Call of Duty: Modern Warfare III teszt

Megérkezett a mindenki által ismert sorozat idei felvonása amellyel kapcsolatban a negatív kritikák vannak a többségben - de vajon tényleg rémes lett az idei epizód?

DLC méretű kampány?

Amikor 2019-ben az Activision bejelentette, hogy abban az évben a klasszikusnak mondható Call of Duty: Modern Warfare trilógia rebootját kapjuk meg sokan kinevették, és még többen a pokolba kívánták a kiadót az ötlettelenség miatt. Ez egy részről nyilván érthető volt, hiszen előző évben futott be a kampányától megfosztott, többnyire vegyes értékeléseket kapott Black Ops 4, így a legtöbben örültek volna egy olyan epizódnak, ami valami friss és epikus sztorimóddal kényeztet a sok multiplayer lehetőség mellett. Az újraindított sorozat első felvonása azonban remek lett, olyannyira, hogy sokan azt hitték új aranykorba lép majd a széria. A sztori kellően sötét izgalmas és akciódús volt, látványos körítést kaptunk és a multiplayer is hosszú időre sokak kedvencévé vált. Én reménykedni kezdtem, hogy ezek után ez lesz a standard, így nagyon vártam a tavalyi Modern Warfare II-t. Bár ez nem volt kiemelkedő, aranykorhoz méltó, összeségében szerettük, tisztességes folytatásként könyveltük el.


[+]

Nagyjából az idei év elején kezdtek el szállingózni az első pletykák arról, hogy 2023-ban megszakad az épp két évtizedes hagyomány és idén nem kapunk új Call of Duty-részt, hanem csak egy sztori DLC-vel bővül a Modern Warfare II. Ez első hallásra kifejezetten furcsa dolognak tűnt, pedig hát nem ördögtől való ötlet, hogy hagyják végre egy évet pihenni a szériát. Végül mégiscsak megtörtént a bejelentés, miszerint jön a Modern Warfare III, én pedig alig vártam a találkozást, hiszen ennek az alsorozatnak a filmszerű kampányait kedveltem.


[+]

A régi-új sztori szerint 2023. novemberében járunk, amikor egy orosz katonai magáncég megtámadja a Verdanszkban található Zordaya börtönt, és kiszabadítják parancsnokukat, a jól ismert Vlagyimir Makarovot. A férfit Price és Soap kapták el még 2019-es terrortámadás után, így nyilván hamar felvázolódik az alapszituáció:bosszúhadjárat indul a korábbi részekben megismert szereplők ellen, miközben természetesen a világ is veszélybe kerül Makarov tervei miatt. A történetről elég csak ennyit megemlíteni túl sok mindent nem kell várni tőle, egy átlagos akciófilmről van szó, mint mindig. A sorozat korábbi részeinek a kampánya soha nem volt nagyon hosszú, de nagyjából 5-10 óráig kitartottak attól függően, hogy milyen nehézségi szinten játszottukőket. A Modern Warfare III azonban roppant rövid lett, én körülbelül három és félóra alatt végeztem vele normál módban, ebbe pedig az átvezetők is beleszámítanak. Az internetes visszajelzések is hasonló játékidőről szólnak de láttam már tempós, kétórás végigjátszást is. Történik mindez úgy, hogy az idei Call of Dutyról üvölta szemtelen időhúzás.


[+]

Az alap játékmenet nem változott, és a lineáris akciórészek meg a lopakodós szegmensek hozzák a kötelezőt, és helyenként még izgalmasak is. A készítők valamilyen őrült oknál fogva viszont kitalálták, hogy egyes pályákon szabad kezet adnak nekünk és egy nyílt területen mi dönthetjük el, hogy az adott missziót milyen formában teljesítjük. Az Open Combat Mission névre keresztelt részek azonban első és sokadik ránézésre is inkább a Warzone-hoz készült unalmas mellékküldetésnek tűnnek. Az alapötlettel nem is lenne gond azonban látszik rajtuk, hogy ezzel csak húzzák az időt a fejlesztők ahelyett, hogy a megszokott scriptelt pályaépítést kapnánk meg tőlük. Mindezeket tetézi a gépi mesterséges intelligencia pocsék működése is - egész egyszerűen ezt az egész koncepciót kukázni kellett volna.

Nagyon hamar felbukkant a szóbeszéd, hogy a Modern Warfare III nem teljes értékű folytatásnak lett kitalálva, hanem csak a második rész kiegészítőjének lett tervezve. Aaron Halon (a Sledgehammer Games vezetője) egy külön bejegyzést osztott meg mindezekre reagálva és próbálta csitítani a kedélyeket. Elmondása szerint büszkék a Modern Warfare III-ra, évek óta keményen dolgoztak és ha valaki mást állít az nem igaz. A kérdés már csak az, hogy ha ez valóban így van, akkor miért kapott ilyen kevés figyelmet az egész kampány, a nyitva hagyott befejezésről nem is beszélve. Azt mindenképp el kell mondani, hogy ami a korábbi játékokban működött, az most is a helyén van. A grafika nagyjából a Modern Warfare II színvonalát hozza, helyenként talán kicsit csúnyább lett, de ilyen téren nem tudok igazából belekötni túlságosan. Egyáltalán nem meglepő hogy a gunplay továbbra is remek, ahogy a hangok, a szinkron, az átvezetők és a zenék is hozzák a kötelezőt, még akkor is, ha utóbbi esetében jobban örültem volna, ha a 2019-es rész alap témáját többször hallom.

Hirdetés

Nyúlfarknyi többjátékos mód!

El is érkeztünk a Call of Duty: Modern Warfare III azon pontjához, amellyel az elkövetkező hónapokban a legtöbb időt töltjük majd el. Ha a kampány esetében felmerült, akkor a multiplayernél is meg kell említeni a DLC-pletykát, amelynek első és talán legfontosabb bizonyítéka, hogy minden fegyverünket, felszerelésünket, a megnyitott és megvásárolt bundle csomagokat illetve operátorokat áthozhatjuk a harmadik részbe, holott eddig egyetlen korábbi játékban sem fordult elő hasonló az elmúlt 20 évben. Mindezen túl a játék nem indítható el külön, mindenképp a Call of Duty HQ-t kell elsőként futtatni, konzolokon pedig nem kapott saját achievement/trófea-listát a program, hanem simán bővítményként mutatja őket a rendszer.


[+]

Ha mindezeken túltettük magunkat, nézzük, hogy mit tud a játék idei felvonásának ezen szekciója. A sima multiplayer részben megtalálható a már klasszikusnak mondható Quick Play, amely az ismert 6v6 módokat takarja (pl: TDM, Domination, Hardpoint, S&D stb.), illetve már induláskor elérhető volt ennek a HC, azaz hardcore változata is. Aki kicsit már megunta ezeket, azoknak kiválasztható a War játékmód, amely anno a WWII-ben mutatkozott be. Ennek lényege, hogy az egyik csapat támad, különböző feladatokat teljesít időre - például stratégiai pontokat foglalnak el -, miközben a másik bandának ezt kell megakadályoznia. Ha a körnek vége, a szerepek megcserélődnek, így mindkét félnek lehetősége van a védekezésre és támadásra is. A Ground War anno sokak kedvence volt, vélhetőleg most is sokan választják ezt a módot, főleg a nagy térképek, a sok játékos és a használható járművek miatt. Végezetül ott van még az Invasion, amely lényegében egy 20v20 felállású csapatháborúnagyobb helyszíneken, illetve a Cutthroat. Utóbbi egy érdekes kísérlet, itt ugyanis nem két, hanem három csapat harcol egymás ellen. A 3v3v3 harcokra kihegyezett módban azok nyernek, akik végeznek a többiekkel vagy elérik a maximális pontszámot. Amikor értelmes csapattársakat kaptam, izgalmas köröket sikerült összehoznom itt!


[+]

Feltűnhet sokaknak, hogy a pályákról mindeddig még nem esett szó eddig, ez pedig nem véletlen. A Modern Warfare III-ban nem kevesebb mint 16 pályát kaptunk premierkor, azonban ezek egyik sem teljesen új helyszín. A fejlesztők már korábban jelezték, hogy több mint két tucat klasszikus térképet hoznak vissza a 2009-es MW2-ből. Ennek köszönhetően olyan népszerű nevek bukkantak fel, mint például a Rust, a Sub Base, a Scrapyyard, vagy a személyes kedvencem, a Terminal. Itt jöhet az újabb kérdés: ha valóban teljes értékű rész a Modern Warfare III, akkor miért csak újrafelhasznált helyeken harcolhatunk, hol vannak az új helyszínek? Nyilván az előttünk álló szezonok alatt megkapjuk őket, legalábbis én és sok más felhasználó is ebben reménykedem.


[+]

Ahogy fentebb említettem, a tavalyi epizódból minden cuccunkat áthozhatjuk, így a megnyitott, megvett és egyéb módon megszerzett karakterek és fegyverek is használhatók az első pillanattól kezdve. Utóbbiból akadnak érdekesebbek, de egy idő után a legtöbben úgyis azzal a két-háromfegyverrel harcolnak majd, ha hosszabb ideig túl akarnak élni egy körben. Akadt egy érdekes észrevételem az MWII-ből áthozott eszközökről, ugyanis úgy tűnik, mintha legtöbbjüket nerfelték volna, ezzel is ösztökélve minket az újdonságok használatára. Persze lehet, hogy ez csak érzékcsalódása részemről, de így is csak a nosztalgia kedvéért vettem elő a régi kedvenceket. A többjátékos mód működése az évek során megszokott formulát hozza. A gyors, árkád szerű játékmenet továbbra is adott, a régről ismert pályáknak köszönhetően pedig a nagy többség hamar felveszi a már megszokott ritmust. Érdekes módon a tavalyi játékhoz képest nem lett szebb a multiplayer, bár tény, hogy a klasszikus térképeketöröm kicsinosítva látni . A hangokkal viszont nem tudok megbarátkozni. Annak nagyon örülök, hogy átnevezve ugyan, de visszatért a Ninja Perk (ezzel a trappolós jelenetek a minimálisra csökkennek), viszont a fegyverek hangjával valamit nagyon elrontottak a készítők. Teljesen természetellenesek, a korábbi részekben ezekre jobban odafigyeltek, nem is értem, hogy itt mi történt. Persze megszokhatók (nincs is más választásunk), de a tavalyi és tavalyelőtti CoD-ban ezekre nem volt ilyen panaszom.


[+]

Ahogy azt már megszokhattuk, a Modern Warfare III-ból sem maradt ki a Battle Pass, azonban ennek indulására még néhány hetet várni kell, az első szezon ugyanis csak december 5-én indul. Ha csak kis mértékben is, de némi újdonságot azért kaptunk a multis részbe idén. A 25. szintet elérve megnyílik az Amory rendszer, amelynek lényege, hogy számos kiegészítőt, fegyvert, killstreaket és hasonló dolgot idő előtt megnyithatunk a napi kihívások teljesítésével. Teljesen átdolgozták a perk-rendszert is, mostantól mindegyik egyszerre aktív, viszont nem lehet mindegyiket kombinálni, ki kell választanunk amire a leginkább szükségünk van (ez nálam a Ghost, a Covert Sneaker és a Scavenger triója lett).

A pénzünket azonban már most is költhetjük, hiszen a Store továbbra is önti magából a skin csomagokat, melyek beszerzése teljesen szubjektív, de azért azt el kell mondani, hogy aki kizárólag realisztikusabb katonai egyenruhákat szeretne, azoknak az idei rész sem lesz a kedvence a sok Diablo-jelmezzel, Tomb Raider-cosplayjel, DOOM-fegyverrel, animés dolgokka, Nicki Minaj-ruhákkal és hasonlópakkokkal. Bármennyire is lehet ezeket szidni, milliárdos bevétele van ezekből az Activisionnek, buták lennének nem tolni a képünkbe a színes csomagokat. Tény, hogy amíg nincs vállalható multiplatform konkurenciája, addig komolyabb változás nem fog megtörténni. Addig nem marad más hátra, mint egy újabb Rust kör, amin lehetséges, hogy annyira felhúzzuk magunkat, hogy átmegyünk zombi módba.

DMZombi

Amikor bejelentette az Activision, hogy idén a Call of Duty: Modern Warfare III-at kapjuk meg, sokan meglepődtek, hogy az új rész zombi móddal érkezik, hiszen ez az alszéria eddig elkerülte az élőholtakat. Bár én soha nem voltam az a hardcore zombis arc, még én is kíváncsian vártam, hogy mit kapunk ebben a játékmódban, a Black Opsokban ugyanis néhány ismerőssel kellemes órákat töltöttem az élőhalottakat pusztítva. Nos, úgy tűnik, hogy az elvárásaim túlzottak voltak, és csak elképzelni tudom, hogy a zombi mód rajongói mit szólhattak amikor meglátták a végeredményt. Az idei Zombies ugyanis nem más, mint egy élőholtas-DMZ, vagyis a csapat fogta és a 2022-es Modern Warfare-ben bemutatkozott DMZ módot kombinálta a nyöszörgő ellenfelekkel és a küldetésekre épülő rendszerrel.


[+]

Ennek lényege, hogy maximum háromfős csapatban ledobnak minket egy méretes helyszínre, amely három nagy területre van felosztva attól függően, hogy milyen erős ellenfeleket kapunk. Az alapfelállás ugyanaz mint a korábbi években: végzünk az élőhalottakkal, értük pontokat kapunk, majd fegyvereinket fejlesztve rámozdulhatunk az erősebb dögökre is. Közben van egy kisebb sztori is, átvezető jelenetekkel, de ezt már megszokhattuk a korábbiakban is. Amit újdonságként próbáltak eladni a fejlesztők az a DMZ-integráció, aminek egyik alapja, hogy nem egyedül játszunk a pályán, hanem több csapattal is találkozhatunk, akik a saját küldetéseket csinálják - de szerencsére itt nem tudnak minket bántani. Sőt, inkább egymást tudjuk segíteni, miközben megy a visszaszámláló, amelynek lejártakor muszáj elérni az utolsó kimentési pontot, különben elveszítjük minden megszerzett cuccunkat. Ez a metódus egyáltalán nem hiányzott a zombi módból, a régi bevált felállásnak jobban örültem volna.


[+]

Ettől függetlenül furcsa módon eddig egész élvezetes órákat töltöttem el néhány ismerőssel itt az elmúlt napokban, köszönhetően a csapatmunkának. A limitált időnek annyira nem örülök, de továbbra is napi szinten eltöltünk néhány órát itt, leginkább azért, hogy megszerezhessem végre a Ray Gun, vagy néhány fejlesztés terveit. Az egyik nagy újdonság ugyanis az, hogy az átmeneti, az adott körben megszerezhető fejlesztéseken túl lehetőségünk van a kraftolásra is, amihez viszont tervrajzokat kell kimenteni magunkkal. Ha ez sikerül, akkor a következő körben a legyártott bónuszokat vihetjük magunkat, és egyből komolyabb fejlesztéssel indulhatunk. Persze a végtelenségig nem lehet gyártani az extrákat, egy elkészítése után egy visszaszámláló indul el, amely kisebb dolgoknál három óra, a komolyabbaknál már akár két nap is lehet és amíg ezek nem járnak le, addig nem csinálhatunk belőlük újabbakat. Érdekes újítás ez ugyanis kicsit feldobja a rendszert, más kérdés, hogy egyelőre ötletem sincs, hogy hosszabb távon milyen újdonságokat terveznek a készítők, ha már mindenkinek minden tervrajz meglesz.


[+]

A zombi mód egy kis bónusz része az, hogy ha van a pályákon olyan fegyver, amit még nem nyitottunk meg a sima multiplayer részben, akkor a kimentés után a többjátékos módban azonnal megkapjuk azokat. A sajnálatos változtatások ellenére a zombi módban továbbra is megvan a potenciál, hogy hogy hosszú heteket-hónapokat töltsünk el benne, a kérdés már csak az, hogy milyen gyakran kapunk hozzá frissítéseket.

Megmondom őszintén, hogy nehéz helyzetben vagyok: Ahogy korábban is írtam én kifejezetten szeretem a Call of Duty sorozatot, de elismerem a hibáit, és látom azt, hogy mi mindenben kellene változnia. Bár a munkámból kifolyólag követtem az elmúlt hetekben kipattant botrány részleteit amelyek arról szólnak hogy alig másfél év alatt lett összedobva a program, szerettem volna saját szemmel is látni az összképet. Jelen formájában sajnos el kell ismernem, hogy sajnos nem ér a játék 70 eurót, azonban tudom, hogy így is nagyon sokan meg fogják venni, és ugyanúgy rekord közeli eladásokat produkál majd a program. Mindezen túl viszont továbbra is szívesen játszom vele a hibái ellenére, pont azért amit fentebb említettem: egyszerűen nincs komolyan vehető multiplatform konkurenciája. Kíváncsian várom, hogy a Microsoft felvásárlásával mennyit fog változni az Activision hozzáállása a jövőben érkező epizódokhoz (illetve mikor érkeznek Game Pass-be), talán a 2024-es játék (ami a pletykák szerint egy új Black Ops lesz és az Öbölháborúról szól) már jobb lesz minden téren, de erre túl sok pénzt nem tennék. Jelenleg azt tudom tanácsolni azoknak, akik eddig még nem szerezték be a játékot, hogy várjanak egy leárazásra, esetleg december 5-én nézzenek vissza az első szezon és vele együtt az új Warzone pálya debütálásakor, hogy ott kipróbálhassák az új fegyvereket.

Összefoglaló:

A Call of Duty: Modern Warfare III-ban akadnak izgalmas részletek, de minden porcikáján látszik, hogy eredetileg valóban nem teljes értékű résznek készült. A kampány nem feltétlenül rossz, de kifejezetten rövid, a multiplayerből - a nosztalgiás régi térképeken túl - hiányoznak a régi térképek, és a zombi mód sem feltétlenül az, amit a név alapján várnánk.

A Call of Duty: Modern Warfare III PC-re , PlayStation 4-re és 5-re, valamint konzolokra jelent meg. Az Xbox Series X-es tesztpéldányt a hazai forgalmazó Magnew Games biztosította.

A Call of Duty: Modern Warfare III legjobb vonásai:

  • A kampány lineáris részei egész izgalmasak;
  • a többjátékos mód továbbra is hosszú hetekre/hónapokra leköti az érdeklődőket;
  • visszatértek az eredeti Modern Warfare 2 ikonikus pályái;
  • bár a megvalósítás és a körítés problémás, a zombi mód behozatalának sokan örülhetnek.

A Call of Duty: Modern Warfare III leggyengébb pontjai:

  • Arcpirítóan rövid a kampány, a nyitott részek csak felesleges időhúzások;
  • teljes árú folytatás, közben mindenhol látszik, hogy csak egy nagyobb kiegészítőnek készült;
  • a klasszikus zombi mód helyett hiba volt a DMZ-szerű hibridet megcsinálni;
  • multiplayer módban a hangok jóval gyengébbek lettek tavalyhoz képest;
  • a Call of Duty HQ elkészítése az elmúlt évek legrosszabb ötlete volt.

Csóka Lajos

Azóta történt

Előzmények

  • Call of Duty: Modern Warfare II és Warzone 2.0 beszámoló

    A múlt háborúi után ismét a modern korba tért vissza az ismert FPS széria, amelynek idei része folytatja az újraindított Modern Warfare sorozat történeti szálát.

  • Call of Duty: Black Ops Cold War beszámoló

    Megérkezett a népszerű FPS sorozat legújabb felvonása, amelyben a készítők a Hidegháború korszakába visznek el minket egy érdekes kampány és a megszokott többjátékos mód duójával.

  • Call of Duty: Modern Warfare beszámoló

    Megérkezett az FPS széria idei része, amelyben kicsit visszatérünk az alapokhoz, mindezt pedig megtámogatják nekünk a fejlesztők egy ismerős arccal, aki régi-új környezetben és helyszíneken hozza el számunkra a modern hadviselés egy új formáját.