Vélemény: mire képes az Xbox One a Microsoft VR koncepciójával?

A Microsoft az utóbbi napokban számos komoly bejelentést tett, és ezek közül a legfontosabb az Oculus Rift és a HTC Vive jelzésű VR eszközök támogatása az Oculus és a Valve partnereként. Nem okozhat meglepetést, hogy a Windows 10 operációs rendszert futtató, megfelelő alkatrészekből összerakott PC-k alkalmasak a virtuális valóságra, de a Microsoft az Xbox One-nal kapcsolatban azt is bejelentette, hogy a konzolra megjelent játékokban is elérhető lesz ez a lehetőség.

A redmondi óriáscég egyértelműen a Sony PlayStation 4 konzolhoz készülő Morpheus eszközére szeretne reagálni, de valójában nincs mivel. Amíg a Sony egy teljes rendszert húzott fel a Morpheus köré, ideértve a hozzá szabott fejlesztőkörnyezetet, az API-kat, az operációs rendszert, és persze a játékokat, addig a Microsoft koncepciója csupán annyi, hogy az Xbox One-ról futtatott játékok Windows 10-et használó PC-re streamelhetők, ahonnan kiküldhető a tartalom valamely VR eszközre, legyen az az Oculus Rift vagy a HTC Vive.

Ezzel a megoldással annyi probléma van, hogy a streamelés áldozatokkal jár. Egyrészt minden bemeneti adat az adott PC-be érkezik meg, amit Wi-Fi hálózaton keresztül el kell juttatni az Xbox One-ra. Ott az ezt támogató játékok (Halo, Forza, Sunset Overdrive, stb.) esetében megtörténik a képszámítás, majd betömörítésre kerül a sztereó képkocka, ami Wi-Fi kapcsolaton keresztül elvándorol a PC-re, ahonnan megjeleníthető a csatlakoztatott VR szemüvegen. Ebből a koncepcióból rögtön sejthető, hogy a késleltetés nem lesz túl kellemes, illetve a betömörített sztereó képkocka minősége is elmarad a tömörítéstől mentes opciótól.

Igazából az Xbox One virtuális valósága gyakorlatilag mint ingyenes szolgáltatás nem rossz, de a rendelkezésre álló adatok szerint előreláthatólag messze nem fogja tudni azt az élményt nyújtani, amit a Sony PlayStation 4 esetében a Morpheus. Tehát csak azért Oculus Rift vagy HTC Vive eszközt nem feltétlenül érdemes venni, hogy Xbox One-ról játékokat játszhassunk vele. Persze aki elsődlegesen a PC miatt veszi az említett termékek valamelyikét ott már egészen más a helyzet, hiszen kapott az Xbox One egy extra funkciót, amit opcionálisan lehet használni.

Azt fontos kiemelni, hogy a virtuális valóság a konzolok szempontjából is óriási figyelmet kap. A Morpheushoz több mint 30 játékot készít a Sony, tehát nem a PC lesz az egyetlen platform ahol el lehet adni ezt az irányt. Sőt, a konzolos felhasználóbázis csupán a jellege miatt is sokkal jobban vevő ezekre az újításokra, mint a PC-s, így a Oculus és a Valve számára a Microsoft partnersége abból a szempontból fontos, hogy eladják az Oculus Rift és a HTC Vive eszközöket kvázi a PC-n kívül is. Mivel erre a Sony lényegében nem ad lehetőséget számukra, így marad az Xbox One, mint a másik nagy népszerűségnek örvendő asztali konzol.

Valószínűleg az Oculus és a Valve is látja, hogy PC ide vagy oda, a konzolos felhasználóbázis nem csak nagy, de rendkívül fizetőképes, továbbá nagyon is vevők az újításokra, így kihagyott ziccer lenne pont nekik nem ajánlani valamit, még akkor is, ha az jelen helyzetben nem túl sok.

Azóta történt

  • GC 2015 - A Microsoft konferenciája

    A Microsoft nyitja az idei Gamescomot, érdemes lesz odafigyelni a cégóriásra, hiszen minden bizonnyal komoly bejelentéseket kapnak az érdeklődők.