén egy taktikusabb, több figyelmet érdemlő váltja le, amikor pedig az ember átér Hell fokozatba, a játék érezhetően bedurvul és egyedül már csak nagy nehézségek árán tudunk haladni.

A multiról már írtam, hogy szerintem annak is nagyon jó a hangulata. Egyedüli negatívumként ezzel kapcsolatban talán azt lehetne megemlíteni, hogy néha még három zöld csíkot jelző PING mellett is lagolni látszik a játék. Ezen kívül nincs más baj ezzel a résszel sem, kivéve a fentebb már említett Public Games opció miatti accountlopást, hiszen amíg ezt nem javítják ki, addig senki sem mer majd nyílt játékot kezdeményezni. Ha már a negatívumoknál tartunk, sajnos meg kell említenem itt is pár dolgot, ami véleményem szerint zavaró a Diablo III-al kapcsolatban.

A legelső - és amire a legtöbben panaszkodnak - az a folyamatos internetkapcsolat és szerverelérés szüksége még egyszemélyes játék esetén is. Igazság szerint ez nem róható fel negatívumként, hiszen a játék felépítéséből adódóan erre szükség van, másrészt ez a kalózkodást is szinte lehetetlenné teszi. Az viszont picit tényleg idegesítő, ha az ember meló vagy suli mellett csak napi egy-két órára jut gép elé, és akkor sem tud játszani, mert éppen karbantartás van. Még egyszer mondom, ez nem negatívum, így nem is vettem figyelembe értékelésnél, de az első héten emiatt én is idegeskedtem kicsit.

Egyéb apró hiányosságoktól és optimalizálatlanságoktól eltekintve a Diablo III egy nagyon jól sikerült program, amennyiben pedig belekerül az ígért PvP (Player vs. Player) lehetőség is, akkor valóban egy minden igényt kielégítő játék lesz. Először várhatóan ott is lesznek problémák, hiszen az már most is látszik hogy egyes kasztok képességei erősebbek vagy gyengébbek a másiknál, így nincs meg a kellő egyensúly közöttük. Azonban a Blizzard egy olyan cég, amely folyamatosan frissíti és csiszolja játékait, így biztos vagyok benne, hogy ezek az apró hibák hamarosan javításra kerülnek.

Értékelés
10
Játékmenet:
A Diablo III játékmenete fenomenális, feltéve persze ha szereted a hack & slash stílust. Amint az ember elindítja a játékot és elkezdi irtani a szörnyek hordáját, könnyen belefeledkezik a játékba. A véletlenszerűen generálódó helyszínek, mellékküldetések és szörnyek változatos, míg a négy nehézségi szint kellően magas kihívást tartogat a játékosok számára. A kooperatív játékkal pedig ezt sikerült még tovább fokozni, az ember szinte nem akar felkelni a gép elől, annyira addiktívra sikerült a Diablo III.
10 Hangulat:
A játék hangulatára mindenképpen maximális pontszámot adok, szerintem tökéletesen hozza az előző részek által felállított magas színvonalat, sőt túl is szárnyalja azokat. Aki játszott a Diablo korábbi epizódjaival és tetszett neki, az semmiképpen se hagyja ki a folytatást sem. Ha eltekintünk a folyamatos internetkapcsolatot igénylő egyszemélyes játékmód miatti kellemetlenségektől (Ami, ismétlem, nem róható fel hibának!), akkor egy minden tekintetben egyedülálló hangulattal rendelkező játékot kapunk. Habár a játék nem olcsó, de aki tud belőle szerezni, nyugodtan vegye meg, hiszen a hangulat és rengeteg lehetőség miatt, amivel gazdagodhatunk vele, bőven megéri az árát.
9 Grafika:
A Diablo III grafikájáról már az első screenshotok megjelenését követően folynak a viták, egyesek szerint túl világos és színes, ráadásul baltával faragott, mint a World of Warcraft. Az én véleményem azonban az, hogy játék grafikája ehhez a stílushoz bőven elegendő, ráadásul így a gépigénye is jóval alacsonyabb lett, mintha minden karakter poligonmilliókból állna össze. A karakterek és szörnyek által használt skillek megvalósítása szemkápráztató, viszont néha túl sok effektus van a képernyőn, így sokszor nem látjuk a kurzort. A pályák kidolgozottsága is nagyon jó, figyelembe véve hogy nagyrészt véletlenszerűen töltődnek fel objektumokkal. Ráadásul sok minden szét is rombolható, így rádönthetjük őket ellenfeleinkre, ami tovább növeli a kidolgozottság értékét. Csak azért nem adok rá 10-et, mert sok ellenfél esetén a rengeteg effekt már zavaró hatású.
10 Hangok:
Hangok és zenék tekintetében semmi rosszat nem tudok mondani, a zenéktől kezdve a háttéreffektusokon át egészen a szörnyek üvöltözéséig minden a legnagyobb rendben van. A különféle képességek és varázslatok hangeffektjei is lenyűgözőek, nálam a robbanásoktól és a szörnyek ordítozásaitól visszhangzott az egész szoba, kegyetlenül megdobják a Diablo III hangulatát ezek a hatások.
9,5 Összességében:
Ha nem tolták volna el a Tomb Raider megjelenését jövőre, akkor azt mondanám, nehéz lenne megmondani, melyikük nyeri el idén az Év Játéka címet. Így azonban személy szerint azt mondom, hogy idén a Diablo III koronáját egyik játék sem veszélyeztetheti. Az biztos, hogy még évek múlva is sokan fogunk játszani vele, ha pedig megérkezik a kiegészítő, újabb pár évet fogunk ismét beleölni a játékba.
Szóval, aki egy kicsit is szereti a hack & slash műfajt, annak kötelező vétel!

Azóta történt