Controlált művészet
Ha egy tóparti házra gondolunk, akkor mi jut eszünkbe először? Nyár, forróság és pihenés a természet lágy ölén, igaz? Ebben az esetben kicsit más a helyzet, ugyanis most egy idilli nyaralás helyett az Alan Wake II második kiegészítőjébe szól a kiruccanásunk. Az idén nyáron megjelent Night Springs DLC után ismét visszatérhetünk Bright Falls körzetébe, és ezúttal a kaland ténylegesen kapcsolódik az Alan Wake II eseményeihez – párhuzamosan zajlik azzal, és megválaszol néhány, az alapjátékban nyitva hagyott kérdést. Ennek megfelelően megintcsak nem Alan vagy Saga bőrébe bújhatunk bele egy új fejezet erejéig, hanem egy ismerős, de mellékkaraktert, az FBC-től szalajtott Kiran Estevezt fogjuk irányítani, aki Jesse Faden irodájának ügynökeként látogat a helyi kutatóintézetbe, hogy kivizsgálja, mi is zajlik pontosan a Cauldron Lake partján felhúzott brutalista betonépítmény falain belül. (A bejárat ide azon erdei fémajtó mögött van, ahová Sagáék sosem jutottak be az alapjátékban.)
Az intézet teljesen kihalt és cseppet sem bizalomgerjesztő várójában egy kevés kutatás után rájövünk, hogy valami nagyon nincs rendben a Lake House labor múltjában és lifttel elérhető mélyén. A magány miatt amúgy nem kell sokáig aggódni: ahogy haladunk lefelé emeletről emeletre, úgy ismerkedhetünk meg a sajnos már nem túl vendégszerető kutatókkal, vagy legalábbis azzal, ami maradt belőlük – ugyanis legtöbbjük átalakult a már jól ismert árnyékpáncéllal borított, elborult agyú takenekké. Míg az ellenfelek nagy része az Alan Wake II-ből származik, a helyszín sokkal inkább azoknak lesz ismerős, akik játszottak a Controllal, ugyanis a belső tér teljes egészében úgy néz ki, mint a New Yorkban található FBC-főhadiszállás – csupán egy kicsit sötétebb körítéssel. A Lake House kísérleteinek mibenlétét, illetve a házaspár laborvezetők magánéleti problémáit a számítógépek levelezéséből, hátrahagyott dokumentumokból és mindenféle hang- és videófelvételekből ismerhetjük meg. Bár magára Alan Wake-re is sok utalás van (elvégre az intézet részben miatta épült pont ide), a központi rejtélynek nem ő a főszereplője – elspoilerezni nem fogjuk, de sötét története jóval hangulatosabb, mint bármi, amit az előző DLC elénk pakolt.
A Lake House kutatásainak egyik eredménye egy mind látvány, mind háttérsztori tekintetében roppant hatékony entitás megjelenése lett – az új ellenségtípus kellően ijesztő, és a sötét emeletek feszültségét alaposan megnöveli, hogy a legváratlanabb pillanatokban is képes meglepni minket. Őt ráadásul nem védi leégethető árnyék, és az evilági ólom sem árt neki – amíg meg nem szerezzük a kutatók által kifejlesztett mordályt, csak menekülni tudunk előlük. Ezt leszámítva eszközeink az Alan Wake II-ből ismerősek: pisztoly és shotgun, villanógránát és jelzőfény, gyógykészlet és elemek a zseblámpába. A kifejezetten rövid, durván kétórás történet alatt más újdonságokra sem nagyon lehet számítani – a főellenség roppant könnyen legyőzhetőre sikerült, és az egy jól sikerült szörnyetegen, illetve az ellene kitalált fegyveren túl lényegében minden játékelemet láttunk már az alapjátékban.
A DLC legerősebb része – ami a panaszok jó részét el is tudja feledtetni – mindenképpen a feljegyzésekből megismerhető, szép lassan kibomló háttértörténet. Ennek hatásához alaposan hozzájárul az az ijesztő és sötét atmoszféra, amiben nem elég, hogy tökéletesen elegyedik az Alan Wake II és a Control világa, de azok, akik körültekintően fedezik fel a komplexumot, még egy kis ízelítőt is kaphatnak a következő felvonásból – ami a jelenetek alapján valószínűleg a Control második fejezete lesz. A Lake House a bővítménnyel sajnos hivatalosan is lezárult az Alan Wake II története – sajnos a DLC-k egyetlen centivel nem akarták folytatni a történetet, szóval inkább alternatív és párhuzamosan zajló történeteket tettek elénk. A két DLC együtt sem kínál négy játékórát, ami mindenképpen csalódás – de a kettő közül mindenképpen a Lake House lett a kidolgozottabb és komolyabb darab. És bár a Remedy következő alkotása egy multiplayer játék lesz, csak reménykedhetünk benne, hogy a Control 2 még inkább egyesíti a stúdió horrorisztikus és zavaros és nagyszerű világait!
Az Alan Wake II: The Lake House DLC mindazon platformokon elérhető, ahol az alapjáték is megjelent: PC-n, PlayStation 5-ön és Xbox Series konzolokon.
Ez a DLC a Deluxe-kiadás része, külön nem megvásárolható.
Összefoglalás
Az átlag kétórás történet alatt kiderül, hogy mivel is töltötte idejét Kiran Estevez ügynöke a Cauldron Lake partjánál, mielőtt az alapjátékban találkoztunk volna vele. Nyomozásunkat a már jól ismert ellenfelek mellett egy új, lenyűgözően groteszk ellenség nehezíti meg, de ezen túl igazi előrelépést nem hoz a DLC. A szemfülesek viszont még jobban elmélyedhetnek a Control és az Alan Wake közös univerzumában – és még betekintést is nyerhetnek a következő fejezetbe.
Az Alan Wake II: The Lake House legfőbb pozitívumai:
- Tökéletes Alan Wake és Control keverék;
- ijesztő és sötét atmoszféra;
- az új lény háttere és viselkedése hatásos.
Az Alan Wake II: The Lake House legfőbb negatívumai:
- Nagyon rövid;
- kevés újdonság.
Balga Bence