Maximum Oblivion - Minimum PC

Nagyon sok leírás jelent meg már ehhez a nem éppen mai játékhoz, én most itt szeretnék szándékaim szerint egy átfogó összefoglalót nyújtani nektek a sok-sok extrához, valamint bemutatni, milyen konfiguráció képes ezt a 3 éves programot gond nélkül futtatni.

A játékban számos beállítási lehetőség van, és még több rejtett finomság, ráadásul a fanatikus hívek rengeteg módosítást készítettek hozzá. Ezek közül most a grafikai extrákat szeretném kiemelni, ahogy a beállítások terén is, amelyekből rengeteg van, rengeteg infót lehet angol nyelvű fórumokon összeszedni, illetve Systemroot kolléga is sokat dolgozott ezen a játék topicjában, ahol folyamatosan gyúrjuk az 1. hsz-t.

Nagyon fontos a program is kiegészítőinek telepítésére figyelni, természetesen ehhez is nyújtok segítséget. Remélem, sok régi Oblivion fanatikus is előveszi majd a játékot az alábbiak láttán!

A grafika alapbeállításai

Alapvetőnek veszem, hogy a játékhoz minden kiegészítőt, hivatalos és nem hivatalos patchet feltelepítettünk:

Hivatalos patch-ek különböző verziókhoz
Unofficial Oblivion v2.2 patch és v2.2.3 hotfix
Unofficial Shivering Isle v1.2 patch + hotfix
Unofficial Mods v1.1 patch

A legfontosabb, hogy a játékot állítsuk a programon belül maximális grafikára, és válasszuk a HDR megjelenítést. Ezzel a gyakorlatban egy minimális beállítást kapunk, az okokról lássátok alább.

Ezek után irány VGA-kártyánk kezelőprogramja, amely lehet a vörös sarokban a Catalyst Control Center vagy az Ati Tray Tools, míg a zöldben az nVidia Control panel. Ezek után a kezelőfelületen válasszuk ki a maximális elérhető grafikai beállításokat, amelyek:

ATI VGA esetén:

Minden grafika maximális minőségen
8XAA 24X Edge-detect
Temporal AA
16XAF
Catalyst AI: normal (ez szükséges a kényszerített mód működéséhez)

nVidia VGA esetén:

válasszunk hasonló beállításokat (köszönöm, ha valaki elküldi az ott elérhető maximumot)

A honlapom Programok/Oblivion szekciójában számos bemutató képet és videót találtok, addig is pár kép ízelítőül, mit érhetünk el grafikai modokkal, és maximális grafikai beállításokkal:







Grafikai javítások a programhoz

Qarl's Texture Pack 3 v1.0 + QTP3 patch v1.1 (4X méretű textúrák a szebb megjelenésért)
Better cities (Átdolgozott, kibővített, hangulatosabb városok)
Illumination within 1.01 (változó éjszakai világítás az ablakokban)
Natural Enhancement 2.12 (vizek, növények, időjárás bővítése, feljavítása)
Improved doors & flora
Improved fruits & vegetables
Amire szükségünk lesz még a QTP3 beépítéséhez: Oblivion Mod Manager (Nem vészes, pár kattintás az egész, leírás a textúra-csomagban).

A telepítés

1. Telepítsd az Obliviont, aztán a Ko9-et, aztán a Shivering Isle-t, tedd fel az 1.2.0416-os SI patchet (ne mást!). Ez települ a Goty ed. Shiv Isles CD-jével együtt, a játék menüjének sarkában látod az aktuális verziószámot. Aztán másold ki valahova az egész játékkönyvtárat (késöbbi backup lehetősége).

2. Telepítsd az Oblivion unofficial patcheket és hotfixeket, aztán a Ko9 unoff. patcheket, aztán az SI unoff patcheket, majd az Oblivion Mod Managert.

3. Mod managerben állítsd be, hogy a megjelenés sorrendjében töltődjenek a játékok, utánuk a patch-eik, majd az unoff patch-ek (ezek is a játékok megjelenési sorrendjében). Ha ez megvan, és a játék rendben működik, mentsd el egy másik könyvtárba a játék egész könyvtárát(további backup gyanánt csak).

4. Telepítsd a grafikai javításokat, de szigorúan ügyelj a readme fájlokban leírtakra, különös tekintettel az egyes esp fájlok alkalmazására, illetve a modok patchelésére, ha van javításuk. Sok mod több alternatív opcionális esp-t is felkínál, értelemszerűen ezekből csak egy lehet aktív.

5. Ezek után a betöltési sorrend szerint rendezd el a modokat a Mod Managerben, mindet az alapjáték, a kiegészítők, és a patchek után (kivéve az esm fájlokat, mert azok az eredeti esm fájlok után kell legyenek, viszont mindenképpen az esp-k előtt lesznek).

6. Az egész Oblivion könyvtárat mentsük ki egy 3. helyre, ha minden megfelelően működik (az eddigiek betartása alapján úgy kell).

7. Ezek után lehet az egyéb modokat telepíteni kedvünkre, de továbbra is ajánlott szem előtt tartani a readme fájlok figyelmeztetéseit. Ha mégis elrontanánk valamit, és nem tudnánk helyreállítani, egyszerűen töröljük ki az Oblivion könyvtár tartalmát, és másoljuk oda mentésünket.

Oblivion.ini tweaking

Feltelepítettük a játékot minden grafikánk a játékból, és driverből is maximumon, ráadásul feltelepítettük a megjelenítést javító számos modot, mi jöhet még? Hát a játék rejtett beállításai! Ezekből számos van, és bár csak néhány tarthat számot érdeklődésünkre, ezek hihetetlen grafikai élménnyel fognak megajándékozni bennünket. Lássuk hát!

Látótávolság növelése

Nagyon irritáló a semmiből hirtelen előtűnő fák, épületek, egyéb objektumok látványa, számomra drasztikusan lerontotta a játékélményt, és azt hiszem, ezzel nem vagyok egyedül. Ezt a problémát valamennyire orvosolhatjuk a uGridsToLoad pararméter állításával. Erről tudnunk kell, hogy páratlan szám lehet az értéke 11-ig, viszont a 11-es érték komoly víz-megjelenítési problémákat eredményez, ezért ennek használata kerülendő. Nézzük, hogyan működik a gyakorlatban!


uGridsToLoad=5: Nem látni semmit a tó túlpartján...


uGridsToLoad=5: A semmiből hip-hop, előtűnik a rom a fűsávon átlépve...


uGridsToLoad=9: A rom már messziről látható, és számos érdekes részlet jelenik meg a távolban... Bekarikázva az a fűsáv, ahonnan 5-ös értékkel még semmit nem lát a játékos

Növényzet a távolban

Ami az alapjátékban szintén szörnyű, az a távoli hegyek kopársága, illetve az aljnövényzet, más objektumokhoz hasonló hirtelen fel- és eltűnése.

uGridDistantTreeRange=115 (15)
uGridDistantCount=125 (25)
uGridDistantTreeRangeCity=8 (4)
uGridDistantCountCity=8 (4)
iMinGrassSize=80 (80)
fGrassEndDistance=18000.0000 (8000.0000)
fGrassStartFadeDistance=500.0000 (7000.0000)
bGrassPointLighting=1 (0)


a játékban beállítható maximum



a fenti ini-tweak-kel javított megjelenés

Víz tükröződés élethűségének javítása

bUseWaterReflectionsMisc=1 (0)
bUseWaterReflectionsStatics=1 (0)
bUseWaterReflectionsTrees=1 (0)
bUseWaterReflectionsActors=1 (0)


a játékban beállítható maximum


a fenti ini-tweak-kel javított megjelenés


extra víz-effekt szemléltető videó

A fák árnyék-összetettsége

A falombok árnyékának tökéletlensége nem annyira tűnik fel, amíg ki nem próbáljuk az alábbi beállítást:

iCanopyShadowScale=64 (512)

Ezt csak videón lehet szemléltetni, mert a képmentés nem képes visszaadni a szépségét.


extra víz-effekt és fa-árnyékolás szemléltető videó

A leggyönyörűbb az, amikor begyalogolunk egy erdő közepébe, látjuk a fény játékát az épületeken, a fák törzsén, és a milliónyi fűszálon, de ezt ki-ki próbálja ki már maga.

Oblivion.ini hasznos beállítások

Az alábbi beállításokkal érdemes kísérletezni, ha valamivel elégedetlenek lennénk:

X: hasznos
-: nem javasolt
: tetszés szerint

Grafika feljavítása

- fDefaultFOV=90.0000 (75.000) (látószög módosítása - nem javasolt)
- bBorderRegionsEnabled=0 (1) (határok feloldása a térkép szélein)
fDecalLifetime=15.0000 (10.0000) (sérülések, vér megmaradásának ideje)
iMaxDecalsPerFrame=15 (10) (megjelenített sérülések, vér száma)
fMinBloodDamage=1.0000 (1.000) (minimum vért fakasztó sebzés)
X bEquippedTorchesCastShadows=1 (0) a kézbe vett fáklya árnyékot vet
X iShadowMapResolution=2048 (1024) (árnyék-részletesség)
fSpecualrStartMax=10000.0000 (1000.0000)
- bFullBrightLighting=0 NE MÓDOSÍTSD!!!
- MaxLandscapeTextures=1 (0) zöldet eltünteti, de príma talaj-textúra
X uGridsToLoad=9 (5) max. hibamentes látótávolság
X uGridDistantTreeRange=115 (15) fák a távolban
X uGridDistantCount=125 (25) fák száma a távolban, az előzővel együtt!
X uGridDistantTreeRangeCity=8 (4) fák a távolban város
X uGridDistantCountCity=8 (4) fák száma a távolban város az előzővel együtt!
X iMinGrassSize=60 (80) legkisebb fűméret
X fGrassEndDistance=12000.0000 (8000.0000)
X fGrassStartFadeDistance=500.0000 (7000.0000)
X bGrassPointLighting=1 (0)
iGrassDensityEvalSize=5 (2)
iMaxGrassTypesPerTexure=5 (2)
X iCanopyShadowScale=64 (512) faárnyék-összetettség (8 hatványai)
X bForceFullLOD=1 (0)
X bUseWaterReflectionsMisc=1 (0) tükröződés a vízen (vegyes)
X bUseWaterReflectionsStatics=1 (0) tükröződés a vízen (álló objektumok)
X bUseWaterReflectionsTrees=1 (0) tükröződés a vízen (fák)
X bUseWaterReflectionsActors=1 (0) tükröződés a vízen (szereplők)
uDepthRange=150 (125) (víz átlátszósága)
uNumDepthGrids=4 (3) (víz áttetszővé válása)
- fSurfaceTileSize=4096.0000 (2048.0000) (víz textúra felbontása - nem javasolt)
X iSafeZoneX=10 (20) (HUD távolsága a kép szélétől)
X iSafeZoneY=10 (20) (HUD távolsága a kép szélétől)
X iSafeZoneXWide=10 (20) (HUD távolsága a kép szélétől)
X iSafeZoneYWide=10 (20) (HUD távolsága a kép szélétől)
fSkyBrightness=0.7000 (0.5000) (ég fényessége HDR effekt)
X bAllowScreenShot=1 (0)
X fLodDistance=900.0000 (500.0000)
X bUseFaceGenLOD=1 (0)
X bDisplayLODLand=1 (0)
X bDisplayLODBuildings=1 (0)
X bDisplayLODTrees=1 (0)
X bLODPopTrees=1 (0)
X bLODPopActors=1 (0)
X bLODPopItems=1 (0)
X bLODPopObjects=1 (0)
fLODFadeOutMultObjects=15.0000

A program futásának optimalizálása

A játék alapból csak egy processzormagot használ, ezen segíthetünk, ha megkeressük, és bekapcsoljuk a Thread kifejezést tartalmazó opciókat. A Havok opciók 1-re állításával az ezáltal elérhető grafikai megjelenítést aktiválhatjuk, valamint a LOD beállításokat lehet még érdemes bekapcsolni.

Szintén a játék futását optimalizálhatjuk az alábbi bejegyzések módosításával:

uInterior Cell Buffer=16 (3)
uExterior Cell Buffer=108 (36)

Megjelenésbeli gyorsulást érhetünk el a Clone beállítások engedélyezésével, bár ez némi, a játékban viszont lényegében észrevehetetlen grafikai butítást jelent, míg a BackgroundLoad opciók aktiválásával a töltéskor jelentkező akadásokat minimalizálhatjuk.

Teljesítmény-javítás

X uInterior Cell Buffer=16
X uExterior Cell Buffer=108
X iPreloadSizeLimit=209715200
- bPreemptivelyUnloadCells=0 (0)
X bBackgroundLoadLipFiles=1 (0)
X bLoadBackgroundFaceGen=1 (0)
- bBackgroundCellLoads=1 (1)
- bLoadHelmetsInBackground=1 (1)
X bBackgroundPathing=1 (0)
X bUseBackgroundFileLoader=1
- bUseThreadedBlood=1 (0)
- bUseThreadedMorpher=1 (0)
- bUseThreadedTempEffects=1 (0)
- bUseThreadedParticleSystem=1 (0)
- bUseMultiThreadedFaceGen=1 (0)
- bUseMultiThreadedTrees=1 (0)
X iNumHavokThreads=8 (1)
X iThreads=12 (3)
- iOpenMPLevel=10 (10)

A - jelű módosítások elméletileg szintén gyorsítják a megjelenítést, de nálam egyik sem jelentett 1 FPS javulást sem. Gyengébb VGA-k esetén viszont érdemes tenni egy próbát.


Ajánlott konfiguráció

Lássuk végül, hogy milyen főbb hardverekkel lehet részünk a fentiekben ismertetett grafikai gyönyörökben. Én 30-45FPS közötti teljesítményt értem el, amely néhol 30, de sosem 25 alá esett. Ha valaki akadást tapasztal, az nem a VGA hibája, hanem a QTP3 csomag hatása, amely sajnos kivédhetetlen. Nem szabad elfelejteni, hogy harc esetén a megjelenítés sebessége csökken, tehát az alábbi konfiguráció abszolút minimumnak számít a maximális grafikai élvezethez!

Intel E8400
4X1GB Kingmax DDRII RAM 1066Mhz
ASUS P5Q alaplap
ASUS EAH4870 512MB
LG204WT @1680x1050

Ez alatt tehát még a mai hardverekkel sem érdemes maximális szépségű megjelenítésben reménykednünk. A felbontás csökkentése is alig hat érzékelhetően a sebességre, hiszen a szűrők sokkal jobban megterhelik a videokártyát. VGA- és processzor tuninggal természetesen nagyon minimális mértékben növelhetjük a megjelenítés sebességét, de többmagos processzorral nem.


Konklúzió

Egy 3 éves játék, remek modolhatóságának és motorjának köszönhetően, ma is olyan megjelenítést képes produkálni, amely lazán két vállra fekteti a korszerű hardverek nagy részét, és porig alázza a legújabb játékok túlnyomó többségét is. Mindemellett amikor újra és újra elszörnyedünk, miféle értelmetlen kódhalmazokat adnak ma ki "játék"-nak nevezve, a fejlesztésre fordítandó pénzt inkább marketingre költve, az ember egyszerűen békére lel, amikor elmerül Cyrodiil világában, és valami visszatér a hitéből, hogy kellő akarattal és tehetséggel mégiscsak lehet játékot készíteni. Megunhatatlan, és még egy olyan megszállott FPS-fanatikus is újra meg újra visszatér hozzá, mint én.


Ezúton kívánok minden játékostársamnak remek és élvezetes játékot, akár még nem ismeri a programot, akár már végigjátszotta ezelőtt, csak nem ilyen minőségben.

Előzmények

  • Turning Point: Fall of Liberty

    A továbbiakban bizonyos fórumozók és támogatóik miatt cikkeim kizárólag a honlapomon.

  • Übersoldier 2 teszt

    A továbbiakban bizonyos fórumozók és támogatóik miatt cikkeim kizárólag a honlapomon.

  • Turok

    Sokan leszólják az úgynevezett "budget", olcsó játékokat, azonban ezek sokszor kellemes csalódást okoznak a játékosnak.

  • Timeshift élveboncolás

    Nagy várakozással ültem le a beharangozott, szuperlatívuszokkal illetett, újszerűnek mondott...