2015 legjobban várt játékai: kalandjátékok

Klasszikusok visszatérése

Amennyire hullaszerű állapotban is volt hat-hét éve a kalandjátékok műfaja, olyan kreatív burjánzásnak lehetünk szemtanúi az utóbbi néhány esztendőben. Régi klasszikusok térnek vissza folytatással, vagy megújított kiadással, és az ősi kategória egészen új megoldásokkal is tud jelentkezni, ami olykor olyan megasikert is eredményez, mint amit a Telltale aratott új szemléletű epizodikus programjaival. 2015 is gazdag lesz kalandjátékokban – ráadásul összeállításunk csak a nagyobb címekre koncentrál, a rivaldafénytől messzebb levő alkotásokkal egy későbbi cikkünk foglalkozik.

King’s Quest: Your Legacy Awaits

Az eddigi nyolc King’s Quest-epizód között volt zseniális és botrányos is egyaránt. Sajnos a legutolsó fejezet volt a mélypont, talán ezért sem sikerült 1998 óta senkinek folytatnia a szériát, pedig boldog-boldogtalan megpróbálkozott vele (legutóbb, 2012-ben a Telltale adta fel). Most legnagyobb meglepetésünkre az elsősorban megaprojektekről, évenkénti folytatásokról ismert Activision vág bele a kilencedik rész elkészítésébe a kevéssé ismert The Odd Gentlemen fejlesztőcsapat segítségével. És az első videó alapján ez a váratlan kombináció tökéletesen működik.

Persze az csak egy dolog, hogy a játék remekül, igazán stílusosan néz ki, ennél jóval fontosabb, hogy a játékmenet is rendben legyen. Bár a videón ebből nem sok látszik, a fejlesztők klasszikus fejtörőket, változatos párbeszédeket is ígérnek az akcióelemek mellé. A Roberta Williams részvétele nélkül készülő játék (a kalandjátékok nagyasszonyának azért tartottak egy privát bemutatót, ahonnan igen pozitív nyilatkozatot téve távozott) továbbra is Sir Graham útját mutatja be, ám kicsit más formában, mint eddig. Graham a játék kezdetén ugyanis ősz hajú, öreg király már, aki gyermekkorának veszélyekkel és kincsekkel teli kalandjait meséli el unokájának Gwendolynnak. A sajtóközlemény szerint epizodikus játékkal lesz dolgunk, amely PC mellett a két PlayStationre és a két Xboxra is megjelenik.

Grim Fandango Remastered

Itt a bizonyíték rá, hogy ha valamit nagyon, de tényleg-igazán szeretnénk, az valósággá válhat: két hét múlva már játszhatunk a felújított, leporolt Grim Fandangoval, a játékstílus egyik csúcspontjával. A 12 euróba kerülő új változat (PC, Mac, Linux, PS4 és Vita platformokon lesz elérhető) azonban nem csak technikai modernizálást tartalmaz. A meglepően hatásos új fény-árnyék effektek és magasabb felbontású textúrák mellett ugyanis új irányítási lehetőségeket kapunk, a régi midi zenéket nagyzenekarral vették fel újra, ráadásul két óránál is hosszabb fejlesztői kommentárt kapunk, amelyben természetesen a játékot megálmodó Tim Schafer is szót kap.

No de miért is lett ilyen legendás az azték halálmítoszok világát film noir stílussal vegyítő játék? Humora, karakterei, története miatt, melyek állandó kreativitásról tettek tanúbizonyságot, és még Manny Cavalera főszereplő legsötétebb pillanataiban is megnevettették a játékost. A frissen elhalálozottakat utazási ügynökként megkereső, náluk a mennybe vezető luxusúttal házaló Manny története árulással, szerelemmel és drámával teli – de természetesen a happy end elkerülhetetlen. A fejlesztő Double Fine amúgy idén nem fog lazsálni, érkezik tőlük a Broken Age második, befejező része, illetve a Day of the Tentacle: Special Edition is.

Syberia 3

Már a Syberia 3 fejlesztésének is története sem mindennapi kaland, hisz a 2009-ben bejelentett játék munkálataiba legalább háromszor fogtak bele a Microids stúdió igen változó felállású csapatai. Úgy néz ki, hogy most sikerül révbe érni: találtak egy olcsó, de hangulatos világ megjelenítésére képes 3D-s motort, visszacsalogatták a kalandjátékon legutóbb 2008-ban dolgozó (akkor se sok sikerrel, az Aquarica végül nem jelent meg) Benoit Sokal világalkotót az írói székbe, és az első két rész veterán fejlesztőivel végül megindult a fejlesztés. A megjelenés az idei év második felében lesz, a PC mellett PS4-re és Xbox One-ra, valamint iOS és Android rendszerű mobileszközökre.

 Syberia 3
Fura lényekben, egyedi hangulatú tájakban ezúttal sem lesz hiány. [+]

A történet nagyjából ott folytatódik, ahol a második rész véget ért: az egykor New York-i ügyvédként dolgozó fiatal lányra két kalandja után egy újabb utazás vár. Nem is akármilyen, hiszen a youkol nomád törzs fogadja be, ahol minden pillanat új meglepetéseket hozhat. Segítenünk kell a törzs lakosainak, hogy befogadjanak minket, el kell kísérnünk az apró sámánnőt misztikus utazásaira, hogy megismerjük a népet segítő szellemvilágot, néha pedig a modern világba is el kell látogatnunk, hogy valami onnan hozott tárggyal, ötlettel segítsünk új családunkon. Hiába volt régen a Syberia 2 vége, bízunk a régi csapatban – aki egy melankolikus hangulatú, mindennemű akciót nélkülöző kalandra vágyik, az most is biztosan megtalálja számításait.

A japán kapcsolat

Steins;Gate

Bár az anno Xbox 360-exkluzívnak indult, de e platformon csak japánul megjelent játék hivatalos angol nyelvű PC-s változata már tavaly a boltokba került, mégis meg kell emlékeznünk róla. Egyrészt azért, mert egy nagyszerű, egészen különleges kalandról van szó. Másrészt meg azért, mert a játék PS3- és Vita-változata idén jelenik meg , amit egy iPad-kiadás is követ. (Aki esetleg a mangát vagy az animét ismerné, azok alapulnak a játékon, nem pedig fordítva történt az inspiráció.)

A megannyi vizuális novellától eltérő módon igen komoly témákat is feszegető, abszolút nem a romantikázásról vagy háremépítésről szóló Steins;Gate már csak azért is új élmény lesz, mert ez a stílus szinte ismeretlen Japánon kívül. A nem csak az akciót, de a tárgyhasználatot, a logikai feladatokat is nélkülöző programban a történet végigkövetése és a megfelelő döntések meghozatal lesz a feladatunk, no meg a sok karakter hozzánk való viszonyának a befolyásolása. Az elsősorban az időutazásról és a végzettel, eleve elrendeltetéssel kapcsolatos filozófiákat boncolgató játéknak összesen hatféle végkimenetele lehet, így elég sok időbe beletelik, míg mindent felderítünk, amit a játék kínál.

Psycho;Pass: Mandatory Happiness

Az Xbox One nem sok Japánban készülő exkluzív játékot tud felmutatni, de a Psycho;Pass anime alapján készülő játék ilyen – ráadásul, épp a tévésorozat sikere miatt angolul is megjelenik. Az érdekes módon Makoto Asada (a Cave egyik fő designere volt, néhány DoDonPachi, az Espgaluda 2 és a nagyszerű Mushihime-sama Futari fejlesztésének vezetője) által irányított Mages Division 8 stúdió azonban nem egy szimpla vizuális novellán dolgozik, a Kinectet és a Smart Glasst (a tableteken elérhető Xbox One társ-applikáció) is használni fogja az új program.

A nagyjából a cyberpunk thriller kategóriába begyömöszölhető anime első hat része szolgáltatja a hátteret a játéknak, de a sorozatban látottak tényleg csak háttérként jelennek meg. A játék ugyanis új, teljesen eredeti főszereplőket használ (egy hölgy és egy úr között kell választani a játék elején), így a nyomozás megoldása során nem lesz segítségünkre az anime-néző múlt. A Tokyo Game Show-n kipróbált demóban egyrészt megkaptam a szokásos vizuális novella "játékmenetet", ennél azonban jóval több volt a játék. A kipróbálható tablet ugyanis minduntalan megelevenedett, egyszer ujjlenyomat-olvasóvá vált, máskor üzenetrögzítőként, vagy hangszóróként működött. Én általában nemigen kedvelem az ilyen extra dolgokat, de egy vizuális novella annyira felületes játékmenetet kínál, hogy ezek üdítően feldobták a szövegolvasást (már amennyiben a sok bonyolult kanjival való birkózásomat ennek lehet hívni). Néha az amúgy teljesen elhanyagolt Kinect is szóhoz jutott, a demóban egyszer integetni kellett valakinek, vagy meghajolni, amikor egy feljebbvalónkkal találkoztunk. Az biztos, hogy nem lesz tömegjáték, de aki vevő az elborult japán dolgokra, az csapjon le rá!

Új megoldások

Minecraft: Story Mode

A Game of Thrones és a Tales from the Borderlands sorozatok beindulása mellett igencsak elsikkadt a hír, miszerint a Telltale 2015-ben egy újabb epizodikus kalandszériát indít, amely ezúttal a mindenki által ismert Minecraft világába vezet. (Persze lehet azért nem figyeltek fel sokan a bejelentésre, mert ez elsőre teljesen hihetetlen ötletnek tűnik. És másodikra is.) Pedig ez tény, idén érkezik legalább az első epizódja a Story Mode-nak, amely a megjelenés után nem sokkal vélhetően Minecraft-modként is megjelenik a fanatikus játékosoknak köszönhetően.

 Minecraft: Story Mode
Aki hüledezne egy sztorialapú Minecraft-játék létezésén, annak jusson eszébe: jövőre jön a Tetris film. Tényleg. [+]

Néhányan talán tudják, hogy a Minecraft központi karakterét Steve-nek hívják, de sokkal többet még a legelszántabb kockaépítész sem tud róla (a három (!) megjelent regény nemhivatalos sztorikat tartalmaz). És ez a játék után is így marad, mert a Telltale-sorozatnak nem ő lesz a hőse. Sőt, mivel minden játékos eltérő módon alakítja ki saját Minecraft-univerzumát, ez nem is ad majd definitív hátteret a játéknak. Lényegében, ha jól értjük, a Telltale egy rajongói játékot készít, amely nem számít majd be az alapjáték kánonjába, egyszerűen elmesél egy bányászattal, creeperekkel és minden bizonnyal némi világalakítással ellátott történetet a tőlük megszokott játékmenettel. A Minecraft: Story Mode gyakotlatilag minden nem-Nintendo platformra megjelenik (PC, Mac, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, iOS, Android).

Life Is Strange

A Square Enix kiadásában és a Dontnod (a Remember Me alkotói) fejlesztésében érkezik ez a kalandjáték, amely a Telltale által lefektetett ösvényt követi, de azt néhány remek ötlettel dobja fel. Bár jóval nagyobb figyelmet kap az idővisszatekerés képessége (mindjárt kitérünk erre), számomra talán legvonzóbb tulajdonsága az, hogy teljesen hihető környezetben játszódik. Egy békés amerikai kisvárosban vagyunk, ahová főhősünk, Maxine több évnyi iskolai távollét után tér vissza. Régi ismerőseinek életét jobbára szétesve találja, ráadásul az egyikük, Chloe egy barátja eltűnése miatt komoly depresszióba zuhan. Mi fogunk neki kibogozni az eltűnt ismerős, Rachel sorsát, remélhetőleg minden természetfeletti kavarás nélkül

No persze, leszámítva azt, hogy a játékos képes az idő visszatekerésére, ami azért elég durva szuperképesség. Bár a döntések meghozatalakor, a párbeszédek során nincs időlimitünk, mint a Telltale játékaiban, mégis megeshet, hogy nem tetszik egy tettünk, mondatunk következménye – ilyenkor egy gombnyomással visszatekerhetjük az időt az előző checkpointig, és megpróbálhatunk jobban dönteni. A trükk persze az, hogy a döntéseknek sokszor nem csak rövidtávú hatása van, amit ugye meg tudunk ismerni és aztán változtatni is tudunk azon, de sokszor csak pár óra múlva, vagy néhány epizóddal később jelentkező hatása is lehet. Így aztán tényleg meg kell fontolni, hogy mikor milyen döntést hozunk, miként próbáljuk meg Maxine útját a lehető legjobb mederbe terelni. Az öt epizódban megjelenő Life is Strange PC-re, a két PlayStationre és a két Xboxra érkezik; az első fejezetet január 30-án tölthetjük le.

Armikrog

A nosztalgia hihetetlen nagy erő – olyan hatalmas, amely egymillió dollár kifizetésére késztette azokat, akik csaknem két évtizede jól szórakoztak egy minőségi, de a pénztáraknál hatalmasat bukó kalandjátékkal. Egy kalandjátékkal, amelyet Doug TenNapel designer gyurmából álmodott meg, és így is hozott létre. Hát persze, ez volt a The Neverhood, amely különleges kinézetével, őrült humorával és gyurma-kegyetlenkedéseivel sokaknak okozott örömet. Az eredeti alkotók most egy új gyurmajátékkal térnek vissza, amelyet jogi problémák miatt ugyan a hülyén hangzó Armikrog névre kellett keresztelni, de így is sikerült a régi rajongókat a Kickstarter segítségével előfinanszírozásra rávenni.

Az egyelőre PC-re, Mac-re, Linuxra, Wii U-ra és PS4-re bejelentett Armikrog továbbra is jobbára gyurma felhasználásával készül, bár az animációknál és effekteknél most már digitális technológiákat is felhasználnak. A történet egy féleszű asztronautát és vak, de annál többet pofázó kutyáját követi nyomon, miután a páros lezuhan egy fura alakokkal teli bolygón. A stílus marad point ’n click, a fejtörők sem lettek sokkal logikusabbak, és még a zene is ismerős lehet, hiszen azokat ugyanaz a Terry Scott Taylor írja, mind a Neverhood igencsak fütyörészhető dalait. Pontos megjelenési dátum még nincs, de aligha tévedünk nagyot, ha nyárnál előbbre nem várjuk Az Armikrogot.

Azóta történt

Előzmények