Cosmic Star Heroine teszt (PC, PS4)

Előzmények, történet

Silver, Sudeki, Septerra Core, Shiness – két örök igazságot rögtön levonhatunk azon japán stílusú szerepjátékok listájából, amelyeket a szigetországon kívül készítettek. Egyfelől valamiért kötelező S-sel kezdeni a nevüket, másrészt pedig ritkán ütik meg a közepes színvonalat is. (Oké, cenzúráztam a listát, a South Park: Stick of Truth teljesen jó volt, bár az első szabálynak kétszeresen is megfelel.) Most egy újabb próbálkozót kapunk a nem-japán jRPG-k terén, amely papíron nem sok egyedivel büszkélkedhet: pixelgrafika, kétfős fejlesztőgárda, Kickstarter, három év késés… Szerencsére a Cosmic Star Heroine nem csak az S-szabállyal szakít, de kifejezetten jó játék lett, olyannyira, hogy harcrendszerét még évek múlva is követendő példaként fogjuk emlegetni.


[+]

No de ne szaladjunk előre, kezdjük gyorsan az alapokkal: lényegében egy szerelmeslevélről van szó, amelyet a 16-bites szerepjátékoknak írt két igen tehetséges rajongójuk. Gyakorlatilag percről percre változik, hogy melyik nagy klasszikus emléke dereng fel az emberben: a harcban a Grandia és a Chrono Trigger villanhat be, a világ és a hangulat valahol a Phantasy Star 2 és a Lunar környékén van, de a Suikoden és a Metal Max egy-két eleme is visszatér. Nem számít persze, ha ezen játékokból kimaradtál, akkor egyszerűen minden ízében frissnek fog tűnni a Cosmic Star Heroine.


[+]

A cyberpunk-beütésű fantasy Araenu bolygón járunk, hősünk, Alyssa L’Salle pedig különlegesen képzett ügynök a legelitebb fajtából, még a békefenntartó API cégen belül sincs sok párja. Az első küldetések tizenkettő-egy-tucat jellegű rendteremtő missziók, hogy szép lassan megismerhessük a játék működését, aztán a fürge iramú játékban meglepően hamar belecsöppenünk egy szörnyű összeesküvésbe. A konkrét eseményeket még úgy sem lőném le, hogy a második-harmadik óra környékén történik mindez, mindenesetre Alyssa egy gonosz összeesküvésre bukkan, és ennek köszönhetően árulóvá kell válnia, ha az igazság győzelemre vitele a célja. Maga mellé veszi pár megbízható kollégáját, és nekiáll nagy hadjáratának, amely a menekülés-információszerzés-odacsapás ívet követi majd.

A Cosmic Star Heroine története teljesen elfogadható; noha a karakterek nem különösebben mélyek, a játék naiv bája és kedves humora így is kellemessé teszi a narratívát – sokkal kevésbé paródiaszerű a játék humora mint a Zeboyd stúdió korábbi játékaiban. Ennél sokkal fontosabb azonban, hogy a harcrendszer túlzás nélkül zseniális lett. Már az is szimpatikus, hogy nincsenek random csaták és nem kell grindelni (amúgy lehet, menüből indítható ütközetekkel), de maga a kombózás és az időzítés olyan fontos, hogy minden csata külön fejtörőnek fogható fel. Igaz, a kihívás érdekében érdemes a harmadik, Heroine fokozatra váltani, ha már tisztában vagyunk az alapokkal.

Mindez a gyakorlatban

A körökre osztott harcokat két jellemző teszi pokoli élvezetessé: egyrészt a manapontok, vagy bármi hasonló rendszer teljes eliminálása, másrészt pedig az időzítés fontossága. E játékban ugyanis minden varázslatot, képességet és speciális támadást szabadon süthetünk el – egyszer. Hacsak nem valamelyik újrahasználható parancsról van szó, az adott skill ikonja beszürkül, és addig úgy is marad, amíg nem pihenünk egy kört, amivel mindent egyszerre visszatöltünk. A tárgyak is másként működnek, mint a legtöbb RPG-ben: be kell ezeket is készíteni egy limitált menüsorba, és mindegyik egyszer, és csak egyszer használható csak az ütközetek során. Az időzítés nem csak a pihenés miatt fontos, de azért is, mert a karakterek arcmása alatt minden körben egy egységgel növekedő kék kockák jelzik, hogy mikor érünk majd Hyper állapotba. Az ebben a körben végrehajtott akciónk sokkal erősebb lesz, érdemes tehát ide spórolni valami igen hasznos dolgot.


[+]

Egy harmadik észben tartandó elem a „stílusosság”. Ezt kis százalék jelzi karakterünk profilképe mellett, és minden csatában nulláról kezd emelkedni a kiadott parancsok tempójától függően. Alapvetően a magas stílus megnövekedett sebzést is magával hoz, de néhány képesség sebzését is ez befolyásolja. A csavar az egészben az, hogy ellenfeleink stílusosságát is ugyanígy számolja a gép, így nem csak mi, de ellenfeleink is egyre halálosabbá válnak a harcok elhúzódásával.


[+]

A csatákban négy karakter vehet részt, akik felszerelésüktől függően kapnak extra varázslatokat és támadásokat, de a Hyper-állapot elérési sebessége is pajzsuk fajtájától függ. Minden csatát maximálisan felgyógyítva, tip-top állapotban kezdünk, éppen ezért sűrűn vág a játék a nyakunkba már a sztori elején is több ezer HP-s lényeket változatos felállásokban. Később ráadásul megjelennek a Chrono Triggeréhez hasonló, több karaktert megmozgató támadások, a kiválóan kombózható képességek – sőt, mivel a kilenc partitag rendelkezésre állásával folyamatosan játszik a program, állandóan változtatni kell taktikáinkon.


[+]

Egy másik igen szimpatikus húzás, hogy a régi klasszikusokkal szemben a Cosmic Star Heroine abszolút felhasználóbarát: bárhol lehet menteni, bármikor válthatunk a nehézségi fokon, minden tárgyról már felvételekor – illetve képességről annak elnyerésekor – részletes leírást kapunk. A játék harmadánál megkapott űrhajó (naná, hogy több planétát is felkereshetünk!), illetve ennek fejlesztése is mind-mind igen hangulatos játékelemek. Ráadásul a főgonosz halála utánra is marad pár mellékküldetés és rejtett főellenfél, szóval a 4600 forintos árat maximálisan megéri a program. Igaz, a látványvilág kicsit kusza – 16-bites sprite-ok, 32-bites színkavalkád, Mega CD-re hasonlító stílusú videók keverednek szabadon –, és PC-n megjelenéskor voltak vannak bugok is számmal, de a srácok naponta frissítik a játékot (PS4-en jóval kevesebb a hiba).

A Cosmic Star Heroine nálam egyelőre az év egyik legjobb meglepetése, amely minden túlzás nélkül zseniális harcrendszerével még ezekben a nagyszerű játékokkal teli időszakban is emlékezetessé tud válni. Nagyon remélem, hogy a Shovel Knighthoz és a Stardew Valleyhoz hasonló siker lesz, majdnem olyan jó újragondolása egy klasszikus stílusnak, mint azok!

A Cosmic Star Heroine Windowsra és PlayStation 4-re jelent meg, más platformokon (Mac, Linux, Vita, Xbox One biztosan, Switch talán) később várható.

Pro:

  • Briliáns harcrendszer;
  • árad belőle a lehető legjobb nosztalgia;
  • változatos terepek.

Kontra:

  • Viszonylag kiszámítható történet.

85

Grath

Azóta történt

Előzmények