Crackdown 3 teszt (Xbox One)

Crackdown 3: A Kampány

2014-es bejelentése óta a Crackdown 3 a hányattatott sorsú fejlesztésnek köszönhetően szinte már internetes mémmé vált, megtestesítve a Microsoft first-party portfóliójának minden gyengeségét. Tény, hogy a projekt sosem volt jó kezekben, hiszen a megszületését is David Jones (a Lemmings, a GTA és az eredeti Crackdown alkotója) vetette fel, miután ki szerette volna használni a felhőben rejlő lehetőségeket. Kampány eredetileg nem is került volna bele, de a megjelenés csúszása (és a felhő technológia nehézségei) miatt végül a brit Sumo Digital kapta a feladatot, hogy élesszék újra, és hozzák el az aktuális generáció számára a Crackdown-varázst.

A teljesen eltérő fejlesztők és célok miatt a játék végül két darabban, szó szerint két külön kliensként jelent meg (természetesen a játék megvásárlása, vagy az Xbox Game Pass-os letöltése mindkettőhöz hozzáférést ad): a Kampány és a Wrecking Zone névre keresztelt, felhőalapú online multiplayer mód. Önmagában már ez is elég furcsa, és jól mutatja, mennyire nem volt egyben az egész projekt, ilyen körülmények között pedig aligha lehet minőségi élményre számítani. Ezek után talán meglepő, de a Crackdown 3 nem rossz játék, elsősorban a kampánynak köszönhetően, aminek az élményét a brit fejlesztők teljes sikerrel mentették át az Xbox One / Windows 10 platformra.

Crackdown 3 Xbox One

Az első két rész ismerete abszolút nem szükséges, de azért a játék félmondatokban megemlíti. A korábbi epizódok eseményei után terrortámadások iktatják ki a világ áramellátását. A sötétségben csak egy város marad érintetlen: New Providence, egy szigetre épült metropolisz, amelyet a TerraNova bűnszervezet húzott fel, és amelyre a támadások túlélőit „menekítik”, persze nem minden sötét szándéktól mentesen. Az Ügynökség, a szuperképességű rendőrökből álló egység Jaxon parancsnok (Terry Crews) vezetésével a városba érkezik, hogy elpusztítsák a TerraNovát, és felszabadítsák a várost.

A játék alapfelállása tehát változatlan: adott egy nagyváros, amit pontról pontra vissza kell foglalni a rosszfiúktól. A módszer szerencsére egy fokkal változatosabb, mint volt: többféle célpontot, épületeket, gépeket és más kisebb helyszínt kell szétlőni, mire megjelennek a főellenségek, akiket aztán a másvilágra küldhetünk. Ám hiába a változatosnak tűnő kínálat (fúrótornyok, börtönök, légvédelmi rendszerek, propaganda tornyok stb.), tulajdonképpen végig ugyanazt csináljuk: ugrálunk és zúzunk minden mennyiségben. 2007, az első Crackdown megjelenése óta az open-world játékok műfaja óriásit fejlődött, és a mai mezőnyben ez már nagyon egyszerű, fapados játékmechanika. Ami viszont nem jelenti azt, hogy ne lenne szórakoztató!

Crackdown 3 Xbox One

A fejlesztők szerencsére 100%-osan újra tudták alkotni az eredeti Crackdown élményét, irányítását és fejlődési rendszerét, és ettől válik a játék a maga egyszerűségében rendkívüli, jó értelemben vett őrületté. Nehézkesen indul, de ahogy Ügynökünk egyre erősebbé válik, úgy fogunk mi is egyre jobban szórakozni. Hihetetlenül nagy ugrások és magasságok, extrém tűzerő, óriási robbanások mindenütt, teljes káosz, autók, tankok dobálása – elképesztő zúzás megy úgy 2-3 óra játék után, a városban elszórt zöld „Agility Orbok” és rejtett gömbök keresése pedig (amik szintén képességeinket növelik) ugyanolyan addiktív és szórakoztató, mint régen. A játék legalább annyira 3D-s platformer, mint lövöldözős cím, és az egész olyan, mint egy 80-as évekbeli akciófilm: buta, fapados, de humoros, izmos és pusztító.

Ezt a retró, de mégis jópofa játékmenetet tökéletesen kiegészíti a Crackdown 3 stílusa és körítése, ami viszont minden szempontból a mai kornak megfelelő. Maradt a képregényszerű grafika, mintha csak egy külső nézetes Borderlands epizódot látnánk, de nagyon szépen kidolgozott karakterekkel, változatosabb ellenfelekkel, teljesen stabil képfrissítéssel, Xbox One X-en 4K felbontással és döbbenetesen jó HDR-rel megtámogatva. A város rajzfilmszerű, szögletes épületeit extrém mód feldobják a színes fényreklámok, mindenhol van valami mozgás vagy látványelem. Technikailag persze nem nagy szám, ne is várjunk fotorealizmust, de a játék úgy tudott fejlődni, hogy közben vérbeli Crackdown maradt. Mindezt ütős zenék és jófajta beszólások egészítik ki (a magyar szinkronról sajnos ezúttal le kell mondanunk).

Crackdown 3 Xbox One

Aki eddig nem ismerte, vagy nem szerette a Crackdown sorozatot, az nyilvánvalóan most sem fogja megkedvelni, főleg nem teljes áron, mert annyit nem ér. De a Sumo Digital minden dicséretet megérdemel, hogy egy ennyire hálátlan feladatot ilyen profin megoldottak, a végeredmény pedig egy 10-15 órás színtiszta, rombolós káosz, igényes körítésben. A franchise rajongói pedig örülhetnek, mert számukra ez igazi folytatás lett, semmit nem vesztett az elődök vonzerejéből.

Crackdown 3: Wrecking Zone

Az egyenlet másik végén foglal helyet a Crackdown 3 multiplayer módja, a Wrecking Zone, ami tulajdonképpen az egész játék megszületésének fő oka, és egy vadonatúj technológia főpróbája is egyben. (Valószínűleg egyébként ezért nem kaszálták el soha a projektet: a felhő ilyen típusú használata új terület, kell egy játék, amivel ki lehet próbálni, és csiszolni a későbbi alkotások számára.) A felhőalapú rombolás koncepciója egyszerű: a multiplayer arénában minden épület szinte teljesen lerombolható, a széthulló törmelék fizikáját viszont nem a konzol számolja, hanem a Microsoft Azure felhő. Így – elméletben – sokkal látványosabb fizika érhető el anélkül, hogy a képfrissítés lezuhanna, az Xbox processzora pedig megfőne. A Wrecking Zone ezt prezentálja több-kevesebb sikerrel.

Az alapötlet az, hogy két ötfős csapat egymásnak ugrik egy afféle „szimulációban”, a Tron filmekre emlékeztető, neonfényes arénákban. Természetesen itt is a hatalmas ugrásokon és a célkereszt-rögzítős harcon van a lényeg, vagyis nem az a fontos, hogy ki mennyire céloz jól, hanem hogy tűzvonalban tudja-e tartani a célpontot, vagy fordított esetben el tud-e tűnni a másik lövedékei elől. Macska-egér játék és robbanékony káosz, miközben az összes tereptárgy szétlőhető és lerombolható.

Crackdown 3 Xbox One

Megesik például, hogy a komplett emeletet kilövik a lábunk alól, vagy akár falakon rohanhatunk át, vagy ledönthetünk egy egész felhőkarcolót, hogy a törmelékkel így zárjunk el utakat, vagy nyissunk meg új helyeket. A legtöbb meccsben nem fogunk látni epikus rombolást, de a lehetőség ott van rá, és tényleg olyan mértékű, amire a felhő ereje nélkül valószínűleg nem lenne lehetőség. Alapvetően szórakoztató játékmód, és nincs is sok megkötés, hogy mit rombolhatunk le, és mit nem.

Kompromisszum viszont van. Először is, a Wrecking Zone közel sem néz ki olyan jól, mint a néhány évvel ezelőtti techdemók, sokkal egyszerűbb, már-már sematikus tereptárgyakat látunk magunk körül. A váltás valószínűleg nem művészi, hanem technikai jellegű. A másik csalódás épp a képfrissítés. A számításokat ugyan nem a konzol végzi, ellenben a folyamatos online szinkronizáció miatt pont az akció folyamatossága szenved csorbát, így sokkal darabosabb élmény, mint például a kampány. Remélhetőleg ezen javítanak még, de a megjelenés körüli napokban ez még érezhetően a rendszer gyengesége. Mint ahogy a tartalom is: a Wrecking Zone mindössze két játékmódot, 4 pályát, és kizárólag publikus matchmakinget kínál, még barátok behívására sincs lehetőség (ez egyébként hamarosan bekerül). Az nagyon látszik, hogy ez egy teljesen új technológia, és csak nagyon nehezen, kicsiben tudták elkezdeni. Csak remélni tudjuk, hogy lesz jövője a módszernek.

Crackdown 3 Xbox One

A Crackdown 3 összességében egyáltalán nem rossz játék, főleg azok után, amin keresztülment. Egy nagyon jól játszható, egy régebbi korszakot megidéző nyílt világú akciójáték, ami sikerrel támasztotta fel a 2007-es első rész élményét. Az élvonaltól nagyon messze van, úgyhogy inkább az árszabásával van probléma, de aki kipróbálja, lehet, hogy kellemesen csalódik az ultranegatív sajtóvisszhang után. A Microsoft ezzel nincs előrébb, de mi igen, mert kaptunk jó pár órányi agyatlan szórakozást, és van az úgy, hogy többre nincs is szükség.

Pro:

  • az eredeti Crackdown játékmenet továbbra is nagyon szórakoztató;
  • jópofa kampány némi humorral;
  • az orb gyűjtögetés még mindig telitalálat;
  • remek látvány és zenék.

Kontra:

  • a multiplayer nem hozza azt a szintet, amit ígért;
  • kevés tartalom;
  • a mai open-world mezőnyben már túl egyszerű minden téren.

70

A Crackdown 3 Xbox One-ra és Windows 10 PC-re érhető el cross-play és Play Anywhere támogatással.

dreampage

Azóta történt

  • Team Sonic Racing teszt

    Sonic és barátai újra száguldanak, de ez a harmadik futam érezhetően kisebb volumenű kaland, mint a korábbiak. Mi is rajthoz álltunk, hogy kiderítsük, mennyire.

  • Vasara Collection teszt

    Két, eddig kevéssé ismert lövöldözős játék és egy lenyűgöző extra került egy varázslatos, gyűjteményes csomagba. A Vasara Collection-re minden shmup rajongónak érdemes odafigyelnie.

Előzmények

  • Unruly Heroes teszt (Xbox One)

    Csak négy fura hős van talpon a vidéken, így rajtuk áll, hogy megakadályozzák a világvégét a Magic Design Studios új, gyönyörű és érdekes játékában. Tesztpadon az Unruly Heroes.

  • Forza Horizon 4 teszt

    Nyílt világ, gyönyörű autók, bömbölő zene és féktelen versenyzés. A Forza Horizon formula negyedszerre is működik, ezúttal Nagy-Britanniában ülhetünk volán mögé.

  • The Talos Principle teszt (Xbox One)

    Hosszú évek után végre Xbox One-ra is megjelent a Croteam legendás puzzle játéka, mi pedig kipróbáltuk, hogy ennyi idő elteltével is tud-e újat mutatni.