- Call of Duty: Modern Warfare III (2023)
- Feltámad a Hellgate sorozat
- Hosszabb bemutatót kapott a Flintlock: The Siege of Dawn
- World of Tanks - MMO
- GTA V
- Alkoholista nevelde
- Diablo IV
- It Takes Two - Már több mint 16 millió példányt adtak el a játékból
- Star Wars: The Old Republic - MMORPG
- VR kiadást kap a Metal Hellsinger
Új hozzászólás Aktív témák
-
vamzi
őstag
válasz Apollo17hu #1901 üzenetére
Tényleg. De egy idő után kezd unalmassá válni a sok szám viszont le tudom ellenőrizni magamat könnyen.
-
cellpeti
veterán
Az mit jelent,hogy adja meg a pontpárokat összekötő egyenesek egyenletrendszerét?!
P(-2;5;3) és Q(7;-1;3)
Ez nem az,hogy a kezdőpontból a végpont,ugye akkor megkapom a P-Q vektort,ami irányvektor lesz és a P pontra meg felírom az egyenes egyenletét?
P-Q: ( -9;6;0) => v(-9;6;0) => egyenes irányvektora
Az egyenes egyenlete pedig:
x= -2-9t
y= 5+6t
z= 32.)
Illeszkedig a P(2;1;0) pontra, merőleges a (1-x)/2=-y/3=z egyenesre és II-os az x+y= -z síkkal? Ezt hogyan kell megoldani?
[ Szerkesztve ]
Tigris, tigris, csóvafény...
-
cellpeti
veterán
Határozza meg annak az egyenesnek az egyenletrendszerét, amely illeszkedi a P(0;5;2) pontra és az x=1-3t; y= -2+t; z=2t egyenest merőlegesen metszi.
Akkor a P pont megvan meg megvan az egyenes irányvektora is.
v(-3;1;2)
De mivel merőleges ezért kell még egy vektor. Ugye? Vektort úgy tudok képezni,hogy a kezdőpontból kivonom a végpont koordinátáit.
P(0;5;2)
Pe(1;-2;0) => az egyenes egyenletéből lett! Vagy ez nem jó?P-Pe: (-1;7;2) => ez lesz a másik irányvektor,ugye?
Majd veszem ezek vektoriális szorzatát és a P pontra felírom a merőleges egyenes egyenletét! Jó a megoldásom,vagyis a leírása?
[ Szerkesztve ]
Tigris, tigris, csóvafény...
-
cellpeti
veterán
Még annyi,hogy valaki segíthetne,hogyan is kell 2 sík metszésvonalának egyenletét kiszámolni?!
Tigris, tigris, csóvafény...
-
WonderCSabo
félisten
válasz cellpeti #1906 üzenetére
Remélem a példafeladatból világos lesz:
Adottak az x+2y+3z = 3 és az 2x-y+3 =1 egyenletű síkok. Írjuk fel a két sík metszésvonalának egyenletét.
A két sík normálvektora
n(1, 2, 3)
n'(2,-1,3)
n x n' =
i j k
1 2 3
2 -1 3
=i (6+3) – j (3-6) + k (-1 -4) =9i+3j-5k
Kell keresni még egy közös pontot, azaz a két egyenletből álló egyenletrendszer egy megoldását, ami biztosan létezik,
ha a két sík nem párhuzamos.
x+2y+3z = 3
2x-y+3z =1
Legyen pl. x = 1 ekkor:
1+2y+3z =3
2-y+3z =1
2y+3z = 2
-y+3z = -1
3y =3 → y =1, z = 0
Az egyenes egyenletrendszere:
x=1-9t y=1+3t z= -5t -
cellpeti
veterán
válasz WonderCSabo #1907 üzenetére
OK! Így már érthető,de "x=1-9t y=1+3t z= -5t" az miért lett -9,mikor fent még +9 volt?
Tigris, tigris, csóvafény...
-
cellpeti
veterán
-
cellpeti
veterán
-
cellpeti
veterán
Üdv!
Bocs,hogy ennyit zavarkolódom,de ezt hogyan kell megoldani?
Határozza meg úgy X értékét,úgy,hogy teljesüljenek a következő egyenlőségek
a képet telóval csináltam,mert meghalt a digitgép!
[ Szerkesztve ]
Tigris, tigris, csóvafény...
-
cellpeti
veterán
válasz concret_hp #1913 üzenetére
Köszönöm!
Lenne még pár kérdésem:
Mik az a(1;3;-2) vektor irányába mutató egységvektor koordinátái?
Merőleges-e az a(2;-1;-2) és a b(1;0;2) vektor? - vektoriális szorzatot kell itt használni,vagy ezt hogyan kell?
Illetve azokat honnan tudom,hogy két sík párhuzamos-e; sík és egyenes párhuzamos-e; döfi e az egyenes a síkot;párhuzamos-e két vektor;egyenlőre ennyi lenne
Tigris, tigris, csóvafény...
-
cellpeti
veterán
Bocs,hogy ennyit kérdezek,de...
Mikor illeszkedik egy adott P pont a síkra?
P(1;2;5)
S: x-4y-6z=0 => itt kell a sík normálvektora,vagy vissza kell helyettesíteni?Adja meg x+y+2z=4 sík egy pontját! Ezt hogyan kell?
Hol döfik a koordináta tengelyek az x-2y+3z=6 síkot?
Párhuzamos-e a 2 sík? S1: -x+2y+3z-4=0; S2_ 2x-4y-6z=2;[ Szerkesztve ]
Tigris, tigris, csóvafény...
-
#56474624
törölt tag
válasz cellpeti #1915 üzenetére
P(1;2;5)
S: x-4y-6z=0 => itt kell a sík normálvektora,vagy vissza kell helyettesíteni?Nem kell semmi, csak behelyettesítesz:
1-4*2-6*5=1-8-30=-37 != 0
Tehát nem illeszkedik a síkra, mert azok és csak azok a pontok vannak rajta a síkon, amelyek (x,y,z) koordinátáira teljesül ez a x-4y-6z=0 egyenlet.Adja meg x+y+2z=4 sík egy pontját! Ezt hogyan kell?
Például "előírod", hogy x legyen 0, y legyen 0, és kiszámolod z-t:
z=(4-x-y)/2, azaz jelen esetben z=(4-0-0)/2=2. Q(0;0;2) pont tehát megfelel, vissza is helyettesíthetsz akár az egyenletbe ellenőrzésképpen.
Hol döfik a koordináta tengelyek az x-2y+3z=6 síkot?
Azon pont(ok), ahol x-tengely döfi a síkot, (x;0;0) koordinátájúak, és teljesíti(k) az x-2y+3z=6 egyenletet, tehát x-2*0+3*0=6, azaz x=6, vagyis a (6,0,0) pontban döfi x-tengely a síkot.
Hasonlóan y-ra, (0,y,0) koordinátájú pontot keresünk: 0-2*y+3*0=6, ebből y=(-3), y-tengely a (0,-3,0) pontban metszi a síkot.
Végül z-tengelynél: 0-2*0+3*z=6, ebből z=2, z-tengely a (0,0,2) pontban metszi a síkot.
-
#56474624
törölt tag
válasz cellpeti #1915 üzenetére
Párhuzamos-e a 2 sík? S1: -x+2y+3z-4=0; S2_ 2x-4y-6z=2;
Asszem az, de ebben mégsem vagyok biztos. Másodikat kapásból le lehet osztani (-2)-vel, S2: -x+2y+3z+1=0
Hát mivel csak egy konstansban térnek el, így szerintem biztosan párhuzamos a kettő. Picit bonyolultabban meg úgy mondanám, hogy rendezem z-re, látom, hogy x-irány mentén ugyanolyan meredekségű, meg hogy y-tengely mentén is ugyanolyan meredekségű a kettő, tehát párhuzamosak. -
#56474624
törölt tag
válasz cellpeti #1914 üzenetére
(1;3;-2)-t le kell osztani a saját hosszával, azaz gyök(1+9+4)=gyök 14-gyel
(1/gyök14; 3/gyök14, -2/gyök14).
Aztán akár ellenőrizheted is, hogy egységhosszú-e:
gyök(1/14+9/14+4/14)=gyök1=1.Merőleges-e az a(2;-1;-2) és a b(1;0;2) vektor? - vektoriális szorzatot kell itt használni,vagy ezt hogyan kell?
Vektoriálisat semmiképp, skaláris szorzatot érdemes. A megfelelő koordinátákat összeszorzod, és összeadod, azaz: 2*1+(-1)*0+(-2)*2 = -2. Mivel nem nulla, így nem merőlegesek.
Két vektor párhuzamos, ha vektoriális szorzatuk 0.
De igazából ez az, ami könnyen látszik, hisz ha párhuzamosak, akkor egyik skalárszorosa a másiknak, pl. (2;3;4) és (4;6;8), (3;4.5;6), (-1;-1.5;-2) stb.amiről még nem írtam:
sík és egyenes párhuzamos-eNa hát ez egy igen jó kérdés. Valószínű a sík normálvektorát kell tekinteni, illetve az egyenes irányvektorát (normálvektor itt nem jó, hisz az végtelen sok irányt meghatározna a térben; hasonlóan az irányvektor meg a sík esetében határoz meg végtelen sokat, csak a normálvektor a jó egy sík "jellemzésére")
-
cellpeti
veterán
Ha megvan adva egy egyenes egyenlete.
x=1-5t
y=2-4t
z=-4tÉs ebből kell egy pontot leolvasni.
Akkor a pont koordinátái(1;2;0). ????Tigris, tigris, csóvafény...
-
#56474624
törölt tag
válasz cellpeti #1919 üzenetére
Akkor azt rosszul tudtad. Nekem mindig fizikából jut eszembe, mikor forgatónyomatékot kell számolni (aminél vektoriális szorzat van). Ha egyirányba hat az r illetve F vektor, akkor nem forgatok semmit (az az eset, mikor párhuzamosak a vektorok), míg ha merőlegesen, akkor a "legjobb hatásfokú".
Vektoriális szorzatra példa lehetne a munka: W=Fs=|F||s|cos(fi) (ahol fi az F illetve s által bezárt szög), ha az erőre merőleges azt elmozdulás, akkor nincs munka. Erre példa lehetne a centripetális erő egyenletes körmozgásnál.(#1920) cellpeti:
Igen, az jó. Paraméteresen adták meg, de az ne zavarjon. Bármit behelyettesíthetsz t helyére, 0-t a legkézenfekvőbb első körben, szóval jó pontot adtál meg.
[ Szerkesztve ]
-
cocka
veterán
Ba cy lus: Ezért már pénzt is kérhetnél.
-
cellpeti
veterán
Sziasztok!
x*[1 0] + y*[1 -1] + z*[0 0] = [5 -2]
[1 0] [0 0 ] [0 2] [3 6 ]Mi legyen x,y és z érteke,hogy teljesüljön az egyenlőség?
Tigris, tigris, csóvafény...
-
Löncsi
őstag
válasz cellpeti #1926 üzenetére
( z értéke bármi lehet elsőnél )
x,y-al szorozd meg a vektorokat, fel kell írni egy mátrixot, majd gauss elimination.
De ha hülyeséget mondok, majd kijavítanak.
[ Szerkesztve ]
Elvették a radírját, azt az egész élete egy nagy kompenzálás, hogy ő igenis kan és igenis 2 méteres a fallosza - by stranger28
-
#56474624
törölt tag
válasz cellpeti #1926 üzenetére
Például:
x=(3 -1)
y=(8/3 y2)
z=(z1 1/9)z1,y2 bármi lehet.
Dehát ezt igazán felírhattad volna, 2x2-es mátrixokat szorzol balról, ebből következően valami mx2-es cuccal szorzod őket, de mivel jobboldalt 1x2-es az eredmény, így baloldalt is 1x2-es-nek kell lennie, vagyis felírod x-re, hogy (x1 x2), majd y-ra, hogy (y1 y2), illetve z-re: (z1 z2). Beszorzod, ahogy kell, összeadod őket, végül ez a lin. egyenletrendszer adódik:
x1+x2+y1+3*z2 = 5
6*z2-y1 = -2Erre végtelen sok megoldás van. Meg z1, y2 is bármi lehet, tehát ez nagyon-nagyon végtelen sok.
[ Szerkesztve ]
-
Löncsi
őstag
válasz #56474624 #1929 üzenetére
Jobboldalt is mátrix van 2x2.
De ilyenkor nem x1,x2,x3,x4 ill y1...y4 és z1..z4 ismeretlen változók vannak?
Ezeket felírja egymás alá mind és úgy Gauss, nem?
Elvették a radírját, azt az egész élete egy nagy kompenzálás, hogy ő igenis kan és igenis 2 méteres a fallosza - by stranger28
-
-
cellpeti
veterán
Üdv!
Hogyan kell kiszámítani egy mátrix rangját?
Tigris, tigris, csóvafény...
-
#56474624
törölt tag
válasz cellpeti #1932 üzenetére
rank(A)
aztán kilöki a matlab.Egyébként valahogy úgy, hogy nézed a következőt:
Ax = 0Ezt Gauss-eliminálod. Azaz A-t (kiegészítheted a csupa nulla uccsó oszloppal, de felesleges igazából, azzal úgysem történik semmi). Ha csupa nulla a megoldás, akkor a mátrix teljes rangú. Ha nem csupa nulla, akkor nem az. Utána hogy mit kell csinálni, azt most így nem tudom, mindjárt átgondolom. Van rá valami egyéb numerikus módszer is amúgy...
-
#56474624
törölt tag
Na igen. Hát valahogy úgy kell Gauss-eliminációval, hogy csinálod, és esnek ki az egyenletek (sorok). Vagy mert csupa nulla sor lesz, amit kihúzol, vagy látod, hogy két sor azonos lett, akkor is az egyiket kihúzhatod. Végül amennyi "épkézláb" egyenleted marad, annyi a mátrix rangja. Azt hiszem...
-
cellpeti
veterán
Sziasztok!
Van valami ilyesmi,hogy Edu Offline,vagy valami ilyesmi. Matekot lehet róla tanulni,meg sok minden mást is,de nem tom,ilyen létezik????
Kerestem már Google-ba is,de nem igazán találom!
Tigris, tigris, csóvafény...
-
D@ni88
addikt
Ezt az emeletes törtet le tudná egyszerűsíteni nekem valaki?
az a lényeg h ne legyen emeletes
köszi -
D@ni88
addikt
válasz concret_hp #1938 üzenetére
tudom
gondoltam arra hogy felszorzom a nevező nevezőjét, és askkor nem lesz emeletes, viszont példákat meg nem vettünk úgy hogy a számlálóban nem 1 van azért kérdeztem... -
cellpeti
veterán
Sziasztok!
Parciális deriváltak ügyében kérnék segítséget tőletek.
f(x;y)= x^3 - 8x^2y + y^4
Ezt le kell deriválnom x és y szerint is.
Ugye,ha x szerint deriválok,akkor y az konstans!
f'(x)= 3x^2 - 8y*2x -> de miért is?
Ha y szerint deriválok,akkor x konstans,ugye?
f'(y)= -8x^2 + 4y^3 -> ezt értem,hogy miért lett!Tigris, tigris, csóvafény...
-
Jhonny06
veterán
Egy gyors kérdés:
Az "ab" az elején egybe tartozik? Tehát nem kell külön hatványozni, mint ahol
a * b van?Tehát
lesz?
[ Szerkesztve ]
-
#56474624
törölt tag
válasz Jhonny06 #1948 üzenetére
Ha egybetartozna, akkor zárójelbe kéne tenni. Mert nem tesznek ki egy pöttyöt, hogy ott szorzás van, és...?
A hatványozás magasabb rendű művelet, mint a szorzás, ez a lényeg, nem végezheted el előbb a szorzást, majd emeled azt hatványra. Csak zárójelezéssel lehetne felülbírálni.Mellesleg 2^-2-en 1/4.
a^-n = 1/(a^n)
Új hozzászólás Aktív témák
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- BestBuy topik
- Ubiquiti hálózati eszközök
- Call of Duty: Modern Warfare III (2023)
- Samsung Galaxy S20 FE Snapdragon topik
- Milyen egeret válasszak?
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Politika
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Nők, nőügyek (18+)
- További aktív témák...
- Apple AirPods 2 bontatlan 1 év Apple garancia
- Hatalmas Memória Bazár DDR4 / DDR3 - ( Garancia Számla Gyors szállítás )
- Eredeti Fából - iPhone, Samsung, Huawei tokok - ÁRENGEDMÉNY
- Samsung Galaxy S23 gyári független 8/128GB 2026. 07.01. Gyártói garancia
- Akció! Prémium cucc! Corsair Dominator 64GB (4X16GB) 7200Mhz CL34 DDR5 memória!
- Eladó Alaplapok
- Legendary PC lemezes játék új bontatlan készletről
- Lenovo Legion 5 - 17.3" FHD IPS 144Hz / Ryzen 7 5800H / 16Gb / 512Gb NVME / RTX 3060 130W / 80Wh
- RITKASÁG OLCSÓN! Xiaomi Mi Mix 2S eladó! Sok extrával! Dual SIM, 6 Gb RAM, 64 Gb tárhely!
- ASUS GeForce GT1030 2GB videokártya (GT1030-SL-2G-BRK)