Új hozzászólás Aktív témák
-
dabadab
titán
Akkor a "Teljes önvezető képesség"- ként árult 12e$-os termék pontosan micsoda?
Hát, az nem az. (És persze tök mellékes, de az adott esetben baromira nem ez volt az autóban, hanem az Autopilot két évvel ezelőtti változata.)
Illetve azt is tudjuk, a felhasználók híresek arról, hogy elolvassák a feltételeket minden alkalommal.
És?
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
-
kavalkád
aktív tag
> Akkor a "Teljes önvezető képesség"- ként árult 12e$-os termék pontosan micsoda?
marketing szöveg.
6 szintben határozták meg az önvezetési képességeket, ezen valahol a level 3-nál tart a Tesla.
https://www.synopsys.com/automotive/autonomous-driving-levels.html
-
dabadab
titán
Az miért nem paradigma váltás, hogy nem a személy felelős egy balesetért, hanem egy SW?
Ilyenről nincs szó.
A felelősség - végső soron - mindig ember(ek)nél lesz, maximum az az ember a szoftver gyártójánál van.Ki a felelős egy önvezető autó balesete esetében esetében?
Ki a felelős, ha összedől egy ház? Akik benne voltak? Aki karbantartotta? Aki megépítette? Aki megtervezte?
Az egész joggyakorlat meg a mögötte lévő elmélet is arra az egyszerű elképzelésre épül, hogy ha valami gebasz van, akkor az a felelős, aki hibázott (vagy akik hibáztak), ebből a szempontból az önvezető autó egészen nulla újdonságot hoz.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
#54625216
törölt tag
"Amit linkeltél az nem a norma, hanem a kivétel amikor épp sikerül."
Szalmabábozol, mert én sehol sem állítottam, hogy ez a norma, mivel egy béta teszt pont azért béta, mert még nem megbízható. Ettől függetlenül a videó jól reprezentálja, hogy jelenleg hol tart a fejlesztés.
"És továbbra is az Önvezetés nem azt jelenti, hogy valaki folyamosan felügyelnie kell a járművet hogy ne csináljon hülyeséget."Ezért hívják béta tesztnek. Mert még nincs kész. Mert még tesztelik.
"Illetve hány olyan kínai önvezetős startup videóját linkeljem, ahol ember nélkül megy a kocsi és nem széles utakon hanem úgy hogy emberek rohangálnak körülötte, egy szűk utcában."
Tehát ha kínai, akkor az anekdotikus bizonyíték meggyőző, ha Tesla, akkor nem. Oké.
"A Tesla továbbra is csak marketingben jó a gyakorlatban továbbra is csak emberélet kockáztatásban járnak az élen."
Jólvan Ödönke tudjuk: ha Tesla akkor váááá.
-
dabadab
titán
Dehogynem mondtam. Az eddig is létezett, hogy valamiért nem azok az emberek feleltek, akik a baleset helyszínén voltak, hanem azok, akik a mindenféle dolgokat készítették ésvagy tervezték.
Az önvezetés semmilyen újdonságot nem hoz ebben az esetben.
Ahogy egyébként arra is van bőven példa a nemzetközi jogban, hogy a szoftver működése miatt vettek elő embereket, csak a közelmúltban nagyokat szóló példák között ott a VW motorvezerlése meg a 737 Max MCAS szoftvere.DRM is theft
-
dabadab
titán
Amennyiben egy önvezető autó halálos balesetet okoz, sofőr nélkül akkor az autó gyártója a felelős a balesetért?
Attól függ. Ha a balesetet az önvezető szoftver hibája okozta, akkor igen.
Visszakérdezek: szerint a jelenlegi paradigmák szerint ilyenkor kit kellene felelősségrevonni és ezt mire alapozod?Milyen felelősségre vonás történik a gyártó irányába ebben az esetben?
Azt majd a bíróságok eldöntik, illetve nyilván ha ez a probléma felmerül a gyakorlatban is, nem csak elméletben, akkor lesznek majd erre vonatkozó konkrét szabályok is.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
Jelenlegi jogalkotás alapján az autó üzemeltetője lenne a felelős,a balesetért.
Ez így honnan jön? Mármint itt ugye alapvető jogelvekről van szó, nem arról, hogy egy olyan jogszabályi környezetbe, ami expliciten nem önvezető autóról van szó, beraksz egy önvezető autót és megnézed, hogy a direkt nem erről szóló konkrét szabályok mit adnak ki.
Aha, de ellentét nincs.
Nincs. Az, hogy a technikai haladás hoz valami újdonságot, amire még nincs konkrét szabály az nem jelenti azt, hogy ott paradigmaváltásnak kell bekövetkeznie. Ott vannak például - autóknál maradva - a xenonlámpák. Sokáig nem szerepeltek sehol: jelenti-e ezt az, hogy bármi elvi, paradigmabeli újdonságot hozott volna az, amikor viszont szabályzták őket? Nyilvánvalóan nem. Szóval a nem létező részletszabályzás nem mond ellent annak, hogy nem hoz lényegi újdonságot.
DRM is theft
-
dabadab
titán
-
#54625216
törölt tag
235. § (1) Aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos testi sértést okoz, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
A bűncselekmény elkövetési magatartása a közúti közlekedés szabályainak megszegése. A törvényalkotó a tényállást úgynevezett keretdiszpozícióban szabályozta, így a közúti közlekedés szabályait részletesen nem a Btk., hanem egy másik jogszabály, a KRESZ (a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet) tartalmazza. Fontos, hogy általános és speciális közlekedési szabályok megszegésével egyaránt megvalósítható a bűncselekmény. [link]
Mivel közúton sofőr nélkül eleve nem közlekedhet jármű, így már az önmagában gondatlan veszélyeztetésnek minősül, ha valaki forgalomba állít egy vezető nélküli járművet és értelemszerűen minden a jármű által okozott kárért ugyanúgy ő felel, mintha azokat személyesen ő maga okozta volna.
Ez a jelenlegi állapot.Az FSD-k fejlődésével természetesen előbb-utóbb eljön az az idő, amikor a járművek önállóan fognak közlekedni, de ezek forgalomba állítását előbb meg fogja előzni a jogalkotás.
Hogy maguk a törvények milyen szabályokat alkalmaznak, az akkor fog kiderülni, ha ezeket a törvényeket megalkotják. Ez azonban semmiféle paradigmaváltást nem jelent a jogalkotásban, egyszerűen lesz egy(vagy több) új törvény, ami egy új technológia alkalmazhatóságát szabályozza. -
dabadab
titán
De hát dabadab azt mondja, hogy a jogi háttér adott
Egyre erősebben él bennem a gyanú, hogy egyetlen egy hozzászólásomat sem olvastad végig, ugyanis ennek egészen konkrétan az ellenkezőjét mondtam, amit elég könnyű ellenőrizni, tekintve, hogy itt vannak a hozzászólásaim.
El tudod mondani a saját szavaiddal, hogy mit jelent a "paradigma" vagy a "paradigmaváltás"?[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
-
-
-
-
emelhu
aktív tag
"Az "Autópilóta" funkció pedig egy kutya közönséges adaptív tempómat + sávtartás,"
De úgy tűnik abban is gyenge, valamit nagyon elrontottak.
Nekem Suzuki SX4 van, abban adaptív tempomat illetve ugyanarra a technikára ütközésvédelem.
Hát valahogy (az az érzésem) a Suzukié biztonságosabb.
Legalábbis nem enged nagy sebességgel beleszaladnom semmibe.
Nagy sebességnél még csak a csipogást (figyelemfelhívást) láttam, amikor valóban nagyobb sebességgel közeledtem az előttem haladóhoz. Igaz én tudtam, hogy nem megyek neki, mert a MI-ám felismerte a helyzetet, hogy mire odaérek szabad lesz az út, de az elektronika azért ráncsipogott és mintha kismértékű fékezést is észleltem volna, de ezt lehet csak beképzelem. MIndenesetre hang és fényjelzett, de mire fékezhettem volna elmentek előlem
De kb. 30-40-nél már volt olyan, hogy egy sávelhúzásban állt előttem autó, én el akartam menni mellette, de ugye az autó azt látta hogy előttem áll én meg gyorsan közeledek. Gyakorlatilag satuféket nyomott, csak annyival kevesebbet, ami a folyamatosan gördülő kerekeknek kell.
És akkor már a féltucatodik(!) esetről hallunk, amikor a Tesla nagy sebességgel beleszalad valamibe! -
dabadab
titán
Már leírtam korábban a jelenlegi egyetlen önvezető autó által történt halálos esettel 3 éve nem tud az ügyészég mit kezdeni, a bonyolultsága miatt.
Nem tudom, hogy miről beszélsz, de mondjuk a magyar igazságszolgáltatásnál egy tök sima közlekedési balesetnél is hasonló időtávok vannak.
DRM is theft
-
dabadab
titán
Aha.
Tök jól ellentmondasz magadnak, ugyanis a cikk arról szól, hogy az ügyészség tud vele mit kezdeni.
Igen, bonyolult ügy, sokszereplős, meg nincsenek meg a precedensek, szóval munka biztos lesz vele, de szó sincs arról, hogy fejetlen csirkeként rohangálnának, mert a jogrendszer nem tud mit kezdeni az üggyel.DRM is theft
-
ddekany
veterán
De akkor az tiszta sor, feltéve hogy törvényes, hogy pityubá elengedi a szekeret csak a lóval. Akkor a ló gyártója felel. Ilyen szempontból a Waymo is tiszta sor, mert nem is ülsz a volánnál. Ha valaha lesz megbízható önvezetés, akkor ugyan ez fog történni. Amíg meg nincs... sávtartás stb. valamennyire szürke zóna. Ha azt mondják, én felelek, akkor eldöntöm saját felelőségre, hogy rá akarom-e bízni a büntetlen előéletemet...
-
#54625216
törölt tag
Az ugye megvan, hogy Budapesten és a világ több nagyvárosában is közlekedik sofőr nélküli önvezető metró?
Mivel időközben nem történt paradigmaváltás a jogrendben szerinted egy baleset esetén nem lehetne egyértelműen megállapítani az üzemeltető és/vagy a gyártó felelősségét? -
dabadab
titán
A mertó nem fog jobbra kanyarodni és embert ölni, meg a lift se meg az atomerőmű se.
És ezt onnan tudjuk, hogy?
Mercédesz saját jogon vállalta a felelősséget a L3-és ennyi, senki se kötelezné őket rá
Dehogynem. Elég nyilvánvaló, hogy egy L3-as cuccnál a gyártónak felelőssége van.
Az lenne a nagyon meglepő (meg a paradigmaváltás, meg ilyenek), ha nem lenne.[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
#54625216
törölt tag
"Az ugye megvan, hogy ezeknél van jogilag fellelős, önvezető magán személy birtokában lévő jármű esetében viszont nincs."
Mivel önvezető magánszemély birtokában lévő jármű sincs jelenleg forgalomban (ami sofőr nélkül közlekedik).
Amíg nem volt önvezető metró, addig a jogi felelősség sem volt törvénybe iktatva.
Ha majd ki kell adni az engedélyeket a magánkézben lévő, önállóan furikázó autókra, azt meg fogja előzni a kellően részletes jogalkotás.
Ez viszont semmilyen paradigma váltást nem fog okozni a jogtudományban."Még egyszer a hülye példálózásból látszik, hogy fingotok nincs miről beszéltek."
Még egyszer: mivel még a legnyilvánvalóbb analógiákból sem vagy
képeshajlandó felfogni, hogy miről beszélünk, jól látszik, hogy fingod nincs arról, hogy mit jelent a jogban a paradigmaváltás.[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- 16" Apple Macbook Pro Retina 2019 Touch Bar + Toch ID eladó! Intel Core i7, 16GB RAM, 512GB SSD!
- Hamilton Aviation Khaki X Patrol Auto Chrono ETA 7750 automata óra! Full set!
- IPhone 12 Pro 128GB gyári független 2026. 01.18. Telekom garancia akku 100%
- HUAWEI Band 8 aktivitásmérő (fekete), keveset használt, karcmentes kijelző
- 96GB (2x48GB) Crucial Pro DDR5 kit/ új, bontatlan/