A konzolipar a Sony-é?

Kazuo Hirai továbbra is a Sony-t véli a konzol-iparág hivatalos vezető fejlesztőjének, emellett hangsúlyozta, hogy a fenti titulus még véletlenül sem azt jelenti, melyik cég hány konzolt értékesített az éppen aktuális generációból. A pontos definícióval azonban adós maradt.

A Sony nevezett divíziójának elnöke a cég állítólagos dominanciáját a rivális Microsofttal szemben az aktuális asztali konzol, a Playstation 3 élettartamával magyarázta. Elmondása szerint, mint az a Playstation 2 karrierjéből is látható, a japán óriásvállalat 10 éves piaci ciklusra tervez, míg a rivális X-Box "pünkösdi királysága" mindössze 4-5 évig tartott. Ebben lehet valami, ám a Microsoft konzolrészlegének korábbi elnöke az X-Boxot viszonylagos kudarcként értékelte, a piacra történő bevezetés veszteséges mivolta és a gép gazdaságtalansága miatt. A divízió legfőbb célja a piaci mutatók figyelembe vételével az X-Box utódjának bevezetése volt, és mostanra úgy tűnik, az új sikerkonzol beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Ha a Sony így okoskodik, a kifacsart eszmefuttatásban végülis van logika, hiszen a sok belső fejlesztő tevékenysége és a kisebb brandek időtállósága miatt a PS3 életciklusa minden bizonnyal hosszú lesz, ám a rivális cégek ténykedéseit figyelembe véve ez nem jelent semmit: a PS3 2015-ben még a piacon lehet, meglehet több értékesített példánnyal, mint az addigra talán rég kivont Microsoft konzol, ám azt a majdani piacot már nyilvánvalóan nem a Sony korosodó 3. Playstationje uralja majd - ahogy most sem, tehetnénk hozzá ördögi, ám kissé keserű mosollyal.

Kazuo Hirai beismerte továbbá, hogy a PS3 fejlesztői kit programozása jóval nehezebb, mint az manapság elvárható lenne, ám ez az állítólagos hátrány a Sony álláspontja szerint valójában előny, hiszen a barátságtalan rendszerhez idővel hozzászokni tudó fejlesztők fokozatosan képesek lesznek majd kihasználni a rendszer rejtett tartalékait. Ez igaz volt ugyan anno a PS2-re, sőt, még inkább igaz volt a PSX-re, ám igaz a konzol-történelem majd' minden sikeres gépére, amelynek volt ideje kifutnia magát.

Állítása szerint a Sony nem tekinti piaci ellenfélnek a szigetország másik nagy szórakoztatóipari mamutvállalatát, a Nintendo-t, mert az a konzol-szegmensen belül is "egy másik világban" tevékenykedik. Hogy ez mit is jelent pontosan, arról csak találgatni lehet, nyilván arról van szó, hogy a Wii jórészt a casual rétegre épít, kevés az átfedés a Wii és a két "nagy" konzol, a PS3 és az X-Box 360 között a különféle műfajokat és brandeket tekintve. A 2008-as évet a piaci kimutatások szerint a Microsoft nyerte, ugyanis 8 millió eladott konzollal előzte meg a Sony-t. Ám mind a japán, mind az amerikai vállalat figyelmen kívül hagyja a "velük egy lapon nem említhető" Nintendo Wii-t, amely -legyünk őszinték- valósággal letarolta a fejlett országok piacait. A két nagyhal az egymással folytatott számháború helyett jobban tenné tehát, ha figyelmét a kis Wii és az általa kivívott interfész-forradalom sikerére irányítaná - talán tanulhatnak valamit.

Azóta történt

Előzmények