Dakar Desert Rally teszt

Hosszú szünet után tért vissza a Dakar játékok hivatalos sorozata, a teljesen újjáépített produkció pedig csaknem az év meglepetése lett.

Sivatagi horizont

Minden év januárjában vakmerő csapatok és extrém járművek gyűlnek össze, hogy legyőzzék a Föld egyik leghalálosabb környezete, a kietlen sivatag által nyújtott kihívásokat. A szebb napokat is megélt rali ma már csak nevében emlékeztet a szenegáli városra, a sport az utóbbi években megjárta Dél-Amerikát, jelenleg pedig Szaúd-Arábia ad otthont a sivatagi száguldásnak. Dakar játékok mindig is voltak, de sosem léptek ki az alsó-középkategória elavult keretei közül – egészen mostanáig. A Dakar Desert Rally célja pontosan ez, és ezt a célt kis híján el is éri. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy minden idők legambiciózusabb off-road versenyjátékával állunk szemben.

Hogy megértsük, honnan jött ez a nagy előrelépés, érdemes ismerni a projekt előéletét. A sajnálatosan középszerű, 2018-ban megjelent Dakar 18 fejlesztője, a Bigmoon Entertainment nem sokkal a játék kiadása után a Saber Interactive, és ezzel az Embracer Group tulajdonába került. Az új tulajdonosok viszont, ellentétben a manapság látott ipari trendekkel, meglátták a lehetőséget a Dakar sorozatban, és megengedték a fejlesztőknek, hogy hosszabb szünetet tartsanak, és radikálisan új, nagyobb szabású játékot alkossanak. Ezért tűnt el egy időre a sorozat, a három éves fejlesztési ciklus végén pedig egy valóban szemet gyönyörködtető, első látásra is „gyanúsan” igényes játékot kaptunk, ami már-már a jelenlegi csúcs autós játékok produkciós értékeire emlékeztet.

Az hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a most már Saber Porto néven futó csapat nem bekötött szemmel járt a világban, amikor az autós játékokat kellett megfigyelni – a Dakar Desert Rally első pillanattól olyan, mintha a Forza Horizon és a Motorstorm szerelemgyereke lenne. Látványos bevezető verseny, hatalmas, nyílt világ, extrém látványos grafika, és effektekkel telerakott, árkádos off-road akció. A grafika kidolgozásától az igényes, letisztult, átgondolt kezelőfelületig az embernek az az érzése van, mintha valamelyik jól ismert „nagy” cég fejlesztette volna ezt is. Valójában kiváló helyekről vették az ihletet, a tervezési fogásokat, és ezeket volt idő megfelelően alkalmazni.

Dakar Desert Rally Xbox

A hosszú fejlesztési időnek köszönhetően ráadásul tartalomban sincs hiány, sőt! A kimaradt versenyeket bepótolandó, a Dakar Desert Rally tartalmazza a 2020-as, 2021-es és 2022-es Dakar mezőnyt, öt géposztállyal (autók, kamionok, motorok, quadok és UTV-k), illetve ugyancsak a 2020-as és 2021-es ralik legtöbb szakaszát. A játékban Szaúd-Arábia nagyjából 20.000 km2-es területe szerepel, ami, bár még nem járható be szabadon (ez a mód később érkezik), így is a valódi országot megszégyenítő változatossággal ruházza fel a játékot. Kietlen homoktenger, sűrű oázisok, sziklás hegyi utak, változó napszakok és időjárás, a tűző napsütéstől a döbbenetes viharokon át a kőkemény havazásig. Habár pillanatnyilag mindössze két játékmód (Karrier és online multiplayer) áll rendelkezésre, a karrier önmagában rengeteg órányi szórakozást kínál.

Nagyok nyomait követve

A Dakar Desert Rally karrier módján érződik, hogy kortárs, élvonalbeli játékokból vették az ötleteket – de ez nem baj, ha az így összerakott rendszer működik, márpedig itt teljesen jó. A versenyek (ralik) több szakaszból állnak, ezeken tapasztalati pontokat (XP) és Dakar Pontokat (DP) kapunk, amik itt a virtuális pénzt jelentik. A győzelem jó, de nem kötelező – a szintlépésekkel újabb versenyek, a garázsban pedig újabb férőhelyek nyílnak meg, míg a pénzből új járműveket vásárolhatunk. Bár a játék achievement rendszere igyekszik ösztönözni minden járgány „összegyűjtését”, valójában nincs közöttük túl nagy különbség. Ha géposztályonként van egy kedvelt járművünk, az már elég a karrierhez. Sőt, igazából egyetlen jármű is elég, mert minden verseny teljesíthető minden kategóriában. Ha egy ralit mind az öt osztályban sikerül megnyerni, akkor egy Ultimate jutalom vár, általában valamilyen klasszikus, legendás Dakar jármű képében.

Járműből pedig nincs hiány, és ilyen látvány mellett már az is szórakoztató, ha a boltban nézegetjük őket, vagy elvisszük némelyiket egy tesztvezetésre. Merthogy tesztpálya is van, ahol gombnyomásra még az időjárást is megváltoztathatjuk. A garázsban kinyithatjuk az ajtókat, felpörgethetjük a motort (khm… DakarVista?), szóval itt tényleg sok minden a gyönyörű, színes versenygépek körül forog.

Az élmény aztán a terepen sem csillapodik, sőt. Ha a körítés a „Forza”, akkor az akció a „Motorstorm”, mintha a fejlesztők annak a sorozatnak az emlékezetes CG trailereit akarták volna átültetni egy valódi játékba. Az egymás mellett száguldó, gyakran eltérő kategóriájú versenyzők látványa, ahogy az autók, kamionok nyomják fel a homokot, és nagy sebességgel bukdácsolnak, a rengeteg por-, homok- és ki tudja, milyen effekt, az ütközéseknél szétszóródó törmelék, az akár levegőben pörgő-forgó roncsok látványa… Kutatok az emlékeimben, de ilyen még tényleg nem volt, főleg nem egy Dakar játékban, és főleg nem ilyen minőségben. A hihetetlenül látványos bevilágítás, a részletes textúrák és pályaelemek, a dinamikus keréknyomok, az elmúlt sok-sok év leglátványosabb időjárási effektusai tényleg meglepő összhatást keltenek, mert ilyet csak a legnagyobbaktól szoktunk látni.

A rendkívül hosszú szakaszokon brutális sérülésmodell is dolgozik, ami valóban nem kímél senkit és semmit. Ajtók és komplett karosszéria elemek szakadnak le, kerekek törnek ki, fényszórók mennek tönkre. Ez ki sem kapcsolható funkció, így bármelyik módban is játsszunk, nagyon óvatosan kell száguldozni a sziklák és gigászi dűnék között.

Dakar Desert Rally Xbox

Módok? Igen: a karrerben háromféle mód közül lehet választani, amelyek a „nehézségi szinteket” hivatottak pótolni. Sport módban a játék mutatja az ellenőrzőpontokat, illetve ezeken áthaladva segít megtalálni az irányt a következőig. Itt a mezőnnyel együtt rajtolunk, így bár tájékozódni könnyebb, a gépi ellenfelek még sok gondot fognak okozni… A Professional módban mindez már nincs. Nem látni az ellenőrzőpontokat, és egyedül indulunk az óra ellen, kizárólag az itinerre, és a navigátor meglehetősen pontatlan és idegesítő szövegére támaszkodhatunk, hogy tényleg ott haladjunk el, ahol kell. Végül a 25. szinten megnyílik a Simulation mód, ahol nincs automatikus mentés, se újraindítási lehetőség, és az ellenfelek is itt a leggyorsabbak. Senki nem mondta, hogy a sivatagi élet egyszerű…

A Dakar sötét oldala

Ha mindaz, amit eddig leírtam, túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor sajnálattal közlöm, hogy az is. A Dakar Desert Rally ambíciói elvitathatatlanok, sok szempontból tényleg a legnagyobb minőségi ugrást láthatjuk, amit egy franchise valaha is véghez vitt. Sajnos azonban a kiadott játék nagyon messze van a tökéletestől, és ez lépten-nyomon az arcunkba csap, mint egy kellemetlen homokvihar.

Finoman fogalmazok akkor, ha azt mondom, hogy a járművek irányítása furcsa. Nagyon nehéz egy tető alá hozni öt, teljesen eltérő kategóriát, és sajnos ez itt sem sikerült. A quadok és a motorok a legrosszabbak, ezekkel csaknem élvezhetetlen a játék, véletlenszerű pillanatokban képesek keresztbe állni, és a legkisebb fűszálban is elesünk. Az autók, kamionok és UTV-k jobban muzsikálnak, de itt is nagyon sok a frusztráló pillanat. Nem lehet érezni, mikor válik instabillá a jármű, a mély, laza homokban pedig nem lehetséges megfogni a keresztbe csúszást, a vége minden esetben megpördülés. Számomra érthetetlen, miért nincsenek vezetési segítségek sem: se ABS, se kipörgésgátló nem opció – a játék az egyik pillanatban árkádos elődöket majmol, a következőben pedig kitalálja, hogy élethű „szimulátor” szeretne lenni.

Dakar Desert Rally Xbox

A brutál hosszú szakaszokon ráadásul elég egyetlen hiba, egyetlen nagyobb ütközés, borulás vagy megpördülés, és búcsút mondhatunk a győzelemnek, vagy akár a jó eredménynek. Következő hibapont: a nehézség. Az ellenfelek röhejesen gyorsak, a „gumiszalag” módszernek köszönhetően rajtnál az egész mezőny a nyakunkba szakad, a végeredményt pedig maga a játék csalja el kiosztott időbüntetésekkel, igaz, gyakran a mi javunkra. Számtalanszor izzadtam vért, hogy tartsam a tempót a többiekkel, aztán ötödikként beérve mégis én nyertem a játék szerint, mert a többiek büntetést kaptak. A kihívás nem skálázható, az van, amit a fejlesztők megálmodtak, de ez így többnyire nem működik. Véletlenszerű és kiszámíthatatlan.

Végül pedig ott az elefánt a porcelánboltban, az egész Dakar Desert Rally legfájóbb technikai hibája: a teljesítmény. Lehet, hogy elképesztően jól néz ki, de borzalmasan fut. „Teljesítmény” módban a fejlesztők 60 fps-t ígérnek, nos, ez soha nincs meg, állandóan akadozik, instabil, zavaró, mindez Series X-en. Még a csúcs PC-vel rendelkező játékosok is panaszkodnak. A helyzet annyira súlyos, hogy véleményem szerint esélytelen, hogy ebből valaha is várat építsenek. A képfrissítés teljes csőd, és azért emelem ki, mert ez jelentősen rányomja a bélyegét az egész élményre, annyira rossz.

Dakar Desert Rally Xbox

És akkor ott vannak az egyéb kisebb-nagyobb bugok. A kormánytámogatás hiányosságai, vagy hogy az automatikus mentés néha nem menti el az előrehaladást (!), a fizika időnként hajmeresztő hibái, vagy hogy a mesterséges intelligencia teljesen vak, és tudomást sem vesz rólunk, adott esetben teljes sebességgel belénk hajt… Nem, a Dakar Desert Rally sajnos nincs kész, és minimum néhány hónap, inkább fél év további fejlesztést igényelt volna.

Összegzés

Ritkán bánom egy játék hibáit annyira, mint a Dakar Desert Rally esetében, mert úgy érzem, hogy a fejlesztők óriási lehetőség előtt álltak. Három évnyi fejlesztést követően, ha minden stimmelne, most egy olyan alkotást adhattak volna ki a kezük közül, ami alapjaiban rázta volna fel az off-road, „simcade” versenyes játékok piacát. AAA kategóriás látvány és ambíció áll mögötte, van tartalom, és a jövőben még több ingyenes és fizetős kiegészítés érkezik hozzá (igaz, ezek egy része, mint a fotó mód és a nyílt világú barangolás, a megjelenéskor benne kellett volna, hogy legyen).

Dakar Desert Rally Xbox

De a célvonal előtt lefulladt a gépezet, és a csillogó felszín alól a régi Dakarok alsókategóriás dizájn hibái és technikai tüskéi szurkálják a játékosokat. A gyalázatos képfrissítés önmagában teszi tönkre az élményt, de az, hogy egy 2022-es versenyes játékban nincsenek nehézségi szintek és vezetési segítségek, számomra több, mint döbbenetes. Nem tudja eldönteni, hogy árkád vagy szimulátor akar lenni, a kisebb-nagyobb működési hibák pedig megadják neki a kegyelemdöfést. Az a minimum, hogy rengeteg hibajavítás lesz szükséges hozzá, de számomra kétséges, hogy valaha gatyába tudják-e rázni a produkciót. Esélyesebb inkább, hogy néhány év múlva, ha tovább fejlesztik ezt a formulát, akkor lesz majd érdemes ránézni a Dakarra. Ez a mostani kiadás egy hatalmas lépés, teljesen más liga, mint elődei, de nem az a csoda, aminek a videók és előzetesek alapján tűnt. Megvásárlását nem, inkább a türelmes kivárást javaslom.

A Dakar Desert Rally PC-re, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra és Xbox Series X|S-re érhető el.

A Dakar Desert Rally legjobb vonásai:

  • három évnyi tartalom rengeteg járművel és pályával;
  • változatos környezet;
  • rendkívül jó karrier igényes körítéssel;
  • lenyűgözően szép grafika…

A Dakar Desert Rally leggyengébb pontjai:

  • …ami hihetetlenül rosszul fut;
  • nem skálázható a kihívás;
  • elképesztően buta MI;
  • kiszámíthatatlan irányítás;
  • kisebb-nagyobb működési bugok.

dreampage

Azóta történt

  • LEGO 2K Drive teszt

    A legújabb LEGO versenyjáték sok ember számára nyújthat kiváló szórakozást: a Mario Kart rajongók mellett a Lego Racers építő módján felnövők is örömüket lelhetik benne.

  • Forza Motorsport teszt

    Két kiváló Forza Horizon-felvonásban volt részünk, mióta a legutóbbi Motorsport megjelent – hat év alatt pedig történt egy s más a szimulátorvilágban.

Előzmények

  • Forza Horizon 5 teszt

    Ötödik sebességbe kapcsol az Xbox Game Studios és a Playground Games nyílt világú autós sorozata. A fesztivál ezúttal Mexikóban pörgeti a motorokat és a zenét.

  • Dirt 5 teszt

    Egy év után visszatért a Codemasters „piszkos” sorozata, a komolyabb rali után egy abszolút árkádos felvonással, maximálisra csavart látvánnyal. De vajon elég ez az üdvösséghez?

  • Snowrunner teszt

    Visszatért az extrém off-road játékok királya, a sár mellett pedig most már a hó és a jég birodalmában is helyt kell állnunk. A Snowrunner megmutatja, hogyan kell folytatást készíteni.