HDR csak közvetlen kapcsolat mellett lesz a PlayStation 4 konzolokkal

A Sony három hete jelentette be, hogy az összes PlayStation 4 konzol támogatni fogja a HDR-t, ezen belül is a HDR10 formátumot, amihez igazából csak egy firmware frissítésre volt szükség, míg a később érkező PlayStation 4 Pro eleve megfelelő firmware-rel érkezik. Ilyen formában az említett konzolok képesek megjeleníteni a megfelelő kijelzőkön a HDR tartalmat, legalábbis játék és képnézegetés mellett biztosan, míg videók esetén már bonyolultabb a helyzet, de tekintve azt, hogy a rendszer zárt, a Sony rengeteg szoftveres trükköt alkalmazhat, hogy ebből se legyen gond az eredeti masinánál, míg a PlayStation 4 Slim és Pro már eleve HDMI 2.0a-s kimenettel rendelkezik.

A Sony az eredeti PlayStation 4 esetében az AMD trükkjét másolta le, pontosabban valószínű, hogy a beszállítójuk megosztotta velük ezt a tudást, aminek hála képesek voltak úgy módosítani a kijelzőmotor vezérlését, hogy a HDMI 1.4-es aljzat se legyen akadálya a HDR támogatásának. Ezt a trükköt az AMD is alkalmazza PC-n a Radeon R9 300, Nano és Fury sorozatra, amelyek játékra és képnézegetésre képesek támogatni a HDR-t a modern kimeneteken, de videókra már nem.

A PlayStation VR Processor Unit minden oldalról
A PlayStation VR Processor Unit minden oldalról [+]

A trükk azonban abban rejlik, hogy a csatlakoztatott kijelző bemenete mindenképpen megfeleljen a specifikációknak, vagyis annak ellenére, hogy a kimenet HDMI 1.4-es, a bemenetnek már HDMI 2.0a-snak kell lennie.

A probléma a fentiekkel annyi, hogy a PlayStation VR mellé érkező úgynevezett Processor Unit HDMI be- és kimenete nem támogatja a HDMI 2.0a-s szabványt, vagyis nem képes átvinni a HDR tartalmat. Itt ráadásul trükközésre sincs lehetőség, mivel a közvetlen összeköttetés semmiképpen nem valósulna meg a konzol és a tévé között. A Sony ezt a problémát nem is tagadja, és felhívták a figyelmet a PlayStation VR-hez kapcsolódó, gyakran ismételt kérdések oldalon, hogy a konzolok elvesztik a HDR tartalom átvitelének képességét, ha a Processor Uniton keresztül vannak összekötve a tévével. Ez valójában azért probléma, mert a felhasználó folyamatos átkötésre kényszerül, ha a HDR-t és a VR-t is el szeretné érni, és ha már HDR-t megjelenítő tévével rendelkezik, akkor nyilván érdekli ez a funkció. Katasztrófáról persze szó sincs, de egyértelműen kényelmetlen lesz a csatlakozás adott igényre történő folyamatos módosítása.