Aktív témák

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    ... először 1960-ban hoztak létre szerves kristályban, elektródák segítségével. A kutatást később a Dow Chemicals folytatta. A ’70-es években egy angol kutató figyelte meg az elektrolumineszcenciát elektródák közé helyezett polimer rétegben. 1987-ben a Kodak-nál hozták létre az első, gyakorlati szempontból OLED-nek nevezhető fényforrást.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    ... (LCD esetén a technológia korlátjai miatt mindig átszűrődik valamennyi fény a folyadékkristály rétegen a háttérvilágításból, mely alapvetően folyamatosan világít minden képpont mögött, de legalább is egy viszonylag nagy zónában aktív, hacsak nem fekete az egész zóna minden pixele).
    Míg PDP-k esetén ez gyakorlatilag pusztán elméleti lehetőség maradt (sohasem került piaci forgalomba abszolút feketére is képes, de közben minden egyéb szempontból megfelelően működő modell, bár az LCD-ket már egy évtizede is nagyságrendekkel le tudták hagyni ebben), az OLED-ek esetén ezt szinte a kezdetektől adott

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    ... az LG praktikusan kiegészítette ezt a három említett alapszínt egy fehér (szűretlen) al-pixellel is (mely így már WRGB), melynek köszönhetően nagyobb maximális fényerő és/vagy alacsonyabb az energiafogyasztás érhető el (a megjelenített tartalom függvényében).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    Az LG kijelzőpanelei jelenleg csak "sample and hold" (~ mintáz és tart ~) módban képesek működni, avagy időben folyamatosan, kihagyás nélkül, egyenletes intenzitással világítanak a pixelek (kivéve persze az abszolút fekete állapotot), legfeljebb 120Hz-es frissítési frekvenciával.
    Ez valós 120fps tartalom esetén (ami manapság gyakorlatilag demó videókra és PC videójátékokra szűkül) már igen jó (nem tökéletes, de a legtöbb előforduló mozgókép tartalommal és a legtöbb szemlélő számára többnyire közel hibátlannak tűnő) mozgókép megjelenítésre lehet képes.
    Ugyanakkor a gyakorlatban ma túlnyomó részt 24-25, de legfeljebb is 50-60fps tartalmakkal találkozunk (PC videójáték esetén is vannak különböző gyakorlati korlátok a tartósan magas fps útjában, főleg magas felbontás esetén), >=100fps-el csak elvétve, így ezekhez két megoldás létezik a mozgókép élességének növelésére és esetlegesen a mozgás folytonossági érzetének javítására (mindkettő erősen megosztó, részben egyéni érzékenység és ízlés kérdése is, hogy ki melyiket preferálja, vagy akár csak tolerálja):

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    / BFI (Black Frame Insertion ~ fekete képkockák közbeszúrása).
    Ezt LCD kijelzőknél a háttérvilágítás villogtatásával érik el (készülék és beállítás függvényében 120-480Hz közt akár többféle aktív/fekete arányban), a jelenlegi OLED-eken szó szerint pakolnak be teljes értékű fekete képkockákat az anyagba (nincs külön finomabb impulzus vezérlés). Így jobban hasonlít a mozgás megjelenítése a PDP-kéhez (és visszanyúlóan a CRT-kéhez), de ez magával hozza azt is, hogy akik érzékenyek a villódzó fényekre (pl. epilepszia hajlam, vagy puszta pszichológiai intolerancia), de legalább is nincsenek hozzászokva, azok számára kifejezetten zavaró (akár elviselhetetlen) lehet (legalább is míg megszokják - ha akarják és sikerül).
    A 120Hz plafon miatt OLED-eken csak néhány arány áll rendelkezésre:
    48 (2x24 eredeti) + 72 (fekete) >>> pl. a Sony A1 24Hz bemenet >>> sajnos túl zavaró
    72 + 48 kiesik, mert folyamatában zavaróan akadozó lenne: egymást érő aktív kockák
    50 + 50 >>> (100Hz-re áll be a panel) sajnos túl zavaróan vibrál (mint a 48+72)
    60 + 60 >>> minden 120 után váltott sorrenddel folyamatos a 24Hz is (60Hz-hez trükközni sem kell), és van akinek már nem zavaró (nem látja bántóan vibrálónak), így gyakorlatilag az most az egyetlen használható mód (már akinek...)

    Itt megjegyzendő hátrány még a fényerő felezése, ami SDR módban és sötét szobában nem gond (kompenzálható a beállításokkal), de világos nappaliban már esetleg az lehet, HDR-nél pedig mindenképp feltűnő (még akkor is, ha nem zavaró), hiszen ott soha nincs "túl magas" csúcsfény (legalább is mai eszközök korlátain belül).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    / Mozgás interpoláció: A TV készülék processzora különböző technikákkal elemzi a képkockák sorozatát és megpróbál emberek számára hihetőnek tűnő további képkockákat előállítani (vagy az eredeti közé szúrva hamisakat, vagy akár az összeset lecserélve némileg módosított verziókra).
    Ezt szokás "szappanopera" módnak csúfolni (vagy pszichés gyötrelemnek, ha nem sikerül elvonatkoztatnunk attól, hogy a tudatalattink folyamatosan érzi, hogy valami abszolút nincs rendben még akkor sem, ha tudatosan ezt nem mindig fogjuk fel, hogy pontosan mi és miként, illetve tudatosan szeretnénk figyelmen kívül hagyni ezt a jelzést). Emiatt erősen ízlés kérdése azon túl is, hogy gyártók, modellgenerációk, és akár firmware verziók (na és persze beállítási opciók + fokozatok) függvényében erősen eltérő eredményeket kapunk (nem beszélve arról, hogy gyakorlatilag minden egyes jelenetet kicsit másképp fog érinteni a változás). Ez PDP-n, OLED-en, LCD-n egyformán elérhető (adott modell függvénye, néha elhagyja a gyártó).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    SABL - Static Average Brightness Limiter (~ állókép átlagfényerő korlát ~)

    Ha a szoftver állóképet vél felismerni, akkor egy jelentősen alacsonyabb korlátot húz a teljes képernyőre átlagolt fényerőre. Úgy is tekinthetünk rá, hogy sokkal tolakodóbbá vélik a fent tárgyalt ABL, ha nem mozog semmi a képernyőn.

    Megjegyzendő, hogy nagyon kis változásokat esetenként figyelmen kívül hagyhatja (akár a korlátozás ki-, vagy bekapcsolásához), mert ellenkező esetben az indokolatlannak tűnő korlátozás helyett még zavaróbb módon túl sűrűn ugrálhatna a két állapot közt, vagy teljesen kiiktatná a funkciót a bemeneti eszköz által képre pakolt finom ditherzaj is, amit szabad szemmel akár egyáltalán nem is érzékelünk).

    Kikapcsolás (!!! csakis saját felelősségre, potenciálisan garanciavesztés árán !!!):
    IN-START (szerviztávirányítós infra-adó kódos parancs -> pl. Android AnyMote)
    0413 (belépési kód)
    lefelé a nyíllal lapozzunk az OLED-ig
    Jobb nyíl kétszer (először átlép a jobb menübe, majd ON->OFF léptet a TPC-n)
    BACK gomb röviden, BACK hosszan (először visszalép a főmenübe, majd kilép).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    ABL - Average Brightness Limiter (~ átlagfényerő korlát ~)

    A teljes képernyőre számolt össz-fényerőt korlátozó funkció.
    Közelítésképp úgy is gondolhatunk rá, mint egy kijelzőpanelre érvényes teljes áramfogyasztási korlát, ami körülbelül úgy vizsgálja a képet, mint ha összemosnánk a egyetlen apró ponttá (vagy homályos szürke pacává).

    Példaképp, ha egy apró kis fehér négyzetet jelenítünk meg a képernyő közepén, az akár ~1000 cd/m^2 fényes is lehet, de ha elkezdjük nagyítani, akkor ez fokozatosan akár ~150 cd/m^2 fényerőig csökkenhet. Ez persze a szintetikusan előállított szélsőséges eset, de hétköznapi használat közben is hasonló történik attól függően, hogy milyen világos képet kapunk, ha gondolatban összeolvasztjuk egyetlen ponttá a teljes képet.

    Egy éjszakai jelenet még egy nagyon vakító, de apró fényforrással együtt is sötétebb átlagot adhat, mint egy havas táj szürkületben, vagy fekete kabátos emberekkel az előtérben.

    Ez lényegében ugyan az, mint PDP-k (plazma) esetén is mindig volt, bár annyival barátságosabb, hogy abszolút korlátokat szab, nem skálázza magát újra relatívan a felhasználói beállításokhoz. Egy PDP közelítő példaként 90 cd/m^2 csúcsra állítva is visszakúszott 50-re, miközben 170-es csúcsra állítva már csak 90-re. Tehát egy sötét szobához hangolt beállítással elvileg PDP-n is megúszhattuk volna az ABL-t (konstans 90-et kaphattunk volna), de a gyakorlat általában nem így működött (néhány studio monitonak szánt PDP-t kivéve, de általában azokat is viszonylag sötétre, kb. 50-60 cd/m^2-re kellett visszafogni a konstans fényerejű üzemmódhoz).

    Tradicionálisan az LCD-k előnye volt az akár teljes képernyős fehér tartalom esetén is tartósan magas, zavartalanul állandó fényerő (hozzávetőleg 300 cd/m^2 magasságokig), ugyanakkor a HDR érában már az LCD-knél is megjelent az ABL (noha relatívan még mindig jelentősen többet engedhetnek meg, mint a mai OLED-ek, de ez függ az adott termék pozicionálásától is --- van olyan LCD is, ami elmarad az OLED-ek mögött, de olyan is, ami jóval több fényt képes az arcunkba verni).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    (típustól függően OLED Fény, Kontraszt, panelfény, stb beállítások, nem szó szerint a Fényerő csúszka -> azt ne bántsuk) mivel hatványozottan növelhetjük vele a kijelző igénybevételét (így öregedését, inhomogénné válását).
    LG modelleknél az ajánlott OLED Fény kb. 20-30 közti érték SDR tartalomhoz (és sötét, vagy gyengén világított szobához). HDR tartalomnál viszont ne módosítsuk a gyári 100-as értéket, legfeljebb kapcsoljuk ki a Dinamikus Kontraszt / Dinamikus Tonemap funkciót (ettől átlagosan picit sötétebb lesz a kép az alapértelmezéshez képest) és használjunk áttetsző és/vagy szürke feliratot (ha nem értjük a beszélt nyelvet).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    ráadásul (általában a képtartalomtól függően) egymástól eltérő ütemben. Mindez azt eredményezheti, hogy az egyik al-pixel (vagy azok csoportja) idővel csak kisebb fényerőt képes kibocsájtani, mint a környező al-pixelek (csoportja). Ez lehet ideiglenes, vagy végleges. Ezek a problémák a gyakorlatban elsősorban nagy kontrasztú kontúrokat tartalmazó statikus tartalmaknál fordulnak elő (szélsőséges példaként kint hagyunk a képernyőn egy képet, ami fehér csíkokat tartalmaz fekete háttéren). Okozhatja például TV adók logója, korhatár besorolás jelzés, játékok HUD-ja stb…

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    Illetve kézzel is elindítható egy komolyabb pixel frissítés, de ezt csak akkor ajánlott használni, ha képvisszamaradás, illetve beégésre utaló jeleket találunk a készülékünkön (és mihamarabb szeretnénk tőle megszabadulni, mert zavarónak találjuk).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    ... (a PDP-k gyakorlati csúcsa ~170nit, míg egy 2017-es OLED-é TV ~750nit, mindez összevethető fogyasztási érték mellett), miközben jelentősen vékonyabb, könnyebb kivitelűek lehetnek (az LCD-ket is megelőzhetik ezen paramétereikkel).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    Helo.

    Én úgy használom, hogy a HDMI2-nek adok egy PC címkét (bármelyik HDMI jó, csak a 2-es a rugalmasabb, ha egyszer esetleg használnánk az ARC-t, mert hosszadalmas átmásolni minden beállítást másik bemenetre), így kapásból az elérhető legkisebb lesz a késés, bármit csinálsz a továbbiakban (enélkül csak a Game módban alacsony, de annak főleg SDR-ban túl korlátozottak a lehetőségei), ráadásul teljes chroma módban működik (élesebbek a színes kontúrok, PC címke nélkül olyan, mint ha mindig YCC 4:2:2-vre állítanád a HDMI kimeneti formátumot a PC-n, RGB-ből is előbb YCC-t konvertál a TV és PC mód nélkül megfelezi a CbCr felbontását).

    Képarány: Eredeti
    Energiatakarékos: Ki
    További / Kényelmes KI (balra) /// HDMI Ultra HD BE (jobbra pöcköl)
    OLED Panel / Képernyőpváltás KI (balra)
    Logó fény KI

    SDR / Szakértő Sötét:
    OLED Fény: ~25 (ízlés szerint, de alulról próbáljuk közelíteni, ami már elég)
    Kontraszt: 85, Fényerő: 50 Élesség: 0 (?) Színmélység: 50, Árnyalat: 0
    Haladó / Dinamikus KI, Szuper KI, Színskála: Auto, Színszűrő: KI, Gamma: 2.2
    További / Fekete: Auto, Szemkímélő KI, TruMotion: KI

    SDR / Szakértő Világos: Ugyan ez, csak OLED Fény ~65
    Megjegyzés: A 65-ös javaslat onnan adódik, hogy ha most bekapcsoljuk a TruMotionPro-t, akkor kb. pont a TMP nélküli 25-ös OLED Fény-nek megfelelő fényerőt kapjuk (tehát Szakértő Sötét fényerő = Szakértő Világos + TruMotionPro fényerő), de egyébként is kb. ennyit (OLED Fény 65 TMP nélkül) javasolnék legfeljebb egy világos nappaliba is (inkább próbáljunk meg valamennyire árnyékolni).

    HDR / Technicolor Szakértő
    OLED Fény 100, Kontraszt: 100, Fényerő: 50 Élesség: 0 (?) Színmélység: 50, Árnyalat: 0
    Haladó / Dinamikus tónus KI (vagy ízlés szerint világosabb képhez BE), Színszűrő KI
    További / Fekete: Auto, Szemkímélő KI, TruMotion: KI

    - Ha HDR-hez mégis bekapcsoljuk a TruMotionPro-t, akkor kifejezetten javasolt a Dinamikus tónus BEkapcsolni, bár ez sem fogja teljesen kompenzálni a kieső fényerőt (de ez már ízlés kérdése, hogy a mozgókép élessége vagy a fényerő a fontosabb, teljesen sötétíthető szobához és több órányi folyamatos játékhoz talán egyébként is kívánatos lehet némi fényerő korlátozás és sohasem árt az élesebb mozgókép).

    Az NVCP-t állítsd 2160p 60Hz RGB 8-bit módra.
    A 10-bit sajnos nem fér át 4k60-ban, csak YCC 4:2:2-vel. Persze az is teljesen racionális alternatíva, de akkor nem elég "egyszer beállítani és elfelejteni". Sőt, ha mégis átállítod HDR játékhoz YCC-re, akkor jobb visszaállítani a PC címkét HDMI2-re és HDR Game módot használni (SDR játékra ez nem érvényes, csak HDR játékra), de az egy idő után nyűglődés szagú (mindenhol mindent ide-oda kapcsolgatni attól függően épp mit csinálsz).
    Természetesen 2160p24 filmekhez nyugodtan beállíthatsz 12-bit RGB-t is ("átfér a kábelen"). A legtöbb nVidia driver verzió ezt megjegyzi, és a frekvenciával együtt váltogatja a bitmélységet is 8 és 12 közt (de van pár bugos driver, ahol elfelejti). Itt is érvényes, hogy 10+ bit esetén filmezéshez jobb lehet visszatérni HDMI2 címkéhez (a PC mód picit alacsonyabb precizitású, ez a 4:4:4 és alacsony lag ára...), de őszintén szólva úgysem lehet észrevenni (vagy nagyon ritkán, ha direkt keresed), nem igazán éri meg a fáradalmat (esetleg ha valami szeánsz szerű "nagy filmezés" előtt állsz).

    Ha visszatérsz HDMI címkére, akkor is ugyan ezek a beállítások jók, kivéve hogy KI kell kapcsolnod mindent, ami most PC módban ki van szürkítve ("képjavítók", dinamikus/szuper akármit, zajszűrők, stb mind KI) a beállításoknál, de HDMI címkével újra megjelenik, illetve nem fog működni a Fekete Szint-nél az Auto (kézzel kell megkeresned a helyeset). Egyetlen kivétel a Valósághű Mozi, amit BE kell kapcsolni (noha PC címkével úgy tűnik, hogy KI állásba van fagyasztva, igazából kadenciahelyes a PC mód, de a HDMI mód csak akkor bánik helyesen a 24Hz-el, ha ez BE állásban van --- elég hülye megoldás, mert PC módon kívül ez ráadásul a késést is növeli BE állásban, szóval gyakorlatilag ez gyakorlatilag egy idióta kapcsoló, amire semmi szükség, mert vagy rontja a mozgást KI állásban, vagy növeli a lag-ot BE állásban, holott a PC mód az élő tanúság, hogy lehet alacsony lag mellett is helyes a mozgáskezelés, csak ki kell dobni ezt az opciót).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

Aktív témák