Új hozzászólás Aktív témák

  • chess001

    aktív tag

    Kicsit bővebben tudományos alapossággal ezt itthagynám: http://theorphys.elte.hu/tel/magyar/SzaboGabor.pdf

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • #70234880

    törölt tag

    válasz ace05 #1 üzenetére

    Én szerencsére tavaly megcsináltam a Gsuite For Education regisztrációt.
    Piros pont.
    Sok iskolában a mai napig nincs. Az osztályfőnökök csináltak egy gmail címet és azon keresztül megy a google tanterem. A hangouts, na az már 10 tanuló esetén elhasal.
    Megoldás discord. A tanulóknak össze vissza jönnek a feladatok,átláthatatlan, valamelyik tanító word-ben, a másik kézírás, fotó és úgy tölti fel, valamelyik tanító leírja mit kér, de faladatot már nem nyit hozzá, így a tanulók nem tudják leadni. Felügyeletlen, átgondolatlan az egész, a tanítók se kapják, kapták meg az ehhez szükséges oktatást, és nincs ilyen esetre vész forgatókönyv. Ennek ellenér a tanítók igyekeznek minden tőlük telhetőt megtenni, de nem az ő feladatuk lenne a rendszer kialakítása, felügyelete, karbantartása. Nem is értem, mégis hogy képzelték ezt a politikusok, iskola igazgatók. ki, és hogyan fogja tárolni a beküldött feladatokat? Mindenkinek külön ki nyomtatják majd hogy tudják archiválni? Vagy hogy lássa el a feladatát a tanító úgy hogy maga is most ismerkedik a digitális oktatással? Azt meg már más kérdés, ezek alapján tulajdonképpen mit várnak a tanulóktól? Vagy jó magyar szokás szerint egy feladatot 100x adminisztrálnak majd? Lehet én képzeltem el túl ideálisan, ezt a digitális oktatást, de ami most jelen állapotban van, sok esetben csak kétségbe esett kapálózás, de nem digitális oktatás. jelen pillanatban káosz, és plusz feszültség, tanítónak, diáknak, szülőknek.

  • válasz #70234880 #52 üzenetére

    Akik kézzel írják le és lefényképezik, mi akadálya hogy pl word vagy valami hasonló módon csinálják meg?

    Tudás hiánya, vagy esetleg az hogy nem boldogulnak jól a gyorsabb írással, és terhelő számukra úgy írni.

  • #70234880

    törölt tag

    válasz aprokaroka87 #53 üzenetére

    Semmi, de nem ez a lényeg. Sokkal inkább az, hogy tulajdonképpen mit várunk az Általános Iskolás tanulóktól. Egy kis iskolás tanuló esetében a gyakorlat a következő.
    Megírja a füzetébe, "telefonján"? lefotózza, feltölti a "google drive"-ba, laptopján kényelmesen webes felületen feltölti, és leadja. Az rendben van, mindezt a mobil-ról is meg lehet oldani, de... vannak hátránya is, pl word-ben kapja a feladatot, meg nyitja a telefonján a google word alkalmazásban, de mielőtt neki állna, le menti magának a dokumentumot. és azt nyitja meg, majd kezd benne dolgozni. Ellenkező esetben, ha simán megnyitja, és neki áll kitölteni, majd menteni, ebben az esetben az utána következő tanuló aki meg akarja nyitni, egy kitöltött feladatott kap. :D Nem az a probléma hogy kézzel kell írni, sokkal inkább az, hogy ez így ebben a formában nem digitális oktatás. Konkrétan, 6. osztályban 2.félévben tanulják a word használatát, ami bold, színek, és betűtípusokkal való ismerkedés. Csak digitálisan kapja meg a feladatokat. Ha az jött le, hogy probléma a gyerekeknek a kézzel írás, akkor lehet gőzöd nincs arról hogy a kisiskolások, kis felsősöknek ez mennyi pluszt jelent valójában. A probléma ott kezdődik, hogy a gmail cím is korhatárhoz van kötve. A probléma az, hogy normál körülmények között nem vennék, adnék ilyen korú gyereknek mobil telefont a kezébe. A digitális oktatásról akkor beszélnénk, ha a tantervet ugyan úgy leadnák a tanítók, akár videó konferencia keretein belül. Ugyan úgy számon lehet kérni szóban. De jelen pillanatban sok iskolában nem így működik.

    [ Szerkesztve ]

  • chess001

    aktív tag

    válasz #70234880 #54 üzenetére

    Miért nem adnál mobilt a 12 éves gyerek kezébe? Nekem konkrétan volt olyan "tanítványom", aki 15 éves korában már 8 éve programozott.

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • #70234880

    törölt tag

    válasz chess001 #55 üzenetére

    Szerinted ez a legfontosabb, hogy azt tanulják meg? A következő a probléma, el veszi a figyelmüket a tanulásról. Mert üzenet jön, mert játék, mert.... Szerintem, első hogy rendesen megtanuljanak írni, olvasni, számolni. Fontos az alapvető informatikai ismeret, de meg van annak is az ideje.

  • chess001

    aktív tag

    válasz #70234880 #56 üzenetére

    Szerintem telefon nélkül is elkalandozhat az ember-gyerek figyelme. Kinézel az ablakon, a padtárs firkál valamit, stb... Azt kell megtanítani, hogy hogyan, mikor kell koncentrálni, az összefüggésekre felismerésére, stb. Az, hogy ez milyen eszköz használatával lesz, az szinte mellékes. Lehet palatábla, papír, tablet stb.
    Ami most informatika néven fut az a digitális írástudás, szóval a 6. osztály az baromi későn van. Az, hogy ez jó vagy rossz, majd kiderül, de erre halad a világ.

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • #70234880

    törölt tag

    válasz chess001 #57 üzenetére

    Ok ez igaz, de ezzel azt mondod hogy a tanítók nem tudnak tanítani, és nem tudnak fegyelmezni. Biztos hogy a Tanítók a hibásak? Kétlem, hogy minden esetben így lenne. A mobil telefon + egy olyan eszköz, ami plusz elveszi a figyelmüket. Nem véletlen szedik be tőlük, kapcsoltatják ki velük, aki mégis visz magával. És ott egy másik kérdés, minek nekik egyáltalán mobil telefon? Anyuka, Apuka hozza, viszi őket stb... Teljesen feleslegesnek érzem. Csak problémát generál ilyen fiatalon. Ez pont olyan mint amikor a munkahelyeden munkaidődben facbook-ot használsz a telefonodon. Pedig itt fenőt emberekről beszélünk, nem gyerekekről. Ha a felnőttek így kezelik, mit várunk az új generációtól? Hogy mennyire késő, vagy nem, azt az oktatás dönti el, nem a szülő, vagy tanítók. Hogy vissza kanyarodjunk a témához, ha 6. osztályban tanulnak informatikát, akkor hogyan várjuk el a gyerekektől, hogy office bajnokok legyenek, tudjanak folyamatosan gépelni. Miközben ott járunk hogy mi felnőttek, lassan elfejtünk írni tollal, és ceruzával. :D Vicces, pedig nem egy ilyen embert ismerek, aki bevallotta, olyan régen nem írt tintával, hogy már azt se tudja hogy kell kézbe fogni és írni. Persze nem szó szerint értendő, de közel se tud már olyan szépen írni, mint anno. Szerintem elgondolkodtató, és nem iskolázatlan, műveletlen emberekről írok. Szerintem ez rémisztő, hogy a kényelem miatt, mennyi értéket tudunk veszíteni, sokszor úgy, hogy észre se vesszük.

  • chess001

    aktív tag

    válasz #70234880 #59 üzenetére

    Már leírtam, hogy sok oka van. Lehet tanári oldal is, a gyerekek is, de alapvetően olyan a mostani rendszer, hogy a tanár is rosszul érzi magát, meg a gyerek is az iskolában, így senkinek nem jó. Pedig lehetne sokkal jobb is, csak teljes koncepcióváltás (meg nagyon sok pénz-idő) kéne.

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • #70234880

    törölt tag

    válasz chess001 #60 üzenetére

    Látod pont ezért nem értem, az egészet. A digitális oktatás nem új keletű. Bőven volt idő felkészülni, és a tanítókat cél orientáltan oktatni. Bőven volt idő egy olyan digitális rendszer kiépítésére, ami államilag centralizált felügyelet alatt van, és nem ad-hock megoldások, most hogy ég a ház. A gyerekem így látja: Valamelyik nap azt kérdezi, apa tényleg ez lenne a digitális oktatás, mert akkor kenjék a hajukra. Alig várom hogy ismét suliba mehessek, mert akkor a tanító néni elmondja rendesen az anyagot, ha figyelek az órán akkor már a 90% megmarad. Ami nem, napköziben tudom pótolni, sokszor még a szorgalmit is ott csinálja meg. Ja és persze nincs egyedül ezen az állásponton. sok osztálytársa szintén így látja. A digitális oktatás frankón ki zökkentette őket mindenből. És egy nagy káoszt látnak, meg azt de jó hogy apa, anya itt van és tud segíteni, mert nem tudja, hiszen nem tanulták eddig. Az más kérdés, hogy a szülőknek meg lenne más dolguk is, csak rá vannak kényszerülve, hogy foglalkozzanak a digitális oktatással. Szerintem közel sincs ez rendben, és még nem lenne késő, egy normális Digitális oktatási rendszert kiépíteni. Félre értés ne essék, nem a tanítókat minősítem, mert látom hogy igyekeznek, sőt a szülők is igyekeznek segíteni mint a gyerekeknek, mint a tanító néniknek, bácsiknak,hogy minél zökkenő mentesebb legyen az oktatás. Hiszen elméletileg mint tanárnak, mint a szülőknek ugyan az a céljuk, a gyermekek minőségi oktatása. A kölcsönös toleranciával sincs baj, legalábbis személy szerint én nem látok ebben problémát.

  • chess001

    aktív tag

    válasz #70234880 #61 üzenetére

    Hát igen, előkészítés az nulla, így ahány ház annyi szokás. Egy fiatalos nyitott tantestület most tudna csodát csinálni, de az átlagéletkor elég magas, szóval nehéz... Ha annál többet kaptak volna pedagógusok-akár az elmúlt két évben (de igazából folyamatosnak kéne lennie központilag, harder, szoftver, meg infrastruktúra oldalon is a fejlesztéseknek), hogy tessék itt egy laptop, kattints végig az ekréta oktatóprogramot és kész, akkor talán lenne valami. De ahogy írták nem mindenkiben van meg a tűz az új dolgokhoz, ami nem csoda, hiszen nincs miért, kb. még le is szúrják őket, hogy mit képzel, hogy munkaidőben tanfolyamra akar menni, nemhogy kifizetnék... Nem mintha a jószándék nem lenne meg a pedagógusok részéről, de sokan most találkoztak ilyen módszerekkel először, persze, hogy nem megy jól.

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • chess001

    aktív tag

    válasz chess001 #62 üzenetére

    Kicsit visszakanyarodva a szülői háttérhez, baromira lehet érezni, hogy melyik gyereknek milyen a háttere. Most is az van nagyon nagy előnyben, ahol van apa-anya, meg saját szoba-gép, mert így látják a gyerek tananyagát, segítenek-próbálnak közösen jó irányba vinni, de azért jónéhány helyen ez nem így van. Nincs gép, szoba, apa, stb. Szóval ideális esetben ez jó lenne, de ahol valami hiányzik, ott sokkal nehezebb az eddigieknél is.

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz chess001 #48 üzenetére

    Egyetértek, ez rendszerszintű probléma, csakhogy ahogy minden nagy állami rendszerben maguk a résztvevők konzerválják az állapotokat.
    Ebből a szempontból oktatás, egészségügy, posta, máv, bkv, közigazgatás egykutya.
    Adott a vízfej és a rendszer a "megszoksz vagy megszöksz" elv alapján stabilizálja magát.

    Egyesével mindenki baromi kritikus, de bárki próbál változtatni, legyen az mezei pedagógus (postás, ápolónő, stb.), civil szakértő, szakszervezet vagy akár a minisztérium, garantált hogy hirtelen mindenki összefog és jól keresztbe fekszenek, nehogy sikerüljön bármit is nemhogy javítani, de akár a legkisebb mértékben is módosítani a rendszeren.
    Egy dologban van csak közös nevező: mindenki a markát tartja, hogy ugyabba pénznyelőbe öntsön az állam még több pénzt.
    A politika meg a maga logikája szerint akkor tol pénzt, ha cserébe elkussolnak és x%-ot visszaosztanak. Ez így megy már vagy 80 éve.

    Nyilván a tanár keressen többet, mint egy bolti eladó, de akkor legyen vele szemben valódi elvárás és mérhető teljesítmény.
    Merthogy az eladóval szemben bezony van.
    Ez nem arról szól, hogy bárki is feltételezné, hogy általában a pedagógusok, orvosok, stb. nem dolgoznának meg a fizetésükért, hanem hogy egyszerűen nem látszik, hogy ha ma x pénzt adnak oktatásra, akkor mi változna, ha a jelenlegi struktúrát érintetlenül hagyva x+n pénzt adnának.

    És itt bukik meg a dolog: aki hivatásként fogja fel a tanítást, az nulla pénzért is széthajtja magát, és egy idő után kihullik.
    Ki marad?
    Aki eldagyonyázik a nyugdíjig. Annak viszont nem érdeke, hogy a rendszer változzon, így keresztbe tesz annak, aki igyekszik.
    Így aztán az egész intézmény számára a cél, amiért egyáltalán létrehozták a legutolsó lesz a prioritási listán, és az lesz a kollégák között a közellenség, aki felveti, hogy "de hát nem azért vagyunk itt, hogy tanítsunk (gyógyítsunk, stb.)?" Mert ilyen kérdést ugye nem illik feltenni, mert kényelmetlen helyzetbe hozza a dagonyázókat.
    Ráadásul ez az intézményt meghatározó, dagonyázó átlag lesz az első, aki az általa szétszivatott szerencsétlen kollégái teljesítményével érvel, amikor több pénzért tartja a markát.

    Tehát kialakult egyfajta konszenzus szinte mindenhol, ahova az állam pénzt tol: adjanak minél többet, de nehogy elvárjanak cserébe bármit is, mert hogy képzelik, az az oktatói (kórházi, alkotói, stb.) autonómia durva megsértése lenne.

    Így aztán az állam vagy totális tisztogatást végez az adott szektorban és teljesen újra építi a támogatási és számonkérési rendszert (lásd: filmtámogatások), vagy megalkuszik a hangoskodókkal, hogy oké mondjátok meg, hogy mennyiért vagytok hajlandóak befogni a szátokat a ciklus végéig, mi meg becs szóra nem változtatunk semmit.

    Az egész szappanoperában az a szomorú, hogy természetesen az állam és szükebb értelemben a politika felelőssége, hogy végre ráncba szedjék az állami pénznyelő rendszereket, csak éppen akik a legjobban agitálnak a rendszer reformjáért a leginkább ellenérdekeltek abban, hogy bármi is változzon.

  • #70234880

    törölt tag

    válasz chess001 #63 üzenetére

    Ezzel nem tud mit kezdeni a szülő, se tanuló, de még a tanító se. Ez egy sajnálatos állapot. De lehetne őket ugyan úgy támogatni, segíteni. De mivel nincs egységes rendszer, nincsenek ilyen irányzatú oktatások, se a tanítónak, se a diáknak. Így nem csoda hogy az eleve hátrányosabb gyerekek jobban lemaradnak, lemaradhatnak a többitől. De még mindig az a kérdés, hogyan archiválják a le fotózott beszámolókat, főleg úgy hogy sok esetben a név sincs feltüntetve. Biztos tudni fogja a tanító 2-3 hónap múlva melyik fénykép kié? Sehogy nem jó ez. A kréta meg.... inkább nem minősítem, mert ennek is örülni kell, hogy időben értesül a szülő, hogy valami nem stimmel, nem csak félévkor kész tényekhez állítva, amikor már nem tud mit tenni.

  • tomcat78

    őstag

    válasz chess001 #48 üzenetére

    Csak egy kérdést engedj meg légyszi! A bolti eladó többet keres.... Érdekes módon, én ezt csak diplomás emberektől hallom. Kicsit az az érzésem néha, hogy a diploma egyfajta előjog kéne legyen a jó keresethez.. Csak épp sokan ennyivel be is érik, dolgozni meg nem szeretnek... Mert nem azért tanultak :DDD
    Ne érts félre, de honnan ez a sztereotípia, hogy valakinek csupán a diploma jogán többet kéne keresnie bárkinél, alanyi jogon?

    "Adjatok hatalmat, hogy elvehessem tőletek. Rakjátok a fegyvert a szátokba, aztán lőjetek!" Tkyd...

  • D1Rect

    félisten

    válasz tomcat78 #66 üzenetére

    Kiszerelmem 6 év egyetem után ~130eFt-ot kapott, fel is mondott novemberben és elment magántanárnak.
    Gondolkozott azon is, hogy elmegy boltba dolgozni, de azért több van benne mint a doboz pakolás.

  • chess001

    aktív tag

    válasz tomcat78 #66 üzenetére

    Most komolyan nem érted, hogy miért probléma, hogy egy egyetemet végzett tanár nem keresi meg a diplomás minimálbért? Akinek példát kéne mutatnia, hogy milyen fontos a tanulás. :))
    Nekem nincs több kérdésem!

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz D1Rect #67 üzenetére

    Ilyenre mondják az ultraliberálisok, hogy hát minden munkaerő árát a piaci kereslet-kínálat határozza meg.

    Bár én messze nem értek egyet azzal, hogy a közszolgáltatásokat is 100%-ban ki kellene tenni a piaci hatásoknak, azt azért tudomásul kell venni, hogy a világ egyetlen államának sincs annyi pénze, hogy a közoktatásban dolgozók bére versenyképes legyen az alacsonyabb végzettséget igénylő, ámde keresett szakmákhoz képest.
    Az USA-ban pl. egy illegális bevándorló, feketemunkás szobafestő a többszörösét keresi egy általános iskolai tanárénak.
    Tehát bezony, aki humánértelmiségi pályára megy az az állami rendszerben sehol se keresi halálra magát.
    Vagy a nálunk gyakran bezzegországként emlegetett Svédországban a durván sávos adózásnak is hasonló a hatása.
    Ott a magas fizetésekre olyan magas az állami elvonás, hogy az komoly munkaerőhiányhoz vezetett a nagy felelősséggel járó és komoly szakértelmet igénylő munkakörökben. Minek tanuljon 15 évig és dolgozzon 12 órákat sebészként, ha ezzel alig keres többet egy átlagos szakmunkásnál?
    De ha belegondolsz ugyanez a dilemma a művészetekben is: az alkotóművészek a sovány állami támogatásból sosem lesznek versenyképesek az alkalmazott művészekhez vagy a haknizó kommerszhez képest.

    Ennek feloldására sehol sincs rendszer szinten recept, mert a piac és a közszolgáltatások vagy az állami támogatások között mindig jelentős szakadék lesz.
    Egyéni életstratégia szinten ugyanakkor létezhet megoldás, de ezért mindenkinek magának kell pedáloznia.
    A nyugati országokban - ahol eleve nem szokás az államtól követelőzni -, általában úgy oldják meg, hogy az értelmiségi munkásember ingázik a magas presztízsű de rosszul fizető és a jól fizető, de alacsony presztízsű melók között, amíg fel nem küzdi magát a magas presztízsű és jól fizető elit munkaerőpiacra.
    Pl. a pályakezdő pedagógus lehúz jópár évet minimálbéren az állami rendszerben, amíg tapasztalatban el nem éri a jól fizető magániskolák szintjét, ahol taníthat is és meg is fizetik érte. Már ha ez a vágya.

    Nálunk tehát első sorban nem azon érdemes hirigelni, hogy a tanár keressen többet, mint az eladó, vagy hogy általában véve öntsenek több pénzt az oktatási rendszerbe, hanem hogy a tanári hivatás ne valamiféle szakmai zsákutca legyen (aki nem tudja tanítja, ugye), hanem az egyéni szakmai fejlődés egy állomása.
    Egyetemi szinten pedig még inkább így kellene lennie: egy egyetemi tanári állás ne a kiégett, a munkaerő piacon elhelyezkedni nem tudó/akaró szakemberek nyugdíj előtti elfekvője legyen, hanem ugródeszka a szakmai, tudományos karrierjükben.
    Na itt vagyunk baromira lemaradva a nyugati államokhoz képest, nem a piaci és az állami fizetések arányában.

    [ Szerkesztve ]

  • chess001

    aktív tag

    válasz #54625216 #69 üzenetére

    Szerintem nézd meg jobban USA, havi 1 millió a kezdő alapfizu tanároknak. Mon netto 130. Nem hiszem, hogy egy festő 9 milliót keres... Igaz, hogy 10 év után nálunk felugrothat 180e-re és nincs pótlék a többlemunkáért, meg ilyen hülyeség, mint cafetéria, vagy bármi más...

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz chess001 #70 üzenetére

    Az addig igaz, hogy a belépő tanári fizetés átlag 37800 USD, ami havonta kb. 1 millió forint, de egyrészt a kezdő festő fizetések is nagyjából ezen a szinten mozognak, senior szinten meg, amikor mondjuk több munkás irányításáért felel, már akár 70-100 ezer dollárt is kereshet, miközben még az ő tudása sem éri el egy kezdő tanárét, csak mögötte megvan a min.10 év szakmai tapasztalat, mire ebbe a fizetési kategóriába kerül.
    És akkor még nem beszéltünk az extrém különbségekről, ami az államok között van. Pl. ha mezei szobafestőként bevállalod, hogy Alaszkában napi 12 órát dolgozol, akkor simán felmegy a fizetésed 25-30 dollárra óránként, mert csak ennyiért hajlandóak bevállalni az emberek a szopást, na ezt már nem tudja egy kezdő tanár fizetése überelni.

    Természetesen ahogy az USA GDP-je nagyobb, mint a magyar, úgy az állami fizetések is jobb életszínvonalat biztosítanak, de az már nem igaz, hogy jobban megfizetnék a tanárokat az állami rendszerben, mint a piacon a sokkal kevesebb tanulást igénylő szakmunkát.
    Persze - mint ahogy mondtam -, az USA-ban karrier szempontból is lehet jól keresni tanárként, csak éppen ott sem az állami rendszerben. Az egész rendszer lényege, hogy ha komolyan gondolod a tanári karriert és keresni is akarsz, akkor az állami oktatásra ugródeszkaként tekintesz, hogy meglegyen a jól fizetett magániskolákhoz elvárt tapasztalat.

    Más piaci szektorokban ez már magyarországon is nagyjából így megy, csak mivel nálunk nincs elit magánoktatás, így a tanárok előtt sem áll olyan perspektíva, hogy magát a tanári pályát mint hosszabb távú, jól fizető karriert válasszák.

  • tomcat78

    őstag

    válasz chess001 #68 üzenetére

    Azt hiszem nem voltam egyértelmű. Nem csak tanárok vannak diplomával. Családban van tanár. Messze megértem, hogy ő is miért hagyta ott, vagy a másik miért dolgozik mellette mást is. De a diplomások egy viszonylag alacsony százaléka tanár. Ezért írtam, hogy ne értsd félre. Aki nem tanár pl a környezetemben diplomával, hajlamos sírni, hogy kevés a pénz, mert ő nem ezért tanult ennyit. És van, hogy fél napot passziánszozik... Ez a jelenség ebben a formában nekem kicsit olyan, mintha valamiféle előtakarékosságként kezelnék. Tanultak, és ezzel el van intézve a jólét.Az eszébe nem jut pl az emlegetett illetőnek, hogy bizony képzetten, illene annak megfelelően dolgozni, termelni is. Mert pénz bizony munkáért van. Amúgy építészmérnök a srác, és jó helyen is lenne. Lehet, hogy csak rossz körökben mozgok ilyen téren, vagy generációs probléma a felfogás béli különbség, de ezt tapasztalom sokszor, jellemzően a fiataloknál.

    "Adjatok hatalmat, hogy elvehessem tőletek. Rakjátok a fegyvert a szátokba, aztán lőjetek!" Tkyd...

  • finest

    őstag

    válasz #54625216 #71 üzenetére

    Szerintem maradjunk abban, hogy inkább nyomorognának az átlag pedagógusok az USA-ban az alapbérért, mint az itthoniért. Valóban volt arról hír, h az előző évben sokan otthagyták az USA-ban a tanári pályát a rossz bérek miatt. Gondolom elmentek szobafestőnek. Abban nagyon igazad van, h nálunk a pedagógus életpályából kiinduló karrierlehetőségek nincsenek.

    “Don’t shoot, I’m Globish.”

  • #54625216

    törölt tag

    válasz finest #73 üzenetére

    A világ vezető gazdasági hatalmában vitathatatlanul jobb dolog állami alkalmazottként tengődni, mint egy közép-európai kis államban, de nem is ez volt a kérdés, hanem hogy az állami finanszírozás és a piaci bérek között ott is ugyanúgy fennáll-e az egyenlőtlenség, mint nálunk.
    Persze ez még nem jelenti azt, hogy nálunk a tanári fizetésekkel minden rendben lenne, csak érdemes külön kezelni azokat a problémákat, ami az állami struktúrából adódnak kb. mindenhol, ami a helyi berendezkedés sajátosságai (lásd: #64 hozzászólásom) és ami a konkrét politikai döntéshozatal(ok) eredménye.

    Én amúgy azt vettem észre, hogy a nagy állami rendszerekben dolgozók valahogy hozzászocializálódnak a rossz működéshez és a személyes karrierjükben nem is próbálják a vállalt hivatásukat összhangba hozni a megélhetésükkel. Vagy elvegetálnak az állami rendszerben, vagy felhagynak a hivatásukkal.
    Pedig ha van bennük ambíció, szaktudás és tehetség, akkor ugyanúgy gondolkodhatnának piaci elven, mint mindenki más.
    A rendszerváltás óta számtalan állami szektor piaci alapú lett, sok egyszerűen megszűnt, mégis az emberek valahogy képesek voltak alkalmazkodni a körülményekhez.
    Ezért furcsálom, hogy a pedagógusok jelentős többsége a személyes karrierjükben nem is hajlandóak más lehetőséget látni maguk előtt, mint a tanári pálya teljes feladása, vagy az állami inzétményekben sínylődés.

  • Rodi 4.80

    senior tag

    válasz #54625216 #74 üzenetére

    Szerintem is van igazság abban amit írsz, ha egy tanárnak meg van a magához való esze, akkor nem ilyen végletekben gondolkozik. De szerintem a 90% nem ilyen. A legtöbbjük 10-20-30 éve azért választotta ezt a pályát, mert a TK-re volt legkönnyebb bejutni.

  • Elf

    aktív tag

    válasz janeszgol #36 üzenetére

    Ha év ismétlést csinálnak amikor én 8-12/14-ig ott ülök a gyerekkel (ált.1 és 3.) a gép elött, majd kb. 13-17-ig házikat csinálunk. Nos, ha ennek ellenére év ismétlés lesz... khm... az feltenné a koronát erre az évre... :) ... és akkor nem írtam csúnyát.

  • Elf

    aktív tag

    válasz D1Rect #67 üzenetére

    Ebből két dolog derül ki számomra:
    1. alul vannak fizetve a tanárok.
    2. ennek ellenére sokan elindulnak a pályán és 6 év és a diploma megszerzése kell hozzá hogy ez feltűnjön nekik. :F
    Nyilván semmi közöm hozzá, de minek vágott bele ha kevesli a pénzt? Nem azt történt hogy amikor elkezdte az iskolát még 800ezret kerestek a tanárok aztán mire végzet már csak 160-at.

  • #64791808

    törölt tag

    válasz Elf #77 üzenetére

    Nyilván semmi közöm hozzá, de minek vágott bele ha kevesli a pénzt?

    A többség azért, mert egyébként a kolbászba darált húsnak sem felelt volna meg.
    Vagy pedig extrém elhivatott - ez utóbbi csoporttal nincs is probléma, sőt.

    [ Szerkesztve ]

  • D1Rect

    félisten

    válasz Elf #77 üzenetére

    Mert imádja a gyerekeket, eredetileg óvónő szeretett volna lenni, de ugyanennyire odavan a matematikáért is.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz Elf #77 üzenetére

    A legtöbben azért indulnak el a tanári pályán, mert a közpiskolásokra nagyon durva nyomás nehezedik a család és általában véve a társadalom részéről, hogy lehetőleg közvetlenül az érettségi után kerüljenek be a felsőoktatásba. A középiskolások ezért nem arra koncentrálnak, hogy mi érdekli őket, hanem hogy hova van esélyük bejutni.
    Jó matekból meg számtechből, ezért bejelöli elsőnek az elte programozó-matematikust, másodiknak meg a matek-számtech tanárt, gondolván, hogy így lesz 5 éve kitalálni, hogy mi érdekli és ha lediplomázik majd békénhagyja a család és utána úgyis azzal foglalkozhat, amivel akar.

    Ezzel csapdahelyzetbe lavírozzák magukat, mert a család 5 év múlva békén is hagyja ugyan, de azzal a feltétellel, hogy "mostantól kezdve tartsd el magad fiam".
    Így aztán hiába találta ki menet közben, hogy ő igazából videojátékokhoz akar pályákat szerkeszteni, mert ott áll egy matek-számtech tanári diplomával és fizetni kell az albérletet.
    Ezért elmegy tanítani, aztán persze egy idő után elege lesz belőle, otthagyja és elkezdi nulláról újraszervezni az életét, azaz végre foglalkozik azokkal a kérdésekkel, amikkel 18 és nem 32 éves korában kellett volna.

    A nőknél ez még durvább, mert elvégzi a tanár szakot, közben kitalálja, hogy inkább a jog érdekli és elkezd számolgatni: újabb 5 év egyetem, 3 év szakmai gyakorlat, további 3-4 év mire kiépül a prakszisa, most 24 éves, így ha a jogot választja, akkor legkorábban 36 évesen tud csak gyereket vállalni. Ezért marad a tanári pályán és a magánéletében próbál boldogulni.

    Ehhez képest ha a tizenéveseket nem erőltetnék minden áron a felsőoktatásba, hanem hagynák őket pár évig önállósodni, akkor egyrészt sokkal tudatosabban építenék a karrierjüket, másrészt sokkal gyakorlatiasabban állnának hozzá az anyaghoz, harmadrészt jobban értékelnék a tudást, mert már megtapasztalnák milyen az, amikor a gázszerelő fater mellett kell napi 10 órát robotolni, vagy a tescoban árut feltölteni.
    Így talán tényleg csak az kötne ki a tanári pályán, aki tudatosan választotta és nem jobb híján, majd beleragadt.

    [ Szerkesztve ]

  • #64791808

    törölt tag

    válasz #54625216 #80 üzenetére

    Amit írtál, az olyannyira nem hülyeség, hogy Autsztriában pl ez történik, de már az érettségivel is. Sokan 14 évesen elmennek szakközépbe, ahol 3 hónapot dolgoznak, 2 hónapot tanulnak, 3 éven át. Ezzel 17 évesen van egy szakmájuk és elkezdenek dolgozni. 20 évesen rájön, hogy mégis csinálna egy érettségit, 2 év alatt munka mellett meg tudja csinálni. Meg még 1 évig tanul hozzá valamit, könyvelést, bérszámfejtést, azt amit. 23 évesen van két szakmája és egy érettségije. Megint dolgozik 3 évet, majd akár céges támogatással, akár munka mellett elkezd egy főiskolát. 30 éves korára van 3 piacképes szakmája.

    Az orvos/jogász/mérnök képzés picit más, viszont ők diplomát és gyakorlatot szereznek 27 éves korukig, és onnan kezdve, ha jól csinálják, amit csinálnak, akkor annyit keresnek, hogy ha ideírnám, akkor többen nem rosszul lennének, hanem egyenesen hánynának.

    A tanári pálya feltétele itt, hogy szeress és akarj tanítani, szeresd a gyerekeket, és legyen hozzá jó érzéked. A képzés jóval keményebb, viszont biztos jövőt adnak.

    Hová lyukadunk ki? Oda, hogy magyarországon rendszerszinten van elbaszva az egész, és remény sincs, hogy ez valaha javulni fog.

    [ Szerkesztve ]

  • #54625216

    törölt tag

    válasz #64791808 #81 üzenetére

    Egyéni életstratégia szintjén mindig tud javulni, csak ki kell keveredni a tanult tehetetlenségből. Ha meg az egyéni stratégiák bevállnak és a pozitív példák átlépik a krititkus tömeget, akkor a társadalom hozzáállása is változni fog, ami meg kikényszeríti a rendszer szintű változást.

  • tomcat78

    őstag

    válasz #54625216 #80 üzenetére

    Gázszerelő fater mellett robotolni.... Van az a gázszerelő aki mellett ez életcél lehet..... :DDD :DDD :DDD

    "Adjatok hatalmat, hogy elvehessem tőletek. Rakjátok a fegyvert a szátokba, aztán lőjetek!" Tkyd...

  • spirit007

    senior tag

    Hurrá!
    A tanárok ~2 hét alatt remekül kitalálták, hogyan kell egyetemi távoktatáshoz hasonlóan kiszórni a tananyagot az általános iskolásoknak.
    Értsd az elképzelés: dolgozza fel egyedül a harmadikos (8-9 éves) az órai anyagot és oldja meg a házi feladatokat, majd az egészet egy naplóban küldje meg a beadandókkal együtt.
    Az egész alapjaiban ott bicsaklik, hogy az tanárok elhiszik azt, ami a médiából dől - hogy otthon vagyunk és kurvára halálra unjuk magunkat a HO-ban...
    HÁT ROHADTUL NEM!
    Nyilván az HÜLYE is tudja, hogy így a SZÜLŐ kap tanítani és tanulni való valamit házi feladatot.
    Aki most otthonról nyomhatja a melót, annak kitöltik a napi 8 óráját maximálisan!
    Pontosabban, napi ~10 óra melót is simán összehoznak...
    Azaz pl. 8-18 ig melózol
    ...közben valamennyire odafigyelsz a gyerekekre - az önállóan végezhető dolgait is felügyelni kell!
    ...miközben a kajáztatást is intézned kell nekik 'merhát nincsen menza
    ...így te leszel a szakács-konyhás-felszolgáló napi 3x.
    ...majd mindezek után délután ~18 órától átmégy képesítés nélküli tanárba és megtartod a "tanórákat" mondjuk 2 óra alatt.
    ...majd a végén jól megcsináljátok a házikat is.
    Ez megy hétfőtől péntekig.
    Szombaton már csak ellenőrizni kell, hogy a heti dolgok készen vannak-e majd megírni a tanulási naplót.... szuper ....mikortól is van tavaszi szünet??? ...és a nyári??? :D :D :D
    Gondolatébresztő:
    Vannak szülők akik nem voltak túl jó tanulók és/vagy nem túl okosak ...

  • tomcat78

    őstag

    válasz spirit007 #84 üzenetére

    "Gondolatébresztő:
    Vannak szülők akik nem voltak túl jó tanulók és/vagy nem túl okosak ..."
    Na ők koncentrálnak a hómtestnevelésre.... :D

    "Adjatok hatalmat, hogy elvehessem tőletek. Rakjátok a fegyvert a szátokba, aztán lőjetek!" Tkyd...

  • chess001

    aktív tag

    válasz tomcat78 #72 üzenetére

    Igen általánosságban igazad van, hogy nem egy papírra kell az embernek a markát tartani. De gyakorlatilag itt már a fordítottja van, ha egy diplomához kötött helyen dolgozol, akkor nem kapsz annyit, mint egy szakmunkás....

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • chess001

    aktív tag

    válasz spirit007 #84 üzenetére

    És a pedagógus szülőkkel mi a helyzet, ők foglalkozzanak ugyanúgy napi 8 órát a más gyerekével, a sajátjával meg majd lesz valami, nem? :K

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • chess001

    aktív tag

    válasz #54625216 #82 üzenetére

    Én azt láttam, hogy az USA-ban az állami iskola többet fizet, mint a privát. Amúgy ott azért a kezdő 38e azért felmegy 60e magasságába. Plusz, ha hozzáveszed, hogy a tanár azért nem napi 8-12 órát van a suliban, azért eléggé egálban van a szakmunkás bérrel. Az a gond, hogy itthon a fizetés a vicc kategóriában van ezért a megbecsültség is. Ha rendbe raknák ezt a részét, akkor nem menekülő út lenne a tanári diploma-szak, hanem lehetne rendes bemeneti feltételeket állítani, lásd elvárt kreativítás, stb... Ha nincs többször túljelentkezés, akkor nincs értelme válogatni. Most ott tartanak, hogy ösztöndíjat adnak, aki egyáltalán jelentkezik az ingyenes képzésre. Hátha lesz olyan hülye, aki ezt választja. És akkor ők fogják majd az új generációt nevelni. Meg vedd hozzá az igen elavult tantervet, eszközöket. Ezért lehet látni, hogy évről évre csúszik lefele a színvonal már elég régóta.

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz chess001 #86 üzenetére

    Piaci alapon nem a tudásodért fizetnek, hanem ha a tudásoddal másonak haszára vagy.
    Ha a szakmunkás leburkolja a fürdőszobádat, akkor a burkoló tudása a hasznodra van, a tibetológia diplomája meg nem, így csak a burkolásért kell fizetned, bár nyilván jól jönne neki, ha a disszertációját is anyagilag támogatnád.

    Természetesen a közszolgáltatásokat nem direkt haszon alapon mérik, ezért sincs értelme összehasonlítani a piaci alapú béreket a közszolgálatiakkal, mert a társadalmi haszon csak közvetve jelentkezik.

    Piaci alapon meg nagyon is van értéke a diplomának, csak ugye diplomája válogatja.

  • #54625216

    törölt tag

    válasz chess001 #88 üzenetére

    Ez amolyan "tyúk vagy tojás" dilemma.
    A társadalom elvárja, hogy az oktatás teljesítsen és akkor hajlandó többet költeni rá, az oktatók meg elvárják, hogy rendesen fizessék meg őket és akkor majd hajlandóak lesznek teljesíteni.
    Így mindenki tök jól mutogat a másikra és nem történik semmi.

    Ha holnap a tízszeresére emelnék a tanárok bérét, akkor kb. fél évig lenne is némi látszatja, aztán szépen visszasüllyedne minden a nihilbe. Egy ideig paráznának a tanárok, hogy jaj a sok pénzért most majd jól a körmünkre néznek, de ha megtapasztalják, hogy ugyanazt csinálhatják csak több pénzért, akkor ugyanazt fogják csinálni.
    Vagy szerinted ha holnap a vasutasok bérét a tízszeresére emelnék, akkor majd nem késnének a vonatok és nem lennének bunkók a kalauzok?
    Vagy ha a postai dolozók kapnának sokkal több pénzt, akkor az ajtódhoz hoznák az ajánlott levelet ahelyett, hogy automatikusan bedobnák a postaládádba a szelvényt?
    És így tovább.

    Persze a jobb fizetés motíválja az embereket, sőt a megfelelő fizetés minimál elvárás (ezen nincs köztünk vita), csak ennél majdnem, hogy lényegesebb az a struktúra, ami garantálni tudja, hogy ha többet költünk valamire, akkor többet is kapjunk cserébe.
    Az oktatás pedig ezt nem tudja garantálni, és nem csak politikai szinten, hanem a tanár társadalom sem, illetve semmi törekvés nem látszik, hogy bárki is törné magát a "jó, de mit adunk cserébe" problémán.

  • #64791808

    törölt tag

    válasz #54625216 #89 üzenetére

    A tanár is a hasznosság alapján kapja a fizetését. A mai magyarországon a tudás nem érték, mert a közmunkásnak még a 8 általános sem kell, ezért a társadalom számára a tanítás sem érték.

    Más országok azért fizetik jobban a tanáraikat - és követelnek tőlük többet -, mert rájöttek, hogy tudással lehet előrébb lépni.

    Ne tessék keseregni, magyarország ezt akarta, ezt szavazták meg, tessék szépen mosolyogva viselni! :)

  • spirit007

    senior tag

    válasz chess001 #87 üzenetére

    És a pedagógus szülőkkel mi a helyzet, ők foglalkozzanak ugyanúgy napi 8 órát a más gyerekével, a sajátjával meg majd lesz valami, nem?

    Miért, mostantól csak a saját gyerekét tanító pedagógus akar lenni?
    Egy ének-zene tanár nagy valószínűséggel nem fogja tudni megtanítania reál tárgyakat a gyerekének, inkább foglalkozzon vele a többi pedagógus és ő is otthon ahogy eddig ... mint ahogy nagyon sok szülő egyébként teszi.
    Talán harmadik hete ingyen dolgoznak és ez egy kegy?
    Esetleg a 8 órában cserébe amíg mi szülők "tanítunk" majd beugrik pl. a klinikákra műteni, vagy 'gipszkartonozni vagy olajat cserélni a műhelybe?
    Tényleg van olyan pedagógus aki komolyan azt hisz, hogy pl. egy kőműves majd megtanítja fogalmazásra, vers elemzésre, geometriára stb. a gyerekét?
    Elképesztő!

    Az a helyzet, hogy pont egy pedagógus szülőnek kéne elsőre leesen: a megváltozott helyzetben nem lehet úgy haladni ahogy a tanterv előírja, csak SOKKAL lassabban!
    Vagy más módszerek kellenek, de a más módszer elsajátításához idő kell a tanárnak is, a más módszer pedig közel sem egyenlő a tananyag 1:1 -ben e-mail/google tantermen keresztül történő zúdításával.

  • chess001

    aktív tag

    válasz spirit007 #92 üzenetére

    Szóval azt mondod, hogy a gyerek képtelen használni az internetet, tankönyvet, lexikont, munkafüzetet önállóan? Azért az elég komoly gond. A tankönyveket korosztályhoz mérten írják, akkor nyilván jól jár majd az évismétléssel...

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • chess001

    aktív tag

    válasz #54625216 #90 üzenetére

    Nagyon rosszul gondolod. A fizetéssel kell kezdeni, hogy mindenki tanár akarjon lenni és akkor lehet majd válogatni, hogy a férgese ne lehessen tanár... Na onnan még 20-30 év és rendbe jön majd a dolog, csak ennyire van elcseszve a rendszer.

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • chess001

    aktív tag

    válasz #64791808 #91 üzenetére

    Ezt most pontosan így van sajnos, csak nagyon sokan nem látják...

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • tomcat78

    őstag

    válasz chess001 #86 üzenetére

    Azt hiszem ebbe a jelenségbe az is közrejátszik, hogy pl pályakezdő diplomásból Dunát lehet rekeszteni. Aminek talán a vázolt dolog lehet az oka. Lehet, hogy hülyén hangzik, de nekem úgy tűnik, hogy egy jó diploma, régen talán magasabban volt értékelve. Mert az emberek java akkor megelégedett egy szakmával. Ma már nem... Tanulj, mert robotolhatsz, stb.... A szakma, jó szakember meg felértékelődött, mert hiánycikk lett. Én csak az építőiparról tudok beszélni ilyen tekintetben, tapasztalatból. Ipari alpinozom, tetőket csinálok,stb... Nem találok embert magam mellé.... És dolgozott nálam diplomás emberke is. Nem voltam kint vele a vízből... Édesapám lassan 70 évesen többet ért a tapasztalatával. Aztán sértődés lett a vége, hogy miért segédmunkás bért kap az illető.... Lehetőséget kapott, becsületes pénzt, azért amit teljesíteni tudott( többet, mint egy tanár.... ), mégsem volt elég. És persze jött a nem ezért tanultam sztori....

    "Adjatok hatalmat, hogy elvehessem tőletek. Rakjátok a fegyvert a szátokba, aztán lőjetek!" Tkyd...

  • Elf

    aktív tag

    válasz spirit007 #92 üzenetére

    Nálunk az alsósoknak discordon megy az oktatás hanggal, feladat megoldással, házi megbeszélésel. Órák vannak köztük szünetek amikor egymással dumálnak a gyerekek.
    Ezzel eggyütt tudják a tanárok hogy ha az iskolai oktatás a 100% akkor ez olyan 30-40%. Max.
    De mivel jövőre is ők viszik őket ezt belekalkulálják.
    Majd a következő tanévet ezek ismeretében viszik.
    Szerintem okos.
    Mégha nekünk szülőknek kiba fárasztó is. Ez van. Arcal előre! :)

  • chess001

    aktív tag

    válasz tomcat78 #96 üzenetére

    Igen, az oktatás annyira tönkre van vágva, hogy bárkit felvettek-aki egy kicsit is akarta egy főiskolára, egyetemre és minimális erőfeszítéssel el is lehetett végezni. Egy diploma meg pont semmit nem ér, csak elavult elméleti tudást ad, ahol ad. Nekem még Mérő Lászlónak az a gondolta tetszett, hogy a diploma egyenlő szívás. Az, hogy van annyit jelent, hogy képes elviselni azt a mennyiségű szivatást, amit egy nappali képzés jelent. Csak ez elég régen volt már.

    A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott.

  • akaido

    addikt

    válasz Micsurin #47 üzenetére

    "véletlenül sem vezetné rá a diáksereget, hogy ez a maguk érdeke"
    Ha a középsuliban nem tudja a diák, hogy -legalább- merre tovább, azaz mi az érdeke, az régen rossz.
    Plusz ha nem is hagyja, hogy rávezessék, inkább majd ő mondja meg mindenkinek, hogy melyik "bulira" szeretné ha "rávezetnék", addig hiú a remény bármire is.

    Szabad országban, szabad ember, szabad akaratából azt mond és azt tesz...amit szabad. UDS Ignition.

  • akaido

    addikt

    válasz #64791808 #91 üzenetére

    Azt szoktam némi iróniával mondani, hogy az eszemért kapom azt a kis pénzt, nem a munkámért.(Azaz ennyit ér itthon az "ész".)
    (Bár az "ész" így 58 felé bandukolva, kezd erősen fogyogatni...lehet ezzel egyenes arányosan a zsé is :) )

    [ Szerkesztve ]

    Szabad országban, szabad ember, szabad akaratából azt mond és azt tesz...amit szabad. UDS Ignition.

Új hozzászólás Aktív témák