Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz Ispy #47071 üzenetére

    A fokozatmentes CVT váltó működési elve teljesen más, mint a fogaskerekekkel működő kézi vagy automata. Utóbbiaknál van egy áttételi viszonyszám, amely az egyik (hajtó) fogaskeréken meglévő fordulatszámot a másik, (hajtottra) módosítja. A két váltás között a gyorsítást a motor nyomatéka adja, ámde a motor nyomatékgörbéje nem egy vízszintes egyenes. Emiatt fordulatszámtól függően van ahol kicsi a nyomaték, van ahol nagy.
    Ha a motor az alacsony nyomatékú tartományban van, akkor nem igazán gyorsít hatékonyan, de fokozatosan éri el a magas nyomatékú sávot. Mivel a fogaskerék-pár áttételi aránya azonos adott fokozatban, ezért a motor fordulatszámával kell a vezetőnek gazdálkodnia, vagyis emelkedőn, terheléskor, esetleg gyorsítási igénynél visszaváltunk, hogy a motor a kisebb fokozatban a felsőbb nyomatékgazdag tartományba kerüljön. Ezért is hívjuk ugye nyomatékváltónak.

    A CVT váltónál erre nincs szükség, mert ha jó a motor és a váltóvezérlés szinkronja, akkor mindig az ideális fordulatszám tartományban tartja a motort, az adott terhelés nyomatékigényéhez. Azaz egy alacsony terhelésű gurulásnál alacsonyan, a magas nyomatékigénynél magas fordulaton. A motor szempontjából az az ideális, ha egy 0-100-as 3/4 vagy padlós gyorsításnál vagy tartós emelkedőn mindig a nyomatékmaximumnál, vagy a nyomatékmaximum és a teljesítménymaximum közötti legkisebb fajlagos fogyasztású ponthoz tartozó fordulatban van a motor. Ezt csinálja a CVT váltó úgy, hogy bármely "fogaskerék" áttételi viszont meg tud valósítani. Azaz fokozatmentesen bármilyen arányt létre tud hozni, mindig az igénynek megfelelően.

    A sport fokozatnak nagyjából ezt kéne csinálja, hogy minden helyzetben úgy véli hogy neked maximális nyomatékra van szükséged, ezért azt mondja, hogy akkor mindig 5500-on tartja a fordulatot, és a gázpedálra az áttétel módosításával válaszol csupán. Persze vezérléstől függően ennek vannak változatai, mondjuk csinálhatja azt is, hogy sport módban nyomatékmaximumtól teljesítménymaximumig engedi, és fokozatokat szimulál, de az csupán az emberi komforttényező miatt van, egyébként a konstans fordulat lenne az ideális.

    Tehát ha egy ilyen autóban fokozatmentes a sport mód, akkor 0-végsebesség gyorsítást így csinálja meg, hogy nyomsz egy padlót, felugrik mondjuk 5500-ra a motorfordulat, és sebességtől függetlenül ott is marad, miközben a váltó folyamatosan az egyik tárcsát szűkíti, a másikat tágítja, egész a teljes tartomány végéig. Mondjuk 190-nél eléri az áttétel végét, akkor a maradék 20 km/h-t már motorból fogja gyorsítani, azaz abban a tartományban 5500-ról 6500-ra kúszik a fordulat, és eléred a végét. Persze ez nem teljesen ilyen szintetikus, és a vége se pont így van, de elméletileg így működne, vagyis 0-190-ig végig 5500-nál tartaná a fordulatot.

    Aláírás (nem kötelező megadni)

Új hozzászólás Aktív témák