Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • DraXoN

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Lewzke #17 üzenetére

    Amíg a VR kényelmetlen, kompromisszumot igényel és helyhez kötött, addig nem fog elterjedni (akármennyire is szeretnék).

    Ha lesznek olyan szemüvegek, kontaklencsék, "agybavetítőgépek"* amik 1-2 napot kibírnak, nem igényelnek "extra" odafigyelést, és mindenütt lesz tartalom (egyfajta "extended reality" szerű megvalósítás), majd befognak "szopódni" az emberek a VR-be ... de addig max érdekességnek jó, de ahhoz viszont marad rétegtermék ami nem fog sose elég bevételt termelni.

    Az viszont ha sokat vetítik előre a gazdasági visszaesést és válságot (a különböző vállalatok), akkor tényleg jönni fog. De nem azért mert valami (bármi) is indokolná feltétlen, egyszerüen bepánikolhat a piac és magának gerjeszthet egy ilyen jelenséget.. csak óvatosan a szavakkal kérem.

    *agybavetítőgép: vannak erre kísérletek, jelenleg kb annyit tudnak elérni, hogy megfelelő frekvenciájú rádióhullámmal hangokat (bár inkább zaj) vagy fény/árnyék szerű jelenséget vélnek élszelni ezzel kapcsolatosan.. gyakorlatilag az érzékszerveket megkerülve távolról "beírják" az információt az agy azon területére ami feldolgozná a látott/halott dolgokat (úgy még 50-100 évre tenném a létrejöttét amíg használható nem lesz).. ez persze fordítottan is lehetséges, távolról "olvasni a gondolatokat".. de nagyon távoli, hogy értelmezni is lehessen a dolgot, nincsenek konkrét biztos eredények, így a pénzt sem pumpálják ipari mértékben a területbe.. addig ott is legalább kellhet egy 30-60 év (olvasni előbb lehet majd mint "beírni")..
    De nyílván való az első ilyen cuccok akkor is fizikai kontaktot fognak igényelni. Vezeték nélkül még még inkább "állom" egy ilyen fajta lehetőség. De nem kizárt az agyba ültetett cucc és az ember "kíborg" szerű léte (bár lehetnek ott problémák a kilökődéssel)... mondjuk gerinc sérülés esetén már vannak eredményes ilyen "toldások", ugyan így végtag implantátumokkal. De azok nem igényelnek olyan pontos olvasást... és kvázi hiába olvas valamit a készülék alapból kalibráltan, akin elvégzik az ilyen beültetést újra meg kell tanulni irányítani... úgy kell gondolkodni a területnek, hogy a gép is értse... de ez némi gyakorlással lehetséges (de gyakorlatilag ez azt jelenti mind máshogy gondolkodunk csak hasonló terülten van ez-az, de nem ugyan úgy, így még inkább nehezebb a pontos olvasás és "beírás").

    Cyberpunk világa még messze van.

    [ Szerkesztve ]

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Apollyon #26 üzenetére

    Akkor is rétegigény.

    Talán elszórakozik vele jó pár ember, de nem lesz az élete része mint ahogy a meta akarná (mindennaposan mint a facebook).
    Azt max extended reality szerüen lehet elképzelni. Legalábbis nem tudom elképzelni, hogy Feri aki ősszel épp az almaszedésből ér haza akkor még elzárja magát a világtól ... azt inkább, hogy Feri hazafelé az almaszedésből a benzinkúton látott valami érdekes VR tartalmat ami "vicces volt" (egy ott rejtőzködő új pokemont, vagy mit tudom én ... VR reklámot ... mert ilyen is lesz...)

    Ha a világ része lesz a VR, akkor elterjed, amíg nem, addig érdekes játékszer.. (a terjedést segítheti mondjuk exkluzív akciók... mondjuk vírtuális kupon amit egy VR hostes ad át amikor megérkezel.. az egésznez nem is kéne lokális szerver, csak mondjuk a meta-tól rendel egy ilyen figurát amit beállít pozícióra a GPS alapján a tulaj, majd az érkező "VR kompatibilis" vendégek meg örülnek neki)..

    Ettől vagyunk még messze. Nagyban kell gondokodni a témában, a kis lépések itt nem működnek túl jól. Már a 80-as években is voltak ilyen cuccok, igaz még erősen 1 szín+fekete formában, és nagyon-nagyon demó szinten (kb. 3D céllövölde szerű játékokkal).. úgy 10 évente "feltámad", hogy elmenjen újra aludni pár év alatt, mert még mindig nem tart ott a technika, hogy mindennapi használatra jó legyen. Amíg nincs AR addig nem tartja el magát a piac (talán az a legfontosabb a 3 részből VR, AR, MR, amiből áll az Extended reality [link] ... lényegében ott lehet terméket eladni a legjobban a 3-ból).

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Apollyon #36 üzenetére

    De próbáltam, fejlesztettem is AR tartalmat (még az elején, úgy 2012-13 környékén).

    Még nem érzem, hogy "jó lehet" a dolog, messze van attól, hogy elérje a kritikus tömeget a terjedés.

    Ráadásul a VR szettekhez hely is kell a lakásban, nem árt ha van külön helyiség, vagy legalább nagyobb nappali. Ez sokaknál nem áll rendelkezésre. Az "ülő VR", meg kicsit "torzabb", értem én úgy is lehet, de "mozogva" az igazi.

    Szerintem a kulcs továbbra is az, hogy legyen jóval kompaktabb az egész. Mert jelenleg kényelmetlen és kompromisszumos, oké már vannak vezeték nélküli cuccok is, de akkor is nagy, nehéz, pár óra a használati idő (amit tud), és még mindig lehet kicsit a felbontás egyes alkalmazási területekhez vagy tartalmakhoz.
    Ennek megoldásához erősebb CPU-k (SOC) és jobb akkumulátorok kellenek (nagyobb kapacitás még is könnyebb, kompaktabb méret). De a kijelzőn is lehetne mit továbblépni (OLED panel, ami kb. rendes szemüvegen van, átlátszó de ha kell akkor besötétedik). A "VR sisak" szerű használat helyhez kötött.

    A technológiai hiányosságokon kívül (ami jó eséllyel csak idő kérdése), a szükséges pénz a fejlesztésekhez (legalábbis az első lökethez) továbbra is úgy vélem az AR felhasználáson keresztül vezethet az út. Ez lehet reklámokon, "virtuális" termékpromóciókon át. Akár a speciális alkalmazásokig (munkaeszköz területen).

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz cinemazealot #55 üzenetére

    Szerintem amíg a fényt nem tudjuk irányítani pontosan, addig nem lesz normális "hologram VR".
    A mostani cuccok vagy kockába vetítenek vagy valamilyen párafüggönyre, látványos de a második ügye "nedves" (lehet füstre is vetíteni, de mivel könyebb, kitettem a légáramlatoknak, ami rontja az "effektet").

    Valódi továbblépéshez az elképzelésem alapján a fényt, vagy hangot ... energia hullámhoszt, kellene valahogy modulárni menet közben (kibocsájtás után), hogy egy adott távolság megtétele elteltével, hullámhoszt váltson és fények látszódjon, de előtte ne legyen jelen érzékelhetően.. mellékhatásként lehet, hogy ez valami "ellenálást" is adhat az adott ponton, így lehetne érezni ha valaki "belenyúl" a hologramba..

    Gyakorlatilag az első lépés a holo-szoba lenne ahol a teljes környezet irányított, sajnos még elméleti síkon is kivitelezhetettlen a jelenlegi ismereteinkkel.

    3 probléma azonban továbbra is lehet a "valódi hologrammal".
    1. Teljesen irányítani kell a hullámhoszt, egy kis eltérés akár katasztrófához is vezethet (káros sugárzás, röntgen, mikrohullám, infravörös, uv, bármi, akár nem kis mértékben)
    2. ki kell szűrni a zavaró tényezőt, ami az ember maga, a tárgyai amit bevisz, olyan rendszer kell ami tud kalkulálni teljes mértékben a megváltozó környezettel az előtt, hogy a kibocsájtott hullám torzulást szenved a jelenlévő tényezők miatt.
    3. még ha minden kontrollárt is, kérdéses az élettani hatás, és, hogy "mit okoz" akár hosszútávon, milyen energiaszint a "még biztonságos". Az olyan hullámhosszok amik "biztonságosan" és nem hatolnak be az emberi szervezetbe, jó eséllyel hibás vetítést eredményezhet egyes esetekben.
    +1, még irányított környezetben se tudunk semmi hasonlót létrehozni, de mi kellhet mind ahhoz, hogy a "szabadba lehessen engedni" egy-egy ilyen "hologrammot"? OMG

    De tényleg látványosak ezek a párakapus hologramok, csak megvan a limitje :) ki szeret megázni pár perc alatt.. a filmek meg... hát olyan dolgokat csinálnak ami nincs (mindent a látványért, és tartalomért)..
    klasszikus de, manapság bemérni valakit telefonon, nem kell beszéltetni (instant, fel se kell hívni, elég egy "pingelés", pár méteres pozíció meg is van adótornyokból... egyesek szerint ez kikapcsolt telefonnál is működik mert a készülék akkor is válaszol),
    amerikai bűnügyi sorozatok (pl. NCIS, olyan animációkat nyomnak le a nyomozók a "központban", hogy lol.. de látványos csak felesleges),
    az autók se robbannak fel attól ha a tankba lőnek (akár egy egész tárat), de 1-2 lövés elég a motorba, hogy megálljon a jármű (tűzharcban fedezéknek kb. csak a motor terület használható... valamennyire, de az is hamar "elhasználódik", asztallapok max arra jók, hogy a szabad rálátást zavarják.. de néha a fal is bizonyos kaliber felett).
    de még a tűzharc is.. a valóságban akkor se biztos, hogy valaki egyből meghall ha fejbelövik.. hát még ha testen... persze sokszor nem mozdul valaki utána mert "sokkotkap" (ami akár meg is ölheti közvetetten), de egy "elszánt terrorista", aki lelkiekben felkészült, teljesen más alap, ők tényleg akár fejlövés (fél feje hiányzik) módon is még cselekedhet valamit (megnyomja a bomba távirányítós gombját) ha rossz helyen éri a golyó (náluk elenyésző a sokkhatás).

    lényeg: a filmek látványosak akarnak lenni (és izgalmasak), sokszor az elméleteket vetítik előre (sci-fik leginkább), de a látványért feláldoznak egy-egy dolgot ami a valóságban máshogy van (akciófilmek? Rambo a 2 fix telepítésű gépágyúval a kezében, ha el is bírja valaki durvát rúgna vissza, állva nem hiszem, hogy maradna :D ).

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

Új hozzászólás Aktív témák