MMORPG kezdőknek, azaz első lépések egy online világban

Első lépés: Account létrehozása

Mivel az utóbbi időben gombamód elszaporodtak az újabbnál újabb MMORPG-k, ezért gondolom sokatokban felvetődött az ötlet, hogy kipróbáljatok egy ilyen játékot. Az MMORPG szó jelentése "Massively Multiplayer Online Role Playing Game", azaz masszívan többszereplős online szerepjáték. Az ilyen játékokat főleg az különbözteti meg a "hagyományos" játékoktól, hogy az itt létrehozott virtuális világ állandóan él és fejlődik, és nem csak akkor jön létre, amikor te is hozzá csatlakozol. Valamint sokkal több - akár több ezer - játékos is jelen lehet egyszerre ugyanabban a virtuális világban, amit általában a játék kiadója tart fenn. A játékos által létrehozott karakterek a játék központi szerverén tárolódnak (Tehát nem a játékos gépén a Save könyvtárban), amihez mindenkinek saját egyéni jelszava és azonosítója van, ezek nélkül illetéktelenek nem férnek hozzá a karaktereinkhez. Ezt úgy hívják, hogy "Account", és az összes MMO játék ezzel kezdődik, egy accountot kell létrehoznod. Előtte azonban érdemes ellátogatni - ha van - a játék magyar oldalára is, hiszen itt legtöbbször részletes információkat találhattok az adott játékról és minden egyéb dologról, amit tudnotok kell.

Általában az MMORPG-knek két fajtája van, a havidíjas és az ingyenes. A havidíjas játékoknál általában vannak ún. "Free Trial", azaz ingyenes próbaidőszakok, amelyek arra szolgálnak, hogy kipróbáljátok a játékot egy pár nap erejéig teljesen ingyen és bérmentve, és ezalatt az idő alatt eldönthetitek, hogy előfizettek-e a játékra, vagy sem. Az ingyenes játékoknál ilyesmi nincs, ott bármeddig tudjátok a játékot használni, megkötések nélkül. (Van pár olyan MMO is, aminek van ingyenes része, de a játék teljes terjedelmét már csak előfizetéssel érheted el. Szerencsére ezek ritkák.) Az account létrehozása nem egy bonyolult feladat, meg kell adni pár adatot. Ami nagyon fontos, az a felhasználói név "User Name" és a jelszó "Password", mivel ezekkel tudunk belépni a játékba, és ezekkel védjük meg a karaktereinket és egyéb elért eredményeinket az illetéktelenektől. Az email cím "Email Address" szintén fontos, mert ehhez a címhez rendelik az accountot, így a sikeres azonosításhoz szükség van a létező email címedre is. Továbbá figyeljünk arra, hogy a játék európai oldalán hozzunk létre accountot, ugyanis egy MMO-nak legtöbbször van amerikai (US) és európai (EU vagy EN) oldala is, és az US oldalon létrehozott account nem megy EU-EN klienssel és vice versa.

Mielőtt létrehoznád az accountodat (Továbbiakban: acc), első lépés mindig a felhasználói licencszerződés "Terms of Service" elolvasása legyen, ennek az elfogadása nélkül ugyanis nem készíthetsz accot. Miután mindennel elkészültél, a "Create" gombbal létrehozod az accodat, és egy emailt kapsz rövid időn belül, amiben egy aktiváló (megerősítő) linket találsz, erre rá kell kattintanod - addig nem él az accod -, és utána már hozzá is kezdhetsz letölteni a játékot.

Második lépés: Kliens letöltése, installálás

Mivel az MMORPG játékok állandóan fejlődnek, folyamatosan érkeznek hozzá az új tartalmak, ezért a játék telepítőprogramját (Ezt hívják kliensnek, angolul "client"), folyamatosan update-elik újabb és újabb patch-ekkel, és időnként teljesen új klienst adnak ki, ami tartalmazza az addig kijött patch-eket is. Az acc létrehozása után első lépésként le kell töltened a játék elérhető legfrissebb kliensét, amit megtalálsz a hivatalos honlapon. Miután ezzel megvagy, a klienst ugyanúgy kell feltelepítened, ahogyan a "normál" játékokat is szoktad. Ha a telepítés kész, indítsd el a játékot, és hagyd, hogy automatikusan felfrissítse magát a legújabb verzióra - hacsak nem a létező legfrissebb verziójú klienst töltötted le, amit a játék is használ, de ez ritka eset.

Ami nagyon fontos, hogy európai klienst töltsél le! Az európai (EU-EN) és az amerikai (US) oldalról leszedett kliensek más-más szerverekhez kapcsolódnak (Erről később), úgyhogy ha a leszedett klienst felrakva a játék nem fogadja el az accodat, nézd meg, hogy jót szedtél-e le?

Miután a játék felfrissítette magát a jelenleg is használt verziószámra, elindíthatod magát a játékot. A bejelentkező képernyőn add meg a felhasználói nevedet és a jelszavadat, amikkel korábban létrehoztat az accodat, majd lépj be. A következő feladat annak a szervernek a kiválasztása "Select server", ahol létre akarsz hozni új karaktert. A szervereknek négy fő fajtája van, ezek a következők:

- "PvP (Player versus Player)" = Az ilyen szervereken a kezdőterületek kivételével bárhol megtámadhatnak az ellenséges frakció játékosai, és te is bármikor megölheted őket. Néha sajnos előfordul, hogy egy sokkal magasabb szintű ellenséges játékos öl meg. Nem szép dolog, de majd ha te is nagyobb leszel, bosszút állsz.

- "PvE (Player versus Environment)" = Akik nem akarnak állandó csatározást az ellenséges oldal játékosaival, azoknak ez a szervertípus való. Itt csak akkor támadhat meg egy ellenséges játékos, ha "PvP Enabled" vagy, azaz ha te is azt akarod. Persze ahhoz, hogy te is megtámadhass másokat, mindenképp PvP Enabled-nek kell lenned.

- "RP (Role Playing)" = Vérbeli szerepjátékosoknak való PvE-szerver, ahol kötelező kijátszani a karakteredet (Szerepjátszani), különben kirúgnak. Az ilyen szervereken nagy a fegyelem, angoltudás nélkül nem érdemes itt karaktert indítani.

- "RP-PvP (Role Playing-Playes versus Player)" = Az RP és a PvP keveréke, azaz itt is ki kell játszanod a karakteredet, csak közben az ellenséges oldal tagjaival is harcban állsz.

Harmadik lépés: Karakter készítése

Miután bejelentkeztél a játékba, és kiválasztottad, melyik szerveren szeretnél játszani, a következő lépésként létre kell hoznod a karakteredet. A karaktered a legfontosabb dolog az online világban, hiszen ez valójában a virtuális megtestesülésed, a többiek ezt a karaktert látják a saját gépükön a játékban. A karaktered megalkotását több szempont alapján kell elvégezned. Először is, egy MMORPG a nevéből adódóan többszereplős játék, tehát alapvetően a csapatos harcra koncentrál, ezért a karakterek a tulajdonságaik alapján különféle feladatokat tudnak ellátni egy csapaton belül. Ha később komolyabb helyekre is be akartok jutni, ezekkel tisztában kell lennetek. A karakterek megalkotásánál már előre tudnotok kell, hogy mik akartok lenni a csapaton belül. Feltartóztatjátok az ellenséget, vagy inkább aprítani akartok közöttük, esetleg gyógyítanátok a többieket? A karaktereknek alapjában véve három fő feladatköre van, ezek:

- "Tank" = Olyan játékos, aki magára vonja a mobok (szörnyek) figyelmét (aggrózza őket), így azok a csapat többi tagja helyett őt támadják. A tanknak kell a legtöbb sebzést elviselnie, ezért nehéz páncélzattal, pajzzsal és rengeteg HP-vel (életerő) kell rendelkeznie a túlélés érdekében. Legjobb tankok a paplovagok "Paladin", lovagok "Knight", vagy a WoW új kasztja a "Death Knight", mivel általában ők viselhetnek nehéz páncélt. Esetleg néhol a barbárok "Barbarian" vagy a harcosok "Warrior" is tankolhatnak, de ez nem jellemző. Mivel a tankolásra specializált karakterek sebzése nem éppen nagy, ezért questelni (egyedül végrehajtható küldetéseket végezni) egyedül nem a legjobbak, de azért vannak a többiek, hogy segítsenek neki.

- "DPS" = DPS-eknek nevezünk minden olyan karaktert, akiknek az a fő feladatuk, hogy minél több sebzést vigyenek be az ellenségnek, mialatt a tank feltartóztatja őket. Innen is ered a nevük: a DPS a "Damage Per Second" rövidítése, ami az egy másodperc alatti sebzés mértékegységét jelenti. Mostanában inkább már a DD "Damage Dealer" kifejezést használják a DPS helyett. Egy mágus "Mage" ugyanúgy DD-nek számít, mint a harcos "Warrior", bérgyilkos "Rogue", vagy vadász "Ranger". Az ilyen karakterek általában sok olyan skillel (képesség) rendelkeznek, amelyekkel képesek a mobokat gyorsan likvidálni, akár többet is egyszerre. Így questelni egyedül is tudnak, de természetesen a komolyabb helyeken már ők sem képesek egyedül boldogulni.

- "Healer" = A healerek (gyógyítók) a legfontosabb, ezért a leginkább keresettebb karakterek a játékban. Hiába van rengeteg DPS és kiváló tank a csapatban, komolyabb ellenfelekkel szemben gyógyító nélkül esélye sincs a partinak. A legjobb gyógyítók a papok "Priest", de a druidák "Druid", valamint a sámánok "Shaman" is értenek a gyógyításhoz. A gyógyító karakterek is rendelkeznek támadó képességekkel, de a tankhoz hasonlóan egyedül nehezebben lehet velük questelni, mint a DPS-ekkel.

Amennyiben még nem játszottál soha MMO-val, úgy érdemes előbb kipróbálni az elérhető fajokat és kasztokat, és amelyik a legjobban tetszik, azt meghagyni végleges karakternek. Minden fajnak megvan a saját speciális képessége és tulajdonságai, erre is figyelj a választásnál, de az elsődleges szempont mindig az legyen, hogy mennyire tetszik maga a karakter és a környezete. Miután eldöntötted, mi akarsz lenni, már csak a karakter külsejét kell beállítanod, és kezdődhet a kaland.

Negyedik lépés: Indul a kaland

Miután mindennel elkészültél, válaszd ki a frissen létrehozott karakteredet, és lépj be a játékba. Amikor először megpillantod magad a kezdőterületen, picit ijesztő lehet a kezelőfelület, de nem kell megijedni, nem annyira bonyolult.

A karakteredet középen látod, irányítani a WASD-gombokkal lehet, ahogy általában máshol is. Az egér bal gombjával tudod kijelölni a célpontot, vagy NPC-t, a jobb gombbal pedig megtámadni őt, vagy NPC esetén beszélni vele. Ha kijelöltél egy ellenfelet, és jobb gombbal rákattintasz, akkor a karaktered az alaptámadással elkezdi ütni/lőni azt. Miközben a karaktered üti az ellent, te az egér és a gyorsmenü segítségével tudod az egyéb képességeit használni. Bal oldalon fölül a karakter portréja látható, benne a szintjelzővel, és a HP/MANA értékekkel. A piros csík a HP "Hit Point"-ot, az életerőt jelzi, ha ez elfogy, meghal a karakter. Alatta kékkel jelölve az MP "Magic Point"-ot látod (Hívják manának is), ez a varázslatokhoz kell, ha elfogy, nem tudsz varázsolni. Középen látod az éppen kijelölt mob portréját, a szintjével és a HP/MP mennyiségével együtt. Jobb oldalon a kis térkép foglal helyet, ezen láthatod a környezetedben lévő fontosabb dolgokat. Mellette az a 10-essel jelzett képesség az aktuális buff ikonja (Buff-nak nevezzük azokat a varázslatokat, amik megnövelik a karakterünk valamelyik tulajdonságát. Ezeket általában te használod, de más baráti karakter is rád rakhatja). Baloldalt alul a chat-ablak található, itt látod a mások által küldött üzeneteket, és te is ide tudod beírni a te mondandódat. Jobb oldalt alul vannak a gyorsbillentyűk "Spell Bar", a menet közben megszerzett képességeket innen tudod legegyszerűbben aktiválni. Legalul középen pedig az XP-csík található, ez azt mutatja, hogy a következő szintlépésig még mennyi XP-t "eXperience Point", azaz tapasztalati pontot kell összeszedned.

A kezdő városban találsz olyan NPC-ket "Non-player Character" (Nem játékos karakter), akiktől megkapod az első küldetéseket, valamint szintén találsz itt boltot, ahol megvásárolhatod az induló felszerelésedet. Az NPC-k feje felett általában egy sárga felkiáltójellel jelzik, hogy tőlük küldetést vehetsz fel. Amelyikőjük felett szürke a felkiáltójel, az annyit jelent, hogy tőle majd csak a következő szintlépésed után tudod felvenni a küldetést. A boltban érdemes minden nem használt kacatot eladni - pláne az elején mindent szedjünk össze a mobokból, még ha nem is használjuk azokat -, hiszen minden pénzbe kerül. Ha van elég pénzünk, vehetünk magunknak jobb felszerelést, de nem érdemes minden pénzt elverni, mert a játék elején a mobokból kieső cuccok még legtöbbször elegendőek. Ha kifog rajtad egy mob, akkor sincs semmi baj, vagy keress addig alacsonyabb szintűeket, amíg szintet nem lépsz, vagy szóljál az egyik társadnak, és ketten győzzétek le. Minden városban találsz olyan NPC-ket, akik felvilágosítanak, ha egy adott helyet nem találsz meg. Főleg először könnyű eltévedni, de ilyenkor csak odamész egy őrhöz, és ő útbaigazít. A térképen megjelenik egy kis nyíl, azt kell követned. Szintén majdnem minden városban vannak pénzért bérelhető és ingyenes szállítóeszközök is, melyekkel elkalandozhatsz a többi baráti településre. Érdemes őket használni, sok fáradtságos gyaloglástól kímélnek meg. Később majd lesz saját "mount"-od (Hátas lény, amin lovagolva sokkal gyorsabban tudsz haladni), de addig nagyon jól jönnek.

Amikor beérsz egy új városba, mindig vegyél fel minél több küldetést, lehetőleg olyanokat, amelyek egymáshoz közeli helyekre szólnak, így szintén sok gyaloglástól megkímélheted magadat, és gyorsabban is tudsz fejlődni. Az új képességek és varázslatok, amiket megszerzel, automatikusan bekerülnek a többi közé. A sűrűbben használt varázslatokat érdemes kirakni a "spell bar"-ra (gyorsbillentyűk), ha elfogyna a hely, a menüben (Interface Options) be tudsz kapcsolni új helyeket a képernyő oldalán is.

Amikor egyedül már nem megy

A játék elején az ember nagyon jól elvan magában, először szinte az az érzése, hogy egy hagyományos RPG-vel játszik. Azonban előbb-utóbb eljön a pillanat, amikor már sehogyan sem tudunk egyedül megoldani egy feladatot, muszáj segítséget hívni. Nagyon sok helyen a mobok olyan sűrűn vannak, hogy egyszerűen lehetetlen egyesével elcsalogatni őket (Ezt "Pull"-ozásnak hívják, ilyenkor távolról belelövünk egyet az egyik mobba, és kicsalogatjuk a többi közül, hogy nyugodtan megölhessük), és ilyenkor ha nincs társunk, komolyan megszenvedhetünk a leverésükkel. Ezen kívül sok olyan, úgynevezett "Elite mob" is kószál az ilyen játékokban, amiket szintén csak összehangolt csapatmunkával tudunk leölni. Ezeket a mobokat általában megkülönböztetik, díszesebb a portréjukat körülvevő ábra, egyéni nevük van, és a szintjük helyett sokszor vagy halálfej, vagy korona található.

De a legtöbb esetben azért kell csapatba verődnünk, hogy bemehessünk az úgynevezett "Instance"-okba (instákba), ahol sokkal brutálisabb tárgyakat találunk és jóval több XP-t kapunk, mert sokkal keményebb ellenfelekkel küzdünk meg. Ezek a helyek a játéktól elszigetelt kis "Dungeon"-ok (barlangok), amelyek a játéktól külön állnak. Az insták minden parti számára külön-külön léteznek, azaz ha a te csapatodból valaki bemegy, akkor a többiek is odajutnak. Viszont aki másik csapatban van, az hiába megy veled együtt be az instába, az ő számára egy teljesen új, üres insta nyílik, vagy csatlakozik az ő csapatának tagjaihoz, akik bent vannak. Az ilyen helyeken kizárólag Elit ellenfelekkel találkoztok, így egyedül nem is lenne sok esélyetek ellenük. Egy csapat 5 vagy 6 főből áll - játéktól függően -, de ha jobb felszereléssel vagy az instánál magasabb szintű csapattal megyünk be, kevesebben is végigvihetjük a helyet. Szükség van összehangolt csapatmunkára, tehát a csapat összeállításánál ügyelni kell, hogy legyen Healer, Tank és DPS is a partiban. Az instákban találkozhattok először az úgynevezett "Boss"-okkal, amik voltaképpen az insták főellenfelei. Ezek a mobok erősebbek még az eliteknél is, rengeteg HP-val rendelkeznek, némelyiket elég sokáig tart leverni még összehangolt csapatmunkával is. Partit létrehozhatunk magunk is, de csatlakozhatunk is egy már meglévőhöz, úgy, hogy a "LFG" (Looking For Group) rövidítést használjuk, utána annak az instának a nevét írjuk, ahová menni akarunk (Pl.: LFG Ramparts). Amennyiben pedig már csak egy-két ember hiányzik a csapatunkból, mi is hívhatunk embereket a "LFM" (Looking For Member) rövidítéssel.

A legnagyobb kihívások az úgynevezett "Raid"-ek, amelyekhez már egy ötfős csapat is kevés, legalább 25 fős "Raid Group"-ot kell alkotnunk hozzá. A 25 ember 5x5 partiból áll, minden csapatban külön Tank, Healer és DPS található. A raid-instákban jóval több mob, és szintén sokkal több boss található, mint a hagyományos instákban. Ráadásul ezeket a bossokat nem lehet puszta erővel leverni, taktikázni kell, kipuhatolni a gyenge pontjukat, megfelelő skilleket alkalmazni, szóval komplex kihívást tartogatnak az egész parti számára. A partit a "Raid Leader" irányítja, ő osztja el az embereket a csoportokba, és ő szabja meg a loot (A mobokból eső cuccok) elosztását is.

Gyakran használt kifejezések

Van néhány MMO-szleng, ami kifoghat rajtad még akkor is, ha tudsz angolul. Ezért most egy csokorba gyűjtöttem a leggyakrabban használt kifejezéseket, hogy legyen egy kis fogalmatok a jelentésükről:

- AFK "Away From Keyboard" (Billentyűzettől távol) = Akkor használjuk ezt, amikor valami miatt elmegyünk a gép elől pár percig. Így tudatjuk a többiekkel, hogy nem vagyunk a gépnél.

- RE = A fenti állapot megszüntetésének tudatása, azaz AFK-ból visszatértünk a gép elé.

- aggro = Amikor egy mob észrevesz és megtámad, akkor aggrót kapsz. Instákban létfontosságú, hogy a Tank aggrózza a legtöbbet, mert akkor a mobok őt támadják. A Healer gyógyításai hatalmas aggrót termelnek, ezért kellő körültekintéssel kell őket alkalmazni, mert ha rámegy a Healerre az elit mob, legtöbbször "one-shotolja" (Egy ütéssel megöli).

- AoE "Area of Effect" (Területre ható varázslat) = A legtöbb skill és varázslat egy ellenfél ellen irányul, de vannak olyanok is, amelyek területre hatnak. Ilyenkor a varázslat hatókörébe eső mobokat egyforma sebzés éri. Ennek akkor van előnye, amikor sok gyenge mobot kell leölni. Főellenfelek ellen nem sokat érnek.

- BRB "Be Right Back" (Mindjárt visszajövök) = Szintén ha pár percre el akarunk ugrani mondjuk WC-re, akkor ezt is használhatjuk.

- buff = Olyan varázslat, amely megnöveli a karakter tulajdonságait vagy képességét. Ezek meghatározott ideig tartanak, némelyik az egész partira rámegy, ez a "party buff".

- camp - campelés = Vannak olyan magas szintű játékosok (vérpistikék), akik azzal szórakoznak, hogy lecsapják a kisebb szintű vagy ügyetlenebb játékosokat, majd utána megvárják, amíg feléled, és újra lecsapják. És újra, és újra, addig, amíg az ember fia megunja, és a Spirit Healer-nél támad fel. Na, az ilyenekre mondják, hogy campel.

- ding = Amikor szintet lépsz, azaz "dingelsz", ezzel tudathatod a többiekkel.

- disenchant = A különféle mágikus tárgyakat "disechant"-olni lehet, azaz egy varázslattal különféle alapanyagokat nyerhetünk ki belőlük, utána az eredeti tárgy elpusztul.

- DND "Do Not Disturb" (Ne zavarj!) = Manapság már nem annyira használatos.

- DoT "Damage over Time" = Azokat a varázslatokat hívjuk így, amelyek nem egyszerre sebeznek, hanem bizonyos időn keresztül folyamatosan sebzik az ellenfelet. Ha egy mobot "feldotolnak", akkor az alatt azt értik, hogy olyan varázslatot tettek rá, ami folyamatosan sebzi.

- gank - gankelés = PvP-ben használt szó, amit azokra mondanak, akik abból űznek szórakozást, hogy a náluknál sokkal gyengébbeket ölik meg, amikor a másiknak esélye sincsen ellenük. A campelés másik formája vérpistikék részére.

- guild = Klán vagy céh, általában azonos nemzetiségű játékosokból álló csoport, amely egymást segítve különböző játékbeli célok elérésén fáradozik.

- HoT "Heal over Time" = A DoT ellentéte, azaz olyan varázslatokat nevezünk így, amely egy bizonyos időn keresztül gyógyítja azt, akire ráteszik.

- imba "Imbalanced" = Azokat a dolgokat nevezzük imba-nak, melyek annyira erősek, hogy az már tisztességtelen . Pl.: "Nagyon imba lett az új varázslat".

- loot vagy drop = A mobokból kieső minden tárgyat loot-nak hívunk. Amikor kérdezik, hogy "Milyen volt a loot?", akkor arra céloznak, hogy esett-e valami jó cucc? Néha úgy is mondják, hogy ezt a tárgyat dobta, azaz "drop"-olta a mob.

- LOL "Laughing Out Loudly" = Hangosan röhög.

- ROTFL "Rolling on the Floor Laughing" = Földön fetrengve röhög.

- mob = Moboknak az olyan szörnyeket nevezzük, amiket meg lehet ölni, és értük XP-t kapunk, belőlük meg tárgyak esnek (néha).

- nerf = A nerfet főleg akkor használják, amikor valamilyen tárgynak vagy képességnek az erejét csökkentik. Pl.: "Nagyon lenerfelték ezt a skillt".

- ninja = Olyan játékosra mondják ezt, aki igazságtalanul elveszi a másik játékost megillető loot-ot. Magyarul ellopja, "elninjázza" a másik orra elől. :)

- n00b = Kezdő vagy nagyon ügyetlen játékost szokták illetni ezzel.

- OMG "Oh My God!" = "Ó Istenem!" Kevésbé civilizált verzióban OMFG, de ezt inkább nem fordítom le.

- SRY "Sorry" = Sajnálom.

- THNX, THX, TY, "Thanks", "Thank You" = Köszönöm.

- WTB "Want To Buy" = Vásárolni szeretnék. Amikor valamilyen tárgyat akarsz megvenni mástól, amire szükséged van, pl.: "WTB Mana Potion".

- WTS "Want To Sell" = Eladni szeretnék. Az előző ellentéte, amikor eladásra kínálsz cuccot.

- WTT "Want To Trade" = Kereskedni szeretnék.

Illemkódex és egyéb tudnivalók

Szerencsére nem túl bonyolult, hogy mit szabad és mit nem szabad egy MMORPG-ben. Ugyan egy virtuális világról van szó, de a benne lévő karaktereket ugyanolyan emberek irányítják, mint amilyen te is vagy, ezért van néhány alapszabály, melyekkel tisztába kell lenned:

1. Viselkedj normálisan, senki nem fogja tolerálni, ha valaki lejáratja magát vagy másokat a többiek előtt. Beszélj normálisan, lehetőleg próbálj helyesen írni, viselkedj úgy, mintha hús-vér emberek között lennél - mint ahogy azok között is vagy.

2. Ne kéregessél a többiektől se pénzt, se felszerelést - persze amit felajánlanak neked, azt fogadd el -, mert ha később esetleg nem tudod visszaadni, rosszul befolyásolhatja a kapcsolatotokat.

3. Bárki bármiben segít neked, legyen az egy pár HP poti, vagy egy elit mob leölése, mindenképpen illik azt megköszönni. Aki csak úgy lelép harc után vagy közben, annak legközelebb nem fog más sem segíteni.

4. Ne káromkodj, kerülj mindenféle trágár beszédet. Elvégre nem állatkertben vagy (Bár mondjuk a Tauren-ek között ez picit furcsán hangzik). :)

5. Ne írj nagybetűvel. Ez mondjuk a fórumokra is igaz, úgyhogy illik egyébként is betartani.

6. Ne ordibálj ( /yell) fölöslegesen.

Remélem hasznosnak találták azok ezt a kis összefoglalót, akik ki akarják próbálni valamelyik MMORPG-t a közeljövőben. Annak idején először én is tartottam picit tőle, de azután hosszas unszolásra végül kipróbáltam a World of Warcraft 10-napos Trial-ját, és nem bántam meg. Bár nem sokáig játszottam a WoW-al, de annak a bő három hónapnak az emléke a mai napig bennem él. Amióta pedig a Runes of Magic-al játszok néha - bár mostanában inkább a Dragon Age: Origins-el vagyok elfoglalva -, szinte mintha hazatértem volna. Az MMO-kban az a szép, hogy ha jó társaságba kerülsz, szinte megunhatatlan.

Azóta történt

Előzmények