Civilization Beyond Earth teszt

Kutatás-fejlesztés, kémkedés

Persze mint az összes korábbi Civ kapcsán, most is alapvetően az a cél, hogy lenyomjunk mindenkit kulturálisan, gazdaságilag, erővel, vagy fejlettségben. Nem hiányzik most sem a tudomány a műsorból, csakhogy míg korábban egy viszonylag lineáris úton haladva egyik felfedezésből relatív logikusan következett a másik, most egy technológiai hálót kapunk, ami fő és almenüpontokból áll. Mondjuk ha rágyúrunk a genetikára, akkor utána elérhetjük az ennek gyermekobjektumaként mutatkozó idegen életformákkal kapcsolatos kutatást, de a fő genetika felfedezése is elég ahhoz, hogy továbbléphessünk a genetikus tervezés nevű újabb főpontra. Egyébként itt azért valahogyan érezhető volt, hogy komoly küzdést jelentett olyan — ma elvileg még nem létező — felfedezések mátrixát összerakni, aminek van is valami értelme. Nem is sikerült.

A technológiai mátrix kissé zavarosnak látszik
A technológiai mátrix kissé zavarosnak látszik

A baj az, hogy olyan dolgokat fedezünk fel, amiket a Földön már most is használunk, nem hogy 2700-ban. Mondjuk a ballisztikát például pár száz éve már ismeri az emberiség, ahogyan a robotikát is. És hát a fizika, a kémia és a biológia sem újak, persze nyilván arra gondoltak a játék készítői, hogy itt az idegen bolygó fizikája, kémiája és biológiája okoz majd kihívást a tudósainknak. Itt egyébként (mint ahogyan a városaink fejlesztésénél is) jelzi a rendszer, hogy a három különböző irányzatnak milyen kutatási irány felel meg a legjobban, de pont itt látszik, hogy nem kell ehhez ragaszkodni. Én például a harmónia küldetéstudatával és békéjével vágtam bele a bolygón való letelepedésbe, de amikor az afrikaiak közvetlenül a fővárosom mellé tojtak le egy várost úgy, hogy elzártak a remek kis Firaxite-bányáimtól (illetve azok lehetőségétől), akkor éktelen haragra gerjedtem és instant olyan fejlesztések felé mozdultam el, amelyek erős katonai egységeket biztosítottak. Aztán persze egy kémem vette be a várost.

Itt van a kém-irányítóközpont, minden ügynöknek érdemes feladatot adni
Itt van a kém-irányítóközpont, minden ügynöknek érdemes feladatot adni

A Beyond Earth ugyanis meglehetősen nagy hangsúlyt fektet a kémkedésre. Az ARC (amerikai szövetség, magyarán az USA) nevű konglomerátumnál például 25%-kal nagyobb hatékonysággal működik ez a terület (gondolom a játék amerikai fejlesztői úgy vélték, hogy a CIA az nagyon frankón prosperál), és egyébként ez elég komoly érv, hogy őket válasszuk. Amikor megépül a megfelelő épület (Spy Agency), akkor neki lehet állni ügynököket felvenni és kiküldeni őket más népcsoportok városaiba, hogy ott ármánykodjanak. Ahogy egyre sikeresebben hajtják végre az egyre bonyolultabb küldetéseket, úgy növekszik meg az intrigue level, amit cselszövési szintnek is lehetne fordítani. Ha elég jól működik az ügynök (és ehhez mindenféle bónuszokat is igénybe lehet venni), akkor olyan furmányokat is be tud vetni, amivel például át tudja állítani a várost egy másik civilizációhoz (nyilván a mienkhez) egyetlen puskalövés nélkül, békeidőkben is. Ha valaki a harmonikus vonalon mozog, akkor egy idő után a kémei oda tudnak hívni a városba alien férgeket.

Nyilvánvaló, hogy nem csak mi fogunk ügynököket szerteküldeni a világban, hanem nálunk is elkezdődik a fedett tevékenység, úgyhogy érdemes védekezni. Én erre sokáig fittyet hánytam, de amikor a kínai-ázsia konglomerátum (Pan-Asian Cooperative) — akik egyébként roppant logikusan azzal a képességgel rendelkeznek, hogy a munkásaik 25%-kal gyorsabban dolgoznak — egyszer csak elfoglalta a fővárosom, akkor onnantól elkezdtem ezt komolyan venni. Egyrészt az ellenséges kémtevékenységet Jack Bauer jellegű arcokkal fel lehet deríteni, ergo érdemes a saját városainkba is ügynököket rendelni. De vannak épületek is, amik csökkentik az ellenséges fondorlatok sikerességét, lebuktathatók a kémek, amelyek aztán diplomáciai acsarkodáshoz vezethetnek.

Thakur néni örömmel mászkálna be a területemre
Thakur néni örömmel mászkálna be a területemre

A diplomácia ugyanis továbbra sem hiányzik a játékból — de továbbra sem lényeges eleme, legalábbis én pont letojtam, hogy amikor a francia-spanyol, a kultúrájukra nagyon büszke, de gőgösen kommunikáló Élodie fővárosát két punishert használva kiiktattam, akkor majdnem az összes népcsoport vezetője elítélt. Mert ahhoz persze csirkék voltak, hogy hadat is üzenjenek, tisztára úgy éreztem magam, mint Putyin, miután magához kötötte Ukrajna egy részét. Szóval ha azt látják, hogy nem elég erősek hozzád, akkor csak távolról hisztiznek, meg próbálnak a kémekkel variálni, de amikor odamész egy rakás lebegő tankkal, akkor már körönként bejelentkeznek a béke miatt. Egyébként az AI nem reménytelenül hülye, néha egész ügyesen kavart a tankokkal, megpróbál megkerülni hátulról, ott száll partra, ahol nem számítasz rá, ha pedig szorul a nyaka körül a hurok, akkor gyorsan épít egy colonist egységet és összerak egy új várost kicsit arrébb, miközben próbál szövetségeseket szerezni és állandóan jön a béke ötletével a végén már mindent megígérve.

Persze mindenféle szövetséget is köthetünk, bejárhatunk egymás területére (ez jól jöhet a nemzetközi kereskedelem kapcsán), adhatunk egymásnak erőforrásokat, meg azt is megcsinálhatjuk, hogy közösen támadunk meg valakit. Ha nagyon nem tetszik a többieknek, amit csinálsz, akkor kilépnek a szövetségből, de amikor elkezdtem építeni az első terraformáló ültetvényeket, az elég nagy rosszallást váltott ki azoknál a csoportoknál, akik a harmónia felé orientálódtak.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények