Command and Conquer 4 - bétateszt

Nem mondok új információt azzal, hogy javában készül az EA Los Angeles műhelyében a Command and Conquer negyedik része, amely sorozat sajnos már a végét járja, hiszen a fejlesztők Kane uralmát történetileg ebben a részben fogják lezárni véglegesen. A C&C 4-ben az átvezetőknél továbbra is élőszereplős megoldásokat preferált a fejlesztő, így a játékos ismételten akár egy moziban is érezheti magát. Kane-t továbbra is a zseniális színészi képességgel megáldott Joseph D. Kucan fogja megtestesíteni. A multiplayer béta teszt előtt, hogy kicsit belemelegedjünk, felelevenítem a Command and Conquer 4: Tiberium Twilights rövid történetét. A sztori szerint a 2060-as évek elején járunk, amikor a Föld, és vele együtt az emberiség a kihalás szélén áll, a tiberium kristályok folyamatos terjeszkedése miatt, amit a NOD vezére, Kane anno az emberiség gyors evolúciójának illetve jelképének nevezett. A GDI a közelgő apokalipszis elkerülése érdekében folyamatos és hosszú megbeszéléseket tart a különböző konferenciákon, teljesen feleslegesen, mígnem betoppan Kane egy ajánlattal, ami az egyetlen lehetőségnek ígérkezik. A fejlesztők elmondása szerint az egész Command and Conquer franchise legsötétebb részének ígérkezik a Tibérium alkonya. Dióhéjban ennyit a C&C4 cselekményéről, a többi részletet már ti magatoknak kell felfedeznetek, amikor végre megjelenik március magasságában PC exkluzív címként. Manapság ez is ritka dolog, hogy valami csak is számítógépekre jelenjen meg. De a későbbiekben még nem kizárt egy Xbox360 verzió, de erről kevés belső információnk van, ezt megerősíteni még nem tudjuk.

A béta kulcsok beszerzéséért szerencsére nem kell vért izzadnunk, s nem kell türelmetlenül várakoznunk, hogy mikor kapjuk már meg azt a fránya „zárnyitót” a játékhoz – ala StarCraft 2 zárt béta. A béta kulcs birtoklásáért pedig nem kell mást tennetek, mint regisztrálnotok a Gamespot honlapjára. A regisztráció után az online gamer magazin a felhasználó email címére azonnal elküldi a szükséges kódokat a béta fázisú játék aktiválásához és a még 2 GB-ot sem foglaló klienst is. A játék feltelepítése után szükségetek lesz egy EA profilra. Amennyiben nincs EA accountod, látogasd meg az Electronic Arts hivatalos honlapját és regisztráld magad. Ezután pedig mehet a multi mókázás.

A Command and Conquer 4 bétatesztet elindítva bejön a szokásos C&C mintájára kidíszített és stílusos Electronic Arts logó, aztán pár másodperces pihenő után a játék menüjét látjuk meg először, amely kimondottan visszataszítóra és meglehetősen gyatrára sikerült, ami nem mellesleg kékes árnyalatú és ötlettelen is. A játék menüje alatt szóló zenére nem lehet panaszunk, kissé Star Trek hangulatot áraszt magából. A játék zenei része továbbra is káprázatos, egy rossz szavunk sem lehet rá! A Profil menüben megnézhetjük saját többjátékos játékstatisztikánkat illetve a két frakciónkat, az egységeket és a bónusz tartalmakat (pl. légi felderítés, stb). Ami nagyon fontos, hogy külön a NOD testvériséggel és külön a GDI szervezettel kell majd szinteket lépkednünk, amolyan Call of Duty Modern Warfare módra. Közben pedig fokozatosan unlockolhatjuk a számtalan Challanget (Pl. Spartan tankokkal elérhetjük a "This is Sparta" challanget) is a multiplayer béta során. A kihívásokat szerencsére nem zárták le a készítők. Ez különösen jó védjegye lehet a játéknak, nekem személy szerint kifejezetten tetszett, hogy külön kell fejlődni a két frakcióval. A béta játékban 20 szintet érhetünk el. Ha kimaxoltuk frakciónkat, természetesen annál jobb egységeket és fejlesztéseket illetve különböző hatalmakat (Powers) nyithatunk meg. Sajnos, ahogy észrevettem, hiába vannak változatos egységeink mindkét félnél, ha csak a legjobbakat használjuk az emberi ellenfeleink ellen, és ez általában mindenkire igaz. Ennek ellenére, vagy éppen ezért a játék vége felé (20. szint) már igazán monumentális csatákat vívhatunk, a látvány garantált.

A C&C Tiberium Twilightban tehát számtalan újítás fedezhető fel, elsősorban a HQ-t biztosító MCV változott meg. Helyette úgynevezett Crawler van, amely rendkívülien sokoldalú parancsnoki központot képvisel. A meccs elkezdése előtt a program rákérdez, hogy milyen típusú bázist kívánunk. E szerint van támadó, védekező, és támogató Crawler. Aki rusher stílusban szeret nyomulni, az természetesen kapásból az offenzív bázist fogja választani kezdésnek. Aki lassabb és kifinomult játékmenetre vágyik az a deffenzív HQ-t fogja kiválasztani, hiszen ezzel lehetőségünk van erődítményeket felhúzni valamint lövegtornyokat és bunkereket kiépíteni bázisunk köré. A szupport Crawlerünk pedig a kettő classt hivatott támogatni, különböző speciális egységekkel, mint a tankkal vagy a repülőkkel. És ami nagyon fontos ennél az osztálynál, az, hogy kizárólag a Support bázis segítségével tudjuk távolról támogatni szövetséges barátainkat a Powers használatával, pl elektromos kisüléseket is okozhatunk az ellenséges egységeken. Amolyan természeti csapásként is lehet értelmezni. A Crawler egyszerre négy egységet tud befogadni, szóval letelepítés előtt célszerű gyártani néhány jobb egységeket, amíg jó és biztonságos helyet nem találunk bázisunknak. Érdemes a bázist egy közelben lévő Tiberium Control mellé kialakítani.

A béta során nagyon kevés épület áll rendelkezésünkre, egyszer láttam, hogy a HQ-n kívül volt lehetősége az egyik ellenfélnek egy NOD templomot felhúzni a Crawlere mellé, amelyet önmagában eléggé nehezen pusztítottam el a GDI lépegetőivel, meglehetősen strapabíró volt. Sajnos a bázisépítgetős részét a játékból teljesen törölték a kedves fejlesztő urak. Biztosan lesz akinek ez a fajta módszer be fog jönni, de olyan is lesz, akinek pedig tutira nem fog tetszeni az egy főépületes csatározás. Nincsenek tehát laktanyák, repterek, kikötők vagy tankgyárak, az összes elérhető egységet, amelyek kimondottan változatosak kizárólag a Crawleren keresztül lehet elérni. Bizony, nagyon leegyszerűsített lett a multiplayer béta alapján a Tiberium Twilights. Gyalogosok, tankok, repülök egy épületből jönnek ki, megnehezítve a gyártást. Az előző részeknél azért jobban ment az egységek termelése, mivel, mint tudjuk volt külön épületük nekik. Ha a Crawlert az ellenség elpusztítja, nem kell megijedni, bizonyos idő elteltével újra előhívható, és ami a legfontosabb, hogy újból felkínálja a játékprogram a lehetőséget, hogy milyen játékstílushoz szeretnénk Crawlert (tehát offenzív, deffenzív, támogató). Csak megsúgom, hogy mind a 3 Crawler nagyon változatos játékmenetet ad. Egyszerűen nem lehet eldönteni, hogy melyikkel legyünk. Biztosra állítom, hogy egyik Crawler típus sem lesz hanyagolva, hiába vagyunk például rusherek. Egyébként a főbázisunk mobilizált, bármikor elvándorolhatunk a kivonási vagy biztonságos zónához, amikor veszélyben vagyunk. Ezt akkor kell - sajnos - végrehajtani, ha az ellenség nagyon előre nyomul. Megtehetjük mi is a frontvonal meglátogatását főbázisunk segítségével, ha úgy érezzük, hogy a "hátország" megfelelően biztosítva van, így az ellenség előretörését is megakadályozhatjuk.

Részletes egységbemutatót nem szándékozok leírni, hiszen ezekkel gyorsan megismerkedtek majd a játék során, de azért egy valamiről beszámolnék, amely nagyban érinti az egységeket. Mindkét frakciónak van engineerje, amelyek elsősorban a javításra szakosodtak, viszont támadni is tudnak. Az engineerek legjobb tulajdonsága, amikor a Mammoth tankok lerobbannak és újraindítják azokat, így gyakorlatilag a műszakiak által újra felhasználható lesz a bivaly erős tank. Lehet ellenséges és szövetséges tank, de mindenképpen lerobbantnak kell lennie. A legrosszabb esetünkben nagyon pórul járunk, ha az ellenség ránk küld mondjuk 4 mamut tankot (gyenge pontjuk a lángszórós egységek) és mögéjük tucatnyi javítót. Az agyam eldobtam annál a résznél, ki is léptem, annyira rosszul sikerült a program ezen része. Remélem a fórumokon megy a panaszkodás emiatt. Sőt korlátozni kéne az engineerek termelését 1 főre! Ugyanis van egy másik eset mindezek mellett: Multiplayer béta során találkoztam olyan tagokkal, akik kizárólag technikusokat termeltek. Hiába volt nekem csodaszép és meglehetősen erős hadosztályom semmit sem értem velük, egyrészt túl sokan voltak a műszakis ellenséges egységek, épületet rombolni képtelenség volt végrehajtani, másrészt mert a támogató ellenfél éppen parancsot adott ki az offenzív társának, hogy siessen a védelmére. Sucks! Gondolom baráti társaság volt, akik játék közben kommunikáltak, nagyon jól megosztott hadrendszert vonultattak fel közösen. A legkellemetlenebb vereségem volt.

Egyébként az EA négy pályát adott rendelkezésünkre Domination módban, amely lehet 1v1, 2v2, 3v3, 4v4 és 5v5 felállásban vívni. Tudunk hosztolni szervert mi magunk is, amely kétféle lehet: privát és publik. A Dominationt akkor nyerjük meg, ha elérjük a program által szabott 2500 kontrollpontot, amelyre 60 perc áll rendelkezésünkre. Ez túl sok idő, rendszerint 15-20 perc alatt lezajlik egy meccs a Tiberium Control helységek elfoglalásával, 5v5-ben. De 1v1 és 2v2 csatában nagyon nyugodt a helyzet, az összecsapás akár félóráig is eltarthat. A pályákon min. 5 db megszállandó Tiberuim stratégiai pont van, amelyek mellett még megtalálhatóak nagy hatótávolságú lövegtornyok, vagy különböző mutánsgyárak, természetesen ezeket is el kell majd foglalnunk és tartanunk. A pályákat érdemes a Custom matchnél kiválasztani, mert az Auto-match botrányosan rossz keresési rendszerrel bír. 3 perc alatt alig-alig talál játszható szervert, kár várni annyit rá.

Jelenleg a bétát több ezren játsszák, átlagosan 1100 fő mindig online, persze napszaktól függően. Összességében elmondható a játékról, hogy nem fogja megváltani a multiplayer játékok világát, de a számtalan újítás, szintlépések, challangek valamint a nagyszerűen hangulatosra komponált zenék (hangok kiválóak) és a vadi új történet Kane társaságával fog adni némi motivációt és egy kis megértést a C&C fanok részére is, de legfőképpen az RTS gamereknek lesz kötelező próbatétel a Tiberium Twilights megvásárlása. A negyedik rész bétáját jelenleg is kipróbálhatjátok a fentiekben közölt módszerrel (bár a cikk megjelenésének pillanatában a Gamespot már nem oszt kulcsokat). Megjelenés március 16-án, addig is izzítsátok be magatokat a Command and Conquer 4 béta kipróbálásával, hiszen hamarosan eljő Kane mennybemenetele! Akármilyen negatív karakter volt a C&C történelem során, ő mindig is a szívünk csücske marad.

Azóta történt