Mortal Kombat X teszt

Bevezető, történet

Tegye fel a kezét, aki emlékszik még azokra az időkre, amikor kígyózó sorokat kellett végigállni ahhoz, hogy húsz forintos érméket a gépbe dobva kihívhassuk az ellenfelet egy kis bunyóra. És itt természetesen nem az utcai harcra kell gondolni, hanem a Midway Games által fejlesztett, 1992-ben megjelent Mortal Kombatra, mely lényegében forradalmasította a verekedős játékokat, nem utolsó sorban pedig méltó ellenfelet állított a Street Fighter sorozatnak. Ed Boon és John Tobias valószínűleg nem számított rá, hogy termékük ennyire felkapott lesz, ám a játéktermi hírnév meghozta a sikert, így hamarosan PC-re is adoptálták a sorozatot. A tervek szerint eredetileg Van Damme kiköpött másával lehetett volna küzdeni, majd volt egy kis szerződésből adódó galiba, amit végül sikerült megoldani, így Johhny Cage lett az a szereplő, aki az akciófilmekből ismert személyt megtestesítette.

Mortal Kombat X
[+] Ilyen a főmenü

A fejlesztők igyekeztek mindenben megújulni a Street Fighterhöz képest, különböző gombkiosztás (két ütés és két rúgás gomb), valamivel több mozdulat, más irányítás jellemezte a játékot, bár azért voltak erős hasonlóságok is. A Mortal Kombat kreátorai azonban egyet a mai napig szentül hisznek, nincs szükség három dimenziós mozgásokra, vagyis a térben előre- és hátralépésre szerintük sosem volt igény, amelyik produktumban lehetséges, ott sem használják. A játék számos epizódot megélt, a Mortal Kombat II és 3 után volt Ultimate, Trilogy, Deadly Alliance, Deception, Armageddon stb. rész is. A sorozat valamennyi darabjára igaz volt, hogy igen különleges, őrült mozdulatok tarkították, volt tűzgolyó, villám, a semmiből előugró puskagolyók, teleport. Ezek most újabb szintre emelkednek, hiszen az orvosi egyetemre készülők anatómiai ismereteket szerezhetnek a brutális kivégzések során. 18 év alatt viszont nem ajánlott.


Forrás: Mortal Kombat Community Youtube

Volt már egyébként szó az elmúlt több mint két évtizedben arról, hogy a Street Figher és a Mortal Kombat összeolvadna, de az alkotók szerint a két játék különbözik, utóbbi ráadásul sokkal brutálisabb. Ed Boon játéka így most a tizedik részét élte meg, négy évvel a 2011-es előd után ugyanis megjelent a NetherRealm Studios által fejlesztett Mortal Kombat X, amiben ugyanúgy a klasszikus, kétdimenziós mozgásteret használják, ám egy nagy újítással, hiszen minden szereplőnek immár három különböző harcmodora van. Annyira persze nem új, hogy Kortal Mombat, vagy Mortal Wombat legyen. A játék nem csak PC-re, hanem az aktuális konzolokra, vagyis a PlayStation 4-re és az Xbox One-ra is elérhető, ráadásul a régebbi konzolok tulajdonosainak sem kell nagyon szomorkodniuk, hiszen ha képesek nyárig (úgy júniusig) várni, akkor már PlayStation 3 és Xbox 360 gépeken is lehet majd élvezni a gerinctörésekkel, izomszakadásokkal, látványos rúgásokkal teli harcokat.

Karakterek, grafika, módok

A játék felépítése meglehetősen logikus, ám az új játékosok meglepődhetnek, hiszen első indítás után még szinte alig érünk el módokat, karaktereket. Ehhez először néhány csatát meg kell vívnunk, főleg azért, hogy az irányítást és a mozgásokat megszokjuk, nem utolsó sorban pedig betekintést nyerjünk a Mortal Kombat X világába. A küzdelmek során pontokat szerzünk, pár csata után már a sztori mód és szinte az összes szereplő elérhető lesz. Kezdjük is azokkal, akikkel majd a kivégzésig zajló megmérettetéseket lenyomhatjuk, hiszen van belőlük bőven. A lista a következőkből áll: Kung Lao, Jax, Sonya Blade, Kenshi, Kitana, Scorpion, Sub-Zero, Mileena, Takeda, Cassie Cage, Jacqui Briggs, Kung Jin, Kano, Johhny Cage, Erron Black, Liu Kang, Ermac, Kotal Kahn, Reptile, Ferra/Torr, D'Vorah, Raiden, Quan Chi, Goro. Mindenkinek háromféle harcászati stílust választhatunk, ettől függően változnak az ütések, a fegyverek, a technikák és a különleges képességek, ami pedig jó és szükséges dolog, hogy ezt a bunyók közben is változtathatjuk. Egy példa: Scorpion esetén a Hellfire-t választva a túlvilágról érkezik egy segítő, a Nijitsu a két hatalmas kardot helyezi előtérbe, az Inferno esetén pedig a tűz lesz a legjobb barátunk.

Mortal Kombat X
[+] Sok karakterrel küzdhetünk

A lenti képen jól látható, honnan hová jutott a játék grafikája, pedig az 1992-es variánst akkoriban félelmetesen futurisztikusnak tartották. A Mortal Kombat X a mai szemlélet szerint szintén elég jó lett, még egy százhúsz centiméretes képátlóval rendelkező Full HD TV-n is kimondottan jól mutat, köszönhetően az Unreal Engine 3 motornak. A karakterek kidolgozottsága kiváló, de néha talán a háttér érdemli a nagyobb figyelmet, egészen elképesztő dolgok történnek ott, igen kellemesen megrajzolták a különféle terepeket. Háborgó tenger hullámai csapnak ki, egyszarvú próbál kiszabadulni a láncok fogságából, lezuhant repülőt körülvevő veszett kutyák támadnak embereket, láva csörgedezik a sziklák között, szóval tényleg nagyon valósághűen lett kidolgozva mind a tizenkét helyszín, plusz a tréningterem.

Mortal Kombat X
[+] Kis összehasonlítás: 1992 vs. 2015

Amik talán látványban képesek a háttérrel felvenni a versenyt, azok a játék során megmutatkozó, anatómiai precizitású jelenetek, amikor a kamera lassítva mutatja a game a csontok széttörését, az izmok leszakadását, a szemek szétrobbanását, az agyvelő kicsapódását, a gerinc kitépését, a koponya szétvágását, és ezek még brutálisabbak (valaki szerint már-már komikusabbak), ha a kivégzés részhez érünk. Rátérve a szoftveres felépítésre, a menü elég egyszerű, éppen ezért átlátható. A főoldalról az egy- és kétjátékos, az online, valamint a faction módokat érjük el, valamint itt találjuk az extrák menüpontot is, ahol az eddigi történéseket láthatjuk, elemezhetjük.

Mortal Kombat X
[+] Brutális küzdelmek

Ha egyedül nyomjuk, akkor a sztorimód (következő oldal), a torony küzdelem (Towers), a sima ütlegelés, valamint a szerencsetesztelés (test your luck, ilyenkor a gép tetszőlegesen állítja be a képességeket, karaktereket) áll rendelkezésünkre. A Towers szekcióban tíz bunyót kell túlélni, ez természetesen tíz egyre nagyobb nehézségi szinttel bíró ellenfelet jelent, jó móka, gyakorlásnak pedig pláne tökéletes. Van ennek is egy szerencsére épülő változata, ahol tényleg minden véletlenszerűen változik meg, nem csak az ellenfelek kilétéért izgulhatunk, hanem hogy mivel, hol, milyen módon tudunk majd küzdeni ellenük. Választhatunk végtelen és túlélésig menő csatákat, ezek már a nevükkel jelzik, mire számíthatunk. Hasznos a kiképzés (training) is, hiszen így lehet megtanulni azokat a mozdulatokat, kombinációkat, amik látványosabbak, no meg persze jóval többet sebeznek egy egyszerű rúgásnál. Nagyon sok mozgást kell elsajátítani, főleg a kombók esetén, nem kevés gyakorlás szükséges ahhoz, hogy azért profinak mondjuk magunkat és belevágjuk olyan online küzdelmekbe, ahol a világ legjobbjai ellen vívhatjuk a harcot.

Mortal Kombat X
[+] A Towers mód

Szót érdemel természetesen a Faction, ahol ötféle frakció közül választhatunk. Ezek mind-mind háborúban állnak egymással, mi pedig valakikhez csatlakozunk és megyünk a többiek ellen, a hétvégén pedig ha nyerünk, akkor a csapattal együtt jutalmat kapunk. Az öt csoport a következő: a Special Forces (az Earthrealmért harcolók), a White Lotus (Raiden vezetésével, Shaolin istenítésében), a Black Dragon (bűnszervezet), a Lin Kuel (Sub-Zero vezetésével), valamint a Brotherhood of Shadow (ők sötét varázslatokkal vívnak, hűséggel tartoznak Shinnok istenhez).

Sztori mód, online, összegzés

A sztori mód az egyik legfontosabb eleme a játéknak (bár azért a másik fotelben káromkodó és vesztésre álló társunkkal folytatott küzdelemnél nincs jobb), mely ugyan az előző rész folytatásának is betudható, mégis egy teljesen úgy szálat is kapunk. Ebben az epizódban a birodalom tagjai, a régi istenek hívei, valamint az emberiség harcol egymással. Az új és régi karakterek egyúttal új és régi képességekkel is rendelkeznek, D'Vorah például a póklábaival nyirbálja az ellenfelet, Ferra Torrt egy nyakában ülő harcos kisleány irányítja és segíti, Erron Black pedig tűzkarokkal kaszabolja a "ringben" lévő vállalkozókat, de visszatértek olyanok, vagy továbbra is találkozunk majd a sztori során olyan jól ismert szereplőkkel, mint Sub-Zero, Scorpion, Kano, Goro, Raiden.

Mortal Kombat X
[+] A sztori mód Johhny Cage főszereplésével

A sztori Johhny Cage-dzsel és Sonya Blade-del kezdődik, előbbinek a bőrébe bújva vesszük fel a harcot. Először Scorpiont, majd Sub-Zerót kell lepüfölnünk a föld színéről, utána pedig az idő előrehaladtával Jax-be is belebotlunk, aki szintén nem akar szó nélkül elmenni mellettünk. A történet persze csordogál, inkább a küzdelmek adnak igazi izgalmat, bár azért az átvezető részeket sem érdemes átugrani, mert akkor nem fogjuk érteni, hogy miért kell a havas táj és Jax után hirtelen Shinnokkal küzdenünk, méghozzá egy eléggé jövőt idéző környezetben. Tényleg érdemes végigvinni ezt a játékmódot, nagyon sok ismert arc fog feltűnni, akik mellettünk, vagy akik ellenünk próbálnak majd meg mindent megtenni.

Mortal Kombat X
[+] Látványos hátterek

Az online módot választva javarészt ugyanazokkal a játékokkal találkozunk, mint az internetet nem igénylő változatok esetén. Beléphetünk különböző szobákba, ahol természetesen nehézségi szint, ergo tapasztalati pontok szerint tudunk szembeszállni a földkerekség valamelyik részéről bejelentkező játékosokkal, a versus esetén kihívhatunk valakit, plusz van lehetőség csapatok közötti küzdelemre a team battle jóvoltából, valamint ugyanígy mászhatunk fel a létrán a tower mód segítségével is, csak ilyenkor már kvázi élő ellenfelünk lesz. Az ötcsapatos faction war page a korábban leírt lehetőségeket tartalmazza, vagyis csoportokba rendeződve kell majd az ellenfeleknek nekiugranunk. A legtöbb esetben napi, heti, vagy akár havi kihívásokkal is találkozunk, melyeknek teljesítése esetén különféle jutalomban részesülünk. Gond azért van a szerverekkel és a kereséssel, mivel nem egyszerű fordul elő, hogy olyan harcostársat dob ki a rendszer, akinek a pingje igen magas, vagyis úgy szakadozik a játékmenet, hogy ki kell lépni és keresni kell másik lehetőséget, ezt azért illene javítani.

Mortal Kombat X
[+] Online menürendszer

A Mortal Kombat X, vagyis a sorozat tizedik része egyáltalán nem hoz szégyent a játék nevére, hiszen szinte minden olyan elemet tartalmaz, amit az eddigi epizódokban megszokhattunk. Nagyon jó döntés, hogy számos régi és új karaktert is tartalmaz a játék, így nem érezzük majd teljesen azt, hogy csak egy ráncfelvarráson átesett terméket vásároltunk meg. Némi taktikai érzéket sejtet és kényszerít ki a játékosokból az az újítás, hogy minden bunyósnak háromféle harcmodora van, hiszen így egyrészt több mozdulatra adódik lehetőség, másrészt pedig változik a szereplők fegyverzete, öltözéke is. A játék grafikája szintén nagyon jónak mondható, nem csak a karakterek, hanem a hátterek kidolgozottsága is a fejlesztők munkáját dicséri, bár ha őszinték vagyunk akkor azért feltűnik egy-két helyen az Unreal Engine 3 elavultsága, szóval a következő résznél nem árt majd valami újat bevezetni. Annak ellenére is igaz ez a tény, hogy minden eddiginél folyamatosabbak a mozgások, látványosabbak az ütések, az új X-Ray, vagyis röntgenmód pedig annyira precíz és látványos kombókat ígér, hogy attól a nép harmada szörnyülködni, harmada ámulni és bámulni, másik harmada pedig nevetni fog, főleg a Fatality (kivégzés) sikerült anatómiailag korrektre. A sok mód, a megunhatatlan csaták, a konzolok elé ülő párosok végeláthatatlan ordítása és a kontrollerek fizikát meghazudtoló sebességgel való nyomogatása mindenesetre továbbra is játékosok százait mozgatja majd meg, bár azért a sorozat következő tagjánál nem árt majd egy fokkal emelni a tétet, hogy arra is ugyanezeket elmondhassuk.

Pro:

  • Nagyon szép grafika
  • Látványos helyszínek, hátterek
  • Változatos mozdulatok
  • Kicsit nagyobb hangsúly került a sztori módra
  • Hozza a szokásos játékélményt
  • Online küzdelmek

Kontra:

  • Nem fejlődött sokat, nincs innováció (Unreal Engine 3)
  • A halálos sebek után sem esik baja a szereplőknek
  • Viszonylag gyorsan megunható egyedül
  • Online ellenfelek miatt gyakran laggol a játék

Értékelés: 85

A játékot PlayStation 4-en teszteltük, de elérhető Xbox One-ra és PC-re is, nyáron pedig érkezik az Xbox 360-ra és a PlayStation 3-re készített változat.

Legendd

Azóta történt

Előzmények