A Capcom győzött a szerzői jogi perben

Köztudott, hogy a Capcom egyik első Xbox 360-as kasszasikere, a Dead Rising tulajdonképpen George A. Romero 1978-as, definitív zombifilmjének, a Dawn of the Deadnek (magyar forgalmazásban: Holtak hajnala) konzolos újraértelmezése. A koncepció, a stílus és a hangulat igazából annyira hasonló, hogy a film jogait birtokló producer idén be is perelte a szoftveróriást.

A jogokat birtokló MKR Group illetékese listát nyújtott be az ügyben eljáró bíróságnak, pontokba szedve a játékban található, jogilag kifogásolható momentumokat. Ezek a következők:

-Mindkét alkotás javarészt egy kétszintes bevásárló központban játszódik.

-Mindkét plazában található fegyverbolt, ami szerepet is kap a cselekményben.

-Mindkét esetben vidéki helyszínről beszélhetünk, a környéken a Nemzeti Gárda erői portyáznak.

-Közös visszatérő elem a helikopter, mindkét alkotás karakterei ezzel érkeznek.

-A zombik közül számos kockás ingben tűnik fel. (LOL!)

-A szenzációhajhász újságírással szemben egyfajta mögöttes kritika fogalmazódik meg. A főhős riporter mindkét esetben rövid, barna hajú, bőrdzsekis, macsó és minden lében kanál figura. (Zárójelben megjegyezném, ez nem igaz, a film tévései távolról sem hasonlítanak a fenti modellre.)

-Mindkét alkotásban megjelenik a különféle használati tárgyak, úgymint gáztartályok, láncfűrészek és járművek kreatív használata a zombik megsemmisítésére.

-Mindkét alkotás a fékevesztett fogyasztói társadalom kritikáját fogalmazza meg.

-A plázában szóló háttérzene mindkét esetben komikus elem.

-A Dead Risingban lévő "pokol" szó jelentése referál a Dawn of the Dead sokat idézett kulcsmondatára: "When there is no more room in Hell, the dead will walk the Earth." (Ha már nincs több hely a Pokolban, a holtak majd köztünk járnak.)

Richard Seeborg rendőrbíró végül a Capcomnak adott igazat, mondván, a felsorolt motívumok nagy része egyetemesnek tekinthető a tömegkultúrában, mint egy cselekménytípus részei. A filmnek és a játéknak is alapot nyújtó séma egy mondatban összefoglalható ugyanis: a világtól elszeparált emberek csoportja az életben maradásért küzd egy halálos vírus ellen. Továbbá a listán szereplő további konkrétumok között sem akad olyan, amely összeférhetetlen lenne a Dawn of the Dead jogilag valóban levédett momentumaival.

Ezzel együtt a vizsgálat komoly különbségekre is rávilágított: a Dead Risingból szinte teljes egészében hiányzik az MKR által hivatkozott társadalomkritikai háttér, a cselekmény továbbá erősen akcióorientált, a cél pedig egészen más, mint az alapul szolgáló filmben. A zombik megsemmisítése ugyanis természetes hozadéka a nyomozásnak, a cselekmény tétje pedig a zombivírus eredetének megismerése. A Dawn of the Dead azonban csupán a boldogulásról, a túlélésről szól.