Dead Island - Teszt

Játékmenet

Most pedig térjünk rá a játékmenetre. Mint azt már korábban írtam is, a Dead Island egy FPS-RPG játék, ami erős kooperatív-támogatással van felvértezve. Azaz többjátékos módban mutatkozik meg igazán a program valódi szépsége. Én nem multizok, így jelen cikkemben kizárólag az egyszemélyes játékélmény során szerzett tapasztalataimat írom le, aki esetleg nem értene egyet a végítéletemmel, az vegye bele azt is a számításba, hogy ez a teszt nem a kooperatív módról készült.

Ami nagyon tetszett már a legelején a játékban, az az élethű sérülésmodellezés, ami ráadásul nem csak a látványt fokozza, hanem a sikeres küzdelemben is jelentős szerepe van. A Dead Island zombijai ellen ugyanis úgy veheted fel hatékonyan a harcot, ha okosan használod fegyvereidet. Például remek taktika lehet éles fegyverekkel levágni a kezével hadonászó zombi karjait, vagy zúzófegyverrel miszlikbe aprítani a nagyobb ellenfelek lábának sípcsontját, akikkel utána könnyebben végezhetsz, miközben fetrengenek a földön.

Szintén jó ötlet volt a különféle típusú élőhalottak szerepeltetése, valamint később élő emberek is lesznek, akik puskával lövöldöznek ránk, így ajánlott felkészülni minden eshetőségre. A lőfegyverek muníciója eléggé korlátozott, de tartogassunk magunknál néhány töltényt, hiszen némelyik helyzetben sok fáradtságtól kímélnak meg minket. A különféle típusú zombik legyőzéséhez más-más technikára van szükség, például lesznek kényszerzubbonyt viselő példányok is, akik szemből gyakorlatilag sebezhetetlenek - kivéve a fejük, így ha precízen tudunk célozni, egy lövés elég. Ám ha a megfelelő pillanatban félreállunk előle, akkor elszalad mellettünk és ilyenkor jól hátba lehet csapdosni. Vannak még olyanok is, akik felrobbannak, ha a közelükbe érünk, náluk arra kell figyelni, hogy amikor elkezdenek felfújódni, akkor elslisszoljunk a közeléből.

Amire nagyon kell figyelnünk, az a fegyvereink állapota, hiszen bár elég hatékonyan lehet velük aprítani, de pár csapást követően kezdenek elkopni és ahogy tompul az élük, annál kevesebbet érnek. Egy teljesen leamortizált fegyverrel már nem sokat sebzünk, amennyiben pedig egy drágább darabról van szó, annak javítása eléggé költséges. Inkább tartsunk több kisebb fegyvert magunknál, amiket eldobhatunk, ha tönkremennek. Vagy csökkentsük a csapások számát, például belerúgunk egy párat a zombiba, majd egy suhintással lefejezzük, ha földre került (Vagy próbáljuk berugdosni őket a vízbe, ugyanis hiába zombik, ott egykettőre megfulladnak). A komolyabb eszközeinket pedig tartogassuk a nagyobb kihívást jelentő zombik irtására.

Itt jön közbe a fentebb már említett RPG rész, ugyanis más szerepjátékokhoz hasonlóan itt is tapasztalati pontokat kapunk a küldetések teljesítéséért, a leölt zombikért, melyeket a képességek használatával elért eredmények - például csontok eltörése - további bónuszokkal told meg. Amint kellő mennyiségű XP-t összegyűjtöttünk, szintet lépünk, ekkor három különféle osztályba sorolt képesség közül választhatjuk ki a fejleszteni kívánt darabot. Ez ismerős lehet a Borderlands című játékból, ott nagyjából ugyanígy működött a dolog. Lássuk most ezeket a képességfákat picit részletesebben:

  • Fury (Düh) - Ebbe az osztályba a fegyverek hatótávolságát, sebzését, valamint azok pontosságát növelő képességek tartoznak. Mellette megnövelhetjük a Düh időtartamát, lecsökkenthetjük annak feltöltődési idejét, végül pedig olyan képességek válnak itt elérhetővé, mint például több (2-4) ellenfél egyidejű sebzése és vérzés okozása, végső esetben pedig akár egyetlen csapásunk is halálossá válhat. Ezek azért fontos képességek, mert minden fegyver erejét növelik, nem csak a karakter által favorizáltat.
  • Combat (Harc) - A karakter által kedvelt fegyvertípusok használatával előnyre tehetünk szert. Itt főleg passzív skilleket találunk, segítségükkel megnövelhetjük azok sebzését, pontosságát, kritikus találatának esélyét, gyorsaságát, valamint tartósságát, ami felettébb fontos, ugyanis fegyvereink igen gyorsan kopnak. Viszont arra ügyeljünk, hogy ezen képességek csak akkor számítanak, ha megfelelő fegyvert használunk (Pl. Xian Mei esetében kardok, kések, stb.).
  • Survival (Túlélés) - Ezekkel a képességekkel túlélési esélyeinket növelhetjük meg, életerőnk és állóképességünk növelése mellett zárakat törhetünk fel, ahol értékes cuccok lapulnak, valamint több holmit leszünk képesek egyszerre magunknál tartani. Érdemes fejleszteni a gyógyító skilleket, hiszen az elsősegélycsomagok elég ritkák és keveset is gyógyítanak, javarészt kénytelenek leszünk energiaitalok és egyéb ételek elfogyasztásával regenerálódni.

A játékban szinte minden kacatot felszedhetünk, melyek első pillantásra nem tűnnek másnak puszta szemétnél, viszont később igencsak hathatós fegyvereket készíthetünk segítségükkel vagy felturbózhatjuk velük jelenlegi eszközeinket (Például van egy frankó baseball-ütőnk és találunk két doboz szöget: a műhelyben egy szögekkel kivert bunkósbotot készíthetünk belőlük, amivel hatékonyabban küzdhetünk). Érdemes gyűjtögetni, mert rengeteg pénzre lesz szükségünk. Szerencsére szinte mindenhol - táskákban, kukákban, szekrényekben - találhatunk pár dollárt vagy néha értékesebb, eladható cuccot, így aki veszi a fáradtságot hogy alaposan körülnézzen, sokkal hatékonyabb eszközökhöz juthat.

A játék háttértörténetéről információkat kaphatunk a különféle gyűjthető beszámolókból, melyeket dokumentumok és hangfelvételek formájában találhatunk meg szerte a szigeten. Ezen kívül fellelhetünk azonosítókártyákat is, melyek összegyűjtéséért szintén kapunk majd valamilyen jutalmat. Mielőtt valaki kérdezné, hogy miért minket szemelnek ki a túlélők ügyes-bajos dolgaik elintézésére, annyit nem árt tudni magunkról, hogy egy rejtélyes dolog miatt immúnisak vagyunk a zombik által terjesztett fertőzésre és hogy erről valaki már előttünk is tudott. Tehát, habár mi nem változunk egy harapás után röviddel élőhalottakká, viszont attól még ugyanolyan gyenge emberi lények vagyunk, mint bárki más és ezt a játék folyamatosan érezteti is velünk. Ha körbevesznek minket a zombik, bizony elég ügyesnek kell lennünk ahhoz, hogy ne szaggathassanak darabokra.

Miután a sziget hatalmas, így gyalog néha meglehetősen fárasztó eljutni egyik végéből a másikba. Szerencsére szinte minden bázison találunk egy térképet, amivel igénybe vehetjük a "gyors utazás" képességet, valamint az összes fontosabb helyen állnak járművek, melyekbe beszállva lerövidíthetjük az utat. Persze nem csak azért kerültek autók a játékba, hogy mi kényelmesen furikázhassunk. Egyrészt viszonylag sok feladatot kapunk, melyben utánpótlásért küldenek bennünket bizonyos helyekre, azokat pedig a kocsi platóján kell visszaszállítanunk. Másrészt hatalmas élmény velük zombikat gázolni, az egyetlen probléma, hogy a fegyvereinkhez hasonlóan gyorsan amortizálódnak a kocsik is.

Viszont mindig találunk újat az állomásokon, így voltaképpen a feladatok végrehajtása nélkül is elmehetünk némi vasalt-zombi készítő kiruccanásra. Egyedül arra figyeljünk, hogy amikor küldetéshez való tárgyat szállítunk, akkor lehetőleg jussunk el a célállomásra. Kocsival végigpásztázni a még ismeretlen területeket egyébként is kifizetődő, hiszen sok mellékküldetést találhatunk az utak mentén. Miután az aktív küldetésünkhöz vezető utat pontozott vonallal jelzi a térkép, így eltévedni nem nagyon fogunk.

Hogy a dolgok végére érjek - nem szeretnék több oldalon keresztül áradozni a játékról - szerintem egy nagyon jó játék lett a Dead Island. Számomra ez abból vált világossá, hogy miután megkaptam tesztelésre, mindjárt alig bírtam abbahagyni. Egyszerűen leköt a játék, élvezetes felderíteni a szigetet, oda menni, ahová csak akarunk - egy-két esetben vannak zárt kapuk, de kerülőutat mindig lehet találni -, valamint a trópusi környezet miatt sokkal jobban bejön a játék, mintha például egy sötét, elhagyatott helyen kellene irtani. Vannak itt is olyanok, de a játék nagy része festői környezetben játszódik.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények