Új hozzászólás Aktív témák

  • DraXoN

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz Apollyon #36 üzenetére

    De próbáltam, fejlesztettem is AR tartalmat (még az elején, úgy 2012-13 környékén).

    Még nem érzem, hogy "jó lehet" a dolog, messze van attól, hogy elérje a kritikus tömeget a terjedés.

    Ráadásul a VR szettekhez hely is kell a lakásban, nem árt ha van külön helyiség, vagy legalább nagyobb nappali. Ez sokaknál nem áll rendelkezésre. Az "ülő VR", meg kicsit "torzabb", értem én úgy is lehet, de "mozogva" az igazi.

    Szerintem a kulcs továbbra is az, hogy legyen jóval kompaktabb az egész. Mert jelenleg kényelmetlen és kompromisszumos, oké már vannak vezeték nélküli cuccok is, de akkor is nagy, nehéz, pár óra a használati idő (amit tud), és még mindig lehet kicsit a felbontás egyes alkalmazási területekhez vagy tartalmakhoz.
    Ennek megoldásához erősebb CPU-k (SOC) és jobb akkumulátorok kellenek (nagyobb kapacitás még is könnyebb, kompaktabb méret). De a kijelzőn is lehetne mit továbblépni (OLED panel, ami kb. rendes szemüvegen van, átlátszó de ha kell akkor besötétedik). A "VR sisak" szerű használat helyhez kötött.

    A technológiai hiányosságokon kívül (ami jó eséllyel csak idő kérdése), a szükséges pénz a fejlesztésekhez (legalábbis az első lökethez) továbbra is úgy vélem az AR felhasználáson keresztül vezethet az út. Ez lehet reklámokon, "virtuális" termékpromóciókon át. Akár a speciális alkalmazásokig (munkaeszköz területen).

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • proci985

    MODERÁTOR

    válasz hcl #40 üzenetére

    betanitasra es kutatasra par teruleten egyebkent a VR / AR a filleres alternativa

    a VR fatigue viszont tovabbra is problema. nem volt megoldas ra 10 eve se es most sincs. egy 8 oras munkanapot nem lehet a jelenlegi VR megoldasokban vegigtolni, pont.

    #51DraXoN: sajnos ahogy nezem tovabbra sem az aku a fo problema.

    a nagy es nehez melle meg tedd hozza a meleget is, ami miatt viszont kiszarad tole az ember arcbore.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • hcl

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz proci985 #53 üzenetére

    Nem is kell.
    - technológiák fejlődnek
    - melós akkor vesz fel VR cuccot amikor kell (pl. egy kiszállós szervizesnél tök működik, szalag mellett nyilván gond a dolog)

    Mutogatni való hater díszpinty

  • cinemazealot

    addikt

    válasz DraXoN #51 üzenetére

    "Szerintem a kulcs továbbra is az, hogy legyen jóval kompaktabb az egész."

    Szerintem meg az, hogy nem sisak vagy szemüveg formájában kell megalkotni a virtuális teret, hanem háromdimenziós, tehát térbeli fény alakzatok 3D-s térben történő odavetítésével. Tudom, ez még sehol nem tart és adott esetben áttetsző, de ahhoz, hogy az ember akár többed magával is képes legyen ugyanazt a VR tartalmat élvezni és ne legyen fárasztó (szemüvegbe izzadás, émelygés, egyensúlyvesztés, szem fókusz becsapása stb.), szerintem ez lenne egy jó irány. Bár tény, hogy ez a megoldás nem is olyan kompakt, mint amilyen egy Google Glass vagy egy Quest.

  • DraXoN

    addikt

    LOGOUT blog

    válasz cinemazealot #55 üzenetére

    Szerintem amíg a fényt nem tudjuk irányítani pontosan, addig nem lesz normális "hologram VR".
    A mostani cuccok vagy kockába vetítenek vagy valamilyen párafüggönyre, látványos de a második ügye "nedves" (lehet füstre is vetíteni, de mivel könyebb, kitettem a légáramlatoknak, ami rontja az "effektet").

    Valódi továbblépéshez az elképzelésem alapján a fényt, vagy hangot ... energia hullámhoszt, kellene valahogy modulárni menet közben (kibocsájtás után), hogy egy adott távolság megtétele elteltével, hullámhoszt váltson és fények látszódjon, de előtte ne legyen jelen érzékelhetően.. mellékhatásként lehet, hogy ez valami "ellenálást" is adhat az adott ponton, így lehetne érezni ha valaki "belenyúl" a hologramba..

    Gyakorlatilag az első lépés a holo-szoba lenne ahol a teljes környezet irányított, sajnos még elméleti síkon is kivitelezhetettlen a jelenlegi ismereteinkkel.

    3 probléma azonban továbbra is lehet a "valódi hologrammal".
    1. Teljesen irányítani kell a hullámhoszt, egy kis eltérés akár katasztrófához is vezethet (káros sugárzás, röntgen, mikrohullám, infravörös, uv, bármi, akár nem kis mértékben)
    2. ki kell szűrni a zavaró tényezőt, ami az ember maga, a tárgyai amit bevisz, olyan rendszer kell ami tud kalkulálni teljes mértékben a megváltozó környezettel az előtt, hogy a kibocsájtott hullám torzulást szenved a jelenlévő tényezők miatt.
    3. még ha minden kontrollárt is, kérdéses az élettani hatás, és, hogy "mit okoz" akár hosszútávon, milyen energiaszint a "még biztonságos". Az olyan hullámhosszok amik "biztonságosan" és nem hatolnak be az emberi szervezetbe, jó eséllyel hibás vetítést eredményezhet egyes esetekben.
    +1, még irányított környezetben se tudunk semmi hasonlót létrehozni, de mi kellhet mind ahhoz, hogy a "szabadba lehessen engedni" egy-egy ilyen "hologrammot"? OMG

    De tényleg látványosak ezek a párakapus hologramok, csak megvan a limitje :) ki szeret megázni pár perc alatt.. a filmek meg... hát olyan dolgokat csinálnak ami nincs (mindent a látványért, és tartalomért)..
    klasszikus de, manapság bemérni valakit telefonon, nem kell beszéltetni (instant, fel se kell hívni, elég egy "pingelés", pár méteres pozíció meg is van adótornyokból... egyesek szerint ez kikapcsolt telefonnál is működik mert a készülék akkor is válaszol),
    amerikai bűnügyi sorozatok (pl. NCIS, olyan animációkat nyomnak le a nyomozók a "központban", hogy lol.. de látványos csak felesleges),
    az autók se robbannak fel attól ha a tankba lőnek (akár egy egész tárat), de 1-2 lövés elég a motorba, hogy megálljon a jármű (tűzharcban fedezéknek kb. csak a motor terület használható... valamennyire, de az is hamar "elhasználódik", asztallapok max arra jók, hogy a szabad rálátást zavarják.. de néha a fal is bizonyos kaliber felett).
    de még a tűzharc is.. a valóságban akkor se biztos, hogy valaki egyből meghall ha fejbelövik.. hát még ha testen... persze sokszor nem mozdul valaki utána mert "sokkotkap" (ami akár meg is ölheti közvetetten), de egy "elszánt terrorista", aki lelkiekben felkészült, teljesen más alap, ők tényleg akár fejlövés (fél feje hiányzik) módon is még cselekedhet valamit (megnyomja a bomba távirányítós gombját) ha rossz helyen éri a golyó (náluk elenyésző a sokkhatás).

    lényeg: a filmek látványosak akarnak lenni (és izgalmasak), sokszor az elméleteket vetítik előre (sci-fik leginkább), de a látványért feláldoznak egy-egy dolgot ami a valóságban máshogy van (akciófilmek? Rambo a 2 fix telepítésű gépágyúval a kezében, ha el is bírja valaki durvát rúgna vissza, állva nem hiszem, hogy maradna :D ).

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • Apollyon

    Korrektor

    válasz DraXoN #51 üzenetére

    2013 óta azért már fejlődött valamit a dolog. Ezzel a nagy, nehéz dologgal sem értek egyet, nyilván nem olyan, mint a napszemüveg, de engem egyáltalán nem terhel be pár óra után a headset. Mondjuk én sportolok, és nem okoz gondot az ilyesmi, lehet ezért észre se veszem.

    Amikor meg lemerül, akkor lehet töltőre tenni, ennek nem igazán látom a hátrányát, vannak 3-4 m-es kábelek, amik dedikáltan erre vannak, szintén észre se veszed használat közben. De akárhogy nézzük, kevésbé kötött, mint a monitor-bill-egér dolog, mivel onnan aztán tényleg nem mozdulhatsz el.

    Nem vagyok VR párti amúgy, próbálom objektíven kezelni a dolgot. Mindig is PC játék párti voltam, viszont aki szereti ezt a platformot, annak nagy élmény lesz a VR, ha lesz alá hardver. A felbontás már nem lesz akadály, a Quest 2-nek már 4K-s felbontása van, ha még downscale-ezik is, nem fogod látni a különbséget, mert nagyon jók a lencsék. És fele annyiba kerül, mint kisebb felbontású Valve index. És van már 8K meg annál is nagyobb felbontású headset is 200-as FOV-vel (field of view), igaz ezek már tényleg nagyok: [link] [link]

    Ezek már elég jók, de már a legolcsóbb is hogy azért el lehessen szórakozni. Jelenleg a legnagyobb visszatartó erő az ár lesz, de ahogy minden úttörő tech, ez is fejlődni fog, meg lejjebb csöpögni az elérhetőbb ársávokba.

    #1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.

  • Apollyon

    Korrektor

    válasz proci985 #53 üzenetére

    Jah igen, pár címnél nekem is okozott néha hányingert, ami fura, mert viszont volt olyan is, ami nem. Ez inkább a gyenge képfrissítés miatt lehetett, mert adott programból a gép nem bírt többet kicsikarni. Szóval igen, van még mit javítani, de már az elmúlt 5 évben is sokat fejlődött a tech.

    #1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.

  • proci985

    MODERÁTOR

    válasz hcl #54 üzenetére

    az a baj, hogy a VR fatigue oka nem technologiai hanem fiziologiai. az emberi evolucio meg par ev alatt nem megy.

    plusz vannak meg olyan faktorok, mint ha mi van, ha begyullad az user szeme, es emiatt egyaltalan nem tudja a VR headsetet hasznalni, mert fizikailag faj. kijelzos AR persze erre megoldas.

    Apollyon: hanyingenr a kisebbik baj. egyenletlen frame pacing, rossz belso engine szinkronizacio es rosszul beallitott FoV okozhat hanyingert, vagy ha a belso fuled es a szemed altal bevitt informacio elter.

    ez egyebkent nem maga a fo problema, hogy hosszu tavon egy kilos hosugarzo kenyelmetlen az ember fejen meg otthon is, es akkor nem egy gyarcsarnokrol beszelunk.

    autoszimulatoros communityben egy ponton kb mindenki ment at VRbe, majd igy harom evvel kesobb latni a visszaterest harom kijelzore. a fo baj az volt, hogy ugyan jo a VR, de egy harom oras session mar kezd sok lenni.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • Algieba

    őstag

    LOGOUT blog

    A VR pont olyan fejlődési ugrást fog végrehajtani mint az okostelefon, amit írtatok hasonlatként. Hiszen gondoljatok bele, 2010 előtt jóval korábban már voltak PDA+telefon hibridek, én például 2005-ben Sony Ericsson P800-asról interneteztem és írtam ide is. De kellett valami áttörés, amit az iPhone hozott el és az egyre olcsóbb Android rendszerű okostelefonok. Mostanra teljesen hétköznapi használati tárgy lett a kézi számítógép. Mai napig pislogok rajta, hogy már a felső-középkategória modelljei is jóval fejlettebbek az öregecske asztali laptopomnál. Na, a laptop is mennyire menő volt! Most meg a phabletek ezt a praktikus gépet is lökdösik a szakadék felé. Van olyan ismerősöm, akinek nincs számítógépe, vagyis van, a telefonja. :D Tehát a VR korai próbálkozás, nem most van itt az ideje.

    A tudás az egyetlen érték, ami a használat során nem fogy el, hanem még gyarapszik is.

  • #56573440

    törölt tag

    válasz Algieba #60 üzenetére

    A vr a kanyarban sincs. Az okostelefonoknál Handspring is eljátszották ugyanazt mint az ar-nél a google. Kijöttek egy merőben új termékkel, egy évtizeddel az alma előtt, de bár a piac jelentős igényt mutatott, a technológia se hw se sw szinten nem tartott ott ahol kellett volna hozzá, a marék palm-ból kivált geek meg akkor még nem tudott összerakni egy korrekt online shopot se a megrendelések managelésére pár klikkel mint most lehetne... Persze hogy buktak

    Az az alapvető baj, hogy az alma iphone robbantását úgy kezeljük mintha a semmiből jött volna. Pedig nem. Addigra a telefon penetráció a társadalomban elég durva méreteket öltött, a 40-50 éves szülők meg a tini gyerekeik mindennapjaiba is masszívan és végérvényesen beépült. Arra húzott lapot az alma, letette az asztalra hw és sw szitnen is azt amit mások nem. Volt piac, és nem egy marék geek havi pár 10 órás szórakozása volt.

    A vr ettől a penetrációtól rohadt messze van, és pont azért, mert nem kínál olyat, mint pl 99-ben akár a 3210-es az akkori vásárlóknak. Teljesen más a kettő.

    Szerintem a vr az max egy utolsó lépcső lehetne, a tömegek számára az AR egy könnyebben eladható koncepció, mint belép ebbe a "virtuális" világba. A google koncepciója teljesen jó lett volna, kb a telefonod funkcióit láthatnád anélkül hogy azt elővennéd. Navitól kezdve az üzeneteken át akár melóra is befogható lenne, simán be tudnám hívni a gyártót amikor nyakig generátorban matatva valami gebasz van, látná amit látok, közben ki tudnék csapni egy kapcs rajzot is, be tudna hívni más specialistát, etc. A vr max ezek után, és a metaverzum jelenlegi elképzelései meg jóval az után... Egyszer talán eljutunk oda is, de még a AR sincs a kanyarban sem, nem hogy a VR. Attól függően hogy hogy alakul a gazdasági helyzet szerintem 10-20 év minimum amire erről érdemes lesz beszélgetni a tömegek szemszögéből is, addig meg marad a techre nyitott marginálsi réteg játékszere, csak abból meg a metaverzum nem fog megélni.

Új hozzászólás Aktív témák