GameStop: Nem kel el sok új konzol, ha letiltják bennük a használt játékokat

Az elmúlt hónapok során egyre-másra merültek fel pletykák a Microsoft és a Sony következő generációs konzoljával kapcsolatban. Azonban a hardvereken kívül szintén nagyon fontos tényező a programokkal való ellátottság és a játékok támogatása is. Bizonyára emlékeztek még, hogy mindkét konzolgyártó igyekszik kidolgozni egy megoldást, amivel letiltanák a használt játékok kereskedelmét játékgépeiken.

A Gamepod hasábjain már megírtuk, hogy a Sony egy új technológiát fejlesz ki a PlayStation 3 utódjához, míg a Microsoft egy hardveres védelmet kíván beépíteni a következő XBOX-ba. Valamint mindkét konzol állandó internetkapcsolatot fog igényelni, hiszen a fentebb leírt módszerek csak így működhetnek hatékonyan. A gyártók tehát nagy erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy a kalózkodást és a használt játékok kereskedelmét minél jobban visszaszorítsák.

Ezek a kiadók számára nyilván jó hírek, viszont a felhasználók, valamint a használt játékokat is forgalmazó üzletek már valószínűleg nem örülnek neki ennyire. A GameStop nevű áruházlánc már évek óta árul használt játékokat, melyeket sokan új játékokra cserélnek be, így spórolva azok árán. Nyilván a kiadónak az az érdeke, hogy a felhasználók új játékokat vásároljanak, a használt darabok eladásából nincs bevételük. Viszont így a játékosnak többet kell fizetnie a termékekért.

A GameStop szeretné felhívni a konzolgyártók figyelmét arra, hogy amennyiben az új generációs készülékeikben letiltják a használt játékok kezelését, akkor a felhasználókat ez teljesen elidegenítheti, így valószínűleg nem sokan fogják majd vásárolni őket. Az áruházlánc ezt egy felmérés eredményeire hivatkozva állítja, melyet a PowerUp Rewards programjukban résztvevő mintegy 21 millió amerikai játékossal készítettek. Sajnos adatokkal nem szolgáltak erről a felmérésről.

A GameStop teljes tavalyi jövedelmének mintegy 28%-át, míg bruttó nyereségének közel 46%-át tette ki a használt játékokkal való kereskedelem. Az EDGE oldal által szerdán írt cikk óta, melyben megemlítik, hogy az új XBOX konzol az állandó internetkapcsolat segítségével teljességgel lehetetlenné teszi majd az egyszer már aktivált játékok másik konzolon való elindítását, az áruházlánc részvényeinek értéke négy nap alatt mintegy 6,8%-ot esett.

A Microsoft úgy reagált az EDGE oldalon leírtakra, hogy pletykákat nem áll szándékukban kommentálni, és bár jelenleg is arra fókuszálnak, hogy mi legyen fontos a következő platformjukban, egyelőre semmi bejelenteni valójuk nincs a témát illetően. Vagyis továbbra is fennáll a kérdés: ha valóban megoldja a Microsoft és a Sony, hogy a következő generációs gépeiken már tényleg ne lehessen elindítani aktiválás után máshol a játékokat, akkor vajon lesz-e keletjük ezeknek a csodamasináknak?

A PC-sek már régóta ebben a cipőben járnak: Steam, Origin, GFWL, Uplay és még sorolhatnánk a különféle klienseket, melyekben aktiválnunk kell a játékokat. Mégis megoldják, hogy már sokszor a megjelenés előtt fent vannak a tört verziók, melyekben kikerülik ezeket az "always online" DRM megoldásokat. Legtöbbször pont a tisztességes vásárlók járnak pórul, mert miközben nekik a különféle autentikációs procedúrákon kell átesniük (melyek nem mindig működnek megfelelően, tegyük hozzá), addig a kalózok vígan játszanak.

Szóval az sincs kizárva, hogy ezzel a lépéssel a Sony és a Microsoft pont az ellenkezőjét fogja elérni, mint szándékoznak, és az új konzolok nemhogy visszaszorítják, hanem felerősítik majd a kalózkodást. Mindenesetre majd elválik, ha hivatalosan is bemutatják az új készülékeket.

Előzmények