Beyond Blue teszt

A tengerek felfedezése és védelme mindig hálás téma, a Beyond Blue pedig ennek egy látványos és érdekes, de sajnos túlontúl rövidre sikerült feldolgozása.

A mélység titka

Az E-Line Mediáról akkor hallhattunk szélesebb körben először, amikor 2014-ben megjelent a Never Alone című platformer, amely játékos formában mutatta be az északi iñupiat nép mondavilágát és kultúráját. A fejlesztők továbbra sem gurultak messze a saját fájuktól, legújabb alkotásuk az óceánok világába kalauzol egy olyan felfedezős kalandjátékkal, amelynek legalább annyira van oktatási és figyelemfelhívó célzata, mint maga a szórakoztatás. A Beyond Blue egy nagyon szépen tető alá hozott produkció, egyszerre játék és tudományos ismeretterjesztés, de nyúlfarknyi hossza miatt valószínűleg emlékezni sem fogunk rá tovább, mint bármelyik National Geographic természetfilmre.

A játékban egy tengerbiológust alakítunk, aki két társával együtt expedícióra indul egy meg nem nevezett helyszínre, valamikor a közeli jövőben. Feladatunk a tengeri élővilág tanulmányozása, leginkább egy hosszúszárnyú bálnacsalád nyomon követése, illetve sok más faj szkennelése. A szinkronhangokat olyanok kölcsönzik, mint Anna Akana youtuber, Mira Furlan (Lost, Babylon 5), Hakeem Kae-Kazim (Fekete Vitorlák) és Ally Maki (Toy Story 4), párbeszédeik pedig valódi élettel töltik meg az egyébként rendkívül egyszerű történetet. A cselekmény különböző tengeri helyszínek felfedezéséről szól, némi drámát pedig a klisészerűen felbukkanó gonosz bányásztársaság szolgáltat, amely esemény így egyúttal a környezetvédelem fontosságára is felhívja a figyelmet.

A játékmenet kizárólag a felfedezésről szól. Az egyes helyszíneken szabadon úszhatunk, futurisztikus búvárruhánk miatt a levegőellátás nem probléma, nincs időhatár, ahogy a víznyomás sem okoz gondot, még a sötét tengerfenéken sem. Egyetlen feladatunk a megtalálni kívánt állatok szkennelése egy rendkívül egyszerű mechanika segítségével. A beszkennelt állatokat később egy albumban nézhetjük vissza, és minél több példányt örökítünk így meg, annál több információ áll majd rendelkezésre róluk (például különböző animációk és viselkedésformák). Nincs harc, nem fogunk cápák elől menekülni, nem kap el óriáspolip, és nem tűnnek fel idegenek a mélységből – ez egy abszolút nyugodt, kockázatmentes, relaxáló élmény, korhatár nélkül bárki kezébe bátran adható. Sajnos ehhez kapcsolódik a játék legnagyobb hibája is, mégpedig a hossza: a nyolc merülésből álló „kampány” durván 2 óra alatt lenyomható, és utána csak a kimaradt állatok beszkennelése marad (ekkor már szabadon visszatérhetünk bármelyik korábbi helyszínre). És tulajdonképpen ennyi. Úszás és szkennelés.

Kellemes extra, hogy a játékban helyet kapott egy 16 részből álló dokumentumfilm, ami a valódi tengerbiológusok és felfedezők munkáját mutatja be. Sajnos összességében ez sem hosszabb fél óránál, és bár a tartalmat a nagysikerű Kék Bolygó II filmsorozat ihlette, sem minőségben, sem mondanivalóban nem kiemelkedő. Habár a Beyond Blue alapötlete nagyon kedves és mindenképp támogatandó, igazából nem mond semmi olyat, amit bárki az iskolában ne tanult volna meg: a tengerek védelme fontos, sokféle állat él odalent, minden gyönyörű, de mi beszennyezzük, és a bolygónk szempontjából kritikus, hogy ezt a folyamatot megállítsuk.

Beyond Blue Xbox One

Technikai értelemben a fejlesztők mindenképp szintet léptek az előző produkciójukhoz képest, ez a játék egy teljesen 3D-s kaland, egészen látványos tenger alatti panorámákkal, nagyon szépen kidolgozott és animált állatokkal. Időnként tényleg úgy érezni, mintha ott lebegnénk a tengerben, valódi állatok gyűrűjében. A merülések között saját mini tengeralattjárónkon beszélgethetünk a többiekkel (sajnos csak hangban), ez egy kicsit megcsillantja, hogy akár sokkal nagyobb szabású alkotás is lehetett volna belőle. Sajnos az erősebb konzolok képességeit a program nem használja, így legfeljebb 1080p felbontással és 30 fps képfrissítéssel kell beérnünk, utóbbi legalább stabil. Mivel ebben a műfajban ritkán születik játék, így mindenképp üdvözlendő, hogy ennyire tisztességesen megcsinálták, nyugodtan mondhatjuk, hogy az egyik legszebb víz alatti játék pillanatnyilag. A szép látványt nagyszerű zenék, és amint már írtam, profi szinkron egészíti ki. Probléma viszont, hogy a hangerőt nehéz rendesen beállítani. A beszéd egyszer túl halk, aztán túl hangos, a dokumentumfilmek pedig rettenetesen torz audióval szólalnak meg, ha a fő hangerőt egy kicsit is megemeljük. Furcsa hiba és apró igénytelenség, de ezzel mondjuk együtt lehet élni.

A Beyond Blue legnagyobb hibája a döbbenetes rövidsége, illetve az, hogy nem mond igazán újat a tengerekről. A hosszúszárnyú bálnákon kívül csak alig-alig néz bele az egyes tengeri fajok életébe, pedig erre bőven volna lehetőség. Nekem nagyon tetszett például az a „pálya”, ahol egy tengeri vadászat kellős közepébe csöppenünk, ahol delfinek, cápák és kardszárnyúak együtt köröznek a heringek milliói körül, és lakmároznak. Vagy ahol lemerülünk a tenger mélyére, ahol egészen más ökoszisztéma vár, borzalmasan kinéző mélytengeri halakkal, lesüllyedt tetemekkel és különféle dögevőkkel. Ezek a pillanatok mutatják meg, hogy bőven lett volna még itt potenciál, bejárhatnánk például a világot a sarkoktól a trópusokig, hosszabban tanulmányozhatnánk a korallokat, a cápákat és más fajokat, vagy más, kevésbé ismert tengeri jelenségeket. Ezeket a lehetőségeket csak kis részben sikerült kiaknázni, így a végén nekem kifejezetten hiányérzetem volt, úsztam volna még szívesen.

Beyond Blue Xbox One

A fentiek ellenére a Beyond Blue egy jó játék, és mivel teljesen erőszakmentes, tökéletes időtöltés lehet gyerekeknek, a tengeri élővilág iránt érdeklődőknek, és mindenkinek, aki a sok akció és öldöklés mellett valami másra vágyik. Az ára ehhez valószínűleg egy kicsit magas, így az is érthető, ha valaki megvár vele egy komolyabb leárazást. Az a néhány óra viszont, amíg tart, kifejezetten kellemes, még a rendkívül egyszerű játékmechanika ellenére is. Tiszteletre méltó és jó dolog, hogy ilyen játékok is készülnek, reméljük, nem ez volt az utolsó, és a következő nagyobb, hosszabb, grandiózusabb lesz.

Pro:

  • nagyon jó alapötlet és körítés;
  • erőszakmentes, pihentető játékmenet;
  • szép látvány, profi szinkron, jó zenék;
  • extra dokumentumfilmek.

Kontra:

  • túlságosan rövid;
  • különösebb újdonságot nem közöl;
  • visszatérő hangerő problémák.

70

A Beyond Blue június 11-től kapható PC-re, PS4-re és Xbox One-ra.

dreampage

Azóta történt

  • New Super Lucky’s Tale teszt

    A Playful Studios nagykonzolokra is elhozta a ráncfelvarrott platformerét, úgyhogy Lucky, a kis róka újra szaladgál, jobb minőségben, mint korábban bármikor.

  • Paradise Lost teszt

    Mi lett volna, ha a második világháború csak évtizedekkel később ér véget? Nem sok jó – de a fantázia megér egy kisebb kalandot.

Előzmények

  • Snowrunner teszt

    Visszatért az extrém off-road játékok királya, a sár mellett pedig most már a hó és a jég birodalmában is helyt kell állnunk. A Snowrunner megmutatja, hogyan kell folytatást készíteni.

  • The Complex teszt

    A Wales Interactive jóvoltából egy új interaktív filmmel játszhatunk. A The Complex sci-fi és thriller húrokat egyaránt penget, még ha a végeredmény nem is tökéletes.

  • Draugen teszt

    Norvégia festői panorámája előtt várja a konzolos játékosokat egy rejtélyes és érdekes kaland, amely most PS4-re és Xbox One-ra is megérkezett. A Draugen egyszeri, de kellemes élményt nyújt.