Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • gygabor88

    tag

    válasz zhit86 #36 üzenetére

    Szerintem nem az fáj a többségnek, hogy nem a legújabb hipster eszközöket tanulják, hanem hogy olyat tanulnak éveken át, ami nem kell a munkájukhoz, sőt ezekkel buktatják ki a többséget. Tök jó, hogy örök érvényű tudást adnak át, de a hajadra kenheted, ha nem kell a munkádhoz. Ha nem használod, akkor elfelejted, akkor meg már minek ...

    Lehetne általános érvényű tudást átadni, ami nagyobb eséllyel kerül alkalmazásra. Pl a szoftvertervezés nem uml class diagrammokból áll, mint ahogy azt az informatika karon hiszik, mert nem erről szól. Vagy lehetne komolyabb algoritmikus problémák tényleges implementációjával foglalkozni és nem kellene leragadni a hashmapnél meg a láncolt listánál 2 félévre.
    De a banach-féle fixponttétel meg az implicit-függvénytétel a büdös életben nem fog kelleni egy infósnak, hacsak nem a wolframalphához vagy a mathworkshöz megy dolgozni. Persze vannak olyanok, mint én, akik szerették a matekot, de nem ez a többség.

  • k-adi

    nagyúr

    válasz zhit86 #36 üzenetére

    "Összefoglalva a fentieket, ha rajtam múlna én durván átalakítanám a rendszert (IT szakok):
    minden év végén (60, 120 stb. kredit) lehessen valami papírral kiszállni.
    Az egész képzés legyen angolul (5-10 éves fokozatos bevezetéssel, nem azonnal), a matek is.
    A lexikális tudás maradjon meg, de inkább csak a fogalmak szintjén (pl.: matematikai tételek bizonyítása már túl sok, az a matematikus szakok "dolga")."


    Vannak dolgok amivel egyetértek és vannak amivel nagyon nem.

    - Abban igazad van, hogy "túl sok" a magolás - de valamilyen szinten ez a dolgok rendje, az elméletet magolni kell DE ha gyakorlat orientáltabb lenne a képzés akkor az általad is említett "mérték" is csökkene így tűrhetőbb lenne a magolás része.

    - Az angol nyelvtudás hiánya valóban kritikus pont, döbbenet, hogy még mindig erről kell beszélni 2022-ben de az IT az pont olyan szakma lenne amit lehetne full-angolba tolni. Ezt támogatnám én is. Csak ugye ehhez már b2 kéne felvételkor, stb.

    - Viszont a "lehessen valami papírral kiszállni." ötletet nagyon ellenzem. Egyszerűen röhejes lenne ha lehetne fél-diplomát is szerezni, főleg egy mesteren ami ált. 2 éves és akkor megcsinálod az első felét, majd diplomamunka, védés és államvizsgázás nélkül beírod hogy van fél-msc-d? Én is végigküzdöttem az alapszakot, 200an kezdtük, 20an fejeztük be nagyjából. Ha kibuksz, akkor csá, nem fog sírni érted senki. Tétje van a vizsgáknak, jutalom pedig a diploma, de szánalomból ne vezessük már be a "részvételi trófeát". Most mesteren azért már sokkal jobb az arány, de látszik is, hogy az jött ide aki tényleg tanulni akar. Nem eldobunk potenciálisan aránylag tehetséges embereket, mert ha azok lennének akkor nem buknának ki (kivétel persze értelemszerűen, ha nem tanulási, hanem valami családi, betegségi háttér van a képben -- de akkor is van lehetőség újra felvételizni később). Azt se tartottam fairnek, mikor covid alatt nyelvvizsga nélkül kiadták a beszorult diplomákat, miközben sokan voltak akik érdekes mód tudták teljesíteni a(z előre definiált és beiratkozáskor mindenki által ismert) követelményeket. Azt kell megérteni, hogy a diplomának értéke van, viszont az érték attól függ, hogy mit kell érte tenni és mit ér vele utána az ember. Ha könnyű bejutni, könnyű elvégezni vagy ki lehetne szállni a felénél, akkor értéktelenődne szerintem, ezért inkább a második felére kéne koncentrálni, hogy olyan tudást adjon - mégha keményen meg is kell érte küzdeni - , amivel utána később "garantáltan" helyt lehet állni.

  • k-adi

    nagyúr

    válasz zhit86 #40 üzenetére

    "Amennyiben lenne többféle szak, több fokozat, több kimenet, az nem feltétlenül gyengítene bármit is. A top 10-20% járhat nehezebb szakra, maradhat tovább, szerezhet magasabb tudományos fokozatot stb.
    Én inkább azt láttam, hogy az egyetemek az állami finanszírozás miatt, illetve marketing szempontból gyengítik a szakokat. Az egyetem érdeke is az, hogy valamennyi ember azért csak-csak végezzen (különben ki menne oda)."

    Igen, erre hozták be a korábbi 5-6 évig tartó (mai néven ugye ezek az "osztatlan") képzések helyett a ma már legtöbb szakterületen lévő Bolognai típusú háromciklusú képzési rendszert, aminek pont az a lényege amit akarsz/felvetettél amellett, hogy csökkentség a kibukási-arányt (és ezáltal megőrizzék a marketing hírüket, mert 6 évet nem, de 3 évet még talán kibír a felvételiző diák kibukás nélkül), mégpedig hogy már az első ciklus végére (alapképzés) a munkaerőpiac által értelmezhető képzettséget tudnak szerezni a hallgatók, így ha nem akarnak egy következő ciklusban tovább tanulni (mesterképzésen), állást találhatnak maguknak. (+ ha jól tudom létezik ugye a 2 éves felsőoktatási szakképzés is, de azt nem ismerem annyira... így ezt csak zárójelbe)

    Amit te akarnál ha jól értem, az 2 dolog közül az egyik:
    1) a felsőoktatási szakképzés - ami már létezik
    vagy
    2) a bolognai 3 ciklusos rendszer további szeletelése és az első ciklus ketté bontása, azaz fél BA/bsc képzések.

    Az egyik már létezik, a másiknak meg nem látom mi értelme lenne, azon kívül, hogy 1,5 év alatt kétlem, hogy "annyi" tudást át lehetne adni ami érne is valamit (1 év alapozó, fél év szakmai? vagy hogy gondoltad mégis? :) ), na meg még nagyobb fejetlenség lenne belőle:
    HR: van diplomád?
    jelentkező: aha
    - milyen fokozat?
    - hát, 0.5bsc.
    - ja ok, az mi is?
    - elkezdtem egy alapot, de félbehagytam.
    - tehát akkor nincs? :F
    - de van, csak félig.
    - ok, bye.
    - mi? (b2 hiánya)
    - uhh.. hagyjuk, kérem a következőt. :U

    "E helyett ki kellett volna adniuk valami más papírt (hogy a munkáltatónak lehessen valamit mutatni), de a "rendes" diplomához el kellett volna várni a nyelvvizsgát (a járvány lecsengése után adni x időt, hogy megcsinálják az érintettek)."

    Tudtommal van teljesítési igazolás ilyenkor, az én átadómon is volt jó pár diák másik szakról aki ilyen papírt kapott kézfogás után nyelvvizsga (nyelvi-követelmények) hiányában... (még covid előtti idők) Most nem tudom mi a folyamat, de van hallgatói igazolás, abszolválás után meg 2 év végezni stb..
    A probléma itt kettős:
    - olyanoktól is elvárják a nyelvvizsgát, ahol nem feltétlen életszerű (pl. óvónőnek nem hiszem hogy annyira fontos eleme lenne napi szinten ez a tudás, stb..),
    - viszont olyanoknak is elengedték ekkor akiknek meg - a mai világ / munkavilág trendet nézve - kötelező lenne nemhogy b2, hanem már inkább c1..

    Míg az első esetbe esőktől nem sajnálom a papírt, a második esetben lévőktől meg nagyon is.
    Tehát ha oktatási miniszter leszel egyszer is, akkor alaposan át kellene nézni a bemeneti- és kimeneti követelményrendszert szakonként.

Új hozzászólás Aktív témák