Aces & Adventures teszt

Klasszikus póker, avagy fantasy pakliépítős kártyajáték? Nem kell választani, az Aces & Adventures ugyanis végre összekeverte a két műfajt.

Aces & Adventures teszt

A Slay the Spire monumentális sikerét követően vélhetően sokaknak már nem kell bemutatni a pakliépítős, RPG- és roguelike-elemeket is szép számmal tartalmazó fantasy kártyajátékokat. Az utóbbi években tucatszám jelentek meg az ezt a receptet így-úgy továbbgondoló játékok, és tulajdonképpen az Aces & Adventures is ezek közé sorolható – még akkor is, ha jóval inkább eltér a nagy ihletőtől, mint riválisai nagy része. Merthogy itt a műfajtól már megszokott alapokat nem csak eltérő kasztokkal, randomgenerált térképekkel és néhány egyedi lappal dobták fel, de azzal is, hogy a fantasy lapok aktiválását és tulajdonképpen a teljes harcrendszert a franciakártya jól ismert lapjaival oldották meg.

Igen, az Aces & Adventures két teljesen eltérő lapfajtát használ egyszerre: egyfelől ott van az általunk összerakható, pontosan 30 darabos pakli (természetesen mind az öt kasztnál teljesen eltérő lapkínálattal), másrészt pedig a franciakártya klasszikus lapjai. Előbbiekből alaphelyzetben körönként egyet húzunk, utóbbiakból pedig mindig annyit, hogy öt legyen a kezünkben; természetesen későbbi fejlesztésekkel e limiteken is túl lehet lépni. A franciakártya lapjai két dologra jók: egyrészt afféle varázspontként működve a fantasy lapokat aktiválhatjuk velük, másrészt pedig a támadások és védekezések is ezekkel zajlanak. Előbbi egyszerűen működik: egy minden ellenfélre ható Blizzard jégvarázslathoz például két pikkre és egy további tetszőleges fekete kártyára van szükség, a gyógyital aktiválása két kőrt követel meg és így tovább.


[+]

A harcrendszer egy fokkal már bonyolultabb, hiszen itt már a póker kombinációit kell a lehetőségekhez képest legtaktikusabban kihasználni. Egy támadás lényegében egy adott lapkombináció kijátszását jelenti: ha még egy pár sincs a kezünkben, hát a legmagasabb lapunkról van szó, de a pár, drill, sor, flush, full, póker, vagy akár öt egyforma lap egyre erősebb, egyre többet sebző kombókat jelent, melyekre a védekező félnek ugyanannyi lap kijátszásával kell válaszolnia. Ez utóbbi talán az Aces & Adventures póker-rendszerének legnagyobb korlátja: muszáj ugyanannyi lapot használni, még akkor is, ha az cseppet sem logikus. Ha például valaki egy 7-es párral támadott meg minket, arra nem reagálhatunk három darab 6-os kijátszásával, mert mi is kétlapos válaszra vagyunk kényszerítve – ha pedig valaki egy darab ásszal támad, hát azt nem lehet megfogni egy király drillel vagy pókerrel sem. Sokszor tehát hiába van póker-értelemben sokkal jobb lap a kezünkben, mégis elveszítjük az adott támadási vagy védekezési kört. Egy további meglepetés, hogy a játék nem ismeri a „két pár” kombinációt, az sem támadásra, sem védekezésre nem használható.


[+]

Miután kibontottunk egy sereg kártyát, és fejlesztettünk karakterünkön is, a csaták a lapok kettős felhasználásának köszönhetően érdekes taktikai küzdelemmé válnak, és ezt az ellenfelek – különféle szörnyek – képességei teszik még tarkábbá. A repülő lényekre nem hatnak a nagy kombók, mások nem törődnek a pajzsokkal, kétszer támadnak egy körben, megidéznek más lényeket, avagy valamelyik színt használva kétszeres sebzést kapnak. Szerencsére mi is rengeteg eszközt kapunk ezek legyőzésére a szimpla lapokon túl is: karakterünket az adott nekifutás során három szinten keresztül fejleszthetjük (minden alkalommal valami igen komoly bónuszt megnyitva), szerezhetünk hősi képességeket, egyszerhasználatos tárgyakat és maradandó bűbájokat, valamint passzív bónuszokat is – ez általában a legyőzött ellenfelek képességeinek elvételét jelenti. A jó teljesítmény jutalmaként természetesen új fantasy lapokat is kapunk, melyek között előbb-utóbb megjelennek a már ismert kártyák magasabb szintű verziói is.


[+]

Az öt karakterkaszt mechanikailag érezhetően kevésbé különbözik, mint a Slay the Spire teljesen másként működő karakterei, de így is jelentős eltérés van mondjuk a lényidézésre koncentráló vadász, az 50%-os esélyekkel és a lapok színének megváltoztatásával dolgozó bűbájos, valamint a fizikai védelemre és durva támadólapokra specializálódott harcos között. Karaktereinket egy 13 fejezetből álló kampányban tehetjük próbára – ez igényes módon egyedi illusztrációkkal, kisebb döntési lehetőségekkel és narrációval ellátva meséli el sajnos kifejezetten unalmas történetét (újra és újra, hiszen a később megnyíló kampányok ugyanennek a nehezebb verziói). Ezen felül van egy véletlengenerált térképpel rendelkező, sztorit teljesen nélkülöző játékmód is az Aces & Adventuresben – multiplayer viszont nincs, pedig szerintem jól működne. Bármelyik játékmódban is játszunk, eredményeinkkel pontokat szerzünk, amelyekkel karaktereinket lehet permanens módon 30 szinten keresztül fejleszteni. Itt minden szint egy-egy új bónuszt jelent – plusz egy életerőt, joker lapokat, ajándék szintlépést a játék legelején, eggyel nagyobb kézméretet, vagy épp kasztspecifikus képességeket. Mindenki maximumra fejlesztése jó sok grindelést kíván meg, mert az első 30 szint után karakterünk csak a 60. és a 90. szint elérése után nyit meg újabb képességeket.


[+]

Az Aces & Adventures akkor mutatja meg igazi taktikai erejét, amikor egy-egy kasztba már belefeccöltünk három-négy órát – akkor már igen sokféle módon lehet kombinálni a fantasy lapokat, a hősök képességeit, illetve a sűrűn újratöltődő franciakártya-lapokat. Persze a póker jelenléte miatt a véletlennek óriási szerep jut – megesik, hogy körökön keresztül nem kapunk még csak egy párt sem, és emiatt úgy érezzük, hogy a játék csal. Szerencsére az egyre erősödő pakli és a folyamatosan tápolódó kasztok egy idő után elveszik ennek az élét, de a pókerszabályok miatt így is jóval nagyobb a laphúzás szerepe, mint a hasonló játékokban. A jól kitalált játékrendszer igazi élvezetének egyelőre a végtelen mód, illetve a multiplayer hiánya szab csak gátat – remélem, a fejlesztők előbb-utóbb ezeket is leprogramozzák majd!

Az Aces & Adventures kizárólag PC-re jelent meg.

Összefoglalás

Egy újabb variáció a gyűjtögetős fantasy kártyajátékokra – ezúttal a franciakártyák, illetve a póker bevezetésével megkavarva a jól ismert receptet. Bár az első néhány meccs fapadosnak tűnhet, a tempósan megnyíló lapok és képességek izgalmas játékrendszert eredményeznek. Tartalom terén egyelőre nem tart még ott a játék, amivel elégedettek lehetnénk: az öt kaszt elég, de a multiplayer és a végtelen mód nagyon hiányoznak.

Az Aces & Adventures legjobb vonásai:

  • Rengeteg lap és sok fejlődési lehetőség;
  • igényes kampány és jól játszható roguelike mód.

Az Aces & Adventures leggyengébb pontjai:

  • Csak egy kampány van, nincs végtelen mód vagy multiplayer;
  • a balszerencsés lapjárás irritálóbb, mint a többi kártyajátékban.

Bényi László

Azóta történt

  • Dredge teszt

    A nem teljesen szimulációs horgászjátékok általában vidám környezetet kínálnak – és a Dredge is ilyen, legalábbis addig, amíg világít a nap, és egy szörnyű halmutáns nem gabalyodik hálónkba.

  • Dragon Quest Treasures teszt

    Színes hajú gyerekhősök, mellettünk csatázó szörnyek, és mesébe illő táj – a Dragon Quest-sorozat legújabb mellékszála a Ninokuni babérjaira tör.

  • Lil Guardsman teszt

    A városőrök élete nem csak játék és mese – és főleg akkor nem, ha vámpírok, alakváltók és polgármesteri ambíciókat dédelgető entek is tömegesen akarnak belépni a kapun!

  • Balatro teszt

    Póker – unalmas, kiismert, lejárt. Póker roguelite – izgalmas, vadonatúj, addiktív. A Balotro a második csoportba tartozik, és már a demójával is hosszú órákat rabolt el sokak életéből.

Előzmények

  • Crisis Core: Final Fantasy VII Reunion beszámoló

    14 évvel az eredeti PlayStation Portable kiadás után végre újabb platformokon is elérhető lett a legendás Final Fantasy VII előzményének felújított kiadása.

  • Persona 5 Royal teszt

    Élveztük először, élveztük másodjára, és most harmadszorra is megérkezett a Persona 5 – most már minden releváns platformra. De hát tudjuk jól: ismétlés a fantomtolvaj anyja!

  • Various Daylife teszt

    Miként sül az el, ha a Square Enix három évvel az eredeti mobilos megjelenést követően átírja konzolra furcsa fantasy életszimulátorát? Most ez is kiderült.

  • Valkyrie Elysium teszt

    13 éve jelent meg a legutolsó nem-mobilos Valkyrie-játék, és még régebben az utolsó epizód, ami nem volt mellékszál. A Square most váratlanul felélesztette a régi kedvencet.