Bevezető
Akkor üljünk le a karosszékbe, hűséges labradorunk ott fekszik mellettünk, ropog a tűz a kandallóban, a Hine Antique XO Grande konyakunkba belekortyolunk és eltűnődünk mi is történt ebben az évben.
A 40%-os csoda hatására már ki is rajzolódik a fejünkben a lista, megjelenik, mint Mózesnek az égő bokor és a Porsche design töltőtollunkkal papírra vessük az igét:
5. Medal of Honor – Egy halottnak vélt franchise sikeres újraindítása.
4. WOW – Cataclysm – Sok millió játékos csak nem tévedhet ekkorát nemde?
3. Fallout 3 – New Vegas – Non lineáris, vicces, fallout hangulat.
2. Starcraft II – A legenda újra él és virul.
1. Call of Duty – Black Ops – Még mindig a király
Csakhogy amint az utolsó betűt a megfelelő cirádával leírjuk, hirtelen szertefoszlik az álom, a hűséges labradorból csak Gyilkos a keverék tacskó marad, aki éppen kedvenc cipőnkön éli ki fantáziáit, a kandallóról kiderül, hogy csak a konvektor kattog, és a konyak pedig csak a kolléga által adott „ordas” pálesz. Ránézünk a listára és a valóság fejbe csap minket, mint Vlagyimir Klicsko. A címek ugyan megfelelnek egy világban ahol a valóság és az álom közötti határokat elmossuk, de ha eltekintünk attól, hogy jó fejek akarunk lenni a kiadókkal és sokmillió fanboy-jal, akkor kénytelenek vagyunk a listát áthúzni, és még egyszer nekiugrani a dolognak, és a saját kedvenc játékainkat papírra vetni:
Novascream
Vistaboy
Viszonylag könnyű dolgom van, amikor összeállítom a 2010-es év számomra legjobb játékait, hiszen egy kezemen meg tudom számolni az igazán színvonalas alkotásokat, amik ráadásul érdekeltek is. Nem is tudom, hogy van-e egyáltalán 5 olyan játék, amivel idén játszottam.
Utolsó helyen talán az ArcaniA: Gothic 4 című játékot emelném ki, ami, bár egyáltalán nem hozta azt a játékélményt, amit elvártam volna egy ilyen volumenű alkotástól, mégis a demó alapján megvettem a játékot, és elég sokat nyüstöltem akkoriban. A grafika szépségén kívül tulajdonképpen semmit sem lehet erényeként felhozni, azonban aki egy sima szörnyhentelős akciójátékot szeretett volna, az ettől jobb játékot 2010-ben nem kaphatott.
3. Lara Croft and the Guardian of Light
Mint Tomb Raider és Lara Croft rajongó, én is nagyon vártam ezt a kis szösszenetet, annak ellenére, hogy a Guardian of Light-nak vajmi kevés köze van a Tomb Raider sorozathoz (Igaz, hogy az idén megjelenő 9. résznek is csak a neve és a főszereplője lesz a régi). Nagyon kellemes kis programocska volt ez is, bár nem vittem végig sokszor, de mindenképpen a 2010-es kedvenceim közé tartozik.
2. Dragon Age: Vérvonalak - Eszmélés
A 2010-es év második legjobban várt programja számomra a Dragon Age: Vérvonalak című játékának kiegészítője, az Eszmélés volt. Bár sokakat megosztott, hogy ez a kiegészítő pusztán csak egy méretesebb DLC volt a játékhoz, amit majdnem egy AAA kategóriás játék áráért vesztegettek a megjelenésekor, mindezek ellenére megvettem. Azt nem mondhatom, hogy megbántam, de a tény ismeretében, miszerint pár hónapra rá már 2-3K környékén be lehetett szerezni, talán várhattam volna én is a vásárlással. A kiegészítő sikeréhez nagyban hozzájárult az alapjáték kiválósága, ami ha 2010-ben jött volna ki, még a Mass Effect 2-nél is nagyobb eséllyel pályázna a 2010 legjobbja címre.
1. BEST OF 2010 (Vistaboy): Mass Effect 2
Vitathatatlanul számomra a legjobban várt játék volt 2010-ben a Mass Effect második része, amiből természetesen egyből a Collector's Edition változatot került a polcomra a megjelenésekor. Nagyon sokat játszottam vele, és sokszor végigvittem, majdnem minden achievementet sikerült feloldanom, tehát nem sok olyan maradt benne, amit ne találtam volna meg.
Sajnos ettől több játékot nem tudok, amivel játszottam volna 2010-ben, és maradandó élményt nyújtott volna. Majd idén: Dragon Age II, Mass Effect 3, Tomb Raider 9, FEAR 3, Crysis 2, és amennyiben kijön jövő év végén a Diablo III, akkor azt hiszem, hogy ennek az egész szavazásnak akkor már semmi értelme nem lesz. :)
Zsoccc
5. Kinect Sports
Megérkezett a Microsoft casual fogó szerkezete is, a Kinect. Egy mozgásérzékelős rendszer elmaradhatatlan része pedig a sportösszeállítás. Ennek fényében a Rare elkészítette a Kinect Sports-ot, ami a kezdőkínálat egyik gyöngyszeme, a Dance Central mellett. Kellően változatos, kellő mennyiségű és minőségű játékot tartalmaz, és akár egy egész családot is képes szórakoztatni. Abszolút telitalálat!
4. God of War: Ghost of Sparta
Nem vagyok nagy GoW rajongó, még az első résszel játszottam annak idején, amit egy balul elsült vihar alatt kiégett PS2 hiányában kénytelen voltam félbe hagyni. Ennek következménye, hogy sokáig GoW nélkül éltem az életem, de a Ghost of Sparta szinte adta magát, hogy a Dante’s Inferno-s csalódás után kipróbáljam, és életre keltsem a régóta porosodó PSP-t. Megérte, a játék szép, változatos és kellően hosszú. A PSP-s kínálat egyik legjobbja!
3. Oddbox
Az Oddworld játékok gyűjteményes kiadása, amiben a játékok ugyan nem újjak, de kellően szórakoztatóak ahhoz, hogy legalább egy valaki listájába bekerüljön vele az Oddbox. Aki annak idején kimaradt az Oddworld adta szépségekből az feltétlen pótolja, kiváltképp a Stranger’s Wrath miatt, ami a mai kínálatban is megállja a helyét. Jó tanács: ha tehetitek használjatok controllert!
Az évek óta készülő Remedy mű, ami ha a világot nem is váltotta meg, de még csak a játékipart sem, főleg ha az eladásokra gondolunk, mégis van benne valami különleges. Na nem a fényre leolvadó „páncél” és az ismétlődő harcok, hanem az atmoszféra, a történet és a hangulat. Ezeket sikerült olyan módon kivitelezniük a fejlesztőknek, hogy bőven feledtetik az esetleges hiányosságokat. Ha év játéka nem is lett, de mindenképpen emlékezetes pontja a 2010-es évnek.
Talán papírformának tekinthető, hogy a Halo Reach került a személyes listám élére, de esküszöm kritikusan ültem le először játszani vele. Mégis úgy álltam fel hosszú órák multán, hogy ez igen, a Halo felnőtt, a Bungie pedig méltóan búcsúzott a franchise-tól.
Jimessor666
Sok mindent nem kell elmondani a GoW III-ról, aki még nem látta nézze meg, mert epikusan brutális és minden benne van, ami egy hack & slash TPS-ben benne kell, hogy legyen! Zeusz rosszul jár, igen, megkapja a méltó büntetését, node, odáig azért hosszú az út. A harc, a látvány, a történet, mind-mind megérdemelten lett szinte maximálisan értékelve a játékos sajtó által a legtöbb helyen, egy fantasztikus játék, minden tekintetben! Csak javasolni tudom minden PS3 tulajnak, ezt mindenkinek látni és érezni kell!
Higgyétek el, nem fogjátok megbánni! ;)
4. Bayonetta
A közönséget hihetetlenül megosztó rétegjáték, a boszorkány és mágikus haja, ami meztelen testét fedi, de „néha” azért villant, a játékosok nagy örömére. A Platinum Games és Hideki Kamiya rendező Úr ismét olyat tett le az asztalra, amitől a japán fanatikus (geek?) játékosok a falra másztak (pozitív értelemben és akár szó szerint is, ha magát a játékot nézzük), míg a szkeptikusok és a játék dizájnjától rosszullétet kapó egyének inkább messziről elkerülték a produktumot. Be kell vallani, ez a játék tényleg nem hétköznapi, kell hozzá egy bizonyos „hozzáállás” és személyiség, de ha valakit elkap, sosem ereszti. Így esett ez velem is; imádom a játékot és magát a hölgyeményt is! (^.^)
3. Heavy Rain
Egy újabb fantasztikum, egy Playstation exkluzív cím, mégpedig a számomra legjobb, amit eddig kipróbáltam, végigjátszottam és úgy keltem fel a székből, hogy; azt a mindenit (szépen szólva… :)! A HR hihetetlen mély érzelmeket fest a képernyőre, egy remek sztorit mesél el, egy kegyetlen, gyilkos világában. A harcok, a megdöbbentő jelenetek és megvalósítások, mind-mind magasra tették a lécet a thriller és akció játékok univerzumában, sajnos nagyon kevesen ismerik gép híján, de akik most tervezik, vagy a közeljövőben egy PS3 beszerzését, ezt se felejtsék a boltban, főleg, ha Move kontrollert is terveznek a gép mellé, hisz a HR mozgásérzékelős irányítással mutatja csak meg igazán, mit tud!
2. Assassin’s Creed – Brotherhood
Igen, a második helyen a friss Assassin’s Creed – Brotherhood. Ha nem 2009-ben jelent volna meg a második rész, akkor ő figyelne most itt, de hát, itt van nekünk most Ő, ill. Ők, maga az egész testvériség, és az elmaradhatatlan Ezio. A játék nagyon jó lett, de érződik rajta valami, ami miatt nem lehetett nálam az első 2010-ben, így be kell érnie az azt követő hellyel.
Miért az első helyen? Nos, a Mass Effect anno jött, látott és győzött. Legalább is nálam, aztán vártuk a második részt is, kaptunk CG-ket az arcunkba, hihetetlennek hitt információkat és híreket a szereplőkről, amik nagy része be is váltotta az ígéreteket, persze volt, ami nem, de ettől függetlenül egy hihetetlenül jól összerakott RPG-t kaptunk, amit még a mai napig nagyon sokan vitatnak, de annál többen szeretnek. Ez most egy teljesen szubjektív lista, számomra ez a játék vitt mindent a 2010-es évben, sőt! Mivel január végén jelent meg, az évünk is páratlanul kezdődött, köszönöm neked BioWare, s várjuk szeretettel a 3. epizódot, én biztosan ott leszek az első napon, hogy kezet fogjak ismételten az én, női Shepard-ömmel! :)
Novascream
5.Stalker: CoP
A Call of Pripyat talán azt valósította meg amit a készítők az elejétől kezdve szerettek volna. A játék ugyan továbbra sem bugmentes, de játszható, egyedi hangulatán semmi sem változott és azon ritka játékok közé tartozik, amik megmutatják, hogy van keresnivaló az FPS-stilus jövőjének ködös útjain.
Amikor kijött a játék semmire sem számítottam. Amit kaptam az egy izgalmas, pörgős, látványos játék, ami őszintén adja azt, amije van. Az pedig 7-8 óra szórakozás és talán egy új franchise születése.
A hypeolt játékok ritkán győznek meg arról, hogy nem csak rajongói hűség van a sok szép szó mögött, hanem tartalom is. De a HALO Reach kivétel. A co-op miatt ketten élmény egymás mellett nyomulni, sokszor vért izzadva legyűrni egy „elite”-et, az ember büszke magára, amikor sikerül egy pályát végignyomni, és nem azért mert a bugok miatt nehéz megoldani egy feladatot, hanem mert az MI nem adja magát egykönnyen.
Mind a MOHA mint a COD tanulhatna a Bad Company 2-től. Az MI jó, a játékmenet izgalmas, mégsem erőltetik túl, és a multi nem arról szól, hogy ki tud több neutronbombát dobni a másik csapat spawnpontjára.
1. Mass Effect 2
Kötekedhetnék saját döntésemmel. Hiszen butítottak rajta, a sztori egy jó része az Átjáró könyvsorozat koppintása, stb. De ettől még jó a történet, többször is végigjátszható, mindenki megtalálhatja a saját útját a játékban, nem erőltetnek ránk semmit. De nemcsak a szabadság érzete, hanem az hogy a játék képes volt egy jövőben játszódó TPS-ként megmaradni azon a piacon ahol az embereket még mindig meg lehet győzni arról, hogy nem kell nektek non-lineáris játékmenet, meg legalább átlagos MI, meg egy történet, amit nem „zs-kategóriás” filmektől kölcsönöztek, hiszen helyette van nektek egy nagy nevetek …nem elég az…?
Zandal
Shepard folytatja harcát a Reaperek ellen, azonban segítségre van szüksége és ezt a segítséget nem könnyű megszerezni. Az ME2 egyszerűbbre vette a figurát, sokkal inkább elment az akció RPG irányába, amely nem biztos, hogy a legjobb ötlet volt, de a történet, párbeszédek, karakterek kárpótolnak majdnem mindenért. A 2010-es év legjobb akció RPG-je!
Kratos visszatért, hogy bevégezze feladatát és végre bosszút álljon Zeuszon. A God of War III frenetikus látványvilággal és megvalósítással prezentálja Kratos pusztítását, amely soha nem volt még ennyire durva. Ahogy haladunk előre úgy végzünk sorra a görög istenekkel, hogy a végén Zeuszt zúzzuk le. Összességében a harmadik résznek nem sikerült túlszárnyalnia a másodikat, de így is büszke lehet a Santa Monica a létrejött produktum miatt.
A Rockstar San Diego játéka megmutatta milyen egy igazi sandbox vadnyugatos játék. Hatalmas tartalommal megspékelve John Marston történetét. Feledhetetlen karakterek, rengeteg mellékküldetés és a gyönyörű naplemente a mexikói prérin. A postakocsik megtámadása, vagy a banditáktól való megóvása, mind-mind olyan élmény, amire mindannyian vártunk mikor a vadnyugatos filmeket néztük. A 2010-es év legjobb sandbox játéka.
2: Heavy Rain
Az interaktív thriller vagy, ahogy sokan nevezték az interaktív film. Kétségtelen, hogy nem a normál értelemben vett játék, de egyedisége és története magával ragad mindenkit, aki szereti a krimit és a stílust. Ethan kétségbeesését magunk éreztük a próbatételek során, Madison támogató érzését, Jayden próbálkozását, hogy megtalálja az Origami gyilkost. Az év egyik legkiemelkedőbb alkotása volt, éppen hogy lecsúszva a dobogóm első helyéről.
Talán nem is kell megmagyaráznom. A hosszú várakozás után olyan autós játékot kaptunk, amivel hosszú-hosszú időre lekötjük magunkat. A szinte tökéletes fizika, a hatalmas tartalom, prémium autók és még rengeteg minden kápráztat el minket. Sajnos nem sikerült tökéletesre, sok helyen bizony hiányosság maradt a játékban, de akkor is 2010 legjobb autós játéka, mellyel minden autósjáték rajongó jól tud szórakozni.
Invadrr_Zim
El sem hittem volna, hogy ilyet látni fogok még az életben. Pixelek, amik tökéletesen hallgatnak az irányítás hívó szavaira. Pixelek, amik még egy 14” monitoron is pixelek. Pixelek, amik gombnyomásra ütnek-rúgnak-vetődnek. Átható oldscool beat’em up hangulat, amit ha 15 éve láttam volna egy játékteremben, minden nyári pénzemet rááldozom.
Beigazolódott, hogy van még remény arra, hogy ha kiadnak valamit számjelzéssel a végén, az bizony nem feltétlenül azt jelenti, hogy finomított motor, ’neadjisten DX11 támogatás, igenis van lehetőség a megújulásra, arra, hogy valami olyat kapjunk, ami bár szebb, azt érezzük, hogy ugyanolyan jó, mint az előző, és mellette elmondhatjuk, hogy mégis megújult.
3: Dance Central
Bár volt már arra példa, hogy alkoholmámor kellős közepette, bárgyú vigyorral az arcomon Lady Gagára táncolok, miközben egy lány épp az ágyékomhoz dörgöli formás kis popsiját és egyéb kéjes mozdulatokat tesz. Majd másnap heves fejfájás mellett konstatálom, hogy ennyi áldozatot megért, hogy erre a szörnyűségre táncoltam, elvégre a cél szentesíti az eszközt. De azt legmerészebb álmaimban sem gondoltam volna, hogy két másik srác társaságában fogok erre táncolni, alkohol, csajok és simulós tánci nélkül. Mégis megvolt közben a bárgyú vigyor az arcomon. És még mindig megvan, akárhányszor bekerül a gépembe nagy társaságban. Megszületett a következő partyjáték, pont akkorra, amikor a müanyag-gitárokat már mindenki megunta.
2: Mass Effect 2
A többiek már áradoztak róla, nekem csak annyi hozzáfűzni valóm lenne, hogy az egyetlen játék 2010-ben, amit láttam és interaktívabb lenne (PS3 híján nem volt szerencsém a Heavy Rain-hez) az a Kinectimals volt. Ami még hiányzik? A kooperatív multiplayer, és még több döntés.
Mind tudtuk mire számítsunk, mégis szíven ütő a történet, a credits után pedig a végső katarzis, ami mindent vitt. Bizony felnőtt a széria, szebb, okosabb, jobb mint valaha. Mégis árasztja magából a Halo hangulatot. A multiplayer hibátlan, kiballanszolt, a matchmaking tökéletes, a lehetőségek száma pedig határtalan. Egy jó ideig csak a történet miatt imádtam a sorozatot, innentől nem tudom eldönteni melyik miatt jobban. Remember Reach...