- Diablo IV
- Steam topic
- PlayStation 5
- Előzetes élménybeszámolókon a Sand Land
- Forza sorozat (Horizon/Motorsport)
- iRacing.com - a legélethűbb -online- autós szimulátor bajnokság
- Nintendo Switch
- Konzolokról KULTURÁLT módon
- Shakes&Fidget Online Szerepjáték
- Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) / Counter-Strike 2 (CS2)
Új hozzászólás Aktív témák
-
kamov.
újonc
NASA információ alapján a dokkolási tömeg 26577 font, azaz 12055 kg, azaz 12,055 t.
Ezt én úgy értelmezem, hogy ebben benne van a 204 kg rakomány is.Ekkora tömegnek a kezdeti pályáról az űrállomáshoz juttatásához kb. 500-550kg üzemanyag kellhet.
Ez alapján a rakétáról leválás után a Dragon-2 tömege 12,6t lehet.Ez a legnagyobb ismert (az említett Zuma ami ismeretlen) teher amit Falcon-9 felvitt.
-
apatyas
Korrektor
Engem az foglalkoztat, bár még nem olvastam utána rendesen de akarok, hogy a 204 kg rakomány mi?
Ahhoz képest, hogy mennyit vihetne, meg most még emberek nélkül megy, rohadt kevés.
Ilyen húsos(fémes) lenne ez a Ripley csaj?Szerk: 47:49 az indítás előtt, az távoli villámlás volt, vagy a gép mellett sült ki vmi? Elég élesnek látszik, de lehet h messze volt. 47:49
Áh, biztos messze volt.[ Szerkesztve ]
pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)
-
kamov.
újonc
A rakomány csak bónusz.
A mostani repülés feladata az űrhajó rendszereinek a kipróbálása.
Mivel egy tesztrepülésen bármi lehet ezért, csak nem kritikus rakományt (kaja, ruha, apróságok) pakolnak bele ilyenkor. A több rakomány a későbbi repülések feladata lesz.A távoli villanás szerintem is villám. A kamera kb. 60 m magasan van teljesen sík vidéken, így jó messzire ellát.
-
llax
senior tag
Bedokkolva. 2 órán belül ajtónyitás.
#154 apatyas :
Az automata dokkolás volt itt a kritikus művelet, újdonság a SpaceX számára és élesben először használt dokkolóadapterrel. Ha az sikertelen, akkor nem tudnak átrakodni.
A leszállásnál szintén vannak új dolgok.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Érkezett némi alkatrész az indítóállásba átszállított Starhopper-hez... Musk szerint a héten mind ott lesz.
-
LLapy
csendes tag
Az Oriont a 2020-as személyzet nélküli tesztküldetésre(EM-1) lehet hogy nem az SLS-sel indítják.
Ha tartani akarják az ütemtervet, magáncég rakétája is szóba jöhet...
Big news: NASA administrator Jim Bridenstine says agency will consider launching EM-1 mission of Orion crew capsule around the moon on a private rocket.zizé
-
nagyúr
Először is alternatívának ott van még a New Glenn is, noha az aligha készül el ilyen szinten 2020-ra.
Másodszor nem szükséges a rakétatestnek olyan átmérőjűnek lenni, mint az űrhajónak. Anno az Ares I. esetén se volt így. Csak persze ehhez szükséges egy megfelelő interstage szekció...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
llax
senior tag
Ha az SLS további késése is felmerülne, akkor a Delta IV Heavy kizárva. Ha az EM-1 -et más rakétával is a Hold körüli pályára akarják küldeni, akkor a Delta IV Heavy szintén kizárva.
Az elő esetben valami human rated, vagy legalább a jövőben annak minősíthető rakéta kell. (a Delta IV család nem ilyen - csak komolyabb áttervezéssel tudná, csak az RS-68A-n kellene bő 200 módosítás...).
A második esethez igen sovány a Delta IV Heavy, éppen csak LEO-ra tud felküldeni egy teljes értékű műszaki egységgel felszerelt Orion-t. Még egy "teljesen eldobható" Falcon Heavy sem tudná... (annál valahol 20t elejében van a TLI kapacitás, egy teljes Orion szerelvény 26t) -
kamov.
újonc
Az Orion tömege 25,8t. Az Oriont a Föld körüli pályáról a Holdhoz indító ICPS fokozat tömege kb. 30,7t.
Ez összesen 56,5 t Föld körüli pályán.A Delta-4 Heavy teherbírása ide kb. 28t.
A Falcon Heavy teherbírása ide kb. 64t, teljesen eldobható módban, mivel a repülés elején a 7 tonnás mentőrakétát is cipelni kell.
Az átmérő nem akadály, a mostani orrkúp átmérője is 5,2m, az 5m átmérőjű Oriont orrkúp helyett elviszi.Egyik rakéta sem human rated, de ide az nem is kellene.
A gond az hogy 2020 júniusig már csak 15 hónap van hátra.
Ez elég lehet az adapterek legyártására, de a megfelelő mélységű tesztekre és az integrációra egy másik bármilyen rakétával szerintem már nem.Úgyhogy szerintem ha megvizsgálják, amúgy NASA módra, ami szintén nem egy nap; akkor az jön ki hogy 2020 júniushoz ez a megoldás már késő és 2021 eleje lenne erre reális.
A New Glenn meg még 2021-re sem biztos hogy elérhető lesz a NASA számára ismerve a minősítési folyamatuk sebességét.
[ Szerkesztve ]
-
LLapy
csendes tag
Ha így haladunk Cifu Űrhajózás 2019-ben cikke 25 oldalas lesz...
Alápörköltek a hoppernek: Videó
Tesztpadon van a harmadik Raptor(SN3), hétvégén első "rendes" Falcon Heavy indítás, Crew Dragon már megjárta az ISS-t...
Beresheet Hold körüli pályán: space.com
A Rocket Lab már az idei második indításra készül: spacenews.com
A Boeing bealudt az SLS-el, de még a Starliner-rel is: NASABrindestine-ék is kavargatják a kavargatnivalót, most egy 2024-es céldátumot jelentettek be újra Holdraszállás ügyben.
És biztos van egy csomó egyéb is és még csak április van...
zizé
-
llax
senior tag
Elindult az FH, mindhárom booster egyben leérkezett.
-
nagyúr
A demo repülést végrehajtó Dragon v2 indult volna az első emberes repülés előtt egy tesztútra, amelynél az emelkedő Falcon 9 orráról kellett volna egy abort-tesztet végrehajtani, vagyis leválni a rakéta orráról, és biztonságosan földet érni. A teszt előtt egy hajtómű-tesztet hajtottak volna végre ma, ami robbanással végződött, és feltehetően a Dragon súlyosan megrongálódott...
A dolog egyértelműen hátráltatja a SpaceX terveit, hiszen a NASA csak akkor engedi meg az emberes repülést, ha az abort-tesztre sor kerül...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
llax
senior tag
Ma hajnalban elindult egy Falcon 9 az eddigi legnehezebb szállítmányával, az első jelentősebb adag (de még mindig kísérleti) Starlink műholddal. 16,8t alól még visszajött a booster, ez az expendable (LEO) kapacitásnak majdnem 3/4-e, ami önmagában is igen jó arány lenne, az 53°-ot is figyelembe véve meg majdnem a hihetetlen kategória... (ezek után az a kérdés, hogy milyen pályára van megadva a 22,8t exendable kapacitás...) Az orrkúp mindkét felét begyűjtötték.
-
llax
senior tag
Még nincsenek pontos TLE adatok, már csak azért sem, mert a Starlink műholdak egyelőre rendszeres pályamódosításokat végeznek, de 22:30 körül érdemes figyelgetni az eget dél-dél-kelet-kelet irányban.
Ma hajnalban (valamikor 1 óra környékén) teljesen véletlenül láttam őket... Még eléggé együtt voltak, először nem tudtam elképzelni, mi lehet az, mert némileg olyan volt, mint ha egy repülő kondenzcsíkját világítaná meg valami alulról, de aztán leesett -
llax
senior tag
válasz #33253120 #173 üzenetére
Igen. Totál véletlen. A dohányzás kevés előnye közül 1
"Aprók" a műholdak, de ha sokan vannak egymás közelében, azért jól láthatók. Ha eltávolodnak egymástól, szabad szemmel már nehezebb lesz észrevenni, kivéve, ha éppen a láthatóságnak kedvező szögben áll a napelemük.Nálunk most eléggé felhős az ég (sőt, borult), a hamarosan várható átvonulásról lemaradok.
Ui.: Van már követés!!! 22:40 körül várhatók, ott láthatók, amit korábban írtam, tehát a korábban talált (észlelések alapján megállapított) TLE egész jó volt.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Szerk. idő lejárt.
22:35 körül már érdemes dél - kissé dél-nyugat irányában kb. 30°magasságban kémlelni az eget (már ha tiszta...). 22:37-22:38 körül már magasabban, déli irányban, jobban láthatónak kell lennie. Ha még nem "szóródtak" szét nagyon, akkor kb. az ISS sebességével, dél-kelet irányba mozgó "ködcsíkot" kell figyelni.
Hajnali fél 4-kor Magyarország területe felett is áthaladnak. A napokban sok látható átvonulás várható.
[ Szerkesztve ]
-
Fred23
nagyúr
-
llax
senior tag
Még mindig nincs hivatalos infó, pontosan mi okozta a robbanást, de ezen hírből kiindulva az illetékesek már elegendő részletet tudhatnak és nem lehet valami nehezen elhárítható probléma, ha az újabb tervek szerint a mentőrendszer repülés közbeni tesztje csak 1 hónapot késik a baleset előtt tervezett időponthoz képest.
-
llax
senior tag
A bizalom szempontjából nem mellékes, mi okozta a problémát, mennyire konstrukciós hiba, esetleg csak a teszt kapcsán elkövetett hiba. Persze az utóbbi is probléma, de éles küldetéseknél egy kicsit szigorúbb felügyelettel elkerülhető.
A Starhopper orrkúp és a FH center core összetörése után is a fejemet vakartam... "Mit csinálnak ezek???" Két olyan hiba, ami egyszerűen, némi odafigyeléssel, "szinte ingyen" elkerülhető lett volna. Ez a hozzáállásuk még akkor sincs jó hatással a megrendelők bizalmára, ha egyébként a történteknek semmi közük nem volt az elsődleges küldetésekhez.Lassan be lehet majd vezetni a "Musk féle optimizmus" mellé a "SpaceX féle robbanás" fogalmát is a RUD mellé "Normális esetben" a működő fokozatok szoktak problémákat okozni, nem így a SpaceX-nél.
-
nagyúr
Én pont arra a két esetre gondoltam, meg arra, hogy már a NASA vezetője is a SpaceX kommunikációját kritizálta.
Én a StarHopper kapcsán is vakarom a fejem, hogy ilyen hibák a Falcon-1-nél fordultak elő anno (a rosszul beállított szelep miatt vákummal "összenyomott" első fokozat esete).
Musk tök jól elő tudja adni az álmait, és addig rugadlja őket, amíg életre nem kellnek, de mintha a SpaceX (és amúgy a Tesla is) mostanában a szokottnál is többet hibázik.
Már azt várom, hogy a kompozit műanyag és a rozsdamentes acél után mikor fognak magnézium-alu ötvözetre átállni a StarShip esetében...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
llax
senior tag
Kb. 1,5 órája tolták be a Starhopper alá a Raptor-t. Most szerelik be. (élő) Mintha nem középen lenne, ami ugye jelent valamit
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
llax
senior tag
Fel kell tenni azt a kérdést, hogy volt-e helye a piacon. Teherbírását tekintve lenne, de a Pegasus rakéták használatával erősen kérdéses, túl drága, legfeljebb a kormányzati megrendelők lennének rá vevők. (Ha olyan nagy lenne ez a piac, szerintem a SpaceX sem kukázta volna a Falcon 1e-t... Pont a mérsékelt kereslet miatt hanyagolták.)
Az egész kisrakétás-kisműholdas piac szerintem pont olyan, mint az űrturistás téma a cikksorozatodban... Sokan szeretnének valamit, sokan ígérgetnek, de a megvalósításhoz szükséges tőke jóval kevesebbeknél áll rendelkezésre. (Vagy ez eddigieknél is olcsóbb megoldások kellenének.)
-
nagyúr
Yupp, de ott volt Paul Allen pénze, no meg az ígéret, hogy egy felfújt Pegasus XL rakétával, vagy a folyékony hajtóanyagú MLV-vel azért jó pozícióba manőverezhetik magukat. Paul halála után aztán a jelek szerint elzárták a pénzcsapokat....
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
llax
senior tag
Holnap reggel 5:30-kor egy újabb Falcon Heavy start várható. Kicsit festékhiányosak és kormosak a side booster--ek, de ezek ezek szolgáltak az előző FH-n is
További érdekesség a center core leszállási helyének megváltoztatása. Egészen sokáig úgy volt, hogy a part közelében lesz a drónhajó, azaz a középső booster is kvázi RTLS leszállást végez. Erre már voltak konkrét koordináták is, 38km lett volna a partoktól. Majd kb. 1 hete jött a hír: ebből a 38km-ből 1240km lesz, azaz a valaha volt legtávolabbi booster leszállás.
-
nagyúr
Nem teljesen értem, hogy miért az új Block V. fokozatot használták középsőnek, és a már repülteket szélsőnek (gyorsítófokozatként). De amúgy szép indítás volt, kár, hogy a középső nem tudott leszállni...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
llax
senior tag
A középsőt tudtommal középsőnek kell gyártani, ott nincs meg az az oda-vissza átalakíthatóság, mint a szélsőknél.
Az 1240km-es leszállási kísérlet már igen forró és kockázatos lehetett, szerintem siker esetén is kérdéses lett volna bármilyen újrahasznosítás. Feszegetik már egy ideje a határokat, nem hivatalos helyeken a teherbírás értékek is egyre bizonytalanabbak, "nagyobb vagy egyenlő" mint a hivatalos adat (egyelőre az F9-nél, de az az FH-ra is hatással lesz). Különösen a Starlink indítás óta vannak érdekes kérdések (16,8t LEO alól leszállt a booster).
Elértek most egy jelentős sikert, ennek talán jobban örülnek, mint amennyire a (siker esetén is bizonytalan sorsú) center core miatt bánkódnak: először sikerült hálóval elkapni az egyik orrkúp egyik felét (közvetítésben T+1:13:50). Lehet építeni a 2. "elfogó" hajót???
-
llax
senior tag
Az áprilisi Crew Dragon robbanás eddig feltárt okai.
Viszonylag egyszerűen megelőzhető a probléma, de amíg nem találják meg az NTO berobbnásának a pontos és közvetlen okait, addig mások is vakarhatják a fejüket, nem csak a SpaceX.
-
llax
senior tag
Az eddig ismertté vált hiba önmagában elvileg kevés egy robbanáshoz. Relatíve könnyen és gyorsan javítható, de...
Itt inkább a dolog "rejtély" jellegére gondolok (ha egyéb műszaki okot nem találnak).
Ha valóban annak a szelepnek a környékéről indult a robbanás és kizárható, hogy oda hidrazin (v. egyéb, NTO-val reagáló szennyeződés) is került, akkor lesz még mit megfejteni.
Amíg pl. a titánnal kapcsolatban bármilyen nyitott kérdés marad, addig a többi űripari cég is izgulhat... -
llax
senior tag
A kiváltó ok elsődlegesen a NTO bejutása a hélium vezetékbe. Minden más csak következmény. Ha ezt sikerül elfogadható módon, alaposan bizonyítani, akkor nincs nagy probléma, több okból sem.
A felvázolt a jelenség (szelep) jól tesztelhető űrhajó és jelentősebb mennyiségű NTO nélkül is. Azaz nem kell ilyen nagy és költséges tűzijáték hozzá.
A robbanásszerűen szétvetett szelep viselkedett repeszgránátként, megsértve több közelben lévő tartályt és/vagy csővezetéket, amik éppen akkor lettek szinte pillanatszerűen nyomás alá helyezve.
-
nagyúr
A Starhopper statikus hajtóműteszt nem ment éppen probléma nélkül ( youtube videó )
Úgy tűnik 2019 nem lesz a SpaceX éve...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
Új hozzászólás Aktív témák
- MacBook Pro 14 M3 Pro, Space Black, 18 GB RAM, 512 GB SSD Bontatlan
- Lenovo ThinkPad P70 Workstation, Mobil munkaállomás, 17" FULL HD IPS, Xeon E3-1505M V5 CPU, 32GB DDR
- -65% Dell Latitude 7310 2in1: i7 10610U,16GB,256GB,13.3" Touch 100%sRGB 350nit,WWAN eSIM,Win11
- Samsung Galaxy S22 - Fekete - Független - 2025.03.05-ig garancia - Tökéletes állapot
- Endorfy Fortis 5 ARGB CPU hűtő áron alul! (3 db)