Iszonyatosan erős lesz a Sony ajánlata a konzolpiacon

A Sony jó előre bejelentette, hogy a mai napot egy rendezvénynek szentelik, és a kósza pletykák szerint már az is kiderült, hogy az új PlayStation konzolokról lesz szó. Pontosabban volt szó, merthogy a híresztelések igaznak bizonyultak. Egészen pontosan két új modell érkezik, amelyek leváltják az aktuális PlayStation 4-et.

A PlayStation 4 Slim tulajdonképpen azt fogja tudni, amit a mostani PlayStation 4 csak kisebb méretben, kisebb fogyasztással. A konkrétumokat a cég nem árulta el az energiaigény csökkenésére vonatkozóan, és azt sem lehet tudni, hogy új AMD SoC APU dolgozik-e benne. Ugyanakkor a képességek biztos, hogy megegyeznek a korábbi lapkával, tehát vagy egy friss steppingről van szó, vagy csak szimplán átportolták a dizájnt egy új node-ra, de azon nem változtattak. Erre a gépre a Sony nem sok időt szánt, de annyit elárultak, hogy szeptember 15-étől lesz kapható, méghozzá 299 eurós áron.

Sony PlayStation 4 Slim és Pro Sony PlayStation 4 Slim és Pro
Sony PlayStation 4 Slim és Pro [+]

Az igazán fontos bejelentés a PlayStation 4 Pro volt, ami lényegében egy továbbfejlesztett PlayStation 4. Ebben már nem ugyanaz az AMD SoC APU dolgozik, hanem egy teljesen új. Persze a Sony azt akarta, hogy ez a két konzol ne legyen független egymástól, tehát ugyanazt a tartalmat kapja, így annyira szabadon már nem lehetett hardvert tervezni. Többek között a megmarad a nyolc darab Jaguar mag, de 1,6 GHz helyett már 2,1 GHz-en fognak üzemelni. A memóriaalrendszer nem változik, vagyis marad a 256 bites memóriavezérlő, de a GDDR5 szabványú memóriák effektív órajele 5,5 GHz helyett 6,8 GHz lesz, így a memória-sávszélesség 218 GB/s-ra nő. Az adattároló kapacitása is módosul, mivel a PlayStation 4 Pro már nem 500 GB-os, hanem 1 TB-os HDD-t kínál.

A Sony az integrált grafikus vezérlőt emelte ki, mivel ezt éri a legnagyobb változás. Konkrétan megduplázódik a beépített CU-k száma, így 18 helyett már 36 darab áll a fejlesztők rendelkezésére, amely összesen 2304 shader részelemet és 144 textúrázó csatornát jelent. A ROP blokkok száma viszont nem változik, vagyis marad 32 blending egység, de ezek fejlettebbek a korábbiaknál. Mindemellett az integrált grafikus vezérlő órajele 800 MHz helyett 911 MHz-re nő. Az alapot tekintve a PlayStation 4 Pro már nem a GCN2, hanem egy nem számozott, amolyan keverék GCN architektúrát tartalmaz, amit az AMD csak ide tervezett. Ez a GCN tulajdonképpen tartalmazza a Polaris termékcsalád alapját adó GCN4 egyes újításait, miközben megőrzi a GCN2 összes utasítását, vagyis bináris kompatibilitást biztosít a PlayStation 4 és a PlayStation 4 Slim modellekkel, és nem mellesleg így képes lesz futtatni az összes eddig megjelent PlayStation 4-es játékot.

Az új AMD SoC APU-val kapcsolatban még nem derült ki, hogy milyen node-on készül, de biztosan támogatja a 4K-s felbontást és a HDR-es kijelzőket, amit a Sony nagyon kihangsúlyozott, hiszen tulajdonképpen a PlayStation 4 Pro modellt leginkább ezekre az igényekre fejlesztették.

Ezt tudja a PlayStation 4 Pro

A vállalat azt is tisztázta, hogy a PlayStation 4 a két konzol ellenére marad egy család. Vagyis közös áruházban lehet a gépekre egységes tartalmat vásárolni, illetve egységes marad a közösség is, azaz a többjátékos módok nem veszik figyelembe, hogy kinek melyik PlayStation 4 verziója van. A változás annyi lesz, hogy mostantól a konzol vásárlása előtt el lehet dönteni, hogy kinek mire van szüksége. A belépő egyértelműen a PlayStation 4 Slim, ami Full HD-s felbontású kimeneti képet biztosít. Ez tekinthető az alapnak a fejlesztők számára, és a PlayStation 4 Pro adja az extrát. És itt jön az érdekesség, ugyanis egyrészt a Sony elvárja, hogy az erre érkező játékok 4K-s felbontású kimeneti képet adjanak, hiszen az a réteg, amely ezt a konzolt veszi meg, leginkább ezt várja el. Ugyanakkor a PlayStation 4 Pro használható marad Full HD-s tévékkel is, és ilyenkor Full HD-s kimeneti képet biztosít. Erre vonatkozóan a Sony azt várja el a fejlesztőktől, hogy a lehetőségekhez mérten más szempontból tegyék részletgazdagabbá a grafikát. Ez jelenthet jobb élsimítást, több effektet, több növényzetet és tereptárgyat, azaz végeredményben több objektumot, tehát igazából csak a hardver kihasználását várja el a cég, ennek a módját már a fejlesztőkre bízza. A lényeg ebben az, hogy Full HD-s tévék mellet is lesz értelme a PlayStation 4 Pro konzolnak.

A tartalom szempontjából az eddig kiadott játékokat a PlayStation 4 Pro képes futtatni. Legrosszabb esetben pont ugyanúgy, ahogy azt az eredeti PlayStation 4 teszi, amire egy úgynevezett kompatibilitási mód ad lehetőséget. Ugyanakkor a Sony látszólag figyel arra, hogy a már kiadott, népszerűbb címekhez is készüljön egy frissítés, ami ha nem is tökéletesen, de elég jól kihasználja a PlayStation 4 Pro lehetőségeit. Az új játékoknál pedig már eleve lehetett úgy tervezni a tartalmat, hogy a fejlesztő jól lefedje a két eltérő teljesítményszintet.

A virtuális valóság szempontjából is változik a helyzet. Egyrészt a PlayStation VR az eredeti PlayStation 4-hez készült, de PlayStation 4 Pro itt is kihasználható. Az extra teljesítményt a fejlesztő elköltheti extra effektekre, vagy azt is lehet, hogy hagyja a játékot gyorsabban futni.

A PlayStation 4 Pro november 15-én válik elérhetővé, és meglepő, hogy nem lesz annyira drága, mint amire a képességeiből számítani lehetne, mivel 399 eurót kell majd érte fizetni. Valószínűleg a Sony arra játszik, hogy a PlayStation 4-gyel már rendelkező felhasználók is elgondolkodjanak a frissítésen, amire ilyen ár mellett reális lehetőség van. Multimédiás szempontból érdekesség, hogy a PlayStation 4 Pro nem képes a 4K-s Blu-ray filmek lejátszására, így nem tud kiváltani egy külön lejátszót. Ez valószínűleg nem technikai limitáció, hanem inkább piacpolitikai, mivel a Sony talán érdeklődik annyira a szegmens iránt, hogy saját lejátszókat is tervezni fognak.

Azóta történt