Minecraft

Emlékeztek azokra az időkre, amikor nem a grafika volt minden? Amikor még a játékélmény egymagában adta el a játékokat? Amikor nem volt epikus mentsük meg az univerzumot a zombi kommunista kalózoktól sztori, csak maga a játék. Amikor még nem kellett a játékhoz egér vagy kontroller? Emlékeztek arra a játékra amivel 4-6 évesen mindannyian játszottunk? Igen, valószunűleg már leesett. A LEGO-ról van szó. Amikor kedden űrcsatákat vívtunk, szerdán pedig már autós üldözés volt a városban. Szerintem nincs olyan ember, aki ne ezzel játszott volna tíz év alatt. És ugye emlékeztek minden idők legdurvább fájdalomérzetére, amikor ráléptetek a szanaszét hagyott építőelemek egyikére? A régi szép emlékek. Persze az idők és az igények változnak, amit a LEGO is észrevett, és be is kapcsolódott a játékiparba. De valahogy mégsem jött át a régi érzés a digitális verzióval. Helyette viszont itt a MineCraft.

A játékról tudni kell, hogy egy ember fejlesztette, és máris milliomos. Mit csinált ehhez? Egy játékvilágot, ahol a felhasználó szabadon rohangászhat, kapálhat, ültethet, kovácsolhat, bányászhat és halászhat. És szabadon változtathatja a világot. Terelgetheti a folyókat, a lávafolyamokat, és barlangokat, alagutakat áshat. Igen. Legózhat. Mindez némileg az MMO-kban bemutatkozott talentekkel-foglalkozásokkal vegyítve.

A játék felettébb egyszerű, egy lakatlan világban találod magad bármi nélkül. Kivágsz egy pár fát, építesz magadnak eszközöket, (balta, csákány, kapa, ásó) majd elkezdesz ásni, és alapanyagokat keresni. Ha ez megvolt, építesz magadnak egy házat, ajtóval, ablakkal, szintekkel, berendezed, és ezzel meg is vagy az első estédre. De szükséged lesz egy pár extra dologra, amihez fémek kellenek. Így megkeresed az első barlangot, és elkezdesz ásni. Találsz szenet, kovakövet, vasat, később pedig aranyat, gyémántot és még sorolhatnám. Egyre csak jobb és jobb lehetőségeid lesznek, amivel lejjebb és lejjebb mehetsz, mígnem... rá nem döbbensz, hogy mégsem vagy egyedül...

A játék egyik alapelve az a fajta grind, ami a wowot is oly addiktívvé teszi. Áss mélyebbre. Szerezz még több alapanyagot, építs egy még durvább házat, építs egy barakkot, építsd meg az Eiffel-tornyot. Mert igazából semmit sem KELL. De bármit szabad. És csak a saját kreativitásod szabhat határt annak, hogy mit csinálsz a világban. Játék közben csak két dolog biztos, hogy sosem leszel kész, és hogy sosem unod meg. Láttam videókat arról, hogy emberek megcsinálták a földünket, vagy épp az Empire States Buildinget. Egyszerűen frenetikus. Ha mindez nem lenne elég, van még egy dolog, ami a játékhoz csábíthatja a játékosokat. Ez pedig a nyílt világ megosztása. Ugyanis van multiplayer opció.

A legszebb az egészben, hogy csúnya. Ugyanis a világban minden kockákból épül fel. Még az állatok is. Egyedül a víz és a láva kivétel ez alól. És ezzel a húzással a játék nem egyszerűen retro, ennek köszönheti azt a hangulatot, hogy tényleg olyan érzésünk van, hogy Legozunk. Az ismerőseim nagy része már ezzel játszik egy pár napja megállás nélkül, és ahogy elnézem lassan az egész internetes társadalom is. Nem tudnék még egy indie játékot mondani, ami ekkora meglepetést hozott. És hogy mitől van rákattanva az egész internetes társadalom? Talán a régi emlékek miatt? Talán mert izgalmas, hogy naplemente előtt odut csinálj magadnak? Talán mert végre mindenki kiélheti a kreativitását? Talán a grind miatt, ami a wowot is annyira addiktívvá teszi? Nem tudom. Talán mindegyik. Talán egyik sem, és az egyszerűsége az, ami ennyire jóvá teszi. Egy biztos, most, hogy kész a cikk, még egyszer-kétszer játszom vele, aztán törlöm, mert annyira beszippant, hogy még azt sem vettem észre, hogy öt órája nem gyújtottam rá.

Mellesleg a hivatalos honlap pár napja lehalt egy update alatt, annyian próbáltak egyszerre felcsatlakozni egyszerre, és a Minecraft wiki is olyan lassú, mintha türgü-türgüsztán legfélreesőbb falujában lenne, és egy analóg modemről kommunikálna, ennyire terhelt.

És ez félelmetes.

Azóta történt