Mitől lesz egy játék sikeres?

Először állapítsuk meg, mit jelent jelen esetben a sikeres. A játékfejlesztő szempontjából mindenképp az eladások száma dominál, míg a játékosok részéről az, hogy mennyire köti le, élvezi a játékot.

Amennyiben egy cég sikeres szoftvert szeretne készíteni, abban az esetben igen sok elvárásnak kell megfelelnie, ami nem is olyan könnyű. Kezdjük a legelején. A játékok jó részének van sztorija, története (a single player játékok esetében többnyire), amelyet nem árt váratlan fordulópontokkal, és izgalmas történésekkel kifesteni, lövöldözős játékoknál pedig egyértelműen akciódússá kell tenni a játékot. Másfelől ott vannak a multis játékok. Itt az elsődleges szempont az, hogy ne egy múló szösszenetnek éljék meg a játékosok az adott terméket, hanem akár éveken keresztül is sikere legyen. Erre a legjobb példa a Counter Strike, mely már 10 éves és még benne van a 10 legjátszottabb PC játékok között. Az MMo-k pedig azt hiszem külön kategória, a WoW-nak a legnagyobb a sikere, de ezzel együtt jónéhány botrány is kapcsolódik hozzá önhibáján kívül.

A grafikával sem árt sokat foglalkozni, de túlzásba vinni sem jó. Alkalmazkodni kell a kor követelményeihez, és jobb, ha a gépigényt PC esetében az átlag konfig alá viszik. Konzol esetében pedig a hardver adott, ki kell belőle hozni a maximumot. Sok játék esetében a fizikával is sokat kell bajlódni, illetve karakterek/autók, egyéb dolgok mozgására is oda kell figyelni. Ám mi van, ha jó a játék, de teli van bug-al? Egy jó játékot nagyon sokat kell tesztelni, hogy a lehető legtöbb hibát ki tudják küszöbölni, sőt az a legjobb, ha megmarad a játék kiadása után egy amolyan support, ahova beérkezhetnek a hibajelentések, és ezeket javítják is és gyakorlatilag közel hibátlan játékká lehet formálni.

Most már van egy jó játék, de mindez bőven nem elegendő. Tudnék mondani pár játékot, mely a legsikeresebb játékok között is lehetne, de alig ismerik. Sajnos kell a sok-sok reklám mögé, nagy hírverést kell készíteni, hogy mindenki tudjon róla. A kiadott trailernek nem szabad többet mutatnia, mint ami maga a játék, mert akkor magasabb elvárások lehetnek a játékosok részéről, mint amire a fejlesztő cég képes.

Sok játék bukott el úgy, hogy egy nagy múlttal rendelkező sorozatba tartozott, így érthetően voltak elvárások is, melyeket nem tudtak teljesíteni, erre a legjobb példa a Need For Speed utolsó néhány példánya.


Természetesen várom a Kedves Olvasók véleményét is a témával kapcsolatban.