"Félreértések" miatt hagyják el a kiadók a GeForce Now szolgáltatást

Az NVIDIA még a hónap elején élesítette a GeForce Now szolgáltatást, amely kilépett a tesztfázisból, és normál kereskedelmi modell mellett működik tovább. Jelenleg egy kategória van az előfizetésnél, így 5 dollárért cserébe, egyhuzamban maximum 6 órás használati jogot vásárol magának az érintett ügyfél, míg a támogatott játékokat a népszerű áruházakból (például Steam) kell biztosítani.

A startot követően azonban némelyik kiadó elkezdett lázadni, ugyanis az Activision Blizzard kérte az NVIDIA-t, hogy az összes játékukat távolítsák el a GeForce Now szolgáltatásból. Az NVIDIA szerint ez csak egy félreértés volt, de a Bethesda nemrég ugyanerre kérte a céget – bár a Wolfenstein: Youngblood című alkotás elérhető maradt.

Az NVIDIA az újabb kilépőre még nem reagált, de az ok minden bizonnyal ugyanaz lehet, vagyis a kereskedelmi szerződés hiánya. A GeForce Now esetében a tesztfázisra a kiadók speciális szerződést kötöttek, amely tulajdonképpen a rendszer tesztelésére szolgált. Ez jó volt mindegyik érintett számára, hiszen ekkor még hasznot aligha várt valaki a konstrukciótól, viszont ha értékes szolgáltatássá tudja kinőni magát, akkor az bizony üzletileg is jó az érintett feleknek. Ugyanakkor az NVIDIA úgy gondolta, hogy a teszten résztvevő cégek maradnak az élesítés után is, de az egyes kiadók láthatóan átfogó kereskedelmi szerződést szeretnének kötni.

Az úgynevezett "félreértés" lényegében a szerződés hiánya. Az NVIDIA szerint nekik erre nincs szükségük, hiszen a GeForce Now csak egy bérelhető hardver, így a játékos más platformon megveszi a játékot, és ha az elérhető a rendszeren belül, akkor játszhat rajta a GeForce Now szolgáltatáson keresztül is. Az egyes kiadók azonban másképp értelmezhetik a helyzetet, ugyanis számukra ez a konstrukció egy újabb platformnak is tekinthető, vagyis megkövetelhetik a kereskedelmi szerződést. Ennek alapja az lehet, hogy az egyes játékáruházak között sincs átjárás, tehát ha valaki egy címet a Steamre vett meg, akkor az például nem kerül automatikusan a birtokába az Epic Store-on vagy a GOG-on belül. Ahhoz, hogy ez megtörténjen külön megállapodás kell az érintett felek között. Ez nem lehetetlen, többek között a GOG Connect rendszer számos Steamre megvásárolt címet tett már elérhetővé az érintett felhasználók GOG regisztrációján belül, de ezek nagyrészt nem átfogó megállapodások, pusztán egy-egy alkotásra vonatkoznak, továbbá esetenként ideiglenesek. Ezért viszont a GOG fizet az érintett kiadóknak, amely cégek a szintén fizetnek valamennyi kompenzációt a Steamnek, hiszen a Valve számára valahol hátrányos, hogy a saját platformjukon keresztül megvásárolt licenc után más rendszeren belüli hozzáférés is jár.

Egyelőre tehát nézetkülönbség van az NVIDIA és az egyes kiadók között. A legnagyobb probléma, hogy a GeForce Now többféleképpen értelmezhető. Tekinthető bérelhető hardvernek, de akár platformszintű szolgáltatásnak is. Az Activision Blizzard és a Bethesda az utóbbi kategóriába sorolhatja a rendszert, és emiatt kereskedelmi szerződést szeretnének kötni, hogy az NVIDIA fizessen nekik, ha a játékaikat futtatni akarják. Ha viszont szolgáltatásnak minősül a GeForce Now, akkor a játékáruházak tulajdonosai is benyújthatják majd az igényt az anyagi kompenzációra, ami esetleg része is lehet a kiadókkal kötött szerződésnek.

Az mindenesetre biztos, hogy van megoldás a problémára, hiszen a Wolfenstein: Youngbloodot megtarthatta a szolgáltatás, még a Bethesda lelépése ellenére is. Erre valószínűleg gyorsan kötött a két cég egy megállapodást. Ugyanakkor nagy kérdés, hogy a többi kiadó hova sorolja majd a GeForce Nowt, hiszen ez döntően meghatározhatja azt, hogy kereskedelmi szerződés nélkül elérhetők maradhatnak-e a játékaik.