Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • k-adi

    nagyúr

    válasz zhit86 #40 üzenetére

    "Amennyiben lenne többféle szak, több fokozat, több kimenet, az nem feltétlenül gyengítene bármit is. A top 10-20% járhat nehezebb szakra, maradhat tovább, szerezhet magasabb tudományos fokozatot stb.
    Én inkább azt láttam, hogy az egyetemek az állami finanszírozás miatt, illetve marketing szempontból gyengítik a szakokat. Az egyetem érdeke is az, hogy valamennyi ember azért csak-csak végezzen (különben ki menne oda)."

    Igen, erre hozták be a korábbi 5-6 évig tartó (mai néven ugye ezek az "osztatlan") képzések helyett a ma már legtöbb szakterületen lévő Bolognai típusú háromciklusú képzési rendszert, aminek pont az a lényege amit akarsz/felvetettél amellett, hogy csökkentség a kibukási-arányt (és ezáltal megőrizzék a marketing hírüket, mert 6 évet nem, de 3 évet még talán kibír a felvételiző diák kibukás nélkül), mégpedig hogy már az első ciklus végére (alapképzés) a munkaerőpiac által értelmezhető képzettséget tudnak szerezni a hallgatók, így ha nem akarnak egy következő ciklusban tovább tanulni (mesterképzésen), állást találhatnak maguknak. (+ ha jól tudom létezik ugye a 2 éves felsőoktatási szakképzés is, de azt nem ismerem annyira... így ezt csak zárójelbe)

    Amit te akarnál ha jól értem, az 2 dolog közül az egyik:
    1) a felsőoktatási szakképzés - ami már létezik
    vagy
    2) a bolognai 3 ciklusos rendszer további szeletelése és az első ciklus ketté bontása, azaz fél BA/bsc képzések.

    Az egyik már létezik, a másiknak meg nem látom mi értelme lenne, azon kívül, hogy 1,5 év alatt kétlem, hogy "annyi" tudást át lehetne adni ami érne is valamit (1 év alapozó, fél év szakmai? vagy hogy gondoltad mégis? :) ), na meg még nagyobb fejetlenség lenne belőle:
    HR: van diplomád?
    jelentkező: aha
    - milyen fokozat?
    - hát, 0.5bsc.
    - ja ok, az mi is?
    - elkezdtem egy alapot, de félbehagytam.
    - tehát akkor nincs? :F
    - de van, csak félig.
    - ok, bye.
    - mi? (b2 hiánya)
    - uhh.. hagyjuk, kérem a következőt. :U

    "E helyett ki kellett volna adniuk valami más papírt (hogy a munkáltatónak lehessen valamit mutatni), de a "rendes" diplomához el kellett volna várni a nyelvvizsgát (a járvány lecsengése után adni x időt, hogy megcsinálják az érintettek)."

    Tudtommal van teljesítési igazolás ilyenkor, az én átadómon is volt jó pár diák másik szakról aki ilyen papírt kapott kézfogás után nyelvvizsga (nyelvi-követelmények) hiányában... (még covid előtti idők) Most nem tudom mi a folyamat, de van hallgatói igazolás, abszolválás után meg 2 év végezni stb..
    A probléma itt kettős:
    - olyanoktól is elvárják a nyelvvizsgát, ahol nem feltétlen életszerű (pl. óvónőnek nem hiszem hogy annyira fontos eleme lenne napi szinten ez a tudás, stb..),
    - viszont olyanoknak is elengedték ekkor akiknek meg - a mai világ / munkavilág trendet nézve - kötelező lenne nemhogy b2, hanem már inkább c1..

    Míg az első esetbe esőktől nem sajnálom a papírt, a második esetben lévőktől meg nagyon is.
    Tehát ha oktatási miniszter leszel egyszer is, akkor alaposan át kellene nézni a bemeneti- és kimeneti követelményrendszert szakonként.

Új hozzászólás Aktív témák