Isteni?
A kétezres évek elejének egyik aprócska, ám számomra mégis emlékezetes divathulláma az volt, hogy komolykodó, nem egyszer történelmi RTS-sorozatokhoz sorozatban jelentek meg a jóval vidámabb és kaotikusabb fantasy mellékszálak. A Total Annihilation megkapta a Kingdoms-epizódot, a Rise of Nations mellé odakerült a Rise of Legends, és persze az Age of Empires is ellátogatott a legendák világába. A 2002-ben megjelent Age of Mythology természetesen az eredeti sorozat játékmenetére épített, de a nyersanyag-gyűjtést, bázisépítést és hatalmas csatákat isteni varázserővel, egyedi hősökkel és persze mitikus lények egész seregével dobta fel. Természetesen ez nem univerzális vélemény, de az én hangulatom mindig javulásnak indul, amikor egy ütközetet tüzet lehelő óriások és ellenfeleiket kővé változtató medúzák tesznek színesebbé – arról a szívmelengető érzésről (és hiénaszerű gúnykacajról) nem is szólva, amit a támadó sereget disznóvá változtató görög varázslat bevetése vált ki belőlem. Az Age of Mythology tehát remek dolog volt 22 éve – most pedig négy fejlesztőstúdió bábáskodásának eredményeként elkészült a felújított kiadás is.
Az, hogy az Age of Empires-újrakiadásoktól eltérően itt nem a definitív kiadás az alcím, nem a véletlen műve – az Age of Mythology Retold a grafikai átalakításokon túl a játékmenetbe is belenyúlt, rengeteg helyen modernizálva és javítva a régi megoldásokon. Ezek az előrelépések egyenként nem radikálisak: ha két évtizede nem találkoztunk az eredetivel, sok ilyen változás talán fel sem tűnik – előszedve a régi kiadást viszont az új verzió szinte minden pontján érződik a törődés. De mielőtt belemászunk a részletekbe, jöjjön egy rövid áttekintés, hiszen ebben a fájóan RTS-hiányos időszakban az sem lepne meg, ha a fiatalabb játékosok jó része nem is hallott volna erről a játékról. Az Age of Mythology tehát egy klasszikus RTS, ami az átlagosnál hajszálnyit komplexebb gazdasággal, rengeteg eltérő egységgel, és egy, az egész játékmenetre ráültetett istenhit-rendszerrel tettek különlegesebbé fejlesztői. A Retold négy teljes civilizációt, négy választható frakciót vonultat fel – az első kiegészítőben megjelent atlantisziak tehát teljes mellszélességgel itt vannak a görögök, az egyiptomiak és a vikingek mellett, de a réges-régi második kiegészítőben debütált kínaiakra még várni (és majd fizetni) kell.
A Retold rendelkezik minden kellékkel, amit elvárunk egy RTS-től: van benne egy sokat javított, könnyebben scriptelhető pályaszerkesztő, és persze skirmish-módban az összecsapások minden apró részletét ízlésünk szerint állíthatjuk be. Természetesen van multiplayer is, a legnagyobb pályákon akár 12 játékos számára is – annak idején ezt mi helyi hálón gyűrtük, most pedig főleg online zajlanak a küzdelmek. A szervereken már most, a „rendes” megjelenési dátum előtt is nyüzsögnek az emberek, és én 30 körüli pinggel tökéletesen tudtam játszani európai ellenfelekkel és társakkal. Bár természetesen a multiplayer az, ami hosszú távon a játéknál tudja tartani az igazán elszántakat, arra azért érdemes felkészülni, hogy nem egy, legalább húsz éve a játékot nyúzó, minden taktikát jól ismerő megszállottakkal is összefuthatunk, ha nem haveri körben, avagy „noob” megjelölésű szervereken játszunk.
Hirdetés
A játék másik fő pillérét természetesen a kampány – esetünkben három teljes kampány! – biztosítja. Ezek lineáris sztoriküldetések, amelyek szerencsére jóval többek, mint egy elnyújtott oktatómód – jelenleg három történet van a játékban (egy jobbára görög, egy viking, illetve egy atlantiszi), összesen 50 körüli küldetéssel és öt nehézségi szinttel. Bár természetesen az egyes civilizációk egy csomó apróságban és az egységek pontos statisztikáit tekintve is eltérnek, a legfontosabb szempont az egyediség terén a vallásban, és az ezen keresztül feltáruló mitológiai lehetőségekben rejlik. A négy nép összesen 13 nagyobb istent kínál fel, és már ez a korai választás is passzív bónuszokat, exkluzív egységeket és különleges varázslatokat hoz az arzenálunkba. Az Age of Mythology ráadásul megőrizte az Age of Empires korszakváltós fejlődési megoldását, és a második-harmadik-negyedik korszakot elérve mindig két új isten közül kell választani, így a végjátékra már összesen négy isten ad nekünk seregnyi bónuszt – és ennek köszönhetően még két görög, sőt, akár két Zeusz-hívő civilizációnak is jelentősen eltérő harcmodora és képességei lehetnek.
Bár az istenek által biztosított előnyök pontos részleteit tekintve az eredeti verzióhoz képest majd’ minden téren vannak kisebb változások, a varázslatok rendszerét érte a legnagyobb átalakítás. Ezek régen pályánként egyszerhasználatos csodák voltak – most viszont a legtöbb mágia néhány percnyi várakozást követően újra ellőhető. Némelyik ingyenes marad, de van olyan is, amiért arannyal, vagy éppen hittel kell fizetni. (Hitet a görögök templomnál imádkozó munkásokkal, a vikingek harccal, az egyiptomiak emlékművek, az atlantisziak pedig városközpontok építésével termelnek – nem egy komplex dolog ez, mégis jó tudni, már csak azért is, mert a roppant felszínes oktatómód erről nem beszél.) E nagy, potenciálisan tényleg sorsdöntő erejű varázslatokon túl természetesen rengeteg mitológiai lénnyel is találkozhatunk: a tengerekben a kráken a leviatánnal csaphat össze, a levegőben a főnix és a pegazus kergethetik egymást, a felszínen pedig a görög kiméra, az egyiptomi múmia, a viking tűzóriás és az atlantiszi automata küzdhetnek a végső győzelemért. A játékban összesen 48 ilyen mitológiai lény gyártható (plusz egy rakás további olyan, amit ugyan nem gyárthatunk, de például varázslattal idézhetünk, vagy épp szimpla állatokból alakíthatunk át), és ezen felül jönnek a sima egységek az íjászoktól az ostromgépekig, valamint a szintén civilizáció- és istenfüggő hősök. Utóbbiak szerepe nem annyira kiemelt, mint mondjuk a Warcraft III-ban (és nem is fejlődnek), de okosan taktikázva, előnyeiket kihasználva irtózatosan hatékonyak lehetnek ők is.
A Retold az Age of Empires-újrakiadásokban dolgozó Bang-motor legújabb verzióján fut, ami teljesen elfogadható látványt biztosít neki. A tenger hullámzása gyönyörű, a durvább varázslatok effektjei kifejezetten jól néznek ki, és a megemelt egységlimitnek köszönhetően minden korábbinál nagyobb összecsapásokat menedzselhetünk benne. A kampányok története sajnos a legendás háttér ellenére is elég lapos volt, és ez nem is változott meg – a stílustalan karakterportrék és a nem csúcsminőségű szinkron az átvezető jelenetek elnyomására késztetik a játékost. (A fejlesztők hallgatnak a panaszokra, és már megkezdték egyes karakterek átrajzolását, és állítólag új szinkron is lesz néhány karakternél.) Bár a pályák nem olyan különlegesek, mint a StarCraft II teljesen egyedi bolygói, a küldetésdesign így is fantasztikus, sok eltérő ritmusú feladattal – aki tehát egy klasszikus, nem hiperaktív tempójú, de azért inkább agresszív játékmenetet favorizáló fantasy RTS-re vágyik, az manapság nem nagyon találhat ennél jobbat. Sajnos az egykor a legnépszerűbbek közé tartozó műfaj halottabb, mint a kalandjátékok a kilencvenes évek végén, de legalább ez az újrakiadás szórakoztatni tudja a nosztalgiázni vágyókat és az újoncokat egyaránt. Újítóbb tud lenni az Age of Mythology ma, mint amilyen 2002-ben volt? Nem, még a felvetés is nevetséges. Az viszont biztos, hogy ma sokkal nagyobb űrt tölt be, mint annak idején.
Az Age of Mythology: Retold PC-re és Xbox konzolokra szeptember 4-én jelenik meg, de a Premium Edition vásárlói már ma is játszhatnak vele. A játék alapkiadása mindkét platformon a Game Pass előfizetés része.
A tesztjátékot a kiadó Microsoft biztosította.
Összefoglalás
Egy klasszikus (de nem archaikus!) RTS, amelyet bő két évtizeddel eredeti megjelenését követően újítottak fel. Ez nem csak a külső megjelenést érintette (bár ott a legészrevehetőbb az eltelt évek nyoma), de a játszhatóság terén is rengeteg kisebb javítást eszközöltek a designerek. Új beállítási lehetőségek és nehézségi szintek tucatjai várnak a játékosra, egy könnyebben használható pályaszerkesztő és egy sokat modernizált kezelőfelület mellett. Nyilván egy remake nem újíthatja meg a műfajt, de 2024-ben legalább hiánypótló alkotás tud lenni.
Az Age of Mythology: Retold legfőbb pozitívumai:
- Gyönyörűen felújított látványvilág;
- nagyon sok életminőség-javító változtatás;
- megkaptuk az első kiegészítő tartalmát is.
Az Age of Mythology: Retold legnagyobb hiányosságai:
- A második kiegészítő tartalmára viszont várni kell;
- a történet, és annak prezentációja harmatos.
Bényi László