Kína száműzi a külföldi befektetéseket az online játékok piacáról

Kína betiltotta a külföldi befektetéseket az online játékiparban, így próbálva segíteni a hazai játékfejlesztő cégeket. A külföldi befektetők ezentúl el lesznek tiltva attól, hogy online játékokat működtessenek — sem a teljesen külföldi tulajdonú, sem a vegyesvállalatként üzemelő, sem a helyi cégekkel együttműködő vállalatok nem végezhetik ezt a tevékenységet.

A hír a pekingi Sajtó és Publikációs Igazgatóság (GAPP) weboldalán jelent meg, jelezve a kínai kormány azon igyekezetét, hogy szorosabb kontroll alá vonja a Kínában egyre erősödő és terjeszkedő "virtuális világot". Idén a GAPP bejelentette, hogy online játékok csak akkor jelenhetnek meg az országban, ha az Igazgatóság azokat jóváhagyja, ami a fejlesztők számára tovább növeli az évekig tartó fejlesztések piacra való bevezetésének kockázatát.

Amikor a Netease, Kína egyik legnagyobb internet portálja elnyerte egy kisebb játék operátortól a licenszt a World of Warcraft üzemeltetéséhez, a hatóságok szándékosan késleltették a jóváhagyást, mivel az együttműködés külföldi tulajdonú céggel jött létre. A kinai online játékpiac főbb szereplői hazai cégek mint a Tencent, Changyou, Shanda, továbbá a fent említett Netease és The9. Ezek a vállalatok forgalmuk jelentős részét még mindig külföldi tőkéből fejlesztett játékokkal érik el, amelyek után jogdíjat fizetnek. A World of Warcraft egész Kína legnépszerűbb MMORPG-je.

Az új játékok fejlesztésének költségei exponenciálisan nőnek, egyre több kínai  játékfejlesztőnek kell szembenéznie a fejlesztés anyagi korlátaival, így rákényszerülnek arra, hogy külföldi játékokat forgalmazzanak" - mondta Edward Yu, az Analysts nevű kutatócég vezetője. "Ez az új szabályozás részben megkísérli megvédeni a helyi játékkiadókat."

Az Analysts úgy véli, hogy az új szabályozás kevés lesz ahhoz, hogy kizárja a külföldi játékfejlesztő cégeket a piacról, mivel nem a GAPP az egyetlen hatóság, amely jogosult a szabályozásra. Kína Kulturális Minisztériuma illetve az Ipari és Információ Technológiai Minisztérium szintén érdekeltek az online iparágak szabályozásában, bár spekulációk szerint a GAPP a mostani intézkedéssel a fent említett minisztériumok kárára szeretné saját befolyását növelni.

A GAPP álláspontja szerint a már jóváhagyott játékokhoz készült frissitések illetve új verziók ismét el kell, hogy nyerjék az Igazgatóság jóváhagyását. Ugyanez az eljárás lesz érvényes abban az esetben ha a játék más forgalmazó által kerül piacra — ezek az intézkedések pedig, ha komolyan veszik őket, akár még egy hibajavításokat tartalmazó patch megjelenését is hátráltathatják.

Azóta történt

Előzmények