Új hozzászólás Aktív témák

  • zolee5016

    őstag

    Az M62 es sorozat SZERGEJ

    Gyártó Luganszki Mozdonygyár (Szovjetunió) Gyártásban 1965–1974 ▲ Műszaki adatok Tengelyelrendezés Co'Co' Nyomtávolság 1 435 mm / 1 524 mm Hajtókerék-átmérő 1 050 mm Teljesítmény Névleges 1 472 kW Engedélyezett legnagyobb sebesség 100 km/h Ütközők közötti hossz 17 550 mm Magasság 4 493 mm Szélesség 2 950 mm Forgócsaptávolság 8 600 mm Tengelytáv forgóvázon belül 2 100 mm
    Az M62-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV megrendelésére. Később a típust a Szovjetunióban és néhány más volt szocialista országban (Mongólia, Kuba, Lengyelország) is üzembe állították.[1] A sorozatot hazánkba 1965 és 1978 között szállították M62 001 és 270, széles nyomtávú változatban pedig M62 501 és 518 közötti pályaszámokkal. A hetvenes évek végén 3 db széles nyomtávú mozdonyt átalakítottak normál nyomtávolságúra, így a hagyományos M62 sorozat 001-töl 273-ig terjedt. A normál nyomtávolságú mozdonyokat az egész országban szétosztva megtalálhatjuk, míg a széles nyomtávú mozdonyok a Záhony–Fényeslitke–Eperjeske átrakó körzetben dolgoznak, záhonyi telephellyel. Bár az M62 sorozat alapvetően tehervonatok vontatására lett beszerezve, már a kezdeti időktől használták nehéz személyszállító vonatok továbbítására. Saját fűtőgenerátor híján a fűtési szezonban kezdetben kazánkocsival, később villamos fűtőkocsival kiegészítve közlekedtek. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai, utóbb már csak az északi parti vasútvonalon.
    A sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1992-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. Jelenleg 85 darab van állományban. Szolnok, Szeged, Záhony, Budapest-Ferencváros pályaudvar, Dombóvár, Hatvan, Miskolc, Szombathely, Székesfehérvár és Debrecen között vannak elosztva.
    A mozdonyokban kétütemű dízelmotorok vannak beépítve.

    Remotorizált kivitel (M62 3xx sorozat) [szerkesztés]
    1999-ben megkezdődött a motorcserés felújítás. A nagymértékben korszerűsített mozdonyok a 300-as pályaszámcsoportba kerültek át. Az átalakított gépekbe új Caterpillar és MTU dízelmotorokat építettek be. Az M62 301, M62 303 és M62 304 pályaszámú gépek MTU-motort, a többi Caterpillar motort kapott. 34 gépet remotorizáltak 2007-ig (M62 301-től M62 334-ig). A munkát a budapesti Északi Járműjavító és a szolnoki Járműjavító felváltva végezte. Érdekesség, hogy ezek a járművek szintén megtalálhatóak a személyforgalomban is, vonatfűtési képességet azonban nem alakítottak ki bennük. A mozdonyok Miskolc, Szombathely, Székesfehérvár, Debrecen, és Budapest-Ferencváros között vannak elosztva
    Az 1960-as évek elején szükségessé vált egy nagy teljesítményû dízelmozdony típus beszerzése a MÁV egyre növekvõ szállítási feladatainak ellátásához. Mivel a hazai ipar többezer lóerõs mozdony gyártására tett kísérlete kudarcba fulladt ( M66l, 1957 ), az ilyen teljesítményû gépeket külföldrõl kellett beszerezni. Elõször 1963 - 1964 -ben érkeztek Svédországból NOHAB gyártmányú, M6l sorozatú, 1950 LE teljesítményû dízelvillamos mozdonyok. Mivel ezt a késõbbiekben igen jól bevált típust csak valutáért lehetett megvásárolni, illetve az ilyen kategóriájú gépeket mindenképpen valamely szocialista országban szerették volna gyártani, a szovjet ipar kifejlesztette az M62 sorozatú mozdonyokat. Az 1472 KW ( 2000 LE ) teljesítményû, kétütemû, feltöltõs dízelmotor egyenáramú fõgenerátort hajt. Ennek árama mûködteti a két forgóvázban elhelyezett három-három darab, egymással párhuzamosan kapcsolt, marokcsapágyas felfüg-gesztésû vontatómotort. Az egyenáramú soros motorok fogaskerékáttételen keresztül hajtják meg a kerékpárokat.
    Mivel a mozdonyokban vonatfûtõ berendezés nincs, azokat a kezdeti idõkben télen csak tehervonati szolgálatban alkalmazták. Késõbb azonban - ahogy napjainkban is - egyre többször továbbítottak gõz- vagy villamos fûtõkocsival együtt személyszállító vonatokat is. Prototípus lévén - ez volt a luganszki mozdonygyár elsõ 1435 mm nyomtávolságra gyártott mozdonya - kezdetben sok meghibásodás fordult elõ. Ezeket a gyár Magyarországon tartózkodó szerelõi hosszabb-rövidebb idõ alatt kijavították. A gyártás során aztán az itt szerzett tapasztalatok alapján több szerkezeti módosítás is történt. Érdekességként megjegyzendõ, hogy a gyári- és pályaszámok az M62 001- M62 052 mozdonyok esetében megegyeznek egymással. A késõbb több ezres szériában gyártott mozdonyokból vásárolt szinte az összes szocialista ország. A MÁV 1965-tõl 1974-ig 270 db normál nyomközû és 18 db széles nyomközû - utóbbiakat a záhonyi széles nyomközû hálózatra - mozdonyt szerzett be ( M62 001-M62 270, M62 501-M62 518 ). Az elsõ mozdony ( M62 001 ) 1965.04.27-én érkezett meg a budapesti Hámán Kató Fûtõházhoz ( mai nevén Északi Fûtõház ). Átvételére másnap került sor.
    Késõbb három széles nyomközû gépet normállá építettek át ( M62 271-M62 273 ). A nyolcvanas években több mozdonyt bérelt a vasút a CSD-tõl. Ezekbõl a MÁV 1987-ben 10 db-ot meg is vett, melyeket M62 274 - M62 283 pályaszámokkal sorozott állományába. Néhány évvel késõbb (1990-ben) selejtezték õket, alkatrészutánpótlás címén. Az M62-esek nagyobb arányú selejtezése 1990-ben kezdõdött, és azóta is folyamatosan tart. 1995 májusáig közel 140 gép selejtezése történt meg. Ebbõl a típusból a GySEV is beszerzett 1972-ben 6 darabot. ( M62 901 - M62 906 ). 1974-ben átvette a MÁV-tól az M62 143 pályaszámú mozdonyt, mely 1976-ig eredeti MÁV pályaszámán futott. Ebben az évben megvásárolták a MÁV M62 142 psz.-ú gépét is. A két mozdonyt ekkor számozták át M62 908-asra illetve M62 907-re. A sorozat selejtezése egy baleset miatt 1975-ben kezdõdött ( M62 906, Balffürdõ ) és a mai napig is tart. Jelenleg már csak az M62 904-es van állományban. Zárszóként elmondhatjuk a "Szergej"-ekrõl, hogy bár vasúti hálózatunk folyamatos villamosításával jelentõségük egyre csökken, mégis a MÁV egykori dízelesítési programjának egyik alaptípusaként - a kezdeti nehézségek ellenére - egy jól bevált mozdonysorozat
    Melack Rakd a képeket én megtolom 1 kis adattal! Ha valaki tudja pontosítani Hajrá!!!!!!

    [ Szerkesztve ]

    Ha meghalsz,te nem tudod,hogy halott vagy,csak a környezetedben élők tudják..és nekik nagyon nehéz...namost ez a helyzet akkor is: ha hülye vagy---

Új hozzászólás Aktív témák