Amit az Intel tesz a PC-s játékokért

Az Intel partnerprogramja

A PC-piac konkrétan legnagyobb szereplője az Intel, amely vállalat dedikált grafikus vezérlőket ugyan nem, de integráltakat már kínál a játékosok számára. Ezeket persze csak az elmúlt években kezdték el úgy reklámozni, hogy játékra is használhatók, hiszen korábban ezzel a területtel nem igazán törődött a cég. Az Intelre sajnos jellemző, hogy meglehetősen másképp nézik a piac igényeit, vagyis a felhasználói élmény biztosítására általában meglehetősen kevés pénzt áldoznak, ami alapvetően különbözik attól a modelltől, amit az AMD és az NVIDIA kínál. Ugyanakkor az elmúlt években a vállalat felismerte, hogy a hardver semmit sem ér szoftver nélkül, így némileg több pénzt áldoznak erre a vonalra, ami végtére is jó hír.

Az Intel játékfejlesztőknek szóló partnerprogramja még ma sem alakult ki teljes mértékben. Az Intel Software Partner nevű kezdeményezésnek ugyan létezik egy játékfejlesztőket segítő mellékága, de igazából nincs teljesen kidolgozva az alapja, így nagyrészt kötetlenül működik. Persze ebben a formában is képes lehet megadni mindazt, amire egy játékfejlesztő technikai értelemben vágyhat, de átgondolt üzleti konstrukciók nélkül. Itt arra kell gondolni, hogy amíg az adott fejlesztő reklámozza az Intel hardvereit, addig az Intel az adott játékot megpróbálja szélesebb körben megismertetni a világgal. Utóbbi mindig kimerült pár Facebook és Twitter üzenetben, ami nyilvánvalóan rendkívül kevés a játékfejlesztők szemével, hiszen a technikai problémák megoldása mellett gondolni kell a marketingre is. Szintén lényeges probléma a játékfejlesztők szempontjából, hogy a Santa Clara-i óriáscég nem biztosít ingyen játékokat a hardvereikhez, vagyis nem érdekeltek abban, hogy játékkulcsokat vásároljanak a fejlesztőpartnereiktől. Főleg a kidolgozatlan üzleti konstrukciók miatt alakult úgy, hogy az Intel relatíve kevés szoftverpartnerrel rendelkezik, hiszen az AMD nagyon hasonló partnerprogramot biztosít, széleskörű marketingtámogatás és a Never Settle promóciók opcionális elérése mellett.

Persze az Intel számára a kevés is sokkal több, mint amit pár éve felmutattak, és jelenleg elmondható, hogy a vállalat a Codemasters, illetve a Blizzard Entertainment stúdiókkal tartja a kapcsolatot. Erről persze sokan nem tudnak, de ez teljesen normális, ha egy cég szinte nem is reklámozza azt, hogy mely fejlesztőknek segítenek. Az Intel a technikai segítségnyújtásban egyébként nagyon sokat javult az elmúlt két évben, ami várható volt, hiszen a vállalat valóságos sztárfizetéssel magához csábította az iparág egyik legjobb szakemberének számító Richard Huddy-t. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen az Intel 2013-ig egyetlen AAA kategóriás PC-s vagy multiplatform címet sem tudott megnyerni magának, de az említett szakember segítségével rögtön sikerült befogni a GRID 2, a GRID Autosport és a Total War: Rome II című alkotásokat. Ezek még megkapták a PixelSync eljárást is, amely csak a Haswell architektúrára épülő processzorok IGP-jével volt elérhető, vagyis minden esély megvolt a kitörésre, de a gyártó nem élt a lehetőséggel. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy a Richard Huddy inkább visszament az AMD-hez, hiszen az Intel nem tekintette prioritásnak az említett játékok és a kidolgozott új effektek reklámozását. Utóbbi döntés következtében lényegében olyan eljárások születtek, amelyek valóban nagyszerűek, de kis túlzással senki sem tud róluk.

Az Intel játékfejlesztői támogatása tehát nagyrészt még ma is abból él, amit Richard Huddy kidolgozott az elmúlt évben, de mivel a szakember a munkáját nem fejezte be, így számos tényező hiányzik ahhoz, hogy igazán sikeres legyen. Fő problémájának tekinthető, hogy látszólag még az Intel sem tudja, hogy mit akar, ezen belül is nem egyértelmű, hogy a játékpiac mely csoportját célozzák meg. Ez különösen akkor válik láthatóvá, ha a konkurensek üzletstratégiáját megnézzük. Az AMD láthatóan az AAA kategóriás multiplatform címekre koncentrál, míg az NVIIDA esetében az MMO, a MOBA és az eSport támogatása dominál. Az Intel a saját elmondása szerint a független, kisebb volumenű projekteket célozza, ahol elég lehet az IGP-k teljesítménye, de ez a gyakorlatban még mindig problémás. Többek között azért, mert pont ebbe a kategóriába tartozik az összes Telltale Games által fejlesztett epizodikus játék, amelyekhez az említett stúdió hivatalosan nem ajánlja az Intel grafikus vezérlőit, ugyanis e hardverekkel nem garantált a stabil programfuttatás.

Az Intel Software Partner nevű kezdeményezés tehát egyelőre tele van hullámvölgyekkel és hullámhegyekkel, ami nagyrészt annak köszönhető, hogy a koncepció üzletstratégiai része nincs kidolgozva, és az Intel nem fektet bele elegendő mennyiségű pénzt, így a marketing szempontjából nincs meg az az alap, amiből a piac megtudhatná, hogy az Intel mit és hogyan támogat. Emellett persze a célok egyértelmű kijelölése is sokat segíthetne a partnerprogram működésének.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények