God of War: Ascension

Pengék tánca

Árész által hozzánk forrasztott és a sorozat védjegyévé vált Blades of Chaos most is velünk van, és hatalmas evolúciós folyamaton fog keresztülmenni a játék során - lehet ugyanis fejleszteni. Na, nem mintha nem lehetett volna az eddigi God of Warokban fejleszteni, de itt egy kis csavart is beleraktak a fejlesztők, ami tovább színesíti az amúgy is tökélyre fejlesztett harcrendszert. A játék első felében Kratos keresve a nagyobb erőt célja beteljesítéséhez, pár helyen képes az istenek egy-egy jellemző elemének erejét a pengébe olvasztani. Képesek leszünk felhasználni Árész tüzét, Poszeidón jegét, Zeusz villámát és Hádész lelkeit, melyek saját techfával rendelkeznek és egyenként szintezhetőek relatív olcsón, mindezt az alap penge erejének fejlesztése mellett. A különböző elemekhez saját harci technikát preferálnak és stílusunk, valamint az adott helyzet válogatja, hogy melyiket választjuk ki a d-pad segítségével. Megjelentek a felvehető fegyverek is, melyeket igencsak lehet kamatoztatni a harcokban. A teljesség igénye nélkül: szedhetünk fel kardokat az ellenfeleinktől a támadások megtörésére és a túlerő feltartóztatására, kalapácsot a páncélzatok lehámozására valamint dárdákat a távolra történő támadások kivitelezésére.

Szintén érdekes újítás, hogy az eddigi részekben megszokott mitológiai lények is fel lettek vértezve az istenek által képviselt elemekkel, ezáltal új megközelítést adva a megszokott felhozatalhoz. Nem kis meglepetésemre szolgált, hogy a kaján vigyor a régi ismerős kiméra feltűnése után hamar lelohadt és konstatálnom kellett, hogy itt már nem egyszerű bárgyú kecske, akit körbegurulva a Tartarosz legmélyére lehet pofozni - az már csak hab volt a tortán, hogy jeget köpött. A harcok nehezedése először meglepett, majd kivívta az elismerésem és érzem, hogy sokan hasonlóan fognak vélekedni. Akik a God of War III-mal ismerkedtek meg a szériával, azoknak elsőre frusztráló lesz a megnehezedett hadviselés, de én kifejezetten élveztem, hogy végre nem csak God fokozaton van kihívás a játékban. A nehezedés oka természetesen az, hogy még messze vagyunk attól, hogy felvegyük a harcot az olümposzi istenekkel, még nem rendelkezünk a kellő erőkkel, amiket a sorozat során szedtünk össze - ne felejtsük el, ez mindennek a kezdete. Én például a harmadik rész alatt egyszer sem találkoztam azzal, hogy megszakították volna a kombóimat, de itt ez mindennapos - talán az is hozzátesz, hogy nem egyszerű élőhalottak vonulnak fel ellenünk.

Átszabták egyes szörnyek Quick Time Eventjét, pontosabban radikálisan mást adtak helyette, egy sokkal interkatívabb megoldást - a bestiák többsége ugyanis védekezni fog bekvetkező halála ellen (hogy rohadnának meg!), így egy elegánsabb metódussal téríthetjük örök álomba. Mikor kellőképpen legyengítettük a makacsul harcoló fenevadat, megjelenik feje fölött a piros ív (eltűnt a kör), de közben még harcolnak, akkor lehetőségünk van megragadni őket és elkezdődik a QTE utódja, amit nevezzünk mondjuk ETE-nek (Execution Trying Event), mely során belátásunk szerint kell a késeket mártogatnunk a bestiákba, akik számunkra fájdalmasan védekezhetnek, ezzel mentve meg jelentéktelen kis életüket. Mondjuk a medúzánál elég ciki, amikor egy óvatlan pillanatban kővé dermeszt és egy jöttment baka kettétör minket. A QTE-k azért nem tűntek el teljesen, a főellenségeknél például megmaradt és igen nehezek tudnak lenni.

A bossharcok is keményebbek lettek. Ugyan nem fog egyetlen rokonunk sem a terítékre kerülni, de minden aggodalmam ellenére itt is kiváló munkát végzett a Santa Monica Studio, sikerült gondoskodniuk a választékos mitológiai felhozatalról - itt nem szándékozom egyetlen egy momentumot sem lelőni, de annyit ígérhetek, hogy minden egyes bossnál meg fogunk izzadni és többször leszünk kénytelenek betölteni az utolsó checkpointot. Egyszerre igényelik ezek a harcok a reflexünket, a logikánkat és a kombózási tudásunkat. Mondhanám, hogy teljesen mindegy, hogy melyik elemet választjuk a pengékre, de nem. Minden egyes elem speciális támadása másmilyen jellegű, másképp sebez és eltérő ideig tart azok bevitele, ez pedig létfontosságú a kihívások teljesítéséhez. Vetődni itt is kell, mint a széria eddigi részeiben, a gyengébb főellenfeleknél pedig a védekezés sem utolsó lehetőség.

Nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a játék sokkal véresebb és brutálisabb lett. Azt már megszokhattuk, hogy literszámra folyik ki ellenfeleinkből a málnaszörp és eperlekvár, de itt Kratos eldurvult. Kezdő agysebészként készségesen áll neki megvizsgálni közelebbről az ETE-k alatt kivégzett ellenfelei szürkeállományát, de kisiklott orvosi karrierjét többek között a küklopszokon és mantikórokon is igyekszik kiélni. Itt már nem csak a paradicsomlé fog folyni, hanem megvillantják a mitológiai szörnyek alapesetben kívülről fedett szervrendszereiket. Először felvontam a szemöldököm a hirtelen jött brutalitás láttán, de belenyugodtam, mert Hasfelmetsző Jack óta tudjuk, hogy a szépség belülről fakad.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények