Új hozzászólás Aktív témák
-
derive
senior tag
Magyarul nagyon be vannak szarva a nemet autogyartok az amerikai onvezeto autoktol ezert kezdik a szokasos betiltosdit
[ Szerkesztve ]
-
E770
senior tag
bárcsak nálunk is több lenne, tömegével lehetne kiállni - mint egy nézőtérre - az út szélére és nézelődni, ahogy belezavarodik a magyar kresztáblák káoszába (ott felejtett építkezéses 30-as tábla, kézzel össze vissza nyilazott haladási irányok...
-
derive
senior tag
Onvezeto = magatol megy
A tesla pl egy autopalyan v fouton siman elboldogul, az most mindegy, hogy jogi megfontolasbol hivatalosan csak savtartasra van hitelesitve. Es ez meg csak az elso generacios felautomata auto, a kovetkezo modellekben mar bovitik a hardvert is (hogyhogynem Nvdia Drive PX 2re) es a google is nagyban demozza a google cart. Ehhez kepest hol is vannak a Nemet gyartok?Majd ha lesz belole baleset, tiltjak az autot is. Amugy is eleg zabosak az amerikaiakra a VW es a DB miatt.
-
Kasya
nagyúr
A Tesla Autopilot nem bejegyzett márkanév, vagy hasonlo? Ez esetben miért ne használhatná?
Ha nem az, akkor nem kerdeztem semmit... -
nagyúr
A tesla pl egy autopalyan v fouton siman elboldogul,
Ahogy szinte minden komolyabb autó, amelyen automatikus sávtartás és adaptív tempomat van, a Volvotól az Opelig találsz ilyet...
Mégse hirdetik őket önvezetőnek. Mert nem azok. Ahogy a Tesla sem.
Az Autopilot pedig egy félrevezető név, akár hogy is próbálod megmagyarázni, hogy nem az...
@Kaysa: Ugyan azért, amiért én nem hirdethetem magam hivatalosan agysebésznek. Mert nincs meg hozzá sem a szakmai tudásom, se a képességem, még ha nagyon szeretném is néha gyakorolni ezt a hivatást.
Az Autopilot egyértelműen arra utal, hogy a járművet automatikus önvezetésre képes.
A Tesla magyarázata a repülőgépeknél pedig azért nem jó, mert ott meg van határozva az automata pilóta képessége az adott gép rendszerei által - ám ezt ismernie kell a pilótának. A Tesla arra játszik, hogy az autóknál nincs típusjogosítvány, tehát akár a kézikönyv elolvasása nélkül is vezetheted. A repülőgépeknél ez nem így működik - és jó okkal nem...[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
fordfairlane
veterán
Ehh, elmaradott egy nép ez a német. Nem értenek ezek az autókhoz. Bezzeg a Zelonmusk, ő lássa a jövőt!
x gon' give it to ya
-
#51736960
törölt tag
válasz fordfairlane #8 üzenetére
Egyelőre úgy néz ki, hogy Musk mutatja az utat, a többiek meg kullognak utána. Hogy az irány jó-e, az már más kérdés, pár év alatt kiderül.
-
nagyúr
Mármint miben mutatja? Ebben aligha.
Az Autopilot 2014 szeptembere után gyártott Model S-ekbe került bele. Amit ez tud, azt már a 2005-ös Lexusok, Mercik, Audik is tudták bizonyos szintig, (adaptív tempomat fékezés funkcióval, párhuzamos parkolás, stb.), illetve ~2010-től már teljesen (GPS adatok alapján a várható útviszonyoknak megfelelő sebességválasztás).
A különbség, hogy noha ők is reklámozták az autók képességeit, mindenhol ezerszer leírták, hogy nem önvezető autókról van szó, és ennek még a látszatát is el akarták kerülni (pl. figyeli az autó, hogy fogod-e a kormányt, ha nem fogod, figyelmeztet...).
Hovatovább a Tesla önvezető rendszereinek elemei is egy közismert beszállítótól, a Bosch-tól származnak...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
derive
senior tag
Hiszem ha latom.
Mondjatok itt a nagy okossagokat, hogy a nemet autok ezt mar 44ben is tudtak "bizonyos szintig"... Sajnos a valosagban ez a szint a negy kerek es az egyenes vonal, azert a tempomat meg a parkoloradar nem fog hazavinni. Ugyanugy full-manualis, csak van beepitett GPS meg visit ha rosszul fogod a kormanyt.
Az autopilot hardveret meg egyelore a Mobileye csinalja es nem a Bosch, de oket is dobtak es atallnak a hazon beluli fejlesztesre.[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
"Sajnos a valosagban ez a szint a negy kerek es az egyenes vonal, azert a tempomat meg a parkoloradar nem fog hazavinni"
A Tesla sem fog hazavinni, kb. pont ugyanazt tudja, mint bármelyik másik autóban a sávtartó automatika plusz adaptív tempomat. A Tesla Autopilot magától sávot váltani sem tud, előzni egyáltalán nem, semmi, csak megy abban a sávban, ahol vagy.
És azt hiszem, hogy a hozzászólásaid meg is magyarázzák, hogy miért volt teljesen igaza a német hatóságoknak.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
derive
senior tag
De a tobbiekkel ellentetben a Tesla "tempomatja" figyelembe veszi a korulotted levo autokat is. Meg szep hogy nem kezdi el elozgetni oket, de pl a kovetesi tavolsag magatol megy neki, es szukseg eseten fekezni is tud. A nemetauto fanok nagyon buszkek a 10 evvel ezelotti tesztre ahol az auto elment parszaz kilometert egy lezart ures autopalyan. Jo hogy nem az onvezeto metroval jonnek, lehetoleg az ajtos-falas megoldassal, ahol garantaltan nincs semilyen kulso varatlan korulmeny.
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
Ez nem személyeskedés volt, csak úgy beszélsz, mintha fogalmad se lenne, hogy az elmúlt évtizedben mik kerültek az autókba.
Igen, a többiek is tudják, hogy milyen más autók vannak körülöttük, igen, az adaptív tempomat arról szól, hogy lefékez, ha az előtte lévő lefékez. Ezek tényleg nem olyan dolgok, amik különösebben szokatlanok lennének manapság, ezt kb. mindenki tudja ma és a Tesla sem tud többet. A Tesla két dolgot tud a magáénak mondani: egyrészt azt, hogy felépített valami rettentesen nagy hype-pt, másrészt meg azt, hogy engedélyezte azt, hogy ezek a ketyerék akkor is vigyék az autót, amikor a sofőr nem is fogja a kormányt. Ennyi. Technikai értelemben egyáltalán nincs a többiek előtt.Ha te azt gondolod, hogy igen, akkor írd le, hogy konkrétan mivel és hasonlítsd össze a többiek konkrét megoldásaival (de lehetőleg olyannal, amit ténylegesen ismersz is).
DRM is theft
-
nagyúr
De a tobbiekkel ellentetben a Tesla "tempomatja" figyelembe veszi a korulotted levo autokat is.
Ha ennyire nem értesz a témához, akkor miért nem veszed a fáradtságot, hogy utánanézz?
Mercedes S-Klasse, 2013:
Ja, hogy az is figyelembe veszi a körülötted lévő autókat? Hogy lehet ez?
A Volvo 2014 eleje óta kínálja adaptív tempomattal a kocsijait, amelyek detto 360°-ban érzékelik a környezet. Vagyis amikor a Tesla Autopilot még nem volt sehol.
Hiába erősködsz, a helyzet az, hogy a Tesla semmivel sem nyújt többet, mint a többi (luxus) autó. Csak annyi a különbség, hogy egy Volvo vagy Mercedes kihangsúlyozza, hogy ez nem önvezető autó, hanem vezetés-segédek. Teszik a saját jólmegfontolt érdekükben, mert van tapasztalatuk a vásárlóik haragjával, ha egy beígért dolog visszafele sül el (ugye emlékszünk a kínos promóciós videóra, amikor a Mercedes vészfék-rendszere beégett?).
A Tesla meg beleáll, hogy márpedig ez több, mint a többieké (holott nem), és hogy különben is, a kézikönyben le van írva, hogy ez nem önvezetés, végig készen kell állni a beavatkozáshoz (akkor miben is több, mint a többi konkurens?).
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
MaUser
addikt
Az autopilot hardveret meg egyelore a Mobileye csinalja es nem a Bosch, de oket is dobtak es atallnak a hazon beluli fejlesztesre.
Mobileye csak a kamerás részt csinálja/csinálta, de az is elég megbízhatatlan (kb. mindkét balesetben a hírek alapján nyakig benne volt, hogy a kamera nem jelzett ). A többi szenzor (radar/us/stb) meg annyira nem Bosch termék, hogy konkrétan van szerencsém egész közelről ismerni azt a magyar mérnököt, aki a Bosch us rendszer sw-ét átírta, hogy használható legyen autopilothoz.
[ Szerkesztve ]
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
emelhu
aktív tag
Akkor eszerint egy német cég által "bejegyzett márkanév" is minden kontroll nélkül alkalmazható pl. az usa-ban?
Akkor a Negro-t (a cukrot) is szabadon exportálhatom ez usába?
Mondjuk ha a németeknél egy 'Negro for Niggers' márkanévvel bevezetem, akkor az had menjen az usa-ba?Vagy nézz utána, az autoipar tele van olyan márkanevekkkel, amit más nyelvterületen le kellett cserélni, mert pejoratív vagy marketing szerint negatív volt.
-
emelhu
aktív tag
"Teszik a saját jólmegfontolt érdekükben, mert van tapasztalatuk a vásárlóik haragjával, ha egy beígért dolog visszafele sül el"
És itt jutunk el oda, hogy mi a legnagyobb gondja europának a TIPP-el.
Az USA (leegyszerüsítve!) arról szól, hogy adj el bármit, előzetes hatósági ellenőrzések nélkül, és ha kárt okozol, fizesd a kártérítést. Ha kellően nagy a profitod, akkor nem téma, gazdasági számítással optimalizálhatsz, megspórolhatsz pár dollárt kocsinként, (pl. nem tervezed át az indexlámpa+benzintank+ütközésvédelem kombót, ha várhatóan csak pár ember ég bent a kocsiban és a kártérítés kevesebb költség lesz [*]).
A botrányt meg majd a marketingesek megoldják.Az EU-ban meg az a szokás, hogy mindenféle hivatal és hatóság előre beleszól. Ami kellemetlen, amíg akadályoz, de nagy előny, ha pl. nem te vagy aki beledöglik.
[*] igaz nagyon régi, de az elvet jól tükröző, valós(!) példa.
[ Szerkesztve ]
-
MaUser
addikt
Megtévesztő elnevezés vagy leírás használata szinten minden országban tiltott. Még itthon is osztják ezért a büntiket ezerrel. Ahogy ki tudod kerülni, ha oltalmat kérsz rá (gyak. márkanévként használod) és utána apró betűben magyarázod, hogy a "mindent fedő fehér festék"-ed az valójában közel sem fed mindent. Tesla ezt csinálja, s ilyenbe addig nem szoktak belekötni, amíg abból nagy baj nincs, mert a legtöbb hatóság feltételezi, hogy józan paraszti ésszel rendelkeznek a vásárlók. Aztán ha borul a bili (mint autopilot esetében), akkor meg jön a bünti a fogyasztók megtévesztéséért.
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
nagyúr
while (!sleep) sheep++;
-
MaUser
addikt
Hát ha végre felraknának még két radart, akkor végre elérnék bármely random német prémium autó 10 évvel ezelőtti hw szintjét.
Btw, csak radarra alapozni nagyjából öngyilkosság, ha 0,2% FAR-r, FFR-t tud az már csoda, ráadásul a "Software 8.0 unlocks access to six times as many radar objects with the same hardware with a lot more information per object" is kb. annyit jelent, hogy végre rálátnak egy réteggel lentebb és már ők fognak szűrni a már kevésbé szűrt adatokból. Csak hát aki látott/dolgozott már radar raw képet/képpel, az most fogja a fejét, hogy gépi tanulással és fraud szűréssel nem fognak ezzel sem balesetet megelőzni. Dual radar persze továbbra sincs, mert ugye az pénzbe kerülne...
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
MaUser
addikt
Tesla tud ilyet?
Nagyjából annyi a különbség, hogy FUSI, ISO26262, stb. mond valamit az EU gyártóknak és a japánoknak, Teslát meg nem nagyon érdekli és megenged olyat, amiért mondjuk a Merci-nek vagy a Lexus-nak már milliárd $-okat kéne csengetnie. Mert nem hiszem, hogy egy nem USA gyártónak hagyná az amerikai kormány, hogy embert öljön a nem kiforrott rendszerével.
(Csak egy példa: Tesla-n kívül a többi kocsinál fogni kell a kormányt autopilot módban. Aztán pár haláleset után talán végre ott is kelleni fog...)
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
MaUser
addikt
Khm, ne keverjünk már egy image video-t valós helyzettel.
(Jelenleg a video-n bemutatott dolgot tudja a Tesla napos időben, sávszintű gps adatokkal lefedett úton, egy már bejárt úton, net kapcsolat mellett. Kb. ugyanezt tudja bármelyik másik konkurens is, de jogi szempontok miatt részfeladatokra vannak limitálva. Az meg a jogalkotók maximális felelőtlensége, hogy engednek egy sima egyszenzoros radarral asil d funkciót végrehajtatni. Majd még pár ember meghal, molylepke elütés miatt és észbe kapnak. Btw, hasonló körülmények között Toyota már 10 éve ment japánban, Merci pedig pár éve már akkor 5 éve szériában lévő cuccokkal ment forgalomban 100km-t önjáró módon ugyanígy. Nincs ebben semmi extra, azért a hw nagyjából ugyanaz, mert van két nagy gyártó és a sw sem annyira egyedi, az ehhez kellő tudományos alapok már bő 25 éve egyetemi tananyag része.)
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
nagyúr
Amiket mondasz, nagyon hasonlit arra, amiket az iPhone megjelenesekor mondtak a Nokianal Itt az a helyzet, hogy a Tesla olyan meretekben kezdhet el adatokat gyujteni (ezaltal treningezni a rendszeret), ahogy egy autogyar sem.
Itt nem a hardver az erdekes, hanem a szoftver. Az utobbi 10 evben fejlodott annyit a deep learning/etc., hogy elonye lehessen a Teslanak.
while (!sleep) sheep++;
-
MaUser
addikt
A hasonlat nem jó, mert szerinted a többi nagy autógyár nem pont ezt teszi legalább ennyi ideje? Amire senki nem számított, hogy simán keresztülviszik valahol, hogy engednek beta rendszerrel menni kocsikat. Itt van a Tesla-nak nagy előnye, hogy ezt kiharcolta, illetve olyan környezeti viszonyok között közlekedik a fő piacán, ami egy álom az automata vezetésnek. Azért Detroit környékén bukdácsol ám rendesen az autopilot az esős téli időben, meg az ismeretlen környezet miatt.
Az alapok (machine learning, data mining, sensor fusion, motion flow, stb. tudományos háttere) legalább 25 évesek és ugyanezen az úton jár a többi gyártó is (nincs is más szvsz). De tovább megyek, az összes nagyobb Tier 1-nek fut a saját ilyen projektje és kb. hasonló szinten állnak, illetve sokszor előbbre, mert pl. egy Conti pontosan tudja mik a korlátai a radaroknak és nem véletlenül mennek ezerrel a solid-state lidar irányába, még Tesla éppen most jelenti be hogy elértek a radar használatáig. Aztán pár haláleset múlva majd csavarnak az algoritmuson megint és remélhetőleg már lesz dual sensor
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
-
-
MaUser
addikt
Szenzorok felszereltsége külön kérdés, azt gyakorlatilag egy-két generációval ezelőtti autók is tudták, de egy pl. a már három éves S Classban, röpke négy(!) radarral van több, van infracam is, mert közelre ez a legjobb és van rendes stereo cam nem csak biztonság miatt, de magic carpet-hez is. Ehhez képest a Tesla szenzorozottsága egy friss felsőközepes autó szintje. Ami persze nem gond, csak hát látjuk az eredményét (eddig két ismert hallott és még tucatnyi baleset).
Adatkapcsolat szintjén BMW 5,7 már előző generációkban is van connecteddrive, más kérdés, hogy jogi okok miatt ugye ők nem végeznek full adatgyűjtést. (Btw, Tesla is nagyjából addig az EU-ban, amíg valaki ezért nem perli őket .) Merci ugyanez, igaz ott még kicsit korábban. Ha már Merci, jogi akadályok elhárulta után ők és a Toyota már direkt v2v kommunikációt is tudnak szériában (Volvo elvileg hamarosan), itt Tesla még nem lépett, csak kommunikálta, hogy előbb utóbb lesz náluk is.
Az tény, hogy Teslának van az utakon szériában 50e kocsija, de az adatait nem csak ők használják, illetve pl. gyorsan rákeresve valami 780 millió mérföldről beszélnek, ami nyilván rengeteg, de ennek nagy része nem raw adat, ami kellene a fejlesztéshez. Összehasonlításként, egy sima radarszenzorból mp-enként tudsz egy mega adatot kimenteni, ezt Tesla sem teszi a széria kocsikkal, mert nem tudná feltölteni. Fejlesztési kocsiból viszont náluk is csak annyi autó megy az utakon, mint más gyártóknál.
[ Szerkesztve ]
''A file-cserélés öli meg a filmipart? Inkább a filmipar öli meg a file-cserélést. 2 hónapja nincsen semmi értelmes film, amit érdemes lenne letölteni...''
Új hozzászólás Aktív témák
- Iphone 12 64GB független 94% akku
- HP PROBOOK 450 G9 (6A150EA) - ÚJ - 15,6" FullHD IPS üzleti notebook - i3-1215U, W11pro
- fehér RTX3060Ti Gamer PC Intel i5-11400F, Zotac Gaming RTX3060Ti 8GB, 16GB Corsair RAM, vízhűtés!
- PlayStation 5 825GB - 1 év garancia, vállalkozástól!
- LG UltraWide UltraGear 34GN850-B Monitor