-
GAMEPOD.hu
Téma összefoglalónk újra és újra megújul, reméljük, elnyeri mindenki tetszését és segít a könnyebb tájékozódásban ! Az alábbiakban DSLR (digitális tükörreflexes) és MILC (tükör nélküli cserélhető objektíves) fényképezőgépek vásárlásában szeretnénk tanácsot adni, figyelembe véve az aktuális piaci trendeket, felhasználói szokásokat és technológiai újításokat.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Patentcsávó
tag
Nem a kompakt után, hanem már a 450d után is valahogy nekem nem az igazi...
Amúgy nem sértő, normál méretű kezem van, bár még soha sem mértem le, de a 2 méteres kollégámhoz viszonyitva neki jól láthatóan nagyobb.Még úgy sem döntöttem véglegesen, hogy melyik lesz...
Majd én tudom...
-
hcs57
őstag
válasz Patentcsávó #1252 üzenetére
Van mégegy szempont, nézz bele a keresőjébe, hisz elvégre fotózni fogsz vele... s amelyiket jobbnak látod, azt válaszd...
nyilván egy világos helyen ez nem olyan lényeges.Okos vagy, ha csak a felét hiszed el annak, amit hallasz. Zseniális, ha tudod, melyik felét. forrás: mozaik.bloglap.hu
-
j.bravo
addikt
válasz Szten Márs #1251 üzenetére
Nekem A1 volt a bridge-em, Minoltában gondolkodtam, és elkövettem azt a hibát, hogy kezembe vettem egy 7d-t. Azért volt hiba, mert nagyon nagy szívfájdalom lett, hogy akkoriban már egyszerűen nem lehetett megvásárolni itthon újonnan se a 7d-t, se az 5d-t... (a digitcamnél volt 5d várólista de úgy tudom végül nagyon keveseknek jutott gép, a lista talán 10%-ának). Ja, Sony Alpha 100-at nem akartam, meg drága is volt nagyon.
Szóval, a 7d egy súlyzó, de mindenféle tekerentyűvel és kapcsolóval felszerelve. A menübe szinte sose kell belemászni, mindennek külön kapcsolója van, mint egy repülőgép-műszerfalon "enyhe" túlzással persze.)Whatever.
-
máyköl
veterán
Hali!
A Nikon D50 kezeli az új VR objektivek-et?
Köszi a választ!
Máyköl
-
máyköl
veterán
válasz Szten Márs #1256 üzenetére
Aha, köszi szépen. Szerinted ha nyáron le tudnám cserélni a kompaktomat DSLR-re, akkor a Nikon D50 jó, vagy tudsz jobbat is DSLR kezdésnek?
Máyköl
-
Allien
veterán
válasz Patentcsávó #1252 üzenetére
Anno, amikor én is hasonló helyzetben voltam, és tapiztam a gépeket, valahogy a súly háttérbe szorult. Hiába könyebb mondjuk egy N D40, nekem már nem volt jó fogásra. Lelógott nagyon róla a kezem, pedig nekem se nagy markom (kezem) van. Végül mindent egybe vetve én a P K200D-t választottam. Azóta vettem hozzá markolatot is, és ezzel az amúgy is jó fogás még sokkal jobb lett. Ráadásul, beszéltem kollégáimmal, akik (ketten) S Alfa 200K-st vettek, nekik pl a markolat horror drága. Nem mondom, hogy ez szempont, de ez is benne van a pakliban. Én, mivel kispénzü "túrista" vagyok, a K200D az egyik legolcsóbb megoldásnak bizonyult. Pedig, költöttem azóta rá jócskán (memkártya, akksi, manuális vaku), de biztos vagyok abban, hogy más márkákhoz képest pár dologhoz sokkal olcsóbban hozzá jutottam, kiegészitők területén. Persze, van esetleg olyan dolog, aminél esetleg roszabbul járhatnék, mert obi területén mondhatnánk, hogy van lemaradása. Csak ez nálam szintén nem igaz, mert nem fog telleni 100E-s obikra. Két nagyobb befektetés vár még rám, az egyik egy normális vaku (kb 50E lesz), és egy 55-300-s obi.
Minden más ezekhez mérten már apróság lesz, mert esetleg pár manuális (tehát nem limited) obi majd beszerzésre kerül (10-20E pénz max).[ Szerkesztve ]
Battlefield 2142-ben Alien69 ''the ACE'' | -=SoG=-Alien by Battlefield 2 | Hot Jazz Band 20(05). Jubileumi koncert |
-
Degeczi
nagyúr
válasz johnjohn #1265 üzenetére
D70s, aztán D90
nincs szemüvegem, de a D90-en sem szeretek kézi fókusszal kínlódnipersze sok múlik a körülményeken, és az obin is - de a D70/D50/D40-et végképp nem tudnám ilyen használatra ajánlani: kisebb is, sötétebb is a kereső
nemrég került ismét a kezembe az a Chinon, amit tizenpár éve használtam: a hatalmas, nagyon világos (hiszen még nem félig áteresztő volt a tükre), mérőékes keresővel tényleg játék volt a beállítás
-
Szten Márs
nagyúr
Sziasztok! Írtam egy első hozzászólást a topichoz, kérlek olvassátok el, nézzétek meg, hogy mennyire felel meg, ha valakinek valami észrevétele, javaslata van, kiegészítené, vagy nem úgy lát egyes dolgokat, ahogy én, írja meg, akkor módosítok a szövegen, és ha sikerült megfelelő formára pofozni, keresek egy moderátort és betetetem az írást az első hsz-be.
(A következő hsz-embe olvashatjátok ezt!) -
Szten Márs
nagyúr
Előszó
Az alábbi összeállításban a cserélhető objektíves gépek közül elsősorban a DSLR-ekkel, azaz egyaknás, tükörreflexes digitális fényképezőgépekkel fogok foglalkozni, ezek vásárlásához szeretnék fogozkodót adni. Nem ez az egyetlen cserélhető objektíves géptípus, de (egyelőre) messze ez a legelterjedtebb.
Képminőség
Általánosságban:
A képminőség három dologtól függ (természetesen azonos külső körülményeket feltételezve): A (tág értelemben vett) képfeldolgozó renszertől, a szenzortól és az objektívtől. Ez utóbbiról nem szabad megfeledkezni, egy jó váz gyenge objektívvel gyenge képeket fog készíteni. Mielőtt gépet választanánk, érdemes az adott márkához elérhető objektívkínálatot átböngészni, megnézni, hogy milyen objektívek, milyen minőségben és milyen áron szerezhetőek be a különböző márkákhoz.Az érzékelők mérete:
A kisfilmes formátum, amit gyakran 35mm-es formátumnak is hívunk 36x24mm-es képkockaméretet - illetve digitális gép esetében érzékelőméretet - jelent. A digitális gépek közül az ún. fullframes gépek rendelkeznek ekkora érzékelőmérettel.
A Canon APS-H formátum a fullframe érzékelőnél kb. 1,3x kisebb érzékelőátlót jelent, a Canon APS-C pedig kb. 1,6x kisebb érzékelőátlót. A Nikon, Pentax és Sony által használt APS-C formátumú érzékelők átlója kb. 1,5x kisebb a fullframes érzékelő átlójánál, az Olympus és egyébb fourthird rendszerek érzékelőjének átlója pedig kb. 2x - viszont míg az előzőek (a fullframet is beleértve) 3:2 hosszúság:szélesség aránnyal rendelkeznek, a fourthird rendszerek esetében ez 4:3. Tipikusan a nagyobb érzékelőmérethez tartozik a jobb képminőség, de erről később lesz szó bővebben.Az objektívekre írt gyújtótávolság-értékek átszámítása, a kisfilm-ekvivalens gyújtótávolság:
A látószöget egyértelműen meghatározza az érzékelőméret és az objektív gyújtótávolsága. Azonban, hogy egyszerűen, egy adatból is látszódjon a látószög, az objektív valós, fizikai gyújtótávolságát át szoktuk számítani ún. kisfilm-ekvivalens gyújtóvávolsággá. A kisfilm-ekvivalens gyújtótávolság az a gyújtótávolság, amivel az adott szenzorméret mellett használt objektívnek rendelkeznie kéne ahhoz, hogy az adott szenzorra ugyanakkora látószögű képet vetítsen, mintha full-frame szenzort használnánk. A váltószámot gyakran hívják crop-faktornak, vagy egyszerűen csak cropnak.
Példa: egy 1,5x-es croppal rendelkező géppel egy 50mm-es objektív látószöge akkora lesz, mint a fullframe szenzorral használt 75mm-es objektívé.Váltószámok (kerekítve):
- Full frame: 1 (azaz nincs)
- Canon APS-H: 1,3
- Canon APS-C: 1,6
- Nikon DX formátum: 1,5
- Sony (kivéve A900) és Pentax DSLR-ek: 1,5
- Olympus és más fourthird gép: 2A pixelszámról, avagy megapixelek bűvöletében:
Egy adott méretű érzékelőre minnél több pixelt teszünk - azaz minnél nagyobb a megapixelszám -, annál kisebbek lesznek az egyes elemi pixelek. Kisebb elemi pixeleket időegység alatt kevesebb foton éri, így azonos érzékenység eléréséhez nagyobb erősítés szükséges. Minnél nagyobb erősítést kell alkalmazni, annál roszabb jel/zaj arányhoz jutunk, azaz summázva az egészet: minnél magasabb a pixelszáma egy adott méretű érzékelőnek, annál nagyobb zajra lehet számítani. Persze, a gyártástechnika fejlődésével, újabb és jobb képfeldolgozórendszerek használatával a zaj egy ideig szinten tartható a pixelszám növelése mellett is, sőt esetenként még kissé csökkenthető is, de a fizikát egy határon túl nem lehet becsapni, a pixelszám emelése előbb-utóbb visszaüt. Azonos időben megjelent, azonos méretű szenzorok közül durva általánosságban a kisebb pixelszámú a kevésbé zajos. Az elemi pixelméret növelésének egy lehetséges útja az érzékelő méretének a növelése: a fullframes érzékelők felülete kb 2,25x nagyobb, mint egy 1,5-es croppos gépé, így több pixelt bírnak el "büntetlenül", illetve azonos pixelszám mellett jóval nagyobb elemi pixelekkel rendelkeznek, így jobb jel/zaj arány várható tőlük magas érzékenységen is, jó példa erre a Nikon D3/D700.
A nagyobb pixelszámú érzékelő nagyobb felbontásának kihasználásához ezen kívül jobb objektívek szükségesek - egy 14-15MP-es APS-C érzékelő felbontását csak a legjobb minőségű objektívekkel lehet úgy, ahogy kihasználni, miközben legtöbben közel-távol nem ilyen objektívekkel használják őket - így az érzékelő felbontásnövelése gyakran nem hozza magával a kép részletgazdagságának növelését.RAW vs JPG:
A RAW kb. digitális negatívot jelent, az érzékelőből kiolvasott, minimális mértékben feldolgozott, kvázi nyers adathalmaz, ami jóval tágabb utómunkát, utólagos paraméterezést tesz lehetővé, mint a JPG, emiatt sokszor jobb minőségű képek születhetnek RAW feldolgozás után, mint amilyenek simán JPG-ben történő fotózáskor.
A DSLR-ek képminőségbeli előnyeinek, lehetőségeinek teljes kihasználásához tehát érdemes RAW formátumban fotózni. Az utólagos "képelőhívás" azonban macerás, időigényes, így sokszor JPG-t használnak RAW helyett - a JPG fájlok képminősége pedig nagyban függ az adott gép JPG feldolgozó rendszerétől, egy RAW-ban igen jó képminőséggel büszkélkedő gép is produkálhat a konkurenciájánál roszabb képeket JPG-ben és fordítva. Érdemes tehát vásárlás előtt az adott gép JPG feldolgozó algoritmusának képességeiről tájékozódni - természetesen amennyiben ez fontos szempont számunkra és JPG-ben szeretnénk használni a gépet.Ergonómia, felépítés
A gép fogása:
Bár nagyon sokszor másod-, vagy harmadrendű dologként van kezelve, én kiemelt jelentűségűnek tartom. Mivel egy hobbi arról szól, hogy élvezetből, az adott dolog űzésének élvezetéből csináljuk azt, amit, alapvetű fontosságú, hogy azt az eszközt, ami a hobbink tárgya, jó érzéssel tudjuk a kezünkbe venni és jó érzéssel tudjuk használni, így egy váz ergonómiájának fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Kétségtelenül a létező legszubjektívebb dolgok egyike viszont, hogy mit találunk kényelmesnek és mit nem. Általában, ha valaki tanácsot kér a forumban, szoktunk erről is írni, véleményt foglalni, viszont mivel rendkívül szubjektív dologról van szó, egyetlen korrekt tanácsot lehet adni: gépvásárlás előt el kell menni egy nagyobb üzletbe, ahol több vázat meg lehet fogdosni, ki lehet próbálni, és mindenki tesztelje le magának, hogy melyik gép mennyire kényelmes, vagy kényelmetlen - enélkül maximálisan ellenjavalt egy gép megvétele, legalábbis meggyőződésem szerint.Anyaghasználat, szigeteltség:
Egyrészt összefügg az előző ponttal, hiszen nem kis hatással van az ergonómiára. Másrészt sokszor hallhatunk por és fröccsenő víz ellen szigetelt vázakról, illetve ezek jelentősségének hangsúlyozásáról. Azonban az objektívek nagy többsége nem szigetelt, így hiába van szigetelt vázunk, az semmi előnyt nem jelent, ha egyszer az objektív nem az. Természetesen, ha olyan objektívparkot tervezünk kiépíteni vázunk mellé, ami szigetelt objektívekből áll, akkor fontos a váz szigeteltsége.Keresőfajták, keresőméret, liveview:
A tükörreflexesek nagy részénél a hátsó LCD nem használható komponálásra, így komponálni kizárólag a "kukucskalyukon" keresztül, a kereső segítségével lehet. A kereső felépítése szerint lehet pentatükrös, vagy pentaprizmás. A pentatükrös keresők az olcsóbb modellekre jellemzők, kisebb és sötétebb keresőképet adnak pentaprizmás társaiknál. Fontos viszont hangsúlyozni, hogy mind a pentatükrös, mind a pentaprizmás keresők esetében nagyon erősen szór a keresőméret és világosság is. Egy kereső mérete függ a szenzor méretétől, a kereső lefedettségétől és a kereső nagyításától - mindhárommal egyenes arányosságban áll, ezen három adat felhasználásával számszerűen kiszámíthatjuk egy kereső nagyságát.Bizonyos tükörreflexes digitálisoknál lehet az LCD-t is keresőként használni, ezt hívják "liveview"-nek. Nagyon sokszor azonban nem olyan egyszerű és gyors a liveview használata, mint ahogy azt kompaktokon megszokhattuk, ezért vásárlás előtt érdemes utánanézni, hogy a kiszemelt gépekben hogy is működik a liveview - már ha van bennük.
A liveview elsősorban fej fülöl fotózásnál, illetve talajszint-közeli fotózásnál tud jól jönni - ez utóbbi miatt gyakran igen hasznosnak ítélik makrózáshoz. Kényelmesen, földön csúszás nélkül azonban nem csak liveview-vel felszerelt géppel lehet talajszinthez közel fotózni, a normál keresőkhöz is kapható egy tartozék, ami ezt könnyíti meg, ez az ún. szögkereső.
Képstabilizátorok
Mire jó a képstabilizátor?
A képstabilizátor a fénykép kezünk remegéséből adódó bemozdulását hivatott megakadályozni. Nem segít tehát a téma mozgásából adódó bemozduláson - ez esetben rövidebb záridőket kell alkalmaznunk, vagy a blendenyílás növelésével, vagy az érzékenység emelésével.
A képstabilizátor hatásfoka rengeteg dologtól függ, de nagy általánosságban elmondhatjuk, hogy 2-3 Fé előnyt azért jelenthetnek, azaz 4x-8x hosszabb időket tarthatunk ki velük, anélkül, hogy a kép bemozdulásától kéne tartanunk, mint nélkülük. Ettől függetlenül nem igaz, hogy képstabilizátor nélkül nem lehet megélni és jó fotókat készíteni, igen sok esetben egyáltalán nem szükséges a használatuk, sok esetben (pl. állványon) meg egyenesen ellenjavallt.Vázba épített képstabilizátor vs. objektívbe épített képstabilizátor:
Vázba épített képstabilizátort tipikusan a Olympus, Pentax és Sony DSLR-eknél találunk. Előnye, hogy minden, a gépre feltett objektívnél lesz képstabilizátorunk, legyen az akár több évtizedes manuális objektív, a legújabb halszemobjektív, vagy nagytele.
A Canon és Nikon DSLR-ek nem tartalmaznak vázba épített képstabilizátort, hanem bizonyos objektívjeikbe építik azt bele. Előnyük, hogy a keresőben látott kép is stabilizált lesz, ami a vázba épített képstabilizátor esetében nem mondható el. Közepes/nagyobb telénél a kéz remegése már zavaróan látható a keresőkép mozgásán is, ami nehezíti a komponálást és az AF rendszernek is okozhat nehéz perceket. Ezen kívül a "néphagyomány" szerint az objektívbe épített képstabilizátorok nagyobb gyújtótávolságok esetében hatásosabbak, mint a vázban lévő társaik, bár megfelelő darabszámú, korrekt mérésről személy szerint nem tudok, így megerősíteni nem tudom ennek a hipotézisnek a helyességét.Vásárlás előtt érdemes körülnézni, hogy mely objektívekben található képstabilizátor (Canon esetében IS, Nikonnál VR, Sigmánál OS rövidítés jelenti az objektív nevében a képstabilizátort), milyen árban vannak, illetve melyik objektíveknek nincs egyáltalán képstabilizátoros verziója.
Linkajánló:
Hasznos topicok:
Canonos topic: [link]
Nikonos topic: [link]
Olympusos topic: [link]
Pentaxos topic: [link]
Sonys/Minoltás topic: [link]
Objektíves topic: [link]
Digitális fényképes topic: [link]
Általános kérdésekkel foglalkozó topic: [link]
Ezeken kívül természetesen még rengeteg hasznos és érdekes fotóstopic van itt, a forumon, érdemes körülnézni!Ajánlott DSLR tesztoldalak:
Magyar nyelven:
pixinfo.comAngol nyelven:
dpreview.com
imaging-resource.comAjánlott objektív tesztoldalak:
Angol nyelven:
dpreview.com
photozone.de
slrgear.com -
Allien
veterán
válasz Szten Márs #1267 üzenetére
Áramellátás, memkártyák, vaku rendszerek, egyébb kiegészitők, makró fotózáshoz kellékek (ha nem kifejezetten makró obiról beszélünk? Bár lehet, ez már sokk lesz.
Battlefield 2142-ben Alien69 ''the ACE'' | -=SoG=-Alien by Battlefield 2 | Hot Jazz Band 20(05). Jubileumi koncert |
-
Szten Márs
nagyúr
Áramellátás, memóriakártyák - nem tartom fontosnak egyiket sem. Egy gép árában nem a memóriakártya ára lesz döntő, akkor sem, ha divat ezen hezitálni, az áramellátás meg akko lehet differenciáló tényező két gép között, ha minden másban tökugyanolyanok és más szempont alapján képtelen a leendő vásárló dönteni.
Makró kellékek - ha ezt betenném, akkor városfotós kellékek, sportfotós kellékek, portréfotós kellékek, madárfotós kellékek is kellenének, és talán még hagytam is ki pár dolgot, az meg már tényleg sok lenne szerintem, meg a kellékek nem erre a topicra tartoznak igazán.
-
Cassidey
senior tag
válasz Szten Márs #1268 üzenetére
szerintem korrekt
-
Kazimír
őstag
válasz Szten Márs #1268 üzenetére
Szerintem is teljesen jó összefoglalás.
Már csak az kell, hogy olvassák...[ Szerkesztve ]
Be köll fizetni, azt' jólvan...
-
stop
aktív tag
válasz Szten Márs #1268 üzenetére
Már mióta mondom, hogy kell valami hasonló.
gratulálok!
"az együgyű lenézi társát, az okos pedig meghallgatja azt" P.K.11.12.
-
nicoka
tag
Ma voltam a Media marktban, csak Nikon felhozatal volt... Gyorsan el is kezdtem tapizni a D60-at, 18.55mm-es obival. Nagyon tetszett, kicsit furcsa még a tartása, de ezt szerintem megszoknám. Kicsit nehéznek tűnt, de ez csak azért lehet, mert csak kompakt volt eddig a kezemben.
-
Mercutio_
félisten
válasz Szten Márs #1268 üzenetére
Jó lett A csepp és porállóság nem szigetelt lencsénél se rossz dolog, én végignyomtam havazásban egy karácsonyi vásárt kitobival - napellenző+Uv-szűrő - és semmi gond nem volt
Eladó/Cserélhető: GERE Kopar faládák, ÓRA:Orient Bambino II Bigsize, FANTASY könyvek, Garis keskeny MOSOGATÓGÉP, könyvespolcok, MOSÓGÉP
-
ígyvanferi
addikt
válasz Szten Márs #1268 üzenetére
Nagyon jó, szerintem mehet, így ahogy van az első HSZ-be.
Egy apróság, a minél, egy N-nel írandó. Több hibát hirtelen nem találtam, talán a képfeldolgozó-rendszereket így kellene írni, ahogy...BP-en hol érdemes (és lehet) a legtöbb gépet kipróbálni?
Szerk.: a csepp- és porállóság egy objektívnél amúgy sem olyan lényeges, vagy igen? Hisz' egy lencsénél nincs túl sok lehetősége a víznek és pornak bejutnia. És ugye gyorsabban hazavágják a vázat, mint egy objektívet. De lehet, hogy ez hülyeség, javítsatok ki.
[ Szerkesztve ]
-
Mercutio_
félisten
válasz ígyvanferi #1276 üzenetére
e-digital üzlet a mammutban.
Eladó/Cserélhető: GERE Kopar faládák, ÓRA:Orient Bambino II Bigsize, FANTASY könyvek, Garis keskeny MOSOGATÓGÉP, könyvespolcok, MOSÓGÉP
-
philoxenia
MODERÁTOR
válasz Szten Márs #1268 üzenetére
Betettem.
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
-
Szten Márs
nagyúr
válasz ígyvanferi #1276 üzenetére
Én sajnos találtam több helyesírási hibát ennél
De majd kijavítgattatom
Egyébként de, az objektívnél is van tere bejutni, és ha mechanikailag nem is teszi tönkre, a képére nem biztos, hogy jó hatással lesz.philoxenia:
Köszönöm
Átnézem még egyszer, és a helyesírási hibák jegyzékét átdobom privátban, ha nem gond Sajnos erre kevés figyelmet fordítottam az írásnál.... -
ígyvanferi
addikt
válasz Mercutio_ #1277 üzenetére
Köszi! Ami most jutott eszembe: ugye nem csak belépőszintű DSLR-eket lehet megfogdosni? Egy D300-ast és 40D-t jó lenne képbevenni.
Szten Márs: persze, egy objektívnél is van hol bejusson a víz, por, de kevesebb. Na igen, biztos nm mutatnak jól a porszemek a képen.
Azt honnét lehet tudni, hogy egy objektív szigetelt-e?[ Szerkesztve ]
-
Szten Márs
nagyúr
válasz ígyvanferi #1280 üzenetére
Én inkább a Duna plázai Saturnt mondanám ideális helynek fogdosáshoz, de a Mamutos Edigital is megfelelő, csak ott kérni kell a gépeket, nincsenek kiállítva - legalábbis a DSLR-ek nincsenek. A Saturnokban be szoktak lenni kapcsolva a gépek, van bennük aksi és töltés is, a Media marktban is lehet ugyanúgy fogdosni, de ott nincs bennük aksi.
Amúgy az objektív szigeteltségéről is ugyanúgy lehet tájékozódni, mint a vázéról: ilyen-olyan leírásokban benne van. Meg vanak sorozatok, amikről tudjuk, hogy szigeteltek, pl az összes L-es Canon.
-
Allien
veterán
válasz Szten Márs #1270 üzenetére
Tudom, spec eset vagyok, mert én biza a gombhoz kerestem kabátot. És találtam is (még ha és-l nem is kezdünk mondatot). Mivel adott volt a bridge gépem, annak ellenére, hogy tudom, hogy pl az obipark a legfontosabb, még se ez alapján döntöttem, mert pl nekem nem fog telleni havonta, félévente szupi obikat venni 100E felett, ergo, nem lehet szempont (számomra).
[ Szerkesztve ]
Battlefield 2142-ben Alien69 ''the ACE'' | -=SoG=-Alien by Battlefield 2 | Hot Jazz Band 20(05). Jubileumi koncert |
-
*Ropi*
félisten
válasz Szten Márs #1270 üzenetére
Nagyon jó összefoglaló, gratulálok!
Viszont szerintem a memóriakártyák nagyon is kritikusak fényképezőgép vásárlásánál, több szempont miatt is: sebesség, stabilitás (adatbiztonság), az eszközök közötti átjárhatóság (ún. "mobilitási, fájlmegosztási tényező"), és persze az áruk: minél márkásabb, gyorsabb, "extrább" egy adattároló eszköz, értelemszerűen annál drágább. Egy olcsóbb noname kártya manapság 2-3 ezer Ft, egy felsőkategóriás viszont ennek akár 10-20-szorosa is lehet árban: nem mindegy, hogy mit és mennyiért.
Sebesség: a hivatalos mérési referencia a CD-írás 1x sebessége, ami 150Kb/s, ezt kell felszorozni a kártyára írt szorzóval (pl. 150x233), így kapjuk meg a valós sebességértéket. Az újabb, Secure Digital High Capacity (SDHC) kártyáknál a besorolási osztály adja meg a minimum garantált írási sebességét (az olvasási mindig nagyobb valamivel): a class 2 minimum 2MB/s átvitelre képes, a class 4 minimum 4 MB/s átvitelére, stb. Jó esetben ettől klasszisokkal nagyobb értékeket is tudhat a kártya, de nem garantált. A telefonomban lévő class 4-es Sandisk micro SDHC kártya pl. 18MB/s-re képes, és ez nem egyedi példa. Főleg sorozatfelvételek (sport,- állat,- és speciális felvételek) készítésénél van jelentősége, hogy a váz mennyi idő alatt végez az adatok kártyára írásával, mert ha teletöltődik az átmeneti tároló, akkor addig nem enged tovább fotózni, amíg nem írta ki a képeket belőle a kártyára. Az újabb vázak képesek párhuzamosan raw és jpeg egyidejű rögzítésére is, ekkor mégtöbb adatot kell egyszerre kiírni. Persze ez felveti azt a kérdést is, hogy egyáltalán a váz ki tudja-e szolgálni a kártyát sebességben, azaz képes-e akkora sebességgel írni, mint ahogyan a kártya maximálisan írható? Tehát felesleges egy Canon 350D-hez Sandisk Ducati 266x UDMA-képes CF kártyát vennünk, mert nem tudja kihasználni. Egyet nyerünk vele, hogy kártyaolvasóban vagy CF-IDE csatolóban nagyságrendekkel gyorsabban fogja beolvasni a képeket az ámítógépünk. Itt egy összefoglaló különböző kártyák, különböző fényképezőgép vázak ill. kártyaolvasók sebességtesztjeiről. Profi vázakon van olyan lehetőség, hogy egyszerre két kártyát lehet beléjük tenni, így a rawokat mondjuk a Compact Flash-re mentem, a jpeg-eket pedig az SD(HC)-re. Vagy mindkettőt mindkettőre. Ez adatbiztonsági szempontból is előnyösebb, mert így rögtön 2 fizikailag elkülönített helyen vannak meg az adatok, ha valaki éppen pótolhatatlan képeket készített.
A mai vázakban leggyakrabban használt adattárolók típusai:
Secure Digital (SD) és ennek származékai: micro és mini SD, valamint ezek nagykapacitású változatai HC (High Capacity) jelöléssel. Megfelelő átalakítókkal mind kiegészíthetők teljesméretű SD kártyává. Láttam már olyan extrém esetet, amikor az eredetileg CF kártyás fényképezőgép micro SD kártyával üzemelt 3 átalakító közbeiktatásával. Más kérdés, hogy ez mennyire kontakthiba-halmozó megoldás: egyszer elmegy, de nem csinálnék vele olyan fotózást, ahol megismételhetetlen pillanatokat kell megörökíteni.
Microdrive (MD): méretében és kialakításában nagyon hasonlít a Compact Flashéra (kompatíbilis vele bizonyos megkötésekkel), azonban van egy nagyon lényeges különbség köztük: a Microdrive egy mini winchester, tehát mozgó alkatrészeket tartalmaz. És mint minden ilyennél, hatványozottan nagyobb a meghibásodási lehetőségek száma. Ezenkívül jóval több energiát fogyaszt, szintén a mozgó alkatrészeknek köszönhetően, hogy csak a legfontosabb használati értékeket említsem.
Compact Flash (CF): A régebbi vázak kevés kivétellel mind ezt használják, valamint a mai félprofi és profi vázak közül is szinte mind. Az újabb modellek tudnak UDMA módot is, ennek számítógépes CF-IDE csatolóban van jelentősége, hogy ki tudja használni a sebességét. Tudomásom szerint jelenleg 64 GB-os méretig létezik, de felesleges ekkora méretben beruházni rá, egyrészt mert az ára egy kissebb afrikai ország GDP-jével vetekszik, másrészt meg földi halandó normális körülmények közt nem tudja kihasználni. Sportriporterek, akik 10+ kép / másodperces nagysebességű sorozatokat fotóznak szinte mindig, jól elvannak a 16-32 GB-os kártyákkal is. A dolog másik fele, hogy ha véletlenül betérdel a kártya akció közben, akkor ne 64 GB-nyi adatod vesszen oda, hanem csak 16-32. És ezzel elérkeztünk az adatbiztonság, az adattárolási kultúra megteremtéséhez, sokan nincsenek tisztában ennek fontosságával. Megismételhetetlen képek (legyen ez akár a saját esküvőnk, vagy valamelyik celebünk asztalon hörögve fetrengős kijózanodása, vagy akár egy egzakt tudományos jelenség: kinek mi a fontos) tárolásánál elsődleges szempont, hogy maximális biztonságban tudhassuk adatainkat, ennek feltétele a redundáns, minőségi termékek használata, valamint a minimum 2, de inkább 3 különböző fizikai helyen történő adattárolás. Ez kezdődhet azzal, hogy ne 1 vagy 2 nagyméretű, hanem inkább több kissebb memóriakártyát vegyünk. Ha a nyaralás során a kutya megrágja az egyiket úgy, hogy még az adatmentésre specializálódott Kürt Kft. is csak lemondóan legyint egy nagyot, akkor legalább a másik kártyán megmaradt a többi kép. Nálam például úgy néz ki a munkamenet, hogy a vázból a CF kártya az "image tank"-be kerül (ez egy, az ingzsebemben elférő, hordozható adattároló memóriakártya aljzatokkal és beépített 2,5" laptop winchesterrel), majd innen alkalmas időben továbbmásolódik a laptopra. Így rögtön 3 helyen vannak meg a képek, ha valamivel gond lenne. Amikor otthon felmásolom a gépre az anyagot, az első dolgom, hogy rögtön ki is írom egy dvd rw-re, majd befejezett munkafázisonként újra. Így, ha a gép véletlenül elhalálozna menetközben, akkor is van biztonsági mentésem. Aki még nem került kellemetlen helyzetbe adatvesztés miatt, az túlzott vagy felesleges óvatosságnak gondolhatja az itt leírtakat, de én vakartam már a fejem véletlenül formázott és felülírt adatok miatt (szerencsére sikerült őket megmenteni, de azóta minden fontosat 3 példányban, 3, földrajzilag különböző helyen tárolok). Kezdetnek vehetünk egy könyvszerűen nyitható többfiókos tartót, aminek jobboldalába az üres és formázott memóriakártyákat tesszük, amik használat után a baloldali részbe kerülnek. Lehet fejjel felfelé / lefelé állással is jelölni, vagy az elő,- ill. hátoldalával, stb...Ugyanígy bizonyos egyértelmű tematika szerint rendszerezzük adatainkat a számítógépünkön is, direktben utaló mappa,- ill. fájlnevekkel. Higyjétek el, meghálálja magát, amikor évekkel azelőtti dolgokat tudunk visszakeresni pillanatok alatt.
Összességében a megveendő memóriakártya paraméterei (a szubjektív elvárásainknak megfelelő értékeket nem tekintve) a választott gépváztól függenek: elsőnek a kapacitással érdemes kezdeni, ugyanis minél nagyobb MP-es érzékelő van a vázban, annál nagyobb méretű fájlokat gyárt, tehát annál nagyobb kártyát érdemes venni, hogy gond nélkül elférjenek képeink. Ez fotózási szokásainkon is múlik, gondolok itt pl. arra, hogy sok képet készítünk egy témáról és később válogatunk, vagy már a helyszínen töröljük a felesleget. Vagy hogy simán csak rawban, vagy raw + jpg -ben mentünk. Egy átlagos, 10 MP-es váz 14 MB-os raw fájlokat köp ki magából, meg 5 MB-os jpg-ket (legjobb minőségben). Ez 19 MB egy lendülettel, könnyen kiszámolható, hány kép fér el egy kártyán. Azaz van itt egy trükk, számolásnál figyeljünk rá: marketingokokból (csakúgy, mint sok más számtech vonatkozású dolognál is) kerekített értékkel számolnak: a számítástechnikában használt tényleges váltószám 1024, viszont a marketingesek ezt lekerekítették 1000-re. Így a 2GB-os (2048 MB-os) kártya valójában csak 2000 MB (a gyakorlatban a technológiából adódóan valamivel kevesebb) hasznos adattároló területtel rendelkezik. Vegyünk például egy átlagos 3 kép / másodperc sorozatsebességű vázat: csak rawban 42 MB adat, raw + jpg -ben 57 MB 1 másodperc alatt...És a belépőszintű illetve régebbi vázak jóval lassabbak kártyára írást tekintve. Persze, ha valaki csak jpg-ben lövöldöz, akkor számára nem létkérés a gyorsaság, mivel a jpg fájlmérete jóval kissebb a rawénál, ezért sokkal gyorsabban írható a kártyára. Új tényező a terjedőben lévő, adott esetben a kártya teljes kapacitását kihasználni tudó HD videófelvétel lehetősége: na, ahhoz egy raklapnyi kártya is kevés lenne.
Ha kitaláltuk, hogy mekkora kártyát szeretnénk a gépünkhöz, akkor jöhet a többi paraméter, elsősorban a megbízhatóság: mindig igazolhatóan eredeti eszközt érdemes venni, mégha drágább is. Én a Sandisk és a PQI termékeit favorizálom, de az előbbivel vigyázni kell, mert sokszor hamisítják. Utóbbit csak azért nem (még), mert nem ismerik. Mindkét fajta élettartamgaranciás. Ugye nem kell hangsúlyoznom, hogy a piacon beszerzett, gyanúsan olcsó "Sándisc" fedőnevű termékekkel nem számíthatunk semminemű terméktámogatásra, ha 2 nap után se kép se hang...
Sokan úgy választanak vázat, hogy a memóriakártyája passzoljon a laptopjukban lévő olvasóba (SD különböző fajtái), így leegyszerűsítve az adatmozgatás műveletét. Itt figyeljünk arra, hogy a notikban lévő beépített olvasók nem mindig támogatják a nagykapacitású (HC) kártyákat: ezt ellenőrizzük, nehogy később, a nyaralás közben érjen meglepetés, amikor nem tudjuk felmásolni a képeinket.
[ Szerkesztve ]
Weboldalam: http://karpatisandor.hu
-
rumos14
nagyúr
válasz Szten Márs #1268 üzenetére
grat, igen jó összefoglaló, tetszik, hogy abszolút objektív, demmi olyan nincs benne, hogy x gépnek jobb a keresője mint y-nak, z gépnek nem jó a fogása, stb.
riszpekt
a tesztoldalak linkgyűjteményt én még kiegészíteném, a DCRP és a Cameralabs tesztjei szerintem igen jók. sajnos néhány tesztnél nem hangsúlyozzák eléggé, hogy a milyen obit használtak, ill. hogy ennek milyen neagy hatása van a képekre (és az árra). -
rumos14
nagyúr
válasz Szten Márs #1281 üzenetére
Mammut EDig-ban csak pár, alap gép van kirakva, pár hete asszem csak Sony-k voltak.
ugyanitt a Fukarban 5-6 belépő gép kint van, néha szufla is van bennük.
Westend MM-ban legutoljára csak 2 gép volt, nagyon régiek (Oly E400 pl.), no kraft.
Duna Pláza Fukarban tavaly nyáron voltam utoljára, akkor elég tisztességes felhozatal volt, pl. 40D is működőképes állapotban volt.
Shop Stop (Eurocenter) MM-ban kb. 5-6 belépő gép volt egy hónapja, nem lehetett bekapcsolni.igazából ami abszolút hiányzik, az az obik kipróbálásának lehetősége, nem tudom, a szakirányú boltok ebben mennyire partnerek. amikor vettem egy olcsó telét a Mammut EDig-ban, kipróbáltam 2-3 drágább obit, türelmesek voltak, de csak úgy próbálgatni, vásárlás nélkül, az lehet hogy már húzós.
-
sbazsi
veterán
válasz rumos14 #1286 üzenetére
Mammut EDig-ban, kipróbáltam 2-3 drágább obit, türelmesek voltak, de csak úgy próbálgatni, vásárlás nélkül, az lehet hogy már húzós.
Ott jártam már úgy, hogy kamerát mentünk venni, kérésünkre, hogy kipróbálnánk, feltették a nagy kérdést: mennyire biztos, hogy megvesszük?!
Igazábol nem tudom milyen választ várt, százalékos, vagy nagyon/kevésbé, mindenesetre elég csúnyán néztünk rá, úgyhogy hozta, és kibontotta.
A hab az volt a tortára, hogy egy használt kamerát sóztak rám. Igaz másnap kicserélték. -
philoxenia
MODERÁTOR
Mert előtte már más is csúnyán nézett..... Mondjuk ez nem olyan, mint egy autószalon, ahol esetleg bevállalják, hogy vannak bemutatódarabok.... Anno a Visegrádi úti ED-ből simán el is hajtottak ezzel a kéréssel, még úgy is, hogy meg is vettem utána a Z2-őt, nagyon sok boltban a konkrét készüléket nem próbálhatod ma már ki, azt mondják, arra van a 3 nap, legutóbb 72cm-es crt tévét vettünk a rokonságban, a Cora-ban simán azt mondták, hogy azt a készüléket nem bontják ki kipróbálás céljából. Mondjuk ott volt bemutatódarab kitéve...
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
-
sbazsi
veterán
válasz philoxenia #1289 üzenetére
sok boltban a konkrét készüléket nem próbálhatod ma már ki, azt mondják, arra van a 3 nap
és ez miért jobb? mármint hogy elviszem, majd visszaviszem. ha jól tudom akkor is visszajár a pénz...
vagyis csak könyvelési költséget csinálnak maguknak... -
philoxenia
MODERÁTOR
Azt nem tudom, hogy jobb-e, mindenesetre a MediaMarktban is jártam úgy, hogy vissza kellett vinnem egy készüléket, nem a típus, hanem a konkrét készülék volt rossz és hosszas beszéd után lehetett csak kipróbálni a cserekészüléket, hogy nehogy újra vissza kelljen esetleg mennem azzal is.
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
-
*Ropi*
félisten
-
Patentcsávó
tag
A pólusban lévő MediaM.-ban sok DSLR van kiállítva, töltött akksival.
Én ott nyomkodtam a gépeket teszt céljából...Majd én tudom...
-
Allien
veterán
válasz Patentcsávó #1294 üzenetére
Igenigen, tavaly én is ott taperoltam végig az ottani kínálatot.
Battlefield 2142-ben Alien69 ''the ACE'' | -=SoG=-Alien by Battlefield 2 | Hot Jazz Band 20(05). Jubileumi koncert |
-
nicoka
tag
Sziasztok!
Nagyon nagy dilemmában vagyok, mivel még kezdő vagyok, így lehet jobb lenne egy bridge gép, de egy jobbnak az árából simán kjöhetne egy belépő szintű DSLR gép is. És van egy könyvem, amit vettem "Fotósuli" a neve, és abban van egy ilyen fejezet, hogy milyen gépet vegyünk? Leírja a gyártókat, hogy melyik miben jó, miben nem, de én rohadtul nem tudok dönteni. Az lenne a kérdésem, hogy DSLR gépeket is be lehet állítani automatára, nem? Az egész cuccra olyan 120 ezer lenne. Ha lehet ne csak váz legyen, hanem valami jobb fajta objektív is, amiben nem csalódnék. Ti mit ajánlotok, mindegy melyik márka...
-
*Ropi*
félisten