2019. június 20., csütörtök

Gyorskeresés

A szerencsejáték és fegyverkereskedelem pörgeti a CSGO-t

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A Valve óriási üzletet csinált a félkarú rabló elvét követő rendszerrel, a játékosok pedig átmatricázott fegyvereket használnak sportfogadásra.

Már nem is a lövöldözésről szól a Counter-Strike: Global Offensive (CSGO), a 21 millió példányban eladott taktikai FPS csapatjáték, állítják egybehangzóan a szakértők. A felhasználók rengeteget költenek a 2,49 dolláros kulcsokra, amelyek ismeretlen tartalmú ládákat nyitnak. A legtöbb esetben értéktelen tárgyakat találnak a virtuális tárolókban, de akadnak akár több ezer dollárt is érő, kifejezetten ritka fegyverek, ezért a modern kori zsákbamacskára újra- és újra beruháznak az emberek.

Hirdetés

A jelenség köré komplett iparág épült, megjelentek azok a weboldalak, ahol a játékosok szabadon adhatják-vehetik a ládákban talált tárgyakat. A bolhapiac jellegű felületek mellett felbukkantak a ruletthez hasonló elven működő oldalak is: a játékosok mindegyike bedob a közösbe egy skinezett fegyvert, a kör végén pedig a szerencsés nyertes mindent visz.

A ládák tartalmára csak fizetés után derül fény
A ládák tartalmára csak fizetés után derül fény [+]

A harmadik érdekesség a sportfogadás, ebben az esetben a nagy népszerűségnek örvendő professzionális CSGO mérkőzések kimenetelére tesznek ilyenkor virtuális javakat a nagy százalékban kiskorú nézők, akiket egyébként nem engednének be egy kaszinóba, ahogy nem fogadhatnának lóversenyeken sem. A virtuális térben azonban jóval nehezebb ellenőrizni, hogy adottak-e a feltételek.

Egyes becslések szerint akár 3 millióan is élhettek a szerencsejátékok ezen formáival a tavalyi évben, ami 2,3 milliárd dollár értékű fegyvermozgást jelent. Mivel ezek az oldalak a Valve szoftverére épülnek, minden egyes alkalommal, mikor az skineket újraértékesítik, a pénz 15 százaléka a vállalatot illeti. A helyzet feloldására vélhetően éppen emiatt nem tett kísérletet a szoftvercég annak ellenére, hogy a szabályozatlan szerencsejáték a legtöbb országban tilos.

Nem azért veszik, hogy lövöldözzenek vele
Nem azért veszik, hogy lövöldözzenek vele [+]

A videojátákok piacán mára meghatározóvá vált a virtuális javak valódi pénzért történő értékesítésének üzleti modellje, illetve a játékosok közötti tranzakciók is hétköznaposnak számítanak (az egyik legismertebb erre szakosodott portál, a playerautcions.com például idén 16 éves). A Valve esete annyiban viszont mindenképp egyedi, hogy nem csak megtűri, hanem technikai támogatást is nyújt a független oldalaknak, melyek között egyre több a szerencsejátékban utazó. Az e-sportfogadásokba, virtuális tárgyakra építő lottóra és rulettre pedig a kiskorúak is gond nélkül benevezhetnek.

Szerencscejáték
Szerencscejáték [+]

A CSGO Lounge weboldalát már a világ ezer legnépszerűbb oldala között tartják számon, csak márciusban 38 millió egyedi látogatója volt. Azt pedig, hogy komolyan kell venni a jelenséget, talán az bizonyítja legjobban, hogy átlagosan 134 ezer dollár értékben fogadtak a márciusi mérkőzésekre, a rekord pedig a Luminosity vs. Fnatic csata volt, amire 1,2 millió dollár értékű tétet tettek a látogatók.

Sportfogadás
Sportfogadás [+]

A korábbi esetekben a bíróságok gyakran ítéltek úgy, hogy az egyes játékokban elérhető virtuális javak kapcsán nem értelmezhető a szerencsejáték fogalma, mivel azoknak nincs kapcsolatuk a valódi léttel, így a Zynga, a Riot, az Activision Blizzard is jött már ki győztesen hasonló ügyekből, bár ezek a cégek határozott vonalat húznak a virtuális pénz és a kézzel fogható közé, míg a Valve egyértelműen másik úton jár.

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.