2017. december 18., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Tesztek » PC rovat

Airport CEO teszt

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Még nincs kész, de már most is elég jó. És rengeteg lehetőséget tartogathat, ha ügyesen fejlesztik tovább. Te is gondolkodtál már rajta, hogy milyen összetett feladat egy reptér működtetése?

Hir​d​eté​s​

Tycoon a reptéren

Nem? Akkor az Airport CEO a te játékod, mert itt ez nagyon gyorsan kiderül. Ha pedig igen, akkor még élvezni is fogod, mert a még abszolút nem teljes pompájában elérhető játék is bőven tartogat kihívásokat, most járunk a 0.21-es verziószámnál, tényleg naponta jön frissítés és szépen alakul a dolog. Már a jelen fázisban is össze lehet legózni minimum egy akkora repteret, mint a debreceni.


[+]

Ha azt mondom, hogy Prison Architect reptéri köntösben, akkor nagyjából belőttük, hogy mire számíthat a játékos. De visszanyúlhatunk olyan klasszikusok felé is, mint a RollerCoaster Tycoon, felülnézeti, építkezős-menedzsment időtöltés, ami ezúttal egy repülőtér megteremtését és nyereséges üzemeltetését irányozza elő, amiben az a különösen szenyó, hogy az egész cuccot úgy kell fejleszteni, hogy közben a légiforgalom nem áll le. És pont ettől lesz kihívás.

Kezdetben vala az út és a mező
Kezdetben vala az út és a mező [+]

Kezdetben van egy bekötőút egy bazi nagy területen (aminek jelenleg csak a közepe érhető el, de bőven elég így is), két kis parkolóval a cuccoknak és a munkásoknak, innentől jövünk mi. Az oldalra bekúszó építkezési menü több fülre van osztva, alapvetően épület-fal-ajtó, infrastruktúra, bútor és zónázási opciókkal. Ha azt hiszed, hogy egy kis terminálépülettel megúszod, akkor nagyon tévedsz, mert ha két 737-es egyszerre érkezik/indul, akkor az utasok igen gyorsan megtöltik a területet, szóval nyugodtan bánj bőkezűen a területekkel.

Check-in
Check-in [+]

A reptér épületét alapvetően két részre lehet gyárilag felosztani, van egy publikus terület, ahová boldog-boldogtalan besétálhat és egy biztonsági zóna, ahová csak az utasok juthatnak be. A bejutást természetesen biztonsági ellenőrzési pontokon keresztül lehet megvalósítani, ebből érdemes többet is ledobni, mert egyrészt iszonyú nagy sorok szoktak lenni, másrészt a saját dolgozóinknak is be kell jutniuk, amit erősen nehezít, ha az utasokkal együtt kell várakozniuk, de minden ellenőrzőpontnál állítható, hogy kik juthatnak rajtuk át. És mondjuk az minimum vicces, hogy a takarító feldobja a futószalagra a seprűt, amikor becsekkol.

Pár órányi játékkal egy ilyen reptér összehozható
Pár órányi játékkal egy ilyen reptér összehozható [+]

A publikus területen check-in pultokat, információs kijelzőket, klotyót, boltokat és várakozóhelyeket érdemes kialakítani, belül ugyanez, megfejelve a boarding pultokkal. Később kell majd még egy nagy terület a csomagelosztó számára, meg egy szoba a személyzetnek, hogy pihenjenek is. Jelen állás szerint kétféle méretű repülő-parkolóhely elérhető, a kicsit használják a tényleg kicsi gépek, a közepeshez már jár utascső, oda már szélestörzsű gépek is be tudnak állni — feltéve, ha van elég hosszú kifutópályánk, amin leszállhatnak egyáltalán.

Kisrepülők, irányítótorony, üzemanyagtartály, járműdepó
Kisrepülők, irányítótorony, üzemanyagtartály, járműdepó [+]

Persze kell építenünk irányítótornyot (egyelőre csak “small” kivitelben), járműdepót, benzintankot, a kifutó és a parkoló közé szükség lesz taxiway-re (ennek is van magyar neve: gurulóút), szervizutakat, zebrákat, járdát, világítást, kerítést. És biztos kell egy úti ellenőrzőpont, hogy a publikus utakról behajthassanak autók a reptér területére. Egyelőre buszmegállót és autós megállót építhetünk kintre, ezekkel jönnek-mennek a népek, parkolóház, hotel, kötöttpályás kapcsolat majd a későbbi fejlesztésekben lehetnek benne.

Mindjárt boarding - milyen szépen ülnek az utasok, pedig a való életben itt már sorban szoktak állni
Mindjárt boarding - milyen szépen ülnek az utasok, pedig a való életben itt már sorban szoktak állni [+]

Ha minden megvan, akkor jöhetnek a repülők, a légitársaságokkal szerződést kell kötni (heti X járat), de utána a menetrendet mi állítgatjuk, hogy ne csússzanak egymásra a gépek túlzottan. A le és felszállás, a boarding, a bőröndfeladás, a takarítás mind automatikusan történik, ha van elég személyzet (ezeket az arcokat is nekünk kell felvenni), illetve kialakíthatunk nem utasforgalmi repülőgépállásokat, amikre néha engedélyt kér egy-egy gép leszállni és várakozni. És tankolni, ha van megfelelő infrastruktúránk. Egyébként legyen, mert ebből szép bevételünk lehet.

Üzemeltetési menü
Üzemeltetési menü [+]

Két komolyabb kihívás van most a játékban. Egyrészt nem úgy van, hogy hopsz, legyen itt egy 500 négyzetméteres terminál, pause, megépítem és már kész is. Hanem egy építőcéggel kell szerződni, aki kamionnal hozza a cuccot, buszokkal a segédmunkásokat és azok ott elkezdenek dolgozni, miközben a reptérnek is kéne működnie, szóval mielőtt a szervizutak helyére építünk egy 1000 négyzetméteres szárnyat minden infrastruktúrával, talán érdemes menekülőutakat adni a repülőknek és a földi kiszolgálásnak.

Hol van már egy takarító?
Hol van már egy takarító? [+]

A másik összetett feladat a poggyászok kezelése. A check-in pultoktól el kell vezetni a futószalagot (föld alatt is mehet) a csomagkezelő központba, ott kell állnia személyzetnek, onnan ki-be kell tudni hajtani a bőröndökkel a szállítóautóknak, majd innen a poggyásznak el kell jutnia érkezés esetén a poggyászkiadó területre. És amíg egy futószalaggal dolgozunk, addig csak-csak, de aztán kell majd több is, mert irtózatos torlódás van a csomag felvételénél, ahol az arcok klotyóra is akarnak menni, meg le is ülnének talán, szóval egy elég komplex rendszert lehet megalkotni mindenféle szabályokkal, átvilágítógépekkel, csomagmegsemmisítővel.

Második nekifutásra ezt hoztam össze, de tudok ennél jobbat is
Második nekifutásra ezt hoztam össze, de tudok ennél jobbat is [+]

Jelen állás szerint rutinos játékosok fél nap alatt össze tudnak kattintgatni egy 8-10 állásos repteret, ami flottul működik, de mire a rutin megjön, addig nekifut az ember 2-3 alkalommal annak, hogy a nulláról felhúzzon egy új projektet. És mindig lehet valamin alakítgatni, kiderül, hogy kicsi a klotyó, hogy kevés az ülőhely, hogy a nincs elég takarító (hint: nem takarítót kell végtelen számban felvenni, hanem kukákat kitenni), hogy összetorlódnak a bőröndök, mert rövid a futószalag, vagy a szeles időjárás miatt késnek a gépek és összeomlik a menetrend. Jó kezdet az Airport CEO, de nem csoda, hogy a 0.21-es verziónál járunk még csak, amikor ezeket a sorokat írom, még rengeteg dolog hiányzik. Tűzoltó, orvos, nagy gépek kezelése, nagy kifutópálya, parkoló, hotel, kávézó, éttermek, mindenféle VIP lounge-ok, kötöttpályás kapcsolatok, pénzváltó, ATM, dohányzó, a repülőgépek személyzetének mozgása, hogy csak olyanokat említsek, amelyek a színfalak előtt zajlanak és az átlagutas is találkozott velük. Az utasok is jelenleg tök egyfélék, pedig lehetnének gyerekek, mozgáskorlátozottak, üzletemberek, turisták, vallásos arcok, akiknek imaszoba is kell, vagy hányós angol legénybúcsú-szabadcsapatok. Autókölcsönző minden reptéren van és ami a legjobban hiányzik nekem, az a többszintes építkezés, hogy a terminál alatt el tudjon menni a busz és ne legyen egy baromi nagy lepény az egész épület, hanem lehessen alul mélygarázs, metró, külön szinten indulás és érkezés. Csak remélni tudom, hogy ezek folyamatosan beépülnek majd a játékba, érdeklődve várom a fejleményeket. De most egyelőre ennyi, mert már boarding van…

Az Airport CEO PC-re és Mac-re jelent/jelenik meg.

Pro:

  • Ami eddig kész, az tök jó;
  • jópofa grafika.

Kontra:

  • Nincs kész;
  • sok utasnál szaggat

Egyelőre 75

Bog

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.