Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dyingsoul

    veterán

    válasz nkmedve #199 üzenetére

    Wall of text lett, sajnálom és vállalom akkor is ha elvettem a kedved az olvasástól. :R

    "Sehol nem mondtam, hogy szar a VR ("elveszi a munkát" :D ) vagy semmi ilyen ostobaságot amit ezzel a kommenttel sugallni próbáltál."

    Nem azt mondtad, hogy szar a VR, ettől sokkal rosszabbat állítottál: "a VR igenis haldoklik". Az "elveszi a munkát" részt nem értem, ilyet nem próbáltam sugallani. A fejlesztői részt úgy értsd ahogy írtam: AAA studióknak nem éri meg VR-ra fejleszteni mert ők tulságosan profit orientáltak, annyi pénz még nincs a VR-ban. Az Indie fejlesztők meg... nos ők talán örülnek annak is ha ingyen kapnak pár szett VR cuccot. Nem szabad elfelejteni, hogy ők gyakran 1-5 fős csapatok. Abban az esetben azért pár ezer dollár is jól jön az embernek és ők talán nem is ebből akarnak megélni de a CV-ben jól mutat, hogy x játékot dobtak a piacra. Nem életük sikersztorija de ilyen emberekből nőtte ki magát a Blizzard és az id Software is.
    Az első részben valószínűleg erősen fogalmaztam. De mégis mit vársz, mikor egy korábbi hozzászólásodban kijelented: "a VR igenis haldoklik". Egy ilyen buta kijelentéssel - merthogy maga ez a kijelentés butaság és nem a te személyedet butáztam, hülyéztem le - gyakorlatilag megfelel a tátott szájjal rohangálásnak a ... erdőben. Ez kb olyan, mintha előzetes ismeretek nélkül berontanál egy elektromos autós topikba és beírnád, kb ugyanezt abban a kontextusban.

    Aztán a következő probléma nálad, hogy VR fanoknak titulálod az itt VR-hoz pozitívan álló hozzászólókat. Ők nem VR fanok, hanem VR felhasználók. A kettő között az a különbség, hogy mint felhasználók ők nem elvakultak, ők is állítanak kritikát a VR technológiával szemben és ezt onnan tudom, hogy az itt "VR fanként" hozzászólók 95%-a az itteni VR topiknak is gyakori látogatói és ott sokszor kemény kritikákat fogalmaznak meg az eszközökkel szemben de itt, ez a fórumrész most nem erről szól. Itt egy rossz cikk alatt kommentelünk és annyira nem rossz a helyzet, mint amilyennek a cikk beállítja, ezt a felhasználók (azok akik évek óta használnak különböző eszközöket és nem csak egy pár órás tesztre kapnak meg egyet-egyet nagy ritkán) érzékelték és megpróbálják véleményükkel ellensúlyozni a cikkben leírtakat. Ezt a kontrasztot néhány látogató meg is értette és születtek itt értelmes hozzászólások olyanoktól is akik nincsenek VR-ban tisztában a helyzettel de így már számukra is másabb a kép. Pl.

    "Egyszerűen üzleti és praktikai szempontból vizsgáltam azt hogy jelenleg mennyi kontent van és a jövőben mennyi várható az alapján, hogy az Alyx mint exkluzív játék és húzócím mennyire volt sikeres vagy bukás a fejlesztőnek."

    Hogy próbálod meg vizsgálni üzleti szempontból, ha nem tudod mennyi és milyen tartalom van? Az Alyx-ről pedig nem tudom honnan származnak az eladási adatok ami alapján kalkulálsz. Ilyen cikkek is voltak pl. Azért 103.000 x 1079 $ vagy Eur nem rossz egy negyed év alatt... Főleg, hogy Karácsony előtt-után volt egy majd fél éves időszak amikor egyáltalán nem lehetett kapni Index-et mert egyszerűen elfogyott. Most is mikor rákattintasz az Index vásárlása gombra, egy ilyen üzenet ugrik fel:

    Az nem tudom hány darabot jelent de szerintem nem 100.000-t. De a cikkben szereplő Oculus Quest is folyamatos készlethiány gondokkal küzd. Nem tudom ez mennyire érthető de itt gyakorlatilag arról van szó, hogy annyira viszi a nép a VR kütyüket, hogy nem tudnak belőlük eleget gyártani -nyilván gyártáskapacitást kell növelni de valahogy a cégeknek is be kellett lőniük egy gyártáskapacitást és nem lehet ész nélkül termékgyártásba kezdeni még alapos piackutatás után sem - ami nyilván megvolt de a piackutatók alábecsülték a termékek iránti keresletet, ennek eredménye a készlethiány.

    "Pl. egy mezei Fallout/Skyrim-et nem fogok headsettel a világtól elszigetelve játszani ha ugyanúgy megtehetem egy minőségi, magas frekvenciás monitoron is ahol majdnem ugyanolyan jó immerziót ad, de közben nem kell a VR semmilyen hátrányával szembesüljek."

    Hú itt és az ez utáni bekezdésekben úgy látom nagyon sok a gond van a kobakban. :(

    Először is, mi az, hogy kizárni a külvilágot? A VR pont arról szól, hogy TÉGED öleljen körül egy világ és ne abban a "valóságban" legyél amiben éppen vagy. Ha neked ez a megközelítés nem való, akkor nem neked való és kész. De attól még másoknak simán jó lehet, sőt, az is lehet, hogy te tartozol a kisebbséghez akinek ez problémát jelent. Ha nem akarod kizárni a külvilágot, akkor az AR-t neked találták ki de az teljesen másról szól, mint a VR.

    Hogy "egy minőségi, magas frekvenciás monitoron is ahol majdnem ugyanolyan jó immerziót ad"? Közelsem. :) ROG PG279Q-em van. Az élmény össze sem hasonlítható, kb mintha rollerrel próbálnál leelőzni egy Ferrarit. Csak tippelni merek de szerintem te soha nem próbáltad ki PC-n VR-t vagy ha igen ott valami selejtes eszközt vagy nagoyn rosszul beállítottat.
    Érzékeny az arcbőröd? Nem smirglipapír van a headset és a fejed között, hogy kényelmetlen legyen... De ha valóban az is és esetleg nem bírnád, akkor szintén csak azt tudom mondani, hogy nem neked való. De ettől még van pár milliárd ember akinek meg viszont tetszhet ezért nem szólhatod le emiatt a VR-t.

    Kicsit azt érzem rajtad is, mint a cikk íróján. Saját frusztráltságod és/vagy egészségügyi állapotod miatt akarsz megbélyegezni egy technológiát aminek a használata az emberek többségének nem okoz gondot.
    Csak nálam személyes tapasztalatból a 4 év alatt 30+ ember megfordult a 13 éves kortól a 70 évesig és egyetlen rosszullét volt épp nemrégiben az is kb az én hibám volt.

    Ha esetleg még ezt is elolvasod és még nem sértettelek vérig:
    A legnagyobb gond az, hogy a VR-t egyébként nem ismerő felhasználók viszonyítani próbálják valamihez, persze ahhoz amit otthon már évek óta használnak: 2D-ben megjelenített 3D-s játékokhoz. Pedig ez sajnos nagy hiba! :(
    A VR az egy élmény. Mikor VR játékot játszol, akkor valaminek a része vagy és teljesen más, mint amikor a monitor előtt ülsz. Ezt nem lehet átadni szóban, videóban vagy szövegesen. Ezt tapasztalni kell, meg kell élni a helyzetet. A szagokat sem lehet elmagyarázni egy olyan embernek akinek soha nem volt szaglása. A VR-ban több érzékszerved is átverődik és ezt nem tudja átadni semmi. Nem tudom jártál-e úgy, hogy valamiről meséltek neked és azt mondtad "hú oda én is el fogok menni" vagy "na ezt én is megkóstolom" és meglépted, majd rájöttél teljesen más, mint ahogy elmagyarázták neked. Na a VR is pont ilyen. Lehet, hogy sokkal rosszabb, mint ahogy elmondják, lehet, hogy sokkal jobb de ahhoz, hogy ezt személyesen Te eldönthesd, ki kell próbálnod.

    Egy másik gyakorlati problémát is látok, de ez sajnos általában minden internetes kommentelőre igaz: Ha valaki egyszer leír valamit, majd kicsit letörik a szarvát, az életben nem tágít a véleménye mellől pláne nem ismeri be, hogy butaságot írt, tévedett. Kicsit nálad is ezt érzem most. De a te dolgod, hogy mit gondolsz. Nekem nincs bevételem sem hasznom abból, ha meggyőzlek arról, hogy a VR nem haldoklik, sőt gyönyörűen fejlődik. Egyszerűen csak azért adom a kontrasztot mert ha jön erre egy fórumozó aki elolvassa a kommentedet, majd az enyémet, talán sikerül úgy érvelnem, hogy a valóságot mutassam meg ahelyett, hogy elültetném az agyában azt az állítást, hogy "a VR igenis haldoklik".

    - Szakmai kérdésekre privátban nem válaszolok, mivel másoknak is hasznos lehet. Erre való a szakmai fórum! -- YT: youtube.com/dyingsoulgaming -- FB: facebook.com/DyingsoulGaming/ Stream: http://twitch.tv/dyingsoul

  • Jacek

    veterán

    válasz nkmedve #199 üzenetére

    Na ez egy püttyet erős azért :)
    "Pl. egy mezei Fallout/Skyrim-et nem fogok headsettel a világtól elszigetelve játszani ha ugyanúgy megtehetem egy minőségi, magas frekvenciás monitoron is ahol majdnem ugyanolyan jó immerziót ad"

  • proci985

    MODERÁTOR

    válasz nkmedve #199 üzenetére

    "egy mezei Fallout/Skyrim-et nem fogok headsettel a világtól elszigetelve játszani ha ugyanúgy megtehetem egy minőségi, magas frekvenciás monitoron is ahol majdnem ugyanolyan jó immerziót ad"

    :N

    immerzionak mint teruletnek kutatasban erosen megalapozott hattere van. egy minosegi monitoros setup nem minosul immerzivnek. multimonitoros setupoknal mar lattam az irodalomban olyat, aki szerint annak minosult, de meg az is hatareset: gyakorlatilag egy high-end otthoni hobbiszimulator es egy "budget" cave kozott elmosodnak a hatarok.

    egy VR headset 6DoF, teljesen mas szabadsagi fokot ad es ez kepernyon nem jon at.

    mielottmeg: van itthon multimonitor (probaltam eyefinityt / surroundot es elotte a matrox megoldasait szoftveresen), van 55"os TV, 130"et vetitek projektorral, van egy Rift. ezek mind masra jok.

    probaltam VRt a 90es evek vegen (Padeborn szamitogepes muzeum), probaltam a DK1et, a Vivet, VMRt, vezettem rendes barlangban (7 projektoros setup egy Volvo S80 kore epitve). lattam full body trackingos bleeding edge "intelligent cloth"ot mukodes kozben.

    par helyen egyebkent bele lehet futni muzeumokba kiszuperalt oktatasra hasznalt repuloszimulatorokba, pl Göteborgban van egy par az Aeroseumban, csak igy a referencia kedveert, hogy megis mi minosul nem VR viszonylatban immerzivnek.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • aerosmith

    őstag

    válasz nkmedve #199 üzenetére

    "pedig futólag próbáltam már néhány headset-et a múltban."
    A VRről leírt tapasztalataid alapján valami ilyesmire tippelnék hogy google cardboard vagy valami kínai cucc amibe az androidos mobiltelefont kellett dugni kerülhetett a kezedbe.
    CV1 közismerten kényelmes volt, a Vive valamivel nehezebb de az is jó, az Index meg még inkább.

    Fejfájást akkor szokott okozni, ha túlságosan rászorítod a fejedre és elszorítja az ereket, vagy ha a VR től tengeri beteg leszel és ez az első szimptóma (ebben az esetben VR nem neked való, maradj a monitorodnál).

    A nagyfrekis monitor "majdnem ugyanolyan jó immerziót ad" kijelentést inkább nem véleményezem de elrakom könyvjelzőbe. :DDD

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák