Atari Mania teszt

Az Atari ötven éve (némi ötletlopás árán) egymaga teremtette meg a játékipart, ma pedig óriási születésnapi bulival ünnepli magát – most ennek az első ajándéka érkezett meg.

Boldog szülinapot?

Ha van cég, amelynek története megérdemelne egy – mit egy, több! – igényes visszatekintést, az egész biztosan az Atari. Bár a vállalat fénye mára nemhogy megkopott, de a földbe is rohadt, nem szabad elfelejteni, hogy ez volt a második videojáték-készítő stúdió a világon; ráadásul ezek közül rögtön az első sikeres, amely a Pong, a Breakout, az Asteroids és a Missile Combat (no meg a rengeteg másik játéktermi automata) elkészítésével meghatározta a játékvilág első évtizedét, minden túlzás nélkül radikális újítások tucatjait felmutatva már ebben a korai időszakban is. A mai Atarinak persze a bagóért felvásárolt néven és az azzal járó játékjogokon kívül semmi köze nincs a játékvilág egykori óriásához, de az új bagázs a blokkláncos-kriptovalutás tevékenységek mellett legalább azzal foglalkozik, hogy valamilyen szinten ápolják a hagyományokat. Vagy, és ez már szubjektív nézőpont kérdése, hogy pénzzé tegyék a már őszülő egykori rajongók megmaradt nosztalgikus érzéseit.

Az idén 50 esztendős Atari születésnapját a korábbi gyűjteményeken, illetve a Recharged néven futó remake-sorozaton kívül két különlegességgel ünnepli a régi-új cég. Az egyik a novemberi Atari 50: The Anniversary Celebration című kollekció lesz, amelynek számomra legvonzóbb vonása, hogy megannyi korábbi gyűjteménytől eltérően nem kizárólag az Atari 2600-időkre koncentrál, hanem játéktermi, sőt, Jaguarra és Lynxre megjelent játékokat is tartalmaz. Ez a cikk azonban nem erről a kollekcióról szól, hanem egy fura mikrojáték-gyűjteményről, amelyet afféle falatnyi előételként dobott ki a kiadó.


[+]

Koncepcionális szinte az Atari Mania fantasztikus: a körítést egy végtelenül egyszerű kalandjáték biztosítja, amelynek hőse a Takarító, akinek nap mint nap az Atari játéktörténeti kincseket őrző páncéltermét kell rendben tartania. Az itt őrzött játékok kincset érnek, így feladatunk rendkívül fontos – azonban a játék által bemutatott napon sötét pixelek kezdik felemészteni a helyet, és ellenük igazi hős híján nekünk kell felvennünk a kesztyűt. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a bejárható szobákban először össze kell szednünk három réges-régi Atari 2600-játék borítóját, majd ezekkel kell megetetnünk a fekete masszaként tekergő antipixeleket. Miután hősünket beszippantja a gonosz dimenzió, jöhet a tényleges akciórész: ha egy nekifutásra le tudjuk küzdeni a mikrojátékok sorozatát, illetve a futam végén terpeszkedő főellenfelet – vagyis egy újabb minijátékot –, akkor teljesítettük a szintet, és mehetünk tovább kutakodni a páncélterem újabb termeiben, elkerülhetetlenül menetelve a következő pixelfertőzés felé.


[+]

A legelső csatában például öt életünk lesz arra, hogy teljesítsük a tíz kihívást, amelyeket a Millipede, a Swordquest, illetve a Pong-játékok gyűjteményeként megjelent Video Olympics által ihletett aprócska, általában legfeljebb 10-30 másodperces játékok jelentenek. Az első kihívások egyszerűek: 10 másodperc alatt lőjük le a gombák közt megszokott módon manőverező ezerlábút, vagy épp 20 másodperc alatt szerezzünk egy pontot a klasszikus Pongban. A többi kihívás azonban e játékok összekeverésével jön létre, ami egyértelműen az Atari Mania legjobb ötlete.

AtariWare

Amikor például a Pong és a Millipede kutyulódnak össze, néha az ütőt pajzsként használva kell megvédeni a célja felé baktató rovart, máskor meg úgy kell Pongot játszani, hogy a pályára folyamatosan érkező nyílzáport el kell közben kerülni. A második fejezet már a Combat, az Asteroids, illetve a western-környezetű Outlaw világait keveri össze – itt egyszer extrém koktélként a Combat szétlőhető elemekkel teli pályáján az aszteroidavadász űrhajót irányítva kellett lelőnöm egy sheriffet. A továbbiakban ugyanígy keverednek a játékelemek, azzal az extrával, hogy néha a korábban látott játékok is visszatérnek: amikor például a Sentinel lép be a képbe, néha annak célkeresztjét felhasználva kell Pongot játszani (a labdát ütő helyett a célzott robbanásokkal visszapattintva) másszor meg az Asteroids-űrhajóval manőverezve kell megvédenünk a Sentinel-gömböt az idegenek támadásaitól.


[+]

A játékkeverés tényleg kiváló húzás, és a 150-nél is több mikrojáték közt van néhány tényleg érdekesen bizarr ötletecske is. De – és ez egy hatalmas de! – a gyakorlatban ez sokkal kevésbé működik, mint papíron leírva, designeri fejben megálmodva. Az apró játékmixeket összekötő történet és kalandjátékozás például végtelenül el vannak nyújtva, és bár elhangzik néhány poén, ez közel sem olyan érdekes, mint amennyi idő elmegy vele.


[+]

Még szomorúbb és még komolyabb gondot jelent, hogy a játékok nagy részével egyszerűen nem élvezetes játszani. Ezért elsősorban az irányítás problémái felelősek – iszonyatos késés van a gombnyomás és a tévén látott reakciók között (én Switch-en játszottam, de a Steam-kommentelők között is sokan felhozták ezt), az ütközésvizsgálat feltűnően rossz, plusz a játék néha egyszerűen elfelejti, hogy az átlós mozgás is lehetséges. Vegyük ehhez hozzá, hogy a játékok előzetes elmagyarázása sokszor teljesen érthetetlen, és hogy a főellenséggel szembeni kudarc esetén néha két-három minijátékkal korábbra dob vissza minket a játék, és rögtön látszik, hogy a WarioWare-re jellemző őrült és pörgős vidámság helyett inkább frusztrációt szül a legtöbb nekifutás.

A technikai hibák sorát – legalábbis konzolon – érthetetlenül hosszú töltési idők gyarapítják. Ez külön érthetetlen számomra, mert bár az egykori Atari 2600-as grafikákat valami modernebbre cserélték, ezek azért nem lettek különösen látványosak vagy komplexek. És a végére hagytam egy szubjektív panaszt is: a 20-30 másodperces játékok szerintem túl hosszúak ahhoz, hogy ugyanazt a vidám káoszt eredményezzék, mint amit a stílus legjobbjai nyújtanak. A WarioWare eszelős tempóval zakatol előre, a legtöbbször öt másodperc és két gombnyomás alatt maradva mikrojátékonként, itt viszont ehhez képest sokkal komplexebb feladatokat kapunk. Sajnos az Atari Mania papíron és videón sokkal vonzóbb játék, mint a gyakorlatban kipróbálva – és nosztalgiázós vidámság helyett inkább frusztrációt szül. Nagyon kár érte, mert az alapötlet tényleg remek volt!

Az Atari Mania PC-re és Switch-re jelent meg.

Összefoglalás

Atari 2600-játékok által ihletett mikrojátékok gyűjteménye, egy erősen nosztalgiázós, de rém egyszerű kalandjátékba pakolva. Az, hogy a régi játékok kihívásai összekeverednek a pixelhalált hozó dimenzióban fantasztikus ötlet, de a technikai és design terén megmutatkozó gondok igencsak betesznek az egész játékélménynek.

Az Atari Mania legjobb pontjai:

  • A klasszikus játékok mixelése remek ötlet;
  • az Atari 2600-nosztalgiát kiszolgálja.

Az Atari Mania leggyengébb részei:

  • A technikai gondoknak (is) köszönhetően frusztráló;
  • switch-en rémesen sokat tölt;
  • nincs benne multiplayer.

Bényi László

  • Kapcsolódó cégek:
  • Atari

Azóta történt

  • Atari 50: The Anniversary Celebration teszt

    Ki tippelt volna rá, hogy éppen az „Atari” fogja megmutatni a világnak, hogy miként kell bemutatni egy cégtörténetet, hogy miként kell tálalni egy játékgyűjteményt? Senki – mégis ez történt!

  • Mega Man Battle Network Legacy Collection 1-2 teszt

    Amikor már nem volt elég, hogy Mega Man csak ugrál és lődöz, a Capcom millió eltérő műfajban is elindította a kis kék robotot. Ez a gyűjtemény a hangulatos szerepjátékokat foglalja össze.

  • Ray’z Arcade Chronology teszt

    A shoot ’em upok a játéktermek sztárjai voltak – és amikor azok eltűntek, velük együtt leáldozott a műfaj aranykorának is. Most azonban a legendás M2 egy újabb szériát újított fel abból a korból.

  • Llamasoft: The Jeff Minter Story teszt

    A Karateka létrejöttének bemutatása után a Digital Eclipse muzeológusai a Tempest 2000, a Gridrunner és persze a Metagalactic Llamas: Battle at the Edge of Time fejlesztőjére fókuszáltak.

Előzmények

  • Turrican Anthology Vol. I és II teszt

    Bár nem ott indult a sorozat, és nem is ott érte el csúcspontját, a Turrican az Amiga egyik legendájává vált. A széria két éven belül másodszor tér vissza.

  • Capcom Arcade 2nd Stadium teszt

    Az első Capcom Arcade Stadium már eldurrantotta a cég legismertebb játékait, lássuk, mi maradt a második körre! 32 játéktermi játék, végtelen zsetonnal és igényes körítéssel.

  • Capcom Fighting Collection teszt

    A kiválóan sikerült harmincadik évfordulós Street Fighter-kollekció nyomán a Capcom most kevésbé ismert verekedős játékait ünnepli egy újabb gyűjteménnyel.

  • Sonic Origins teszt

    Kell-e nekünk egy újabb klasszikus Sonic gyűjtemény? A kérdés jogos, a Sega azonban ezúttal frappáns választ adott a kétkedőknek.