Halo 4 - teszt

Bevezetés

A Bungie Studios 2001-ben egy olyan világot teremtett, aminek azóta is milliós rajongótábora van. A Halo mint név, már régen kinőtte magát a videójátékok piacán, hisz könyvek, animációs filmek, játékfigurák, társasjátékok, képregények bővítik a játék univerzumát. A Bungie két folytatás, egy melléktörténet és egy előzmény után úgy döntött, hogy befejezettnek tekinti a történeteket és más fejlesztésekkel foglalkozik a jövőben.

A Halo világa viszont nem lett eltemetve. Egy 2007-ben alapított cég a 343 Industries, bejelentette hogy nem kívánják hanyagolni a játék világát, és újabb játékok várhatóak tőlük.

Első projektjük, a Halo Waypoint volt, ez tulajdonképpen egy közösségi és információs oldal, ami kifejezetten a játék világával foglalkozik. Itt statisztikákat nézhetünk, fórumokban olvasgathatunk, és itt találjuk meg a legfrissebb híreket is a játékokkal kapcsolatban.

Következő nagyobb beruházásként bejelentették hogy a Combat Evolved 10. évfordulójára, elkészítik annak a felújított változatát, és kiadják Xbox360-ra. A játékról készült egy teszt itt a Gamepod.hu-n, érdemes elolvasni, ugyanis a cég nagyon jó munkát végzett.

Na de térjünk rá a címszereplőnkre. A 2011-es E3 alkalmával bejelentették: Készül a Halo 4, ami nem előzmény, nem mellékág, hanem közvetlen folytatása lesz a Halo 3-nak. Tehát visszatért Master Chief és Cortana is.

A sok sok hónapnyi várakozás után, eljött végül november és kezeink közé kaparinthatjuk a játékot.

Miután átvettem a tesztpéldányom, mondhatom azt hogy vigyorogva utaztam haza, hogy végül kipróbálhassam.

A megszokott zöld színű tok két darab lemezt rejt. Ezt már korábban is bejelentették, ugyanis a kampány és a multiplayer is külön lemezen kapott helyet. A lemezek mellett egy 14 napos trial Gold előfizetést is találtam, ezért külön plusz pont jár. Így az is kipróbálhatja a többjátékos módot, akinek nincs aktív Gold előfizetése. Fontos dolog, hogy a multizáshoz kötelezően fel kell telepíteni a 2. lemezt, így minimum egy 8 Gb-os háttértárra szükségünk lesz.

Na de elég is a körítésből, csapjunk bele a közepébe. Azt mindenképp el kell mondanom hogy a Halo játékokban mindig is fontos szempont volt a történet, és most sincs ez másképp. Próbálok spoiler mentesen írni, de valószínűleg egy egy kisebb adag be fog csúszni. Ez sajnos szükséges.

Kampány - Egy ősi gonosz felébred

A történet ott folytatódik ahol a Halo 3-ban befejeződött. Amennyiben Legendary nehézségi szinten játszottuk végig a játékot, a stáblista után kaptunk egy rövid jelenetet, ahol a Forward Unto Dawn sodrodik egy ismeretlen bolygó felé.
Mi itt vesszük fel a fonalat. Pontosabban 4 évvel és 7 hónappal az ember-Covenant háború vége után. Master Chief még mindig a hibernáló kamrában alszik, mint a hajó egyetlen emberi túlélője. Cortana természetesen megfigyelés alatt tartja John-t, amikor hirtelen egy támadás éri a sodródó roncsot. Így a mesterséges intelligenciának muszáj felébresztenie hősünket, ha szeretnék túlélni a támadást. Meglepetésünkre egy hatalmas Covenant flotta jelenik meg és támadást indítanak ellenünk. Fontos leszögezni hogy ez a flotta egy rebellis társaság, akik nem fogadták el hogy véget ért a háború az emberekkel.

Pajzsvilág(Shield World):

Ez a különleges Forerunner építmény tulajdonképpen egy bolygóméretű védőernyő, melynek feladata hogy megvédje a belsejében lévőket a Halo gyűrűk tüzelésének a hatásától. Ilyen világ található a Halo Wars játékban, a Ghost of Onyx könyvben, vagy itt a Halo 4-ben is.

Ez az első pálya tulajdonképpen egy tisztelgés a Combat Evolved előtt. Ahogy ott, úgy itt is egy támadás alatt lévő hajóról kell elmenekülnünk. A cryo kamrából kiszállva átnézhetjük az irányítást, de aki eddig is játszott akármelyik résszel, azonnal tudni fogja hogy melyik gomb mire való. Meg kell említeni hogy grafikailag kitűnő munkát végeztek a fejlesztők, főleg a fény-árnyék hatások tettek rám mély benyomást itt az első részeken.

Miután átverekedtük magunkat a pályán, zárásként észrevesszük, hogy egy hatalmas Forerunner bolygó felé sodródunk, és mire észbe kapnánk, már zuhanunk is a bolygó felé, a Covenant flotta többségével egyetemben.

Miután túléltük a zuhanást, megtudjuk hogy a bolygó neve: Requiem, és hogy tulajdonképpen egy pajzsvilágra zuhantunk le. A roncsok impozáns látványt nyújtanak, de amint elhagyjuk őket, és meglátjuk a bolygó „felszínét”, az első „pilléreket”, ámulni fogunk. Fantasztikus látványvilágot alkottak a készítők, véleményem szerint a játék sokkal szebb lett mint a Halo:Reach. Arra azért fel kell készülnünk, hogy mivel nem egy szokványos „bolygón” vagyunk, nem fogunk találkozni a színskála minden színével. Kezdetben még nem, de később a Forerunner épületeknél legfőképp a kék szín fog dominálni. Gyönyörű az összkép, nem tudok mást mondani róla. Volt hogy percekig csak nézelődtem, és a grafikát csodáltam.

Később, amint várható is volt, belefutunk a Covenant egységekbe. Mindenkinek fel fog tűnni, hogy a legtöbb ellenség, illetve a fegyverek, ruhák, páncélok, űrhajók kicsit más-más dizájnt kaptak. Megtartották a főbb vonalaikat, de kicsit mégis mások lettek Engem ez nem zavart végül is, csak kár hogy különösképpen nincs rá magyarázat (igazából van, ha úgy vesszük: Új cég, új dizájn).

Forward Unto Dawn:

Ezen a címen egy ötrészes élőszereplős websorozat készült a Halo 4-hez, ami kellő hangulati felkészítést biztosít a játékhoz. A sorozat első részét ezen a linken találjátok. Az utolsó rész a cikk megjelenésének napján érkezik.

Viszont, mint várható volt, új résszel új ellenségeket is kapunk. Ők a Promethean-ok. Alapjaiban 3 különböző típusuk van. A Crawlerek akik alacsony négylábú lények, általában többedmagukkal támadnak ránk. A Promethean Knight-ok egy két lábon járó, enyhén rovarszerű támadó egység, különleges képességük a teleportálás. A 3. típusú új ellenség a Watcher. Ő tulajdonképpen egy repülő támogató egység, bár néha magányosan is találkozhatunk vele, legtöbbször a Knight-ok mellett fogjuk őket látni. Különleges képességük, hogy pajzsot tudnak vonni társuk köré, illetve amennyiben a társukat elintéztük, rövid időn belül fel tudja éleszteni őket. Ugyanígy egy tulajdonságuk hogy a gránátokat vissza tudják dobni felénk, ami azért elég zavaró tud lenni, ha nem figyel oda az ember. Hogy az új faj tulajdonképpen kik is valójában, a játék végére megtudjuk, ugyanis fontos szerepük lesz a történetben. Új ellenség mellé természetesen új fegyverek is járnak. Különösképpen hatalmas újdonságokra nem kell számítani, szinte ugyanúgy azokat a fegyvereket kapjuk meg mint a másik két fajnál, tehát lesz pisztoly, gépfegyver, távolsági fegyver, sniper, nehézfegyver, gránát, shotgun. Különbség természetesen az erősségben és a kinézetben, van, ami szerintem fantasztikus lett. Amikor felveszünk egy új fegyvert a földről, vagy tárat cserélünk, a kezünkben áll össze az egész, és mindez fantasztikusan néz ki.

A történet során, azon kívül hogy kiderítjük hogy mi is a bolygó titka, egy új fő gonosszal is fel kell majd vennünk a harcot. Nem kell félni, teljesen beleillik a játék univerzumába. A Bungie-val ellentétben ezért is örülök az új fejlesztőcégnek, mert nem féltek a könyvekhez nyúlni, így végül is ott látott, halott dolgokat is beleszőttek a történetbe. Ha végigjátsszátok a játékot tudni fogjátok miről beszélek .

A játék alatt szinte végig velünk lesz Cortana is, akinek sajnos problémái lesznek. Nem véletlenül, ugyanis bőven túlteljesítette a működési idejét, így szépen lassan kezd összeomlani a rendszere. Az Ő sorsára is fény derül a játék végére.

Közös kalandjaink során több helyszínre is el fogunk látogatni, sőt, egy régi ismerős helyszín közelében is játszhatunk majd.

A kampány során a Reach-hez hasonlóan használhatunk páncél kiegészítőket. Több típus is át lett véve, de kaptunk újakat is. Ezekkel a multi leírásánál foglalkozok majd egy kicsit.

Visszatértek a koponyák is, melyek segítségével könnyíthetünk, vagy nehezíthetünk a végigjátszáson. Alapértelmezetten az összes elérhető, nem kell a Halo 3-hoz hasonlóan megtalálnunk őket (hogy ez kinek jön be, az egyén kérdése).

Különösképpen több dolgot nem szeretnék a kampányról mesélni, ugyanis rengeteg dolog van amit spoiler jelzés nélkül nem tudok leírni sajnos. Ó, de még egy dolog. A Halo CE Anniversary-hoz és a Halo 3-hoz hasonlóan, ebben a részben is találkozhatunk Terminalokkal, ahonnan érdekes videókat, plusz információkat nyerhetünk ki. Néha kibökik a szemünket ezek a terminalok, máskor kutatni kell utánuk. Én első végigjátszásra csak 4 db-ot találtam meg. Viszont az Anniversary-tól eltérően ezeket nem a játékban, hanem a Halo Waypoint-on nézhetjük meg.

Technikai részletek

Grafika:

Róla már áradoztam, így többet nem szeretnék mondani. Szép, nincs mit mondani, a legszebb Halo játék szerintem. CGI témában is látványos dolgokban lehet részünk. Buggal a végigjátszás során nem találkoztam, kétszer vagy háromszor fordult elő hogy a textúra egy fél pillanatra homályos volt, de mire odanéztem már semmi probléma nem állt fenn. Remélhetőleg véletlen eset volt, ugyanis már nem egy speciális tesztpéldány, hanem a végső állapotú lemez került hozzám. Textúra villogással nem találkoztam, ahogy belassulás is csak egyetlen egyszer fordult elő, amíg játszottam a játékkal.

Zene, hangok:

Sajnos elbúcsúzhatunk  Martin O'Donnell-től, viszont szerintem az új zeneszerző Neil Davidge is csodálatos munkát végzett. Vadiúj dallamokat hallhatunk, fantasztikus zenéket ismerhetünk meg, néhol a klasszikusok egy-egy részletével. Minden elismerésem a zeneszerzőnek, nem hittem volna hogy ilyen jó soundtrack-et tud összehozni. Teljes mértékben illik a játékmenethez, mindenhol olyan zene szól, hogy szinte libabőrös lesz tőle az ember.

Irányítás:

Írtam róla már korábban, nincs vele semmi probléma, aki játszott korábbi részekkel azonnal ráérez az egész mikéntjére.

Hangulat:

Személy szerint a nagybetűs Halo hangulatot vártam. Hát meg is kaptam. Féltem kicsit hogy elronthatják valahol, de kellemesen csalódtam. Annyira beszippantott az egész hogy szinte egyhuzamban játszottam végig az egészet.

Szavatosság:

Jelen teszt írója 7 óra 5 perc alatt játszotta végig a játékot Normal fokozaton. Ez kinek sok, kinek kevés, szerintem pont megfelelő. Mindenképp benne van a játékban több végigjátszás, főleg ha az ember fia odafigyel az achievement-ekre is, ugyanis van újra Solo Legendary acsi. Ezen a legnehezebb fokozat szerintem minimum plusz 2-3 órával kitolja a játék időtartamát.

Spartan Ops

Egy új játékmódot is köszönthetünk a játékban Spartan Ops néven. Ezzel tulajdonképpen a korábbi Firefight játékmódot cserélték le.

Maga a játékmód egy kooperatív játékra tervezett minikampányok sorozata, amiknek a folytatását epizodikus formában fogjuk majd megkapni .A történethez természetesen teljes CGI videókat is kapunk, aminél sajnos nem lehet feliratot beállítani. Ezt a lépést nem nagyon értem, holott az alapjáték videói feliratozva vannak.

Főszerepben az UNSC Infinity űrhajót üdvözölhetjük, amivel a főkampány során is találkozni fogunk. Történetileg a játék vége után vagyunk 6 hónappal, és egy Spartan-4 katona bőrébe bújhatunk. Hetente fogunk kapni új részeket, melyek végigjátszása után nyílik majd meg a következő történet. Az első évad ingyenesen elérhető lesz mindenki számára, az elkövetkező évadokért viszont fizetnünk kell majd.

Viszont mindezzel együtt, az alap játékidőt jó pár órával ki lehet tolni ezzel a játékmóddal.

A küldetések befejeztével, tapasztalati pontot kapunk, amivel párhuzamosan a saját Spartan katonánk is fejlődik. Itt kell megemlítenem, hogy a kompetitív többjátékos mód, és a Spartan Ops küldetéseinél ugyanazt a katonát alakítjuk, így ha fejlődünk az egyik játékmódban, akkor ugyanúgy a másikban is fogunk. Maga a mód, természetesen egyedül is játszható, de nehézségi szinttől függően, sokáig nem fogunk eljutni.

War Games

Elérkeztünk másik leglényegesebb pontjához. Azaz a kompetitív multiplayer módhoz. Mint látható új nevet kapott. Lényegében a játékmód egy virtuális gyakorlójáték a UNSC Infinity fedélzetén a Spartan 4-es katonák számára, amivel felkészülnek a Spartan Ops küldetésekre.

Magáról a játékmódról és a lehetőségekről oldalakat lehetne írni, én próbálom a lényegesebb dolgokat megemlíteni, hisz aki megveszi úgyis felfedezi majd a dolgokat benne.

Alapjában véve 9 játékmódunk van, illetve ezeknek az almódjai. Visszatértek a régi jól bevált típusok, de újakat is köszönthetünk.

Egyik ilyen új játékmód a Dominion. Leegyszerűsítve ez egy területfoglalós móka, melyben nincs más feladatunk mint bizonyos pontokat elfoglalni, majd megtartani azokat. Ha elfoglaltuk az összes bázist, vége a körnek.

A másik új játékmód az Extraction. A pálya bizonyos pontjaira úgynevezett jelzőbójákat kell elhelyezni, majd megvédeni őket az idő lejártáig. Ha sikeresen megvédtük, pontot kapunk, és egy új pont jelenik meg a térképen.

Következő új játékmód a Flood. Igen visszatérnek a Floodok is, de nem úgy ahogy képzelitek. Lényegében a Reach-ben látott Infection játékmódot üdvözölhetjük, annyi különbséggel hogy a fertőzöttek itt ténylegesen kapnak egy új Flood skint, ami megkülönbözteti őket a többi katonától.

Regicide. Mindenki mindenki ellen, az első helyen álló személy likvidálásáért extra pontot kapunk.

Több játékmódban is felfedezhetünk egy új dolgot. Ha egymás után többször megöltünk valakit, feljön az Ordnance menü. A d-pad segítségével különböző utánpótlást hívhatunk segítségül. Legyen az egy véletlenszerű új fegyver, vagy különböző erősítő csomagok.

Egyik fontosabb újítása a játéknak a Loadouts rendszer bevezetése. Itt lényegében arról van szó, hogy a katonánk milyen felszerelést használjon, milyen páncélkiegészítőket, taktikai csomagokat, support fejlesztéseket viseljen.

Utóbbi kettő szintén újdonság, használatukkal például gyorsítani tudjuk a regenerációnkat, vagy végtelen futásra tehetünk szert, esetleg kettő darab elsődleges fegyvert cipelhetünk. A support fejlesztésekkel növelhetjük a fegyverek tárának nagyságát, részletesebb radart kaphatunk, esetleg növelhetjük a gránátok robbanási területét. Mind mind olyan újdonság, ami nem dobja kukába a nagybetűs hangulatot.

Említettem ugye a kampány résznél hogy vannak új páncélkiegészítők. Egyik ilyen a Promethean Vision. Lényegében pár másodpercig átláthatunk a falakon a segítségével. Aztán van nekünk még egy személyi pajzsunk is, egy telepíthető védelmi torony, regenerációs mező, illetve egy csomag amivel egy pillanatra extra gyorsan tudunk helyzetet változtatni. Mindezek a kampányban is megtalálhatóak.

A fejlődésről még egy kicsit. Alapjában véve a fejlődés a szokásos 1-50es szintig terjed. Illetve itt SR1-től SR-50-ig. (SR a spartan rövidítése)

Fejlődni természetesen a lejátszott meccsek után, a kapott tapasztalati pont segítségével tudunk Minél magasabb szintet érünk el, annál több páncélelemet kapunk, amit a Reach-hez hasonlóan tetszés szerint változtathatunk. Így teljesen egyedik kinézetet állíthatunk be katonánk részére.

Az 50. szint után lehetőségünk specializációra. Ez egy 10 szintes fejlődési rendszer, melyek keretében új kiegészítőket, festéseket, páncélokat, emblémákat kapunk. A 10. szinten viszont egy speciális képességet szerzünk meg, tehát érdemes minél többet játszanunk. Összesen 8 specializáció érhető el, megéri gondolkodnunk hogy melyiket szeretnénk használni.

Visszatértek a napi challenge-ek is, szóval mindenki megtalálhatja majd a módját annak hogy akár hónapokig, vagy akár évekig is elszórakozzon a játékkal. A másik mód ugye a Spartan Ops, így mindent összevetve sok sok szabadidőnket ölhetjük a játékba majd.

Újdonságként megemlíteném még, hogy el lehet felejteni a fegyverkempeléseket, ugyanis a pályákon véletlenszerűen jelennek majd meg fegyverek. A respawn azonnali lesz, nem kell megvárnunk a visszaszámlálást. Plusz újdonságként kapunk killcam-et is, de nem szükséges visszanéznünk mindig azt hogy hogyan haltunk meg, azonnal folytathatjuk a játékot.

Értékelés

Összegezzünk. Megérte várni a játékra? A sok sok újdonságtól függetlenül, egy ízig vérig Halo játékot kapunk a kezeink közé? Tetszeni fog a játék a régi rajongóknak, és az újoncoknak? A válasz szerintem mindenképp IGEN. Bevallom egy kicsit féltem hogy mégis milyen játékot kapunk készhez, de a végeredményt látva szívből mondhatom hogy megnyugodhat mindenki. Az év talán legjobb játékát kaptuk meg a Halo 4 személyében.

Értékelés
9.5
Játékmenet:
Szerencsére az előző Halo játékoktól nem nagyon különbözik ez a rész, nagyon nem is lehetett elrontani. Az AI ugyanúgy mint a sorozat többi tagjánál remekel, de ez el is várható egy ilyen játéktól.
9.5 Hangulat:
A nagybetűs Halo hangulat. Félő volt hogy ezt kicsit elrontják, de szerintem a széria legjobb részét kapjuk kézhez. A pályák dizájnja, a főellenség, a háttértörténet mind-mind hatalmasat dob a hangulaton.
10

Grafika:

A legszebb Halo játék, nincs mit mondani. Bár biztos lesz olyan akinek ez a stílus nem tetszik, de összeségében nem lehet panasz rá. CGI videók ugyanúgy minőségiek lettek.

9 Hangok:
Új zenék, átkomponált hangok, de továbbra is minőségi műveket kapunk.
9.5 Összességében:
Új csapat, új Halo játéka, ami minden szempontból megugorja a korábbi részek minőségét, komolyságát. Jelenleg ez az Xbox legnagyobb húzócíme. A 343i megcsinálta.

Azóta történt